C

Cybbe

Hur svår tycker ni att en Hunting ska vara? igår åkte jag med mina hopphästar på en hunting. (Båda har tävlat 1.30 och mer) men med 8åringen vägrade han ut sig på första terräng hindret eftersom det var för optiskt svårt. Med 12 åringen blev det lite missförstånd. så jag fick utnyttja ambulansavgiften :angel:

Jag tycker att en hunting ska vara så lätt att både oerfarna hästar och ryttare ska komma runt. Vad är era erfarenheter? Vad tycker ni?

Sv: Hunting

Baståsen 90 cm. En hunting får endast vara debutant.

Övrig fakta: i min klass var det 17 starter 2 var felfria. 6 blev uteslutna.

Totalt var det 56 starter, 7 st som var helt felfria. 19 uteslutna.

Men det är klart, det som kännetecknar en hunting är att den skall vara enkel, och det kan den ju inte ha varit med det resultatet!
I princip alla red en riktigt dålig anridning på första hindret i terrängen, huset, men det är kanske mycket begärt att klara ut detta när man rider sina första terrängstarter, som avses när man startar en hunting?
Rosettkontot blev inte hårt belastat iallafall......
Då kanske de räcker till ännu en hunting i höst, vilket vore bra, så man får ta ut bäbisen en vända....

Cybbe skrev:
Hur svår tycker ni att en Hunting ska vara? igår åkte jag med mina hopphästar på en hunting. (Båda har tävlat 1.30 och mer) men med 8åringen vägrade han ut sig på första terräng hindret eftersom det var för optiskt svårt. Med 12 åringen blev det lite missförstånd. så jag fick utnyttja ambulansavgiften :angel:

Jag tycker att en hunting ska vara så lätt att både oerfarna hästar och ryttare ska komma runt. Vad är era erfarenheter? Vad tycker ni?

Fast just Hunting brukar locka ekipage som av olika orsaker inte startar fälttävlan. Ofta saknar ekipagen kunskapen och man brukar få se många DÅLIGA ritter. Av den anledningen brukar det vara rel många med mycket fel.
(Fast visst är det många som startar sina unghästar= mycket fel där också)

Hur är ett hindet som är optiskt svårt? Kan du beskriva? :idea:

Vi pratade med nån som var banansvarig och han sa att tom överdomaren hade klagat på första hindret men Baståsen valde att ha kvar hindret iaf. :confused:

Jag åkte dit eftersom 12 åringen har dålig kondis förtilfället och skulle inte ha orkat gå en hel debutant. 8 åringen tog jag med för erfarenhetens skull.......

Hindret som var så svårt var ett litet hus ca 2m brett som var placerat tvärs över en grusväg, fint infångat på båda sidor.
Anledningen till att det blev svårt var att ekipagen kom utgalopperande från det sista banhoppningshindret i paddocken, svängde till vänster på vägen och hade hindret framför sig. Därmed hade hästarna hunnit konstatera att de lämnade banan(banhoppningen var slut) och de trodde att de skulle sakta av. Nästan inga ryttare gjorde ny anridning på huset utan låg kvar i samma galopp som de landade i efter sista banhoppningshindret+att hästen trodde att det var slut och taggade ner. När ryttare sen SENT förstod att hästen inte längre hade ngn bjudning blev det mycket flaxande med armar och ben och rena överfallsridningen varpå MÅNGA hästar valde att stanna.
Jag tycker dock inte att hindret kändes svårt, men tydligen upplevdes det så, eftersom det blev så mycket problem med det.

Kanske onödigt svårt på en hunting...

Var själv där i helgen, och vägrade ut mig på båten i 70 cm klassen..
Själv har jag aldrig och inte hästen heller för den delen hoppat båt eller spets tidigare då enligt min "lärare" för kortet sa att sånt inte finns på en 70 cm hunting, samt att varken trappa eller upphopp ur vatten får finnas.. nu vet jag inte helt 100 om det stämmer men jag tyckte det kändes som en väldigt svår hunting..
Det är tråkigt att det var så många som inte ens kom över 1:a hindret i terrängen... och inte fick hoppa mer än så..

Var också där och tävlade. Det som gjorde första hindret så svårt var framför allt att det låg mörkt till. Från starkt solljus till mörk skugga och hästarna hann inte ställa om. Tycker absolut inte att man kan kalla den tävlingen för clear round. C r är ju till för att häst och ryttare skall lära sig, och vad lär man sig av att åka hem utan ett hinder i terrängen. De som vägrade ut sig på första borde fått ta ngt skutt utom tävling. Själva kom vi runt, dock ej felfritt, men fint ;)

Så var det på en Hunting jag red också, det första hindret i 70 som jag red var en stor grind på ca 80 cm som låg i skugga och många gjorde just det felet att de liksom bara tog för givet att hästen skulle fortsätta hoppa.
Min häst som aldrig hoppat en terrängbana förut tog jag det lite lugnare med (brydde mig inte ett dugg om tiden) och förberedde henne för hoppet långt före så jag var faktiskt en av ganska få som kom runt helt felfritt på hinder i terrängdelen. Men så har jag ju en riktigt bussig häst som litar på mig till 100%.
I 70-klassen var 1a hindret grinden, andra en grav, och sedan kom ett snett lastpallsliknande hinder så det var ganska avancerat. Vi red genom stora vattnet med osv.
Grejen är ju att man måste ha FT-kort för att få starta och då räknar de nog med att man tränat en del terräng innan man ger sig ut att tävla om så bara en Hunting.
Jag hade ju ridit en del terränträningar innan på min förra häst men denna var helt grön vilket jag inte tyckte var något bekymmer eftersom jag känner hästen utan och innan.

Mitrolle skrev:
Så var det på en Hunting jag red också, det första hindret i 70 som jag red var en stor grind på ca 80 cm som låg i skugga och många gjorde just det felet att de liksom bara tog för givet att hästen skulle fortsätta hoppa.
Min häst som aldrig hoppat en terrängbana förut tog jag det lite lugnare med (brydde mig inte ett dugg om tiden) och förberedde henne för hoppet långt före så jag var faktiskt en av ganska få som kom runt helt felfritt på hinder i terrängdelen. Men så har jag ju en riktigt bussig häst som litar på mig till 100%.
I 70-klassen var 1a hindret grinden, andra en grav, och sedan kom ett snett lastpallsliknande hinder så det var ganska avancerat. Vi red genom stora vattnet med osv.
Grejen är ju att man måste ha FT-kort för att få starta och då räknar de nog med att man tränat en del terräng innan man ger sig ut att tävla om så bara en Hunting.
Jag hade ju ridit en del terränträningar innan på min förra häst men denna var helt grön vilket jag inte tyckte var något bekymmer eftersom jag känner hästen utan och innan.

Precis har man tagit fälttävlanskortet så har man!

Alla har ju ftv-kort som startade och självklart ska man vara förberedd (vilket väl kan vara väldigt olika). Men en clear round är ju dock alltid en clear round, som i hoppning alltid en enkel bana för att ge ekipaget en chans att komma runt. Inte minst för unghästar som är där för att lära och få självförtroende.
Första hindret var som hinder riktigt inbjudande, det var ljuset (eller rättare sagt mörkret) som gjorde hästarna osäkra. Man hade samma uthopp två veckor tidigare på ftv, också med MÅNGA stopp. Kanske skulle man tänkt om, då man vet att en clear round lockar många nybörjarekipage?!

Hunting ska självklart vara utbildande men det är det väl att rida på 70 cm hinder med ridhäst?! Alla hunting och fälttävlansbanor ska vara godkända av en så kallad TD innan tävlingen startar. TDn är utsedd av ridsportförbundet och hör alltså inte till klubben. TDn har ansvar för att banan är utbildande, säker och har rätt hindertyper och svårighet.
På hunting får de typer av hinder förekomma som får finnas med i debutant, tex trappa, båt mm bara höjd och längd på hindret håller måtten.
Var på Baståsens båda tävlingar och huset stod ej på samma ställe under fälttävlan, eftersom banan inte äns gick på grusvägen, och det var inte mycket stopp på huset med en annan placering.
Håller med någon som skrev tidigare att det var ganska många ekipage som inte red så bra, tappade galoppen ut från banan och anföll huset, vilket gjorde att hästarna verkligen trodde att det skulle hoppa upp en drake bakom hindret och anfalla dom. Man kan ju undra om om alla verkligen tagit fälttävlanskortet?!
Personligen tror jag att allt för många tycker att man inte måste träna så mycket för att rida på en terrängbana. Det är ju BARA 70 cm.... men hästarna behöver tränas på alla typhinder många gånger innan man ger sig ut säkert på en tävling. Alla ni som tycker det är svårt, se till att ni får hjälp och råd av en utbildad fälttävlanstränare!

Jag var inte där, men att döma av tidigare svar verkar det vara "som vanligt" dvs hoppryttare som tror att terräng är väl ingen konst... är hindrena bara 70/90 cm så är det ju jätte-enkelt, nu funkar det inte riktigt så utan hinderhöjden är nästan det minst intressanta på en bana, hindertyper och placering är det som ger utslag och de måste man träna upp hästen på, även om den gått 1.30, sen om nån tränare sagt att båt, vatten, trappa etc inte finns med i debutant så är han/hon helt ute i det blå....

Jag håller med dig.

Man måste ändå kunna se de svårigheter som finns med de olika hinderna.
Att tycka det var tråkigt att ett hinder stod så man fick hoppa in i skuggan eller vad det var kan man ju förstå men så är det på jättemånga FT. Det är liksom en del av svårigheten. I skogen finns det skuggor. Det finns det inte på hoppbanan alls i samma utsträckning.
Träna mer och ge er ut igen men skyll inte på banan.

Jag var inte där, men att döma av tidigare svar verkar det vara "som vanligt" dvs hoppryttare som tror att terräng är väl ingen konst... är hindrena bara 70/90 cm så är det ju jätte-enkelt, nu funkar det inte riktigt så utan hinderhöjden är nästan det minst intressanta på en bana, hindertyper och placering är det som ger utslag och de måste man träna upp hästen på, även om den gått 1.30, sen om nån tränare sagt att båt, vatten, trappa etc inte finns med i debutant så är han/hon helt ute i det blå....

Håller med till 100 % inte alltför sällan hör man ju hoppryttare klaga på att banhoppningen och terränghindren "bara" är 1.20 på OS att det minsann inte är någon konst att rida OS i fälttävlan :smirk:

Faktum är att terränghinder idag inte är ett dugg naturligt för hästar längre (eftersom aldrig någon knappt rider ut) utan att man måste verkligen träna många hästar på att hoppa över dessa konstiga saker , det är mer naturligt för dom att hoppa färgade bommar idag.

Faktum är att terränghinder idag inte är ett dugg naturligt för hästar längre (eftersom aldrig någon knappt rider ut)

.

Citat: Eftersom aldrig någon knappt rider ut...GAPFLABB!:devil: :devil: :devil: Där satte du huvudet på spiken! Man kan ju undra hur i hela friden folk tänker när de styr ut på en fälttävlan/Hunting med en häst som är mest van vid att jobbas i ridhus eller bana....:confused:

Håller med till 100 % inte alltför sällan hör man ju hoppryttare klaga på att banhoppningen och terränghindren "bara" är 1.20 på OS att det minsann inte är någon konst att rida OS i fälttävlan :smirk:

Faktum är att terränghinder idag inte är ett dugg naturligt för hästar längre (eftersom aldrig någon knappt rider ut) utan att man måste verkligen träna många hästar på att hoppa över dessa konstiga saker , det är mer naturligt för dom att hoppa färgade bommar idag.

:bow: :bow: :bow:
har en bekant som tänkte starta fältävlan med sin häst eftersom de tävlar 140 så är ju debutant plätt lätt :angel: , eller inte :devil: .. När de skulle träna tog de sig över två hinder o kom inte närmare vattnet än 20 meter :rofl: :rofl: hon rider heller aldrig ut, eller kan bli två varv i skritt på grusvägen runt stallet om det kniper o ridhuset är bokat....

:rofl:
Håller med dej!!

Man måste faktiskt träna ordentligt på terränghinder, mer än en gång.

Man måste lära sin hopphäst att hoppa terränghinder.

Placeringen av huser måste verkligen ha varit avgörande för själva hindret är verkligen inte skräckinjagande, jättelågt plutt hus!!:p

Liknande trådar

Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
3 489
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 320
Senast: QueenLilith
·
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 868
Senast: Bonica
·
Islandshäst Hej, Behöver råd och tips.. Vi är en van hästfamilj som haft egna hästar länge (ponnyer, kallblod) Båda barnen har sedan ett par år...
Svar
15
· Visningar
2 930
Senast: Gry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V