Hungrig hund

Kamomilla

Trådstartare
Ja, gammeltanten är konstant hungrig. Hon är dessutom lite rund och motionen har därför utökats, utan att fodermängden gjort det.

Men numera äter hon som om livet hänger på det, gapa och inhalera, typ :crazy:

Så, ska jag byta foder till henne till ett som bulkar mer? Då blir det inte samma foder till alla hundarna vilket jag har nu och som är behändigt ur arbets/utfodringssynpunkt.
Eller ska jag minska lite på fodret och fylla ut det med annat som bulkar i magen, och isf vad?

Sv: Hungrig hund

Jag fyller ut med grönsaker. Sätter sig inte på midjan på vovven.

Vitkål, morötter som bas. Finriv eller kör i mixer/matberedare.

Jag ger morötter i stora bitar så hon måste bita sönder och tugga. Jag kommer inte ihåg maxdosen morötter man kan ge, men jag tror det var 20 g/kilo hund och dag. Jag skall ha det någonstans.

Sant, ibland är det tuggbehovet som behöver tillgodoses och inte nödvändigtvis hungern. Jag brukar ge hela morötter ibland också.

Håller med trollet och springer, morötter:love:

Min ena är en mattjuv av rang och konstant hungrig, morötter får hon ofta, speciellt om hon har stulit mat och inte ska behöva stå utan när de andra får. Kruxet är att jag knappt kan äta en morot själv utan en dregglande hund;)

Man kan ge antingen råa eller kokta. Man kan även ge strimlad vitkål, rå eller kokt. Råa morötter hinner i regel inte smältas i en hundmage om man ger dem i bitar, det brukar komma ut små orange bitar, beroende på hur de tuggas.

Råa morötter hinner i regel inte smältas i en hundmage om man ger dem i bitar, det brukar komma ut små orange bitar, beroende på hur de tuggas.

Jo, det har jag sett :D Det var därför jag funderade på kokta men rivna kanske funkar lika bra. Morötter är gott tycker åtmninstone en av mina.

Jag hade nog börjat med att fylla ut med exempelvis morötter, och om det inte hjälpte helt så hade jag bytt foder.

Ger själv mina hundar morötter, just för att fylla ut lite i magen och så att de ska få tugga lite mer. De får morötterna hela och råa, en på morgonen och en på kvällen. Enda nackdelen med det är väl att mina damer skiter mer.

Själv är jag lat och kör med morotspellets som man blöter upp i varmt vatten :D Dessutom är de omöjliga att sortera ut ur maten (men det är kanske inte ett problem om man har en superglupsk hund).

Har aptiten stegrats nu när det finns en skock fåglar "i familjen" :D

Jag skulle nog trots böket köpt ett foder som inte innehåller lika mkt energi och fett som de andra käkar. Det gör ju att du kan öka på hennes fodermängd en aning också.

Vill inte se en fet frys i sommar ;)

Om hon är rund, så kan jag rekommendera RC sateity support. :) Jag är inget riktigt fan av RC, men detta fodret fick Tulla när hon var dålig och var tvungen att gå ner i vikt, och hon blev MÄTT på detta :)

Vill inte se en fet frys i sommar ;)

En julagris :angel:

Nu har tanten fått riven morot eller vitkål iblandat i fodret, från att ha ätit upp/inhalerat sitt innan jag knappt hunnit ställa ner sista matskålen så är hon numera sist klar.
Först måste foderkulorna letas upp och ätas och sedan "kaninfodret" :p

Hon verkar vara lite lugnare efter grönsakstillskottet, lika hungrig vid utfodring, men lugn efter, och eftersom hon nu är sist klar springer hon inte runt och hetsar de andra heller för att kaaanske komma åt en kula extra mat (om matte tittar bort)

Jo, hon har fullt upp ute numera att försöka krypa in till fåglarna, heeelt överlycklig första morgonen, skällde, sprang fram till mig och skällde/snurrade runt och bort till hönsen igen, helt i extas :D

Så nu provar vi detta i några veckor och ser hur resultatet blir på hennes vikt och hunger. Annars blir det foderbyte till tanten.

Jag kör med pop-corn som jag lägger lite varstans i huset och mest i källaren, då har jag i och för sig bara en hund och bor själv.

I hundskålen serveras ofta halva givan och något helt oätbart tex en sked. Låter kanske lite märkligt med det tillfredställer verkligen hundens undersökningsvilja. Att sedan maten ligger lite varstans på vilken tid på dygnet som helst har verkligen dämpat hans hysteri för mat. Det är liksom mer som ska göras, den ska letas upp, undersökas, gnagas på. I vissa fall kommer han fram till att "jag kan få tillbaka det jag la i skålen".

Det kallas för matberikning, det har i alla fall verkligen hjälp min hund.

(Varmluftspoppad måste det vara, inget smör..)

Liknande trådar

Hundhälsa Alltså - jag har ju någon sorts hygglig idé om vad som är en tjock respektive smal hund, men vill ändå gärna höra hur ni andra bedömer...
Svar
17
· Visningar
1 442
Senast: ii-ssa
·
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 206
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Finns det några lightfoder som håller hunden hyggligt mätt? Vampyrhunden har numera väldigt lätt för att lägga på sig och då jag...
2
Svar
21
· Visningar
3 134
Hundhälsa Min kastrerade hane (Shetland sheepdog, 6 år) är (såklart) extremt matglad. Han väger ca 14 kg och bör nog gå ner 2-3 kilo (han är av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 293
Senast: Stinaelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka