Hundvalp i bil hela dagen?

jennis

Trådstartare
Jag har fri utsikt från mitt kontorsfönster över en parkering. Varje dag strax efter 6 parkerar killen bilen med valpen i. Vid 11 och 13 rastar han valpen och sen åker de hem vid 16-tiden.

Valpen (vet ej exakt ålder men den började följa med för en vecka sedan så jag skulle gissa att den är nyligen hämtad från uppfödaren:crazy:) sitter i bilen oavsett väder. Är det varmt så med 10-15cm nervevade rutor.

Jag tycker inte detta är bra djurhållning och flera med mig är upprörda över det här. Ägaren är av den mer otrevliga sorten och innan jag ger mig in i en diskussion med honom så vill jag ha riktiga fakta att lägga fram.

Är det förbjudet? Var finns det i så fall att läsa? Om det är förbjudet, vart vänder man sig för att anmäla det här?

Sv: Hundvalp i bil hela dagen?

Så är det väl också så, att är det varmt ute (och då givetvis ännu varmare i bilen :S) då har man som medmänniska rätt att slå sönder bilrutorna för att ta ut valpen.

Bara att ta med ett vittne (för säkerhets skull) och knäcka rutan. Det är ägaren som åker på det, eftersom det är olagligt att förvara hundar i varma bilar. Sen kan man anmäla dem för djurplågeri, och det är bara rätt åt sådana idioter :mad:!

Dorro gav även mycket bra hänvisningar, tycker absolut du ska anmäla!

Ta upp det med honom , eller asså fråga om den sitter där hela dagarna för du "sett den" lite då och då..vad vet jag, hör hans verison först...sen anmäl ;)

Ja, förvaring i bil är förbjudet!

Jag ska ta upp det med honom. Jag vill först bara veta exakt vad lagen säger så jag kan bemöta honom i den eventuella diskussion som kommer att bli.

Tack Dorro för länken:bow:

Djurskyddslagen:
2 KAP. SÄRSKILDA BESTÄMMELSER FÖR HÅLLANDE AV HUND
10 § Hundvalpar under 4 månader får endast lämnas helt ensamma kortare stunder.

Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om hållande av hund och katt;
Saknr L 102
beslutade den 19 mars 2008

Allmänna råd till 1 kap. 12 §
4. I samband med transport får hundar och katter förvaras i bur. Förvaringen får dock inte överstiga tre timmar då bilen står stilla.

Vilken version då?
Ser hon hunden hela dagen i bilen så sitter han med all säkerhet i bilen hela dagen för att mannen jobbar och inte har hundvakt.

Jag bryr mig inte om att höra människors olika anledningar till varför de upprepade gånger bryter mot lagar som finns, det är inte relevant på en fläck.
Gjort är gjort och pågår fortfarande och kommer säkerligen pågå tills sommarsemestern börjar eller hunden dött av värmeslag därinne.

Dessutom ger jag mig inte in i disskusioner av det här slaget med okända människor, risken är stor att man åker på en propp.
Det må vara "fegt" men lagens långa arm får prata med mannen istället för lilla jag.

Vilken version då?
Ser hon hunden hela dagen i bilen så sitter han med all säkerhet i bilen hela dagen för att mannen jobbar och inte har hundvakt.

Jag bryr mig inte om att höra människors olika anledningar till varför de upprepade gånger bryter mot lagar som finns, det är inte relevant på en fläck.
Gjort är gjort och pågår fortfarande och kommer säkerligen pågå tills sommarsemestern börjar eller hunden dött av värmeslag därinne.

Dessutom ger jag mig inte in i disskusioner av det här slaget med okända människor, risken är stor att man åker på en propp.
Det må vara "fegt" men lagens långa arm får prata med mannen istället för lilla jag.

Håller med. Varför höra personens förklaringar. Han bryter mot lagen dag efter dag. Inget att tveka på. Anmäla är det enda rätta.

KL

Hjälp valpen för guds skull!!

Stackarn, det är väl inget liv för en lite valp heller :cry:

För jag tycker man kan fråga för att få veta, men det är ju jag det.

Sedan hade jag självklart anmälit fallet, men allt för ofta "är det si och så" men man pratar aldrig med ägaren, vilket i många fall är synd. Han må bli sur, än sen? det verkade ju inte vara hennes chef de handla om.

Och åker jag på en propp anmäler jag det med!

*kl*
Hunden sitter i bilen för att mannen arbetar. Han rastar den under sina egna raster (9,11 och 13). I övrigt sitter den där instängd i bur med rutor nervevade.

Anmälan är gjord. Både från mig och andra. Jag hoppas på att kommunens djurskyddsinspektör agerar fort.

Fy tusan för en sån djurägare!

För jag tycker man kan fråga för att få veta, men det är ju jag det.

Sedan hade jag självklart anmälit fallet, men allt för ofta "är det si och så" men man pratar aldrig med ägaren, vilket i många fall är synd. Han må bli sur, än sen? det verkade ju inte vara hennes chef de handla om.

Och åker jag på en propp anmäler jag det med!

Men vad är det du vill veta??
Att gå på hörsägen och rykten är en sak, men om man själv ser någonting hända, dessutom upprepade gånger, då har man ingen skyldighet att vara så hänsynsfull att man förvarnar om att den olagliga handlingen kommer anmälas.

Och förövrigt skulle jag också anmäla om jag åkte på en propp, men jag tycker det är rätt otrevligt och dessutom rätt så onödigt när man inte behöver konfrontera en potentiell idiot öga mot öga.

JAG resonerar så för att jag i höstas anmälde en hundägare som uppenbart plågade sin finska stövare.
Den mannen hade förutom en hund och alkoholproblem också en rätt stor bössa.
Han blev av med hunden och bössan efter att ha viftat med den framför näsan på inspektörer, grannar och polis utan att jag behövde göra mer än att ringa in anonymt och anmäla honom.

Man vet aldrig vem man bråkar med, alltså käftar man inte i onödan.

Kommunens djurskyddsinspektör ryckte ut ganska fort när anmälningarna strömmade in. Hundvalpen var borta en vecka, nu är stackaren tillbaka i bilen igen:cry: Idag är det 27,5 grad varmt ute....:mad:

Anmäl igen. Nu kan jag vara ute och cyklar men jag har för mig att man inte får förvara hundar i bilen överhuvudtaget om det är varmare än 25 grader.

Mvh

Tora

Det är redan gjort av andra! Tyvärr rycker bara ägaren på axlarna och hånskrattar djurskyddsinspektören rakt upp i ansiktet:mad: Hunden sitter forfarande kvar. Han har ju fönsterrutorna nervevade och med det så tycker han att det räcker...:crazy:

Hunden kommmer DÖ om ingen får ut den ur bilen.

Kan du inte ringa polisen?

Senast ändrad:

Det är bara att fortsätta att anmäla. Till slut så kan hunden bli omhändertagen. Ju fler som anmäler dessto bättre.

Mvh

Tora

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka