Hundsport med chihuahua

Bubble

Trådstartare
Jag är lite nyfiken på om det finns någon här med en chihuahua som håller på med någon speciell hundsport? :)

Jag är lite sugen på att prova på agility men vet inte om skaderisken är stor vid hopp och liknande när dom är så små.

Lydnad? :D

Han är ju främst sällskapshund så blir promenader å lite trickträning annars men hade varit kul att prova på någon gren bara för skojs skull.

Sv: Hundsport med chihuahua

Jag har inte chihuahua själv, men har sett personer som tränar lydnad (för tävling) med chihuahua :) Det är oavsett väldigt kul att se lite "udda" raser på tävlingsbanorna, så om du är sugen på att hålla igång med något så tycker jag absolut att du ska göra det!

Så länge du värmer upp hunden ordentligt innan träning så skulle inte jag hålla mig från att träna agility, så länge hunden inte hade ledproblem som riskerade att ställa till det vid sådan träning. Ett tips där är att gå nybörjarkurs på någon lämplig klubb, för det är viktigt att man lär in hindren på rätt sätt just för att undvika skador osv.

Lydnad är det ju bara att sätta igång med på en gång. Om du tränar tricks osv så lär du ju redan veta lite hur du ska belöna för att få hunden att göra det du vill osv. Då är det bara att läsa på hur de olika lydnadsmomenten ska utföras och köra på :)

Skulle du tycka att vanliga lydnaden blir för tråkig (vilket iaf jag kan tycka ibland eftersom det är så väldigt strikt) så finns det ju rallylydnad också. Lättare, mer fokus på att faktiskt ha kul(!) med sin hund osv. Även det är lätt att komma igång med och går utmärkt att träna hemma om man vill.

Sedan finns ju freestyle också, där du ska "dansa" och göra tricks med hunden till musik. Kul att se på och säkert väldigt kul att utföra när man väl kommer på hur man ska få till det :)

Jag tränade aktivt med min chihuahua, lydnad och spår. Han älskade spåret! Tanken var att tävla lydnad men jag tävlade så mycket med hästarna då så det fanns helt enkelt inte tid. Vi var med på små "träningstävlingar" som han vi vann, och imponerade på hela hundklubben :D

Tack för tipsen!

Just det rallylydnad finns ju också det ser kul ut! :)

Tycker faktiskt att vanlig lydnad verkar rätt skoj också och finns en förberedande kurs för det som även ska passa valpar (min lille skrutt är bara 5 mån ännu) men är lite rädd att bli utskrattad om jag kommer med en chihuahua :p

Agilityn får ju vänta lite, iaf höga hopp och så men man kan ju träna in annat medan dom är små kanske :)

Freestyle ser ju riktigt coolt ut! :D

Tycker faktiskt att vanlig lydnad verkar rätt skoj också och finns en förberedande kurs för det som även ska passa valpar (min lille skrutt är bara 5 mån ännu) men är lite rädd att bli utskrattad om jag kommer med en chihuahua :p

Jag gick på Svenska Hundklubben och där var det väldigt "tillåtande" klimat, alla raser och blandisar var accepterade just på den klubben i alla fall. Min erfarenhet är att man inte är lika välkommen med "vilken hund som helst" på SBK, men det kan säkert variera mellan klubbar i olika städer.

Freestyle med chihuahua verkar sött! Om jag skulle ha chihuahua igen så skulle jag gärna ge mig på det.

men är lite rädd att bli utskrattad om jag kommer med en chihuahua :p

Det blir du nog inte :)
Jag tränar och tävlar med saluki, och de flesta har ju åsikten att vinthundar är korkade, inte kan något, inte går att lära osv. Jag älskar att motbevisa det :D Visst har jag träffat några otrevliga människor på brukshundklubben, sådana finns ju överallt, men jag har fler gånger varit med om att folk kommer fram till mig, pratar och är nyfikna på hur det kommer sig att jag tränar med "fel" ras, erbjuder sig hjälpa till om jag vill ha hjälp osv :)

Okej det är inte en kurs på SBK iallafall så då kanske man vågar :)

Okej då kanske jag vågar testa :p tror han skulle kunna vara duktig han är så snabb på att lära sig å gillar att träna, behöver bara ta fram klickern så kommer han springandes å ser ut som "åh vad ska vi lära oss nu" :D

Klart du ska testa allt du tycker verkar roligt! Sen får du se vad din hund tycker är kul, vavvor brukar ha bestämda åsikter.

De flesta bruksmänniskor jag träffat tycker det är jätteroligt med udda raser om de har ägare som vill jobba med dem. Sen finns det en och annan surmupp som tycker det ska vara brukshund och bruksträning, allt annat är :devil:. Om de är tongivande på en klubb gör man bäst i att byta. Men oftast är de trevliga i majoritet.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 630
Senast: Sedna
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 324
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 634
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
335
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka