Hundvalp på 8 mån som inte är rumsren

Thenameless

Trådstartare
Hej!

Jag och min sambo tog hand om en tik när hon var 4 mån gammal, hon hade då blivit slagen av en man och gjorde ifrån sig inne 1-5 ggr i timmen.

Nu är hon 8 månader gammal och gör ifrån sig 0-2 ggr på dagtid vilket är acceptabelt och har inga problem egentligen att hålla sig en längre tid. Problemet är däremot nätterna, när vi sover smyger hon upp och gör ifrån sig 2-4 ggr varje natt. Hon skäms heller inte över att hon gör ifrån sig inne och säger aldrig till när hon vill gå ut, fast man ändå får känslan av att hon vet att man skall göra det ute. Det spelar ingen roll hur/när vi ger henne mat och vatten eller om hon får springa lös med andra hunden i 2-3 timmar runt midnatt, lik förbannat springer hon upp när vi sover och gör ifrån sig. Hon ylar även när hon är ensam hemma oavsett om hon är helt ensam eller med den andra hunden. Någon som har något tips ang dessa två problem? =/ hon är lite otrygg i sig själv och bland nytt folk, men jag upplever henne väldigt lugn och trygg tillsammans med oss och folk hon känner. Vi provade även att ha henne i en bur på nätterna för att få henne att säga till när hon ville ut (naturligtvis en större bur), det funkade första natten då hon gnällde och vi gick ut med henne och berömde henne, sen kom hon på att man ju kunde bajsa i buren och sen lägga sig i högen... Så buren försvann.

Jag skulle dels ha tålamod med rumsrenheten. Absolut inte fya utan bara berömma när det blir rätt. Begränsa nattetid, inte bur men i sovrummet tex.

Har hon löpt än?

Min tik var nog 8 mån när hon blev rumsren, det känns hopplöst men plötsligt släpper det! Har hon dessutom blivit illa behandlad och bytt hem kan ju det göra att det tar längre tid.

Ang ensamheten så får ni börja från början. Några minuter i taget, gärna när hon är välaktiverad och om det går (med andra hunden osv) med något gott att tugga på. Jag hade börjat att träna att ha båda hundarna tillsammans, men sen även lärt henne vara ensam helt själv.

Ni får börja om med ensamhetsträning o rumsrenhetsträning, precis som om hon vore en valp. Hundar har inte den kognitiva förmågan att kunna skämmas, däremot kan rumsrena hundar må extremt dåligt av att behöva göra ifrån sig inne.
Frekvensen av kiss o bajs verkar väldigt hög, jag skulle ha börjat med att kontakta vet för att utesluta ev fysiska problem/missbildningar/infektioner, men det kanske ni redan gjort?
Vad är det för ras? En del tar längre tid på sig att bli rumsrena, o en del hundar kan aldrig lämnas ensamma.

Lider med er.

Du har fått bra råd av andra. Jag vill dock passa på att fråga hur ofta hunden bajsar per dygn. Bajsar den fler än 1-2 gånger så skulle det nog vara bra att fundera på ett foderbyte. Om hunden äter ett bra foder så behöver den inte bajsa speciellt ofta och då borde det rimligtvis också vara lättare för den att hålla sig nattetid.

Hej!

Jag och min sambo tog hand om en tik när hon var 4 mån gammal, hon hade då blivit slagen av en man och gjorde ifrån sig inne 1-5 ggr i timmen.

Nu är hon 8 månader gammal och gör ifrån sig 0-2 ggr på dagtid vilket är acceptabelt och har inga problem egentligen att hålla sig en längre tid. Problemet är däremot nätterna, när vi sover smyger hon upp och gör ifrån sig 2-4 ggr varje natt. Hon skäms heller inte över att hon gör ifrån sig inne och säger aldrig till när hon vill gå ut, fast man ändå får känslan av att hon vet att man skall göra det ute. Det spelar ingen roll hur/när vi ger henne mat och vatten eller om hon får springa lös med andra hunden i 2-3 timmar runt midnatt, lik förbannat springer hon upp när vi sover och gör ifrån sig. Hon ylar även när hon är ensam hemma oavsett om hon är helt ensam eller med den andra hunden. Någon som har något tips ang dessa två problem? =/ hon är lite otrygg i sig själv och bland nytt folk, men jag upplever henne väldigt lugn och trygg tillsammans med oss och folk hon känner. Vi provade även att ha henne i en bur på nätterna för att få henne att säga till när hon ville ut (naturligtvis en större bur), det funkade första natten då hon gnällde och vi gick ut med henne och berömde henne, sen kom hon på att man ju kunde bajsa i buren och sen lägga sig i högen... Så buren försvann.

Sover hunden i erat sovrum eller i annat rum?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 181
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
655
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 365
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
36 757
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Resa när man har hund?