Hungrig & mager häst

M

molekylen

I stallet där jag står finns en islandshäst som enligt mig får på tok för lite grovfoder. Men eftersom jag inte är insatt i islands-världen så vänder jag mig till er som är van att fodra islandshästar.

Hästen är en pigg krabat på 9 år, c-ponny. Hon rids ca 5 ggr i veckan i ganska tuffa tempon emellanåt.

Allt som allt så får hon MAX 4 kg hö per dag. Efter utsläpp så är höet slut på ungefär 30-40 min, sen går den här stackaren o käkar jord för att komma åt de få rötter som finns... Samma sak när alla hästarna är intagna. Det här stoet har käkat upp på en halvtimme, och då har mina knappt börja äta.

Hon är mager och bygger inga muskler. Jag är helt övertygad att hon skulle göra det om hon bara hade något att bygga med...

Vad säger ni? Hur rimligt är det att ge en islandshäst en högiva på MAX 4 kg/dag?

Sv: Hungrig & mager häst

Precis lika orimligt som att ge vilken häst som helst så lite:crazy:

Hon ska ha minst 1kg ts/ 100 kilo kroppsvikt, är hon mager så ska hon givetvis ha mer!

En sådan häst bör få minst det dubbla (8 kilo ts) och halm för att få tillräcklig tuggtid.

Innerst inne så vet jag ju själv med mig att det är för lite.. men det är så skönt att få det bekräftat av andra. Jag förstår såklart att det inte har med rasen att göra utan storleken. Kunde lika gärna valt att fråga ponnyägare hur de fodrar sina ponnier. Men eftersom det är en islandshäst så valde jag det här forumet.

Det är inte lätt att anmärka på andra hästägares foderhållning... :crazy:
Tack för snabbt svar!

Som du redan kommit fram till själv så skiljer sig inte islandshästar så mycket från andra hästar i samma storlek vad gäller foderbehov. Om jag minns rätt, så har de något längre tarmar, vilket skulle göra dem aningen bättre på att ta upp näringen i grovfoder, men den skillnaden är nog rätt marginell på det hela taget. Och att en häst inte bygger muskler trots träning är ju en rätt stark varningsklocka på för lite protein!

Som jämförelse kan jag nämna att min islandshäst får 8-9 kg hösilage (ca 70% ts) per dag, samt ca ½ kilo havre + mineraler. Han är "maxad C-ponny" och tränas någorlunda seriöst ca 5 dagar i veckan.

Tyvärr tycker jag det är många som anser att deras islandshästar är "feta" och måste banta. Lite anorektiskt ideal även där.... Det finns ju många islandshästar som är byggda så att de ser "runda" ut i formen utan att vara feta, och den sorten går ju liksom inte att få att se ut som en ädel ridponny hur mycket man än bantar den. Vilket fler borde inse.

Absolut inte rimligt - Förstår inte varför vissa islandshästägare fått för sig att islandshästar inte behöver någon mat! De har samma behov som vanliga hästar - Min egen äter i dagsläget runt 10 kg hö och är jättefin i hullet! //Linda

Vad ledsen man blir när man hör sådant här. Jag har varit i diskussion med en bekant om precis den här frågan, och h*n är övertygad att det räcker till sin häst. Men det blir ju samma resultat som med den här hästen du beskriver. Knaprar på väggarna och staket och annat som den kan sätta tänderna i.
Kanske grovfodrets värden "räcker" till underhållsbehovet, men den behöver ju tuggtiden också. Finns det inte halm som den kan få?
Försök att få ägaren att verkligen se sin häst med ett kritiskt öga. Är den verkligen bra musklad över rygg och rumpa? Finns det muskler i överlinjen på halsen? Försök att få ägaren att jämföra med de andra hästarna i stallet. En islandshäst ska också vara bred över ryggen. Den ska inte se ut som ett staket. Hänvisa gärna till olika böcker som finns om islandshästar och dess skötset inkl foder.

Jag hade själv problemet för några vintrar sedan när mina hästar var halta och vilade i drygt ½ år. De är förhållande små (den ena vägde ca 300 kg vid tillfället) och behövde inte egentligen mer än 4 kg hö för underhållsbehovet. Men de gick i en vinterhage med mycket gräs så de fick tugga i alla fall. Men jag led med dom. Normalt gick de på 5-6 kg när de jobbade. Anledningen till att de fick så lite var att MJ-halten var väldigt hög och proteinet var extremt lågt. Kvot 1,2. Men de fick extra proteinpellets och lucernhack.

Hästen har inga rump eller ryggmuskler att tala om. Hon ser ut som ett tak med tornutskotten framme.

Tidigare i vinter gick det så långt att hon hoppade över staketet till de andra hästarna och deras hö. Jag blir så ledsen för den här hästens skull. Ofta slänger jag in av mitt hö då jag inte klarar av att se den stackars hästen så hungrig.

Ägaren är en ung tjej med väldigt bestämda åsikter om hur hennes häst ska skötas. Jag drar mig verkligen för att ta upp det här med fodret då jag vet hur förbannad hon kommer bli oavsett hur vänligt jag lägger fram det.

Hästen har inga rump eller ryggmuskler att tala om. Hon ser ut som ett tak med tornutskotten framme.

Tidigare i vinter gick det så långt att hon hoppade över staketet till de andra hästarna och deras hö. Jag blir så ledsen för den här hästens skull. Ofta slänger jag in av mitt hö då jag inte klarar av att se den stackars hästen så hungrig.

Ägaren är en ung tjej med väldigt bestämda åsikter om hur hennes häst ska skötas. Jag drar mig verkligen för att ta upp det här med fodret då jag vet hur förbannad hon kommer bli oavsett hur vänligt jag lägger fram det.

Hästen borde förmodligen äta ungefär det dubbla mot vad den får nu.
Kan du inte visa henne ett foderstatsprogram på nätet, som brukar vara lättfattligt?
Det där är ju ren okunskap.

Du känner ingen annan islandshästägare som kan prata med henne. Hon har säkert ingen egen kunskap om hur man fodrar utan har hört att islandshästar är så lättfödda. En sanning som kan diskuteras i det oändliga. En shettis äter ungefär vad den här hästen får, i vissa fall mer.
Annars kanske veterinären eller hovslagaren kommer på besök ibland. Be henne/honom titta på hästen och få en kommentar. Det brukar göra susen. Eller prata med stallägaren, det borde vara i dennes intresse också att det går rätt till med de inhyrda, även om det yttersta ansvaret är hästägaren. Stallägaren vill säkert inte ha ett rykte om sig att det finns magra hästar i stallet.

Om hon är så undernärd och det inte hjälper att prata med ägaren så hade jag faktiskt anmält henne, ingen häst ska behöva lida av ägarens okunskap.

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst (SWB 12 år) blev i höstas sjuk (tarminflammation följt av svår Streptotrikos) och är nu efter väldigt många om och men på...
Svar
9
· Visningar
2 800
Senast: Hedwig
·
Hästvård Hej allihopa! Behöver lite hjälp.. Kan ju börja med att jag tagit träckprov för alla sorters mask och det var inget.. Kollat tänder...
Svar
1
· Visningar
753
Senast: Gimlan
·
Foder & Strö Hej! Behöver lite hjälp av kunniga häst människor. Ska försöka göra en lång historia kort, jag köpte ett islandshäst sto för 3 år sen...
Svar
6
· Visningar
1 865
Foder & Strö Jag har en foderfråga; jag har en lånehäst (ponnykorsning) som verkar ha en känslig mage, ett par gånger har det hänt att hon legat ner...
Svar
3
· Visningar
1 274

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen