Hur är era Barnmorskor ?

Mynta2

Trådstartare
Jag tycker min barnmorska är så tradig och långdragen. Hon är snäll på alla sätt, men kan inte sluta snacka en massa intetsägande saker. Hon blir liksom aldrig klar. Man bara sitter och hoppas man får gå snart. Jag har noll lust att sitta och totalöppna mig om hela mitt liv...samma tycker min pojkvän som absolut inte vill hänga med något mer pga av att hon aldrig slutar snacka, dessutom kan hon sitta tyst långa stunder och liksom vänta på att vi ska fortsätta på nån konversation. Jag menar, hur lång tid kan en undersökning ta ? Knappt 10 minuter eller så. Oftast sitter man kvar 30 minuter...minst, till ingen nytta. Man blir bara less. Samtidigt är hon ju trevlig och snäll....men ändå. Jag anser att det är helt ok att fråga tex hur jag mår, men i långa loppet behöver hon väl inte tjata ihjäl mig. Är det något så frågar jag ju givetvis.

Samma BM var det jag fick för längesedan då jag skulle ha p-piller. Och då tog det tid. Har aldrig vart med om sävligare besök nångång....för p-piller !!! Tog väl sisådär 40-45 minuter innan jag överhuvudtaget kom därifrån.

Nu ska jag dit om 1 timma, och jag gruvar mig.
 
Sv: Hur är era Barnmorskor ?

Jag tycker min barnmorska är bra, men retar mig lite på att hon själv ska prata så mycket och berätta om hur allt fungerar rörande det som hon tycker är viktigt. Blir så lite tid över för mig att ställa frågor.

Jag tycker min barnmorska är så tradig och långdragen. Hon är snäll på alla sätt, men kan inte sluta snacka en massa intetsägande saker. Hon blir liksom aldrig klar. Man bara sitter och hoppas man får gå snart. Jag har noll lust att sitta och totalöppna mig om hela mitt liv...samma tycker min pojkvän som absolut inte vill hänga med något mer pga av att hon aldrig slutar snacka, dessutom kan hon sitta tyst långa stunder och liksom vänta på att vi ska fortsätta på nån konversation. Jag menar, hur lång tid kan en undersökning ta ? Knappt 10 minuter eller så. Oftast sitter man kvar 30 minuter...minst, till ingen nytta. Man blir bara less. Samtidigt är hon ju trevlig och snäll....men ändå. Jag anser att det är helt ok att fråga tex hur jag mår, men i långa loppet behöver hon väl inte tjata ihjäl mig. Är det något så frågar jag ju givetvis.

Samma BM var det jag fick för längesedan då jag skulle ha p-piller. Och då tog det tid. Har aldrig vart med om sävligare besök nångång....för p-piller !!! Tog väl sisådär 40-45 minuter innan jag överhuvudtaget kom därifrån.

Nu ska jag dit om 1 timma, och jag gruvar mig.
 
Sv: Hur är era Barnmorskor ?

Jag bor på en liten ort där det bara finns en barnmorska. Hon tjänar också som "ungdomsmottagning". Första gången jag träffade henne var för ett par år sedan när jag skulle skaffa p-piller. Då var hon lite snäsig och sa saker som "Har du verkligen en fast partner?" (Och så blängde hon på mig över glasögonskanten och sneglade på min, förmodligen alldeles för korta kjol :rofl: )

När jag ringde och bokade en tid för inskrivning sa hon något i stil med: "Jag antar att barnet har en far, så honom ska du ta med."

Så när jag och min sambo skulle på inskrivningen så var jag ganska nervös. Men då var det omvända handen. hon skämtade och skojade och tog så väl hand om oss. När jag var nära på att svimma vid blodprovet (Tål inte nålar) så var hon jättegullig och snäll och lät mig ligga o vila i 25 min.

Det enda jag kan störa mig på är att hon ibland är lite förvirrad. Men det känns ändå skönt, hon har varit min mamas barnmorska vid alla mammas graviditeter, och alla mina mostrars och även en av min mormors graviditeter, så hon kan ju vär "släkthistoria" eller vad man ska säga. :p
 
Sv: Hur är era Barnmorskor ?

Min BM är jättebra! :bow: Jag tycker hon är duktig på att läsa av mig och de dagar jag behöver tid att prata och fråga så ger hon mig det, de dagar jag vill fort därifrån så märker hon det och snabbar på allting så jag kan få komma hem igen! Hon är en riktig pärla!

Råkade dock ut för ett monster när min egen BM var på semester, en riktig ragata som bara gnälde, skälde och tyckte allting var helt åt helvete, gick därifrån med gråten i halsen och hade ångest i flera veckor efteråt.
 
Sv: Hur är era Barnmorskor ?

Min Bm är helt underbar :love: Pratar inte en massa onödigt och är snabb.

Skrattar mest åt bebisen i magen som inte alls vill sammarbeta med henne, sen att hon är uppvuxen med hästar gör ju inte saken sämre ;)
 
Sv: Hur är era Barnmorskor ?

Min Bm är otroligt förvirrad och verkar inte ha koll på någonting. Allt jag vill veta måste jag fråga om och när jag bad om moderskapsintyg så var hon som ett stort frågetecken. Ofta så får hon inte ens igång datorn när hon ska boka tid eller så skickar hon med fel papper hem osv...
Hade jag varit förstföderska eller det minsta hysteriskt lagd så hade jag bytt direkt.
Nu håller jag fast vid henne då hon trots allt är snäll och gullig och för att kanske någon annan slipper henne sålänge hon fortfarande har mig.
 
Sv: Hur är era Barnmorskor ?

Jag är nu inne på min 3:e!! Har inte ens haft samma 2 ggr irad.

Den första jag fick gå till var bara i min kommun under semester-perioden, så då fick jag tid hos en annan till nästa möte.
Hon var otroligt virrig, hade inte koll på mycket + att hon tog fel rör till blodgrupperingen, så det skulle jag komma och göra om dagen efter (hade bestämt tid) men då var hon inte där!! :eek: och ingen annan hade tid. Så jag hade åkt 10 mil i onödan jippie!

När vi skulle boka in nästa tid fick virrtanten se att då var hon tjänstledig! så det fick bli ännu en ny... Ska dit på måndag och jag hoppas på en bättre denna gång!

Det är tur att den inte är första barnet för när jag var med 1:an behövde jag verkligen min barnmorskas stöd och hon var toppen och jag kände att vi hade en bra kontakt, och det får man ju inte när man byter varje gång!
 
Sv: Hur är era Barnmorskor ?

Min första barnmorska som jag fick till inskrivningen var en riktig häxa, hon pratade med mig som om jag var ett barn, fullständigt ignorerade min sambo som följde med, hälsade inte ens på honom, hade även mage att insinuera att jag skulle vara tjock (jag vet inte, varit precis ovanför undervikt nästan i hela mitt liv och är nu normalviktig - vilket varit en kamp - väger 54 kg till 164 cm, haft ätstörningar/bulimi tidigare, gått upp 1,5kg under de här första 13 veckorna.. jag skulle nog inte kalla mig tjock, min sambo bara satt och gapade).

Jag ringde dagen efter och bad om att få byta. Min nya barnmorska har jag förvisso bara pratat i telefon med ännu, men hon är jättesnäll, bra på att lyssna och generellt trevlig och positiv. Är jättelättad att det var så enkelt att få byta.
 
Sv: Hur är era Barnmorskor ?

Jag tycker min barnmorska är så tradig och långdragen. Hon är snäll på alla sätt, men kan inte sluta snacka en massa intetsägande saker. Hon blir liksom aldrig klar. Man bara sitter och hoppas man får gå snart. Jag har noll lust att sitta och totalöppna mig om hela mitt liv...samma tycker min pojkvän som absolut inte vill hänga med något mer pga av att hon aldrig slutar snacka, dessutom kan hon sitta tyst långa stunder och liksom vänta på att vi ska fortsätta på nån konversation. Jag menar, hur lång tid kan en undersökning ta ? Knappt 10 minuter eller så. Oftast sitter man kvar 30 minuter...minst, till ingen nytta. Man blir bara less. Samtidigt är hon ju trevlig och snäll....men ändå. Jag anser att det är helt ok att fråga tex hur jag mår, men i långa loppet behöver hon väl inte tjata ihjäl mig. Är det något så frågar jag ju givetvis.

Samma BM var det jag fick för längesedan då jag skulle ha p-piller. Och då tog det tid. Har aldrig vart med om sävligare besök nångång....för p-piller !!! Tog väl sisådär 40-45 minuter innan jag överhuvudtaget kom därifrån.

Nu ska jag dit om 1 timma, och jag gruvar mig.

Min bm var helt otrolig!tänk att jag alltid vägrat blodprover tills hon fick med att ta 2 st i armvecket & flera i fingret, då är man duktig(bm alltså;), som lyckas övertala mej.
 
Sv: Hur är era Barnmorskor ?

Jag tycker om min BM också. Hon är proffsig, läser journalen innan så hon har koll på vad som hände förra gången. Snabb när hon märker att allt är bra men när jag mådde dåligt ett tag så fanns all tid i världen, kändes det som, för mig. Har även fått träffa en annan BM när min hade semester och hon var också jätte gullig. Känner mig väl omhändertagen och trygg.
 
Sv: Hur är era Barnmorskor ?

Jag antar du går på nya mottagningen nu vid Spinnaren för de är väl inte kvar vid apoteket eller? Iallfall bör ju BM vara desamma. Antingen har du fått hon på G som jag hade först men efter att jag gick till hon på B när G ar sjuk så valde jag stanna hos B för G var så stel och liksom kall. Visst B var inte supersuper men vi blev så fina vänner att jag gick til henne med barn nr 2 oxå och nu känns det bara dumt byta om vi får ett 3 :e i framtiden och fortfarande hör till samma ställe. Pma gärna vem det är du går till ;)
 
Sv: Hur är era Barnmorskor ?

Jag känner mig delad ang min BM.
Först fick hon det att låta som om att min sambo misshandlade mig, hon ställde massvis med obehagliga frågor som det inte finns några korrekta svar på. Det var inte förrän jag sa ifrån ordentligt om att han inte ens kan ta ihjäl en geting som hon gav sig. Sen känns hon osammanhängande och är dålig på att ge svar, jag känner mig ofta alldeles för frågeställande och till besvär. Men när jag frågar något som stört mig (hög puls, vatten osv) så blir hon direkt väldigt proffsig och sköter allt efter alla kort och tar tid på sig och tar gärna fler prov för att vara säker på att inget ändras. Mycket har ändrats hos henne de sista månaderna, ibörjan var allt hopplöst och jag fick inga svar alls.

Sen har jag en som kom in under semestern och henne går jag till när min ordinarie BM inte har tid, hon är väldigt bra och noggrann. Jag känner mig dock gnällig när jag är hos BM och försöker oftast undvika att fråga saker utan tar det med min mamma istället. Så denna barnmorskan tycker jag verkar väldigt smärttålig ("Med tanke på de problemen du har haft så....") Vilket fick mig att skratta länge på det mötet.

Men jag är nöjd med båda två, går dock helst till Nr 2 eftersom hon är lite lättare och yngre.

Träffade Nr 1 idag på stan, det var pinsamt konstigt nog..
 
Sv: Hur är era Barnmorskor ?

Är jättenöjd med min BM.
Hon är bra påläst om mig när jag kommer, checkar av hur jag mår.
Får kontrollen gjort snabbt så att man kan komma iväg utan att hon stressar på.
Känns ibland som att man kanske har suttit inne hos henne i 30-40 min & så kollar man på klockan så har det bara gått 15 min ;)

När det vara semester nu i somras så hann jag träffa två andra
BM-vikarier, dom var bra dom med men kändes ändå som "ge mig tillbaka min riktiga BM".
Känns tryggt att ha en & samma person som vet min "journal" utan att jag ska behöva dra samma saker varje ggn jag kommer dit.
 
Sv: Hur är era Barnmorskor ?

Min BM är väldigt bra! Känns som om vi är rätt lika som personer och jag får bra info från henne. Ibland kan hon dock bli lite väl "långrandig" o ibland har jag känt att hon lagt på en "orolig min" (plus lite "orosord") för något. När jag då frågat om saken så har hon direkt sagt "nej, nej, jag är INTE orolig o då behöver du inte vara det!". Då har jag känt: men varför sa du sådär då?

Men på det stora hela är jag mycket nöjd med henne! Hon känns proffsig och låter oss få tid för frågor som vi vill och behöver ställa.
 
Sv: Hur är era Barnmorskor ?

Min Bm är vädligt pratig av sig men väldigt snäll.. Dock väldigt glömsk:crazy: Och blandar lätt i hop papper och ger fel papper..

Hon är dock dålig på att ringa upp.. Har säkert lämnat 1738 meddelanden på hennes telefon om att hon skall ringa upp mig om en tid för efterkontroll,h hon har inte gjort det ännu på 4 månader.. Jag lyckas alltid sova när dom har telefon tid, när jag väl ringer så är det bara kö och sedan så stänger dom *irriterande*
 
Sv: Hur är era Barnmorskor ?

Ja Spinnaren, eller Sländan heter ju MVC. Ligger bakom Spinnaren, typ Mitt emot Bingo Lottos ingång..in på bakgården. Får PM: a namnet...
 
Senast ändrad:
Sv: Hur är era Barnmorskor ?

Detta besök gick faktiskt lite fortare..tack å lov. Men när hon frågade mig hur jag mådde och jag sa: Jo, jag sover lite dåligt på nätterna. Vaknar ganska ofta och så...Då segade det ur...Då började hon: Jamen vaaarför tror du att du sover dåligt då ?

Hur ska jag kunna veta det egentligen ?


Så jag svarade snabbt, ingen aning, det går nog över....annars hade det tagit evinnerlig tid.
 
Sv: Hur är era Barnmorskor ?

Med vårt första barn fick vi en gammal barnmorska som visade sig gå i pension innan vi hann få barn så sista tiden fick vi en annan, kändes sådär att måsta byta. Den första var gammaloch rätt saklig men lite väl virrig. Bla missade hon ett sånt där intyg om att man är gravid för mig. Frågade jämt om hon gjort det eller det och verkade inte ha helt koll. Den andra var rätt osäker vilket var jobbigt.

Sen har vi haft otur med sköterskor på BVC med sonen. Vi fick en som känns jättebra men hon har varit på utbildning/sjukskriven typ varannan gång. En av vikarierna är en jättegammal tant som känns över pensionsåldern. Någon annan har varit rätt sävlig och inte förtroendeingivande. Men nu har vi flyttat och fått ny.

Nu är jag gravid igen och har träffat min bm en gång och hon kändes bra. Får hoppas hon är det.
 
Sv: Hur är era Barnmorskor ?

Min BM är toppen!
Har koll på allt och jag känner att jag kan prata med henne om allt och hon är så gullig och varm.
Var alltid lika trevlig mot mej som maken då han var med.
Ringde till och med dagen efter till mig på BB och frågade hur det hade gott och hur jag och bebisen mådde, då känner man sig att någon tänker på en.

Jag har också svårt för blodprov i armvecket men när hon tar det så känns det knappt, helt underbart!

Den andra BM som finns är däremot en riktig knäppis, total förvirrad och sitter mest och hummar och tittar i taket.
 

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 132
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 528
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 194
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 841
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Atletix
  • Välja hingst

Omröstningar

Tillbaka
Upp