Hur 17 räknar ni?

Seabaz

Trådstartare
Jag sitter och försöker beräkna hur mycket hö det skulle gå åt och kosta under ett år till ett stall med tex 7 hästar och ponnyer blandat.

Hur räknar man genomsnitt hur mycket som går åt varje månad. Mycket beror ju på hur kallt det är?

Jag räknar på att hästarna går ute 14h/dag med tillgång till storbal i hagen men med hönät runt.

Inne får varje häst en natt-giva tex 1-4kg beroende på vad det är för häst

Men just det här med att räkna hur mycket som går åt. Jag har försökt skriva upp per månad och det är inte så svårt. Och jag har överslagsräknat så om det blir fel så blir det inte fel åt fel håll, sas ;)

men jag hamnar på 22,5 ton hö / år? Låter det mycket eller lite?
Jag tycker det låter mycket men å andra sidan är det ju 7 pållar.... Tror jag räknade snittade på 12kg/dag och häst. Men vissa dagar äter dom ju mer än andra beroende på hur vädret är... Och sedan såklart vad det är för häst också....

Jag har räknat på 9 månader btw, resternade tre är meningen att de ska äta gräs (och helst 4,5 månad ska de kunna göra det)

En sak till: Om jag inte räknar kilo utan snarare räknar "1 storbal i veckan", så hamnar jag på 16,5 ton... Det är ju ganska stor skillnad så det är svårt att veta vad man ska räkna på...

Senast ändrad:
Sv: Hur 17 räknar ni?

men jag hamnar på 22,5 ton hö / år? Låter det mycket eller lite?

Det låter rimligt tycker jag.

Du kan nog räkna med en fodergiva på 2% av kroppsvikten. On du antar att hästarna i medeltal väger ca. 500 kg så blir den totala vikten 7 x 500 = 3500 kg vilket ger 0,02 x 3500 = 70 kg ts per dag. Per månad blir detta 30 x 70 = 2100 kg. Ger du hö/hösilage under 9 månader så blir den totala åtgången 9 x 2100 = 18 900 kg, dvs. 18,9 ton. Detta är torrsubstans så räknar du med 84% ts så blir detta 18,9/0,84 = 22,5 ton foder.

Jag har två storhästar och om jag inte missminner mig så brukade jag beställa 6-7 ton hö / år till dem. Då går de på bete ca 3 månader.

Har dem på torrt hösilage just nu och det går åt nästan 1 ton/ månad (ena hästen ca 15-17 kg/dag, andra 7-9 kg beroende på väder)

Det låter inte helt lätt. Om det är rimligt eller inte är ju helt beroende på vilka hästar det är. Har du en hum om det kan du ju räkna procent på vikterna (det finns en gräns, relaterad till kroppsvikten, för hur mycket en häst "orkar" äta av grovfoder, men jag vet inte om mitt Matvrak har hört talas om den :p), det är nog det säkraste (eller om boxarna är olika stora kan du ju räkna på vad maxhästen i varje box kan förväntas väga och därmed äta).

Mina islandshästar (typ D-ponny) äter runt 6 kg, beroende på foderanalysen och hur vintern blir (och även individen :cool: ) kan det bli upp mot 9 kg när de fodras fullt. På sommaren räcker 1 kg till natten. När det är kallt/frostrisk på morgonen får de ca 1/2 kg före utsläpp. Jag räknar enbart nattmat maj - augusti, sep och april räknar jag halv giva och full fodring ca okt - mars (det är högt räknat, men om hagen är dålig eller våren sen så...). Det betyder att jag vill ha nästan 1,4 ton per häst och år.

Jag försöker föra dagbok för mina, för att kunna planera inköpen bättre men ändå är det väldigt svårt att räkna...

I år t.ex. ville de inte ha mer foder förrän bortåt oktober :eek: och förra året fick jag börja stödfodra i juli... De står inne på natten och får då självklart mat, men det var ingen stor giva och frukost ville de inte ha. Gav jag mer så fick jag bara mocka ut det...

Det foder jag räknade ut inför hösten/vintern 2009 räckte hela sommaren och hösten 2010 också...

I år har jag också räknat och vi får väl se hur det går med det... :grin:

Jag räknar på vad som går åt under en vintermånad med 'full fodring'. Sen tar jag det gånger 10. Sen har jag så jag klarar alla eventualiteter.

När jag hade fritt så stallade jag dem 12 h/dygn i en vecka, gav fritt och vägde. Då fick jag fram vad resp häst åt på 12 h, och räknade kallt med att de åt lika mkt på resterande 12 h.

Dvs, på fritt så häst A, B och C ställs in mellan 20 - 08 med fri mat (silage). A äter 7 kg, B äter 10 kg och C äter 9 kg. Dvs totalt 26 kg/12 h. Räknar kallt med att de äter lika mkt under resterande 12 h, dvs dygnsförbrukning 52 kg. 10 månader a 30 dagar = 300 dygn. 52 kg * 300 dygn = 15 600 kg = 15,6 ton. Avrundar uppåt = 16 ton. Dubbelkollar genom att ta 16 ton/10 månader = 1.6 ton/månad dividerat med 40 kg (= 1 bal) = 40 bal per månad och kollar om det 'känns rimligt/stämmer'. Beställer/bokar 16 ton.

När jag INTE har fritt och de inte får välja hur mkt de ska äta ens. Så jag räknar med 'full giva', dvs mitt i vintern-giva. Säg det då går 25 kg/dag, då tar jag det ggr 300 dagar = 7500 kg = 7,5 ton. Kontrolldividerar som ovan och får det till 18,75 bal/månad, avrundat till 19 bal per månad. Stämmer det med en december-januarimånad så beställer jag 7,5 alt 8 ton.

Då har jag dels om någon häst av ngn anledning behöver/vill ha mer, om någon hamnar på boxvila eller nåt under betessäsong. Och jag har inga problem varken om det blir ett sent betessläpp eller betet sinar tidigt.

Det som blir över får de äta upp nästföljande säsong, och så är det bara dra av lite på nästa års beställning.

Jag räknar med 15 kg/häst när jag räknar. Så tar jag det på 10 månader istället för att dra av från betet. Då kan jag ha ponnyer och hästar, lättfödda och svårfödda som kommer och går utan att behöva tänka att jag behöver köpa mer grovfoder.

Sen vet man aldrig vad som händer med betet. Vissa somrar är väldigt torra och det finns inte tillräckligt med bete så hästarna behöver stödfodras. Ibland regnar det så mycket att hästarna inte kan vara ute hela dygnet utan att sommarhagarna blir till lervälling. Så det är på håret att räkna med 9 månader enligt mig.

Jag får på 7 st hästar 31,5 ton grovfoder. Jag tycker att dina 22 ton är lite väl lite. Även om jag räknar på 9 månader så får jag 28,5 ton. Men mina hästar äter 5 kg mer i genomsnitt om dagen än dina.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 872
Senast: Lhas
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 298
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
40 089
Senast: Hedinn
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 543
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V