Hungrig hund, jämt. Vad göra?

sammi

Trådstartare
Som rubriken lyder; vad sk jag göra åt min 8 åriga tik som jämt är hungrig? Hon kan inte ha fri tillgång för då skulle hon bli en tjockis på 2 dagar. Det är fruktansvärt enerverande att så fort man rör sig i lägenheten så tror hon att hon ska få mat och springer till sin skål. Så fort jag själv äter mat sitter hon som ett plåster och dregglar neranför mina fötter, trots att hon aldrig någonsin har fått någt annat än hundmat och framför allt har hon aldrig fått mat från köksbordet när jag själv äter. Jag blir äcklad av att ha henne runt mina fötter med dreggel hängande när jag själv äter.

Hunden är en cairnterrier tik på 8 år som sagt. Steriliserad.

Vad ska jag göra för att hon ska känna sig mindre hungrig och vara så manisk över mat jämt o ständigt?

Sv: Hungrig hund, jämt. Vad göra?

Tycker hon om morötter och andra grönsaker? Råa morötter och potatis smälts inte i en hundmage, så det kan man fylla ut med. Man kan även koka/förvälla olika sorters grönsaker med mycket fibrer och använda som utfyllnad. Framför allt är det morot, potatis, kålrot, vitkål. Finstrimlat eller rivet så behöver det bara koka någon minut. Man kan göra stor sats, frysa in och ta fram efter behov varje dag. Börja med bara lite i taget, så inte magen får en chock. Man kan även använda andra sorters grönsaker, beroende på vilken årstid det är och vilket pris man vill betala.

Tack för tipsen :)
Morötter är jag lite skeptisk till, visst hon älskar det men blir otroligt lös i magen av det. Men det andra alternativen ska absolut prövas!

min hund går inte att göra mätt. han är alltid hungrig, dygnet runt. hans matfixering är helt extrem. men med hyfsat bestämda mattider och tydliga regler kring hur man ska uppföra sig kring min mat, så fungerar det ganska bra. låter jag inte honom stirra upp sig själv så klarar han av att slappna av. kan du säga åt din hund att gå och lägga sig när du äter?

hon har skapligt bestämda mattider. dem är väl inrutade i hennes hjärna så hon avlider näst intill om hon inte får maten inom dem tiderna hon är van med. men därimellan är hon hopplös, hinner knappt svälja sista tuggan så är det som hon aldrig sett mat :p

Visst kan jag säga åt henne att gå o lägga sig. Men det är glömt tills nästa gång jag ska äta så det blir ju till att tjata. Ibland stänger jag till och med ut henne så att hon inte ens är i samma rum som mig när jag ska äta. Möts då av världens mest sorgsna hund när hon får komma in igen ;)

Visst kan jag säga åt henne att gå o lägga sig. Men det är glömt tills nästa gång jag ska äta så det blir ju till att tjata. Ibland stänger jag till och med ut henne så att hon inte ens är i samma rum som mig när jag ska äta. Möts då av världens mest sorgsna hund när hon får komma in igen ;)

Men snälla, hundar tänker inte på samma sätt som vi så att hon skulle vara sorgsen för att hon inte får vara i samma rum som du när du äter - nej, tror inte det då hon inte tänker på det sättet men däremot glad för att du kom tillbaka in i hennes värld.

Sedan är det inte tjat att säga åt henne att gå och lägga sig då du ska äta. Har du inte under 8 år tränat henne i att när du sätter dig vid bordet ska hon gå och lägga sig i korgen så gör hon inte det.

Har du haft hunden i 8 år och stått ut med tiggandet - vad har ändrats då du nu tycker det är så jobbigt?

Sedan att hon ska känna sig mindre hungrig - vet inte vad du har för ett foder men du skulle kunna pröva ett foder som inte är så "tätt" dvs ett foder där du kan ge större protioner utan att hon får mer energi (kalorier). Tror dock inte att det är det som är problemet utan det här här ett beteende hon fått lägga sig till med och som du tillåtit i 8 år. :cool:

Tack för tipsen :)
Morötter är jag lite skeptisk till, visst hon älskar det men blir otroligt lös i magen av det. Men det andra alternativen ska absolut prövas!

Rekommenderar precis som dpmatte vitkål! Jättebra för tarmfloran dessutom.

kl

Min hund är också sådan där.
Jag tycker att det hjälper på honom iallafall att få tugga mycket.
Jag försöker se till att alltid ha ben liggandes framme, och jag brukar försöka att se till att hans mat tar lite längre tid att äta upp. Han kastar i sig käket, så jag brukar ta med den ut och sprida ut den över gräsmattan t ex, så att det tar en stund. Ibland delar jag upp frukosten som belöningar i långa spår och ibland ger jag den som belöning i lydnadsträningen. Det känns inte som om han behöver större mängd utan mat som räcker längre tid.
Att käka lite morötter och kål funkar också!

Men snälla, hundar tänker inte på samma sätt som vi så att hon skulle vara sorgsen för att hon inte får vara i samma rum som du när du äter - nej, tror inte det då hon inte tänker på det sättet men däremot glad för att du kom tillbaka in i hennes värld.

Jag vet mkt väl att hundar inte alls tänker på samma sätt som människor.. Därav ;) gubben bakom meningen. Men alla kanske inte förstår ironi...?

Sedan är det inte tjat att säga åt henne att gå och lägga sig då du ska äta. Har du inte under 8 år tränat henne i att när du sätter dig vid bordet ska hon gå och lägga sig i korgen så gör hon inte det.

Har du haft hunden i 8 år och stått ut med tiggandet - vad har ändrats då du nu tycker det är så jobbigt?

Jag anser att det är tjat när man varenda gång ska äta är tvungen att talaom för henne att gå till sin plats. Och jo, jag har under åtta år tränat på att inte sitta vid bordet och tigga.. Har inte stått ut med detta, det är bara det att det har blivit värre dem senaste månaderna som gör att jag tycker det är drygt. Eller mest tycker jag det är jobbigt för henne som ska gå och behöva vara hungrig jämt o ständigt.

Tror dock inte att det är det som är problemet utan det här här ett beteende hon fått lägga sig till med och som du tillåtit i 8 år. :cool:

Det är verkligen inget hon har fått lägga sig till med under åtta år. Hade det vart det hade jag väl inte brytt mig för fem öre.. Men tack för analysen.

Sedan att hon ska känna sig mindre hungrig - vet inte vad du har för ett foder men du skulle kunna pröva ett foder som inte är så "tätt" dvs ett foder där du kan ge större protioner utan att hon får mer energi (kalorier). Tror dock inte att det är det som är problemet utan det här här ett beteende hon fått lägga sig till med och som du tillåtit i 8 år. :cool:

Nu har du helt fel..Hundarna behöver inte ha tillåtits att ha beteendet i 8år,skitsnack!
Jag har ALDRIG låtit någon av mina hundar fått vid bordet,dom har alltid legat på sin plats! Så även denna tik på 8 år jag har nu..
Men hon har fått ökat matbegär senaste året,och kan testa och se om det kommer något från bordet,har aldrig förekommit förut och jag har aldrig låtit dett skett tidigare heller!
Det har med ämnesomsättningen och sterilisering att göra!

Och jag tror att det är likadant för TS!

Senast ändrad:

Utfyllnad av maten tycker jag låter som ett bra tips. Sen så kanske du skulle kunna byta till ett foder med mindre energi i? Så kan hon äta mer utan att bli tjock.

vet inte om det har så mkt med energin att göra, hon lägger nog på sig vad jag än ger henne. just nu får hon doggy - små bitar. men kan försöka hitta ngt annat (tips mottages gärna!)

Tror inte att du kan göra henne mindre hungrig. Jag har två matglada hundar och de skulle lätt äta ihjäl sig om de kunde.

Det bästa är att ignorera ignorera och ignorera. Till slut lugnar hon ner sig.

Det är bara när mina hundar tror det finns en chans att de ska få något som snålvattnet rinner. Tex hemma hos mina föräldrar.. där tigger de ständigt. Så jag förstår ju att pappa och mamma ger dem mat när jag inte ser. Trots att de försäkrar mig om motsatsen.

Hemma hos mig sover de fastän jag bakar kanelbullar... det är lönlöst att be matte om en smakbit.. därför är de lugna.

Jag "bulkar" också maten med morötter för att få lite mer mättnadskänsla

vet inte om det har så mkt med energin att göra, hon lägger nog på sig vad jag än ger henne. just nu får hon doggy - små bitar. men kan försöka hitta ngt annat (tips mottages gärna!)

Du kanske ska byta till ett light/seniorfoder förresten.

En dalmatiner vi har haft hand om var också väldigt hungrig och åt upp på nolltid. Jag började då blötlägga hans foder och upplevde då att han inte kastade i sig maten längre, och han slutade även leta frenetiskt efter något att äta när vi var ute på promenader etc.

:)

Blöter redan hennes mat på morgonen och så får hon torrt på eftermiddagen, gör ingen skillnad.. Tyvärr :p

Thelma; Hon får garanterat matbitar tillslängda åt henne när jag är hos mamma o pappa för där tigger hon värre en värst :crazy: men det är deras problem!

Har funderat på light/senior. Ngt speciellt märke som inte är för dyrt som är bra?

Du kanske ska byta till ett light/seniorfoder förresten.

Det gör jag till vår extremt lättfödda och hungriga hanhund. Han kan få mer och blev mätt i början. Sedan vande han sig och är lika hungrig igen.

Jag har provat med allt. Färskfoder, hemlagad mat, olika sorters torrfoder, det fungerar kanske i början, men inte någon längre period.

Jag blir väldigt trött på det, då han letar upp äckel att äta när han är hungrig, som barnens blöjor. Glömmer vi stänga dörren till rummet medblöjorna så är han där direkt. Varje gång jag hittat något som gör han mätt för stunden slutar han.

Jag fortsätter dock med light/senior fodret då jag tyckar att han iaf fungerat bäst på det.

Han tigger gärna om han kan och vill springa runt fötterna när vi håller på med mat, det har vi löst med att vi säger till honom att gå och lägga sig när han kommer.

Det finns ett foder som veterinärer säljer. Det är egentligen avsett för bantning, så jag vet inte om det är lämpligt i just ditt fall. Men du kan ju prata med vetten om det. Det är mer fibrer än i andra foder, vilken sort det vara må. Mer fibrer = mer bukfylla.

Så säger du att hon har ändrat beteendet, blivit mer hungrig. Har du testat att avmaska?

Detta har jag kommit på nu efter att ha läst övriga inlägg.

Nej, det har jag inte testat. Bra idé, ska göras genast får se om det blir nå bättre innan jag börjar med att byta foder o krångla. För trots allt funkar hon bra på Doggy, har hittils hållt sig bra i hull, fin i päls och så :)

Liknande trådar

Hundträning Har en omplaceringstik 7 år som vi haft i ett år och hon har successivt börjat vakta sin mat. I början förekom inte detta beteende men... 2
Svar
20
· Visningar
2 808
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Har nyss fått hem en valp och har sedan tidigare en 6 årig tik. Hon är väldigt nyfiken på valpen vill gärna nosa och titta på vad han...
Svar
18
· Visningar
2 675
Senast: Ratax
·
Hundträning Hej på er! Jag önskar få tips från er angående larmande/ skällande i lägenhet. Har testat Allt känns det som men jag ju ha missat något... 8 9 10
Svar
188
· Visningar
15 027
Övr. Hund Just nu upplever jag en sömnbrist som jag senast upplevde under valptiden. Min kära snart tvååriga hund har nämligen bestämt sig för att... 2 3
Svar
41
· Visningar
6 102
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka