Hungrig hund

S

Smillan

Nu är det så att min jack Russel tik alltid är hungrig.
Men hon verkar inte klara sig med mat 2ggr per dag.
Alltid en stund innan jag ger henne så kräks hon gult slem.
Om jag delar upp maten på 3 ggr så blir det så lite per gång.
jag undrar om jag kan ge henne någon sorts "mellanmål".
typ morötter, äpple eller rå potatis.
Jag vill järna ha tips på bra Mellanmål får hund.
jag vill ju att hon inte ska vara hungrig. Men vill ju att det ska vara något som hon inte lägger på hullet.
Tacksam för många tips

Sv: Hungrig hund

Prova med fri tillgång av ett "lättare" foder (om du är oroliga att hunden ska gå upp i vikt av det vanliga fodret) Första dagarna brukar hundarna äta mycket, för att sedan gå och småknapra vid behov.
Har märkt att det går åt mindre foder totalt /hund vid fri tillgång samtidigt som hundarna är i perfekt hull och hälsa..
OBS detta är min personliga erfarenhet av MINA hundar och inte vetenskapligt bevisat...

Tyvärr tror jag inte fri tillgång är något allternativ.
Den lilla damen skulle nog äta tills hon dog.
Hon är ett enormt matvrak.
har inte hittat något som hon inte äter med enorm aptit.

Men våran gamla hund så hade vi fri tillgång.
Det fungerade utmärkt på henne.
Hon tog några tuggor emellanåt när hon var sugen.
Men hon hade aldrig den aptiten som Jack Russeln har.

Fick höra av en uppfödare för några år sedan, dom tog även emot hundar när ägarna skulle resa bort eller så.
Dom gav sina hundar fri tillgång från när dom var små. Men ibland kom det hundar som skulle bo där som inte var vana med det, jag vill minnas att det var en labrador eller golden som han berättade om när vi var där;

Dom tog med hunden ut, hällde upp en hink med mat till den, hunden åt och åt. Lyckades den äta upp allt så hällde man i mer mat i hinken. Hunden åt tills den spydde!
Sedan åt inte hunden mer! Det behövdes bara en gång, sen kunde den hunden också gå på fri tillgång!

Jag vill inte ställa mig varken positiv eller negativ till den här metoden men det funkade för dom!

Rivna morötter brukar väl funka som bra "bukfylla" :)

Om du ger henne tre ggr om dagen och blandar ut med riven morot så blir det inte så lite varje gång.

Eller blandar moroten på två ggr/dag så kanske hon inte heller känner sej tom ;)

Har en av varje sort hemma, en som slukar allt och en som tar en tugga då och då.

Blir lite bökigt då den glupska gärna vill stjäla den andres som han lämnar.
Men numera äter den "oglupske" så mycket han orkar och sen ligger han och vaktar sin skål till han äter upp resten eller att vi ställer upp skålen på bänken (har ju en liten son som tydligen oxå gillar hundmat :crazy: :D )

Den glupske har varit med om en liknande händelse som Seabaz skrev.
Men det var inte planerat :mad:
Hade varit och köpt hundmat (10 kilos säck) och hade hundarna med i bilen. Säcken och hundarna var i bagaget tillsammans och det har aldrig hänt att dom öppnat säcken...förut...

Jag tror att dom råkade riva upp säcken men då det väl hänt så kan ni ju gissa vad som ände :angel:
När vi kom ut till bilen (hade hälsat på hos syrran fram och tillbaka), ja den synen :rofl:
Hunden såg ut som en ballong! Väldigt nöjd ballong...
Han hade dock inte spytt men säkerligen ätit så mycket han bara kunde.
När vi kom hem fick han vara ute en bra tag utifall det skulle komma upp igen :crazy:

Men då var han slom kan ni tro! :D
Satt bara på bron och såg ut att vara väldans proppmätt. Orkade inte göra nåt på hela kvällen.

Dagen efter var han lika hungrig igen..... :smirk:

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 514
Senast: iNTOHiMO
·
Övr. Hund Min sheltie tik på 4 månader är väldigt lättväckt och har svårt att sova om man inte sitter med henne hela tiden, detta blir ju ett...
Svar
16
· Visningar
3 646
Senast: Ajda
·
Hundhälsa Min kastrerade hane (Shetland sheepdog, 6 år) är (såklart) extremt matglad. Han väger ca 14 kg och bör nog gå ner 2-3 kilo (han är av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 216
Senast: Stinaelin
·
Hundhälsa Jag söker stöd, råd och hjälp. Har en liten blandrastik på 1,5 år drygt som utmanar mig på sätt jag efter fyra hundar aldrig kunnat...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 194
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Julklappar 2024!
  • Valet i USA