Hundvissla !

Z

zappohontas

Hundvissla !
Vet ej om det heter så men hjälper det att lära hunden att komma på kommando ? Har en dobbermann/boxer som ej går att släppa lös för hon spårar o stänger av helt. Har tränat kom hit som kommando men är helt kört när hon sticker iväg. Går bara i inhägnat område att hon kommer o hon är 1 år.Hon är så lugn o trevlig hemma, skulle vara trevligt att kunna lita på henne när hon är lös ute o att hon kommer när vi kallar, vi bor på landet, men det är inte kul när hon bara sticker iväg, vi måste gå efter henne, helt väck när hon jagar något. Hon får bra med motion annars, någon som har något tips ? Tacksam för svar :bump:
 
Sv: Hundvissla !

Själva pipan i sig gör inte att din hund kommer på inkallning. Du måste lära hunden att komma på inkallning med pipa. Det gör du på samma sätt som om du skulle använda din röst.
 
Sv: Hundvissla !

Tack för ditt svar men hon kommer absolut inte om jag kallar på henne när hon har fått upp ett spår. Så vi får nog vänta tills hon blivit äldre o lugnare för som det är nu så sticker hon iväg o hon lyssnar inte... Men med träning o ju äldre hon blir så fixar det sig säkert :bump:
 
Sv: Hundvissla !

Tack för ditt svar men hon kommer absolut inte om jag kallar på henne när hon har fått upp ett spår. Så vi får nog vänta tills hon blivit äldre o lugnare för som det är nu så sticker hon iväg o hon lyssnar inte... Men med träning o ju äldre hon blir så fixar det sig säkert :bump:
Varför skulle hon komma på inkallning när hon blir äldre om hon inte gör det nu???
 
Sv: Hundvissla !

Jag har jobbat i hundaffär och det är väldigt många som tror (som du verkar göra) att bara man visslar i en sån visselpipa så kommer hunden komma springande. :rofl:
Som om den var någon magisk uppfinning alla hundar måste lyda. Givetvis är det inte så!! :p

Man måste lära hunden att förbinda ljudet med kommandot "kom hit". Om din hund inte kommer på "vanlig" inkallning så är det ingen ide att öva på inkallning med pipa. Har du försökt att göra det roligt för hunden att komma till dig? Göra nåt kul med den, eller belöna med en godis. :)
 
Sv: Hundvissla !

Tack för ditt svar men hon kommer absolut inte om jag kallar på henne när hon har fått upp ett spår. Så vi får nog vänta tills hon blivit äldre o lugnare för som det är nu så sticker hon iväg o hon lyssnar inte... Men med träning o ju äldre hon blir så fixar det sig säkert :bump:

Optimist!

Om nu hunden fått smita och det gått bra måste du först dressera bort den ovanan och sedan dressera dit det rätta beteendet.
Rolf Johansson den tyvärr allt för tidigt bortgångne dressören sade att:
"För att en hund verkligen ska lära sig en sak måste den tränas 100 ggr. och för en hund är 100 ggr=1 gång"

Du måste alltså träna din hund 100x100 ggr= 10 000 gånger för att du verkligen ska kunna lita på att den kommer.

Där har du ett riktmärke på vad du har att göra. Träna, träna och åter träna, och om hunden misslyckats har DU gjort fel så då måste du gå tillbaka och börja om på en lägre nivå.
Den viktigaste inkallningsträningen sker första dagarna när du har valpen, då har den inte hunnit lära sig fel. Har du missat den biten så får du skylla dig själv och jobba så mycket mer senare.
 
Sv: Hundvissla !

Prova träning med långlina - så hon inte kan sticka.
Har visserligen inte fungerat på min hund som individ (som just sticker på spår vid varje chans) men jag har hört många som har lyckats.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 466
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2
Svar
24
· Visningar
889
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 790
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Min killes familj har två hundar, en grey och en whippet. De är båda trevliga och har aldrig haft problem med att träffa nya personer...
Svar
13
· Visningar
1 313
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp