Hungrig häst.

asterix_zaphir

Trådstartare
Jag har en häst som är extremt hungrig. Hon får uträknad foderstat + lite extra hösilage mer än vad foderstaten säger. Hösilaget är jätte bra näringsmässig.
Hon står på halm så hon kan äta hela natten, vilket hon gör. Knappt ingen halm kvar på morgonen. När hon är ute går hon och plockar i sig allt.
Har ni några tips på vad man kan göra eller ge henne som mättar.

Sv: Hungrig häst.

Hur ser hästen ut? Vad är det för häst? Hur mycket grovfoder får den? Får den kraftfoder?

Generellt låter det som hästen hade haft det bättre med ett grovfoder med låga värden så den kunde äta mycket av grovfodret utan att bli fet.

Det är ett halvblod, ca 164 cm. Hon har föl vid sidan och har överhull. Hon får idag enlig foderstat
15 kg torrt hösilage ( hon ska enligt uträknad foderstat ha 12 kg).
Halm står hon på så hon har å äta hela natten och hon äter mycket av det.
1 kg Lucern hackat strå
1 kg Hippo Grow Alfa
200 gr linfröpellets
mineraler

"Utseendemässigt" ser hon ut att klara sig på detta. Även innan hon blev dräktig så var hon också konstant hungrig. Har aldrig träfft på en häst som är sådan, inte ens min isläning äter på det viset:confused:.

Om ni har bra grovfoder, räcker inte det i större mängd? Behövs proteinet från Grow och lusern?

Jag hade nog inte gett mig på att mixtra för mycket så länge hon ger fölet di.

Foderstaten är uträknad med detta program på denna sidan http://www.pc-horse.com/46/46-pages/46-index.htm med tanke på vad det kostar tycker jag man borde lita på det. Jag lämnar iväg och får det uträknat. Jag gör inte det själv. Hittade analysen på mitt hösilage (per kg foder).
Torrsubstans : 79
Smältbart råprotein : 77
Smältbart råprotein/Energi9,6
Kalcium 2,8
Fosfor 2,4
Magnesium 0,9
Kalcium/Fosfor1,1

Jag kan ju inte säga att jag mixtrar med fodret när jag fått foderstaten uträknad. Är man ine så insatt i hur man räknar foderstat så måste man ju lita på att andra kan som gör det eller hur??

Det är ett fint grovfoder du har, jag hade varit mycket nöjd med det.

15 kg är inte så där jättemycket för mig, det är vad våra får när de inte är i gång (med tanke på att hästen är hungrig tänker jag främst på hur mycket mat som faktist fyller upp hästen, inte värden i sig). Hade jag haft en lättfödd häst som verkat hungrig hade jag nog försökt leta efter ett grovfoder som har lite lägre värden och gett mer av det.

Men det kan också vara jättesvårt, med tanke på att fler hästar förmodligen ska ha, och andra hästar och ägare jublar ofta åt ett bra grovfoder som ger lägre kraftfoderkostnader.

Halmen innehåller ju främst (bara) energi, äter hästen mycket av halmen kommer den att bli fet om den är lättfödd och/eller inte gör av med den energin.

Inget lätt problem, det kanske helt enkelt är så att din häst är en av de hungriga typerna, men jag förstår att det är svårt att känna att man velat ge mer mat...

I normala fall, när inte hästarna är dräktiga så vill jag ha ett hösilage med "sämre" näringsvärde just för att kunna ge de mer.
Min islänning äter knappt vad hon ska ha, henne hade jag gärna haft på fri tillgång men kan inte det pga halvblodet hon hade stått där tills hon sprängt sig.
Hon klipper 4 kg hösilage på 1 timme medans isisen tag knappt äter 1 kg.
Inte konstigt att isien magrat när de ätit ihop.
Jag hade gärna gett henne mer men hon blir så jäkla fet.

Någon mer som har en extremt hungrig häst?

Japp, jag har ett stycken matvrak i halvblodsmodell (dessutom väldigt lättfödd). Funderade faktiskt senast igår på vad jag ska göra åt hennes glupskhet nu när de ska gå ute dygnet runt.

Den period på året när de äter sin mesta mat inne så brukar det funka rätt bra. Brukar lyckas få tag i ett energifattigt hösliage så då kan hon få tillräckligt för att vara nöjd. Lägger till lite mineraler eller lusern i fall det behövs för att få en bra balans. Kraftfoder är ett "big no no" det lägger sig som ett lager vadd runt hela hästen. :D Har upptäckt att hon är väldigt känslig för att få för lite protein. Är där för lite protein i forderstaten så blir hon om möjligt ännu hungrigare.

Betessäsongen är ett rent :devil: Förra året satte jag på henne en betesbegränsare varvid jag fick en häst som var total deprimerad och helt apatisk. Hennes störst nöje i livet är att äta också tog jag det ifrån henne. :rofl: Så i år är strategin att acceptera några extra kilo under sommaren och massor med motion men med en glad och lycklig häst.

Vet inte om detta var till någon hjälp för dig. Mest långt och svammligt :D Lycka till med din hungriga häst!

Hittade analysen på mitt hösilage (per kg foder).
Torrsubstans : 79
Smältbart råprotein : 77
Smältbart råprotein/Energi9,6
Kalcium 2,8
Fosfor 2,4
Magnesium 0,9
Kalcium/Fosfor1,1

Med det hösilaget behöver du bara ge hösilage plus kalk och selen. Det blir ungefär 3 kg hösilage till och det borde ge lite längre ättid än idag och genom det en mindre hungrig häst.

Senast ändrad av en moderator:

Fillefjonkan: Hon ska få mycket motion senare men just nu får hon bara gå och vara mamma, fölet är ca 1,5 månad nu. Hon är extremt hungrig nu, mycket värre än innan.

Hippo : Hur mycket hösilage hade du gett henne?
När de räknade ut foderstaten så fick jag besked att jag inte kunde ge henne för mycket för då blir hon bara tjock. Är utkass på det här med foderstater så därför tar jag hjälp och jag har likson inget annat val än att tro på vad de säger. Stoet är väldigt fin i kroppen annars, kanske lite tjock men det får hon vara just nu pga mammaledighet.

Tänk nu på att det går ett föl vid sidan...

Ja, det tänkte jag definitivt på. Stoet är i överhull som det är nu och har viljan att äta mängder. Ett hösilage med en kvot på 9,6 tycker jag är perfekt och täcker in bådas behov väl. Om du tycker annorlunda får du gärna delge mig varför då jag tycker det är intressant att höra grunden bakom åsikten! :)

Jag visste inte att hon var i överhull, det har jag inte kunnat utläsa någonstans. Beroende på hur mycket överhull hade jag främst jobbat bort energifodret faktiskt med tanke på att fölet diar.

Hippo : Hur mycket hösilage hade du gett henne?
När de räknade ut foderstaten så fick jag besked att jag inte kunde ge henne för mycket för då blir hon bara tjock. Är utkass på det här med foderstater så därför tar jag hjälp och jag har likson inget annat val än att tro på vad de säger. Stoet är väldigt fin i kroppen annars, kanske lite tjock men det får hon vara just nu pga mammaledighet.

Att hon skulle bli tjock av mer hösilage tycker jag låter konstigt, det jag föreslår är bara att byta energikälla från kraftfoder och lusern till mer hösilage, inte lägga till mer energi. Då finns det ingen anledning till att hon skulle bli tjockare. Ditt hösilage har en bra kvot mellan protein och energi - 9,6. Ett digivande sto har ett behov som motsvarar en kvot runt 9 så ditt hösilage täcker det behovet utan att tillsätta annat. Har man däremot en häst som har svårt att hålla hullet eller svårt för att få i sig tillräckligt med hösilage kan det behövas kraftfoder men det verkar ju inte vara ditt problem ;).

Det är dock lite svårt att säga hur mycket som just din häst behöver när man inte känner hästen. Mina har mycket olika behov - allt från dubbla tabellvärden till strax under tabellvärden när det gäller energin. För att täcka proteinbehovet behöver hon äta ungefär 1200 g smb rp per dag. Det motsvarar ungefär 16 kg av ditt hösilage. Då kvoten är bra täcks även energibehovet av detta. Dock kommer din häst att vilja äta mer och om hon inte börjar gå upp väldans i vikt så skulle jag ge henne mer. Runt 20 kg i alla fall, enligt min erfarenhet brukar de sällan gå upp i vikt under digivningens första del då det kräver mycket av stoet att producera mjölk.

Jag visste inte att hon var i överhull, det har jag inte kunnat utläsa någonstans. Beroende på hur mycket överhull hade jag främst jobbat bort energifodret faktiskt med tanke på att fölet diar.

Står i inlägg #3.
Den foderstaten hon har idag är uträknad på häst i lite underhull så jag tror de la på 10% eller något sådant.

I tredje inlägget ger TS en kort beskrivning av stoet och där skriver hon att hon är i överhull.

Jag håller med dig om att det är energin som bör begränsas, det är ju det hon blir tjock av och proteinet behöver hon. På grund av detta tycker jag att det blir fel om stoet proppar i sig massor av halm för att hon har ett sådant ätbehov. Då tycker jag att det är bättre att hon får mer av hösilaget, som har en fin fin kvot för ett digivande sto. Genom att ta bort lite av halmen sjunker energiintaget och genom att öka hösilaget kompenseras bortfallet av protein i totalfoderstaten (då kraftfoder och lusern tas bort). Så tänkte jag! :)

Får hon mer hösilgare så kan man ju hoppas hon äter mindre halm, även om jag har svårt att tro det. Det verkar inte som det finns någon botten i henne. Hon skiter som en elefant också :o

Ja, det är knepigt det där. Tycker du att hon har gått upp sedan fölet föddes eller är hon i konstant överhull? Digivning brukar ju tära en del på dem. Om hon går upp i vikt och du tycker att hon blir på tok för tjock så kanske du får begränsa mängden halm.

Jag kommer att öka på hösilaget med något kilo så får jag se vad som händer. Sedan hon fick lucernen har hon börjat tugga långsammare när hon äter kraftfodret i alla fall, det är ju positivt annars äter hon lika fort som en damsugare. Tror även hon hade blivit mättare om hon tuggat hösilaget lite saktare. En ide är kanske att man tar lite halm och lägger i hösilaget så hon får pilla ut hösilaget så det tar längre tid för garanterat tar hon hösilaget först..... :idea:

Det är möjligt att jag har fel. Men för mig känns det bakvänt att ge halm till denna häst. Varför ska hon äta en massa energi som hon inte behöver? Bara för att sedan behöva extra protein? Jag hade gett den mer ensilage.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
793
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 885
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 409
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka