Hundsnack och uppdatering del 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hemma igen efter två veckors träning i Skottland med vovvarna :) Det var fantastiskt kul och jag hade sån tur att Tripp som inte riktigt varit helt startad på fåren äntligen började valla på riktigt veckan innan avfärd så han har verkligen fått en optimal start med hjälp av proffstränare.

Och redo att valla var han, vet inte om det berodde på att han är lite äldre eller om han bara är så, men efter två veckor kunde han göra hämt på flera hundra meter, även dolda hämt var inte ett så stort problem, han sprang tills han hittade dem typ, han höll ihop fåren när de försökte springa åt olika håll och när de utmanade honom och inte ville gå tryckte han bara lugnt på utan att tappa huvudet och vilja attackera :love:
Jag var helt chockad hur så många bitar så snabbt föll på plats! Däremot har han svårare för att fösa så där har vi en hel del att jobba på, även lydnaden är inte något vidare men det på något sätt gjorde det ännu häftigare att se för allt han gjorde var bara ren instinkt!

Nu när vi är hemma igen blir det så klart mkt grundträning, han är ju inte riktigt redo för så avancerade grejjor efter att enbart ha vallat i en månad. Men däremot har jag märkt att jag måste variera träningen mkt och ha förhållandevis ganska hög svårighetsgrad, han verkar snabbt bli uttråkad annars och börjar då tänka ut egna saker för att det ska bli mer underhållande igen!

35924275_1880615818655314_2007018155628560384_n.jpg

Fred som brukar vara ganska lydig, spenderade två veckor i Skottland med att vara olydig, möjligtvis att han var sur för att de var tvungen att bo i hundgård :rofl: Nu efter att varit hemma en vecka börjar min vanliga Fred vara tillbaka:heart
35847144_1880615911988638_5680312905745039360_n.jpg

34535842_1858684274181802_1457736656453894144_n.jpg

Efter Filimons plötsliga bortgång har tankarna snurrat. Ny hund? Ingen hund? Marsvin? Orm? Krukväxter? Vandrande pinne? Ni fattar. Hund blir det inte förrän till nästa års semester, om det nu blir någon alls. Men frågan är vad man ska ha isf. Det är lätt att sitta och kolla när det inte är allvar sas, något helt annat nu. Förutom borzoi som Filimon var så finns det massor med andra raser jag skulle kunna tänka mig, både stora och små. Det jag vill ha är en "lagom" hund, en gårdshund som inte har allt för stora krav verken mentalt eller fysiskt men som ändå tycker det är kul att hänga med och som gärna rusar ihop med sambons jaktlabbe. Lagom päls, borstning någon gång i veckan och bad efter behov, det är ungefär vad jag kan sträcka mig till, eventuellt kanske trimning 1-2 ggr om året men där går gränsen. Pälsen ska vara så pass att hunden klarar att vara i hundgård med isolerat (möjligen också uppvärmt) hundhus vintertid utan att frysa. Att lämna hunden i hundgården med täcke är inget alternativ. Den ska helst vara relativt tystlåten, ingen skällmaskin men får såklart markera om det kommer folk. Sambons labbe är en gnällare av rang och det driver mig till vansinne... Storleken har ingen jättebetydelse i sammanhanget, Filimon var 85 över manken så måtten på hundgården och hundhuset är därefter. Bomba mig.

Idag har jag och Ammo bara slappat vid ån. Kan verkligen inte klaga på hur vi bor, förutom att det är en massa andra människor i närheten som stör vårt mys ^^

36533222_10155241507901707_833795444420116480_o.jpg
36386191_10155241507826707_8184658604616318976_o.jpg
36473138_10155241507806707_4276579243925700608_o.jpg

Jag blev själv sugen på att bada benen i ån men jag tror botten är äcklig så jag fegade ur. Ammo varvade med att doppa sig i vatten och rulla runt i vassen. Den vass som står upp på sista bilden är numera helt platt :angel::angel:

Lite skyddsjakt idag, och Floyd jobbade på fint :) kämpade bra med en stor mås som både flaxade och nöp honom i läpparna. Jag tyckte att han kändes lite matt i början, men ju färre fåglar det fanns kvar och ju mer han fick slita, desto bättre jobbade han. Väldigt nöjd med det!

EF8CFA42-C32F-424A-92AF-C605D15104DA.webp

Valparna fortsätter gå upp fint, den som ökat minst har gått upp drygt 53% sedan valpning och den som ökat mest har gått upp nästan 63%, 5 dygn gamla. Minstingen har gått upp 61%, så hon verkar ta för sig väl :D
Lite tveksamheter kvar kring en hane, men annars finns det hem åt alla. Skönt!

Åker till goldenlägret på tisdag och har börjat packa. Känns som jag har med mig alldeles för mycket men ändå glömt något. Första gången jag bor borta med hunden mer än en natt någon annanstans än hos mina föräldrar.
Tips på vad jag kan ha glömt eller sånt som är allmänt bra att ha mottages gärna.
Ska bli kul men är också lite nervöst ☺

Vattenskallar @Silver Girl med betoning på skålar eftersom någon alltid försvinner när en är iväg :angel:

@iNHALE kanske skulle du starta en egen rasvals-tråd? :) Tänker att din fråga kommer försvinna lite i mängden här? Annars tänker jag att ol du gillar Borzoien och dom passar in i ditt liv så är det kanske en bra ras även för nästa hund (om du känner dig okej med en sådan) - just för att dom är tysta, vänliga, enkla och det känns (utifrån vad du skrivit om din sambos labbe) som att hundar mer åt labbe inte är din grej? Men annars kanske någon större terrier - softie, irländare, kerry blue, welsh - kan vara värda att kolla på? Eller dvärgschnauzer/schnauzer? :)

Wp-kurs dag 2/2 och jag är så trött i skallen att jag sa till TV-tjänst när de ringde att jag faktiskt inte har någon telefon! Fick henne att skratta i alla fall. Men det har varit väldigt roligt, otroligt givande även om jag pysslat med sporten (dock mest Drag Weight) från och till under några år. Väldigt inspirerande också, ser fram emot att börja träna mer vagn och märker tydligt att det är mycket mentalt och inte bara styrka. Sen är vi inte så intresserade av att tävla men som komplement till annan träning är det jätte roligt. Allra helst eftersom jag är så positivt överraskade av båda hundarna men idag var det allra helst Sallad som imponerade även om vi inte känt varandra så länge och inte hunnit träna så mycket av något alls så kämpade han för att få vagnen att rulla och nå min handtarget. :love:

Hon har fortsatt. Har faktiskt inte frågat varför hon inte väljer kirurgisk. Jag tror att han har sitt andra chip nu. Men vet tyvärr inte så mycket mer än så!
Okej! Tänkte om hon bara gjorde det när han fick problem och sen inte behövt förnya det. Jag får grubbla lite till innan jag bestämmer mig. Tack för svaret :) och tack @AraSlei
Alltid bra att få höra om andras erfarenheter.

Idag fyller den här dåren 3 år :love:
35559805_820896148120505_4591090314508238848_n.jpg

Mitt lilla älskade monster. Tänk att jag kunde få en så fantastisk liten saluki som alltid är glad och med på allt ute och världens absolut mysigaste och gosigaste vän hemma. En otroligt duktig tävlingshund och en underbar hund att dela vardagen med. Sån jäkla lyx. Senare idag ska hon få födelsedagspresent :)

Idag fyller den här dåren 3 år :love:
35559805_820896148120505_4591090314508238848_n.jpg

Mitt lilla älskade monster. Tänk att jag kunde få en så fantastisk liten saluki som alltid är glad och med på allt ute och världens absolut mysigaste och gosigaste vän hemma. En otroligt duktig tävlingshund och en underbar hund att dela vardagen med. Sån jäkla lyx. Senare idag ska hon få födelsedagspresent :)
Åh, vilken härlig bild :love: Grattis Ebrah!

Tinja är så otroligt mycket smartare än alla hundar vi haft och jag träffat. Inte för att hon kan alla moment perfekt, eller kan de mest avancerade tricken, för det kan hon inte. Men jag har aldrig varit med om en hund som förstår så jäkla mycket av människospråk och kan tolka vad jag eller andra gör och gissa korrekt vad som kommer hända :eek:
Jag kopplar hundarna med jämna mellanrum när vi är ute och går, en vana från Tinjas valptid för att hon aldrig ska tro att det roliga är slut bara för att kopplet åker på. Men nu hade jag droppat ett föremål på stigen utan att hundarna märkte det. Ca 200 meter bort kopplade jag Nero, och så FORT jag gjorde det så försökte Tinja tjuvstarta ner längs stigen. Hon visste PRECIS vad hon skulle göra, trots att jag bara kopplat Nero som jag redan gjort tre gånger innan på den promenaden. Hur kunde hon gissa det? :confused:

I lördags var vi på klubben och tränade lite agility, eftersom vi är såna duktiga människor så passade vi på att klippa agilityplanen efter också. Maken lyckade bli getingstucken när han lämnade in gräsklipparen i förrådet igen, tydligen fanns det ett getingbo där :yuck:. Tur att det bara var en geting han fick på sig då boet tydligen är i hörnet av ena dörren och risken är att man får alla på sig om man öppnar där häftigt. Vi har iallafall meddelat de andra och getingarna kommer få se sig om efter annat boende inom snar framtid.
Idag ska maken och Nike på "fart och motivations"-kurs (agility) med Nike och jag hoppar kanske också in med Nessie om det finne en plats kvar. På lördag så ska jag tävla lydnad startklass med Nessie, både förmiddag och eftermiddag och jag hoppas på att jag inte sumpar alltför många poäng genom rena klantigheter :nailbiting:.
I slutet av månaden blir det efterlängtad semester! Första helgen ska vi till Fagersta och tävla agility torsdag-lördag, sen har vi kurs i distanshandling på onsdagen och sen agilitytävlingar med klubbkompisarna i Dalarna till helgen :banana::banana:.

Nano, Nessie och Nike:
36332838_10215198895439941_3024089780238417920_n.jpg

Igår var vi ute med båten och Winzi fick för första gången simträna efter båten. Först var det lite läskigt och hon ville upp i båten igen men sen blev det bättre när jag kastade ut en pinne som hon fick hämta. Hon ville simma in till stranden med pinnen i början men efter lite lockande simmade hon med pinnen i munnen bredvid båten. Blev två omgångar med kanske 5 minuters simning. Rätt kallt i vattnet i Västernorrlands skärgård så vågade inte hålla på längre. Hon somnade i alla fall som en stock sen efter middagen, länge sedan jag såg henne så trött. Och nya flytvästen fick mycket väl godkänt.
Så kul att ha en dvärgschnauzer som älskar vatten!

Upptäckte att valpen/unghunden (9 månader) kliade sig ovanligt mycket igår, och har fortsatt med det idag. Idag ser jag mjäll på bakre delen av kroppen/ryggen.... Pälsen är glansig och välmående i övrigt. Misstänker mjällkvalster. Veterinär är bokad på onsdag. Någon som har erfarenhet av mjällkvalster? Lätt/svårt att bli av med det? Om det nu är det d.v.s.

Tinja är så otroligt mycket smartare än alla hundar vi haft och jag träffat. Inte för att hon kan alla moment perfekt, eller kan de mest avancerade tricken, för det kan hon inte. Men jag har aldrig varit med om en hund som förstår så jäkla mycket av människospråk och kan tolka vad jag eller andra gör och gissa korrekt vad som kommer hända :eek:
Jag kopplar hundarna med jämna mellanrum när vi är ute och går, en vana från Tinjas valptid för att hon aldrig ska tro att det roliga är slut bara för att kopplet åker på. Men nu hade jag droppat ett föremål på stigen utan att hundarna märkte det. Ca 200 meter bort kopplade jag Nero, och så FORT jag gjorde det så försökte Tinja tjuvstarta ner längs stigen. Hon visste PRECIS vad hon skulle göra, trots att jag bara kopplat Nero som jag redan gjort tre gånger innan på den promenaden. Hur kunde hon gissa det? :confused:

Haha, det låter som våran nedrans Nano (aka "banditen").. När hon kom så tyckte hon dottern var lite läskig och då satt dottern och gav henne godis, samma med grannarna de var läskiga och skulle skällas ut så de gav henne också godis och klapp. Det tog två gånger så blåskäller hon ut dom för hon har kopplat skälla ut folk = godis *suck* :banghead:. Samma med dottern, sen när hon slutat ge Nano godis så slutade hon skälla ut dottern. Först trodde jag hon var lite vek och fjollig men den där hunden är alldeles för smart för vårt bästa. Samma som att hon började väcka mig från 03 på natten för att springa ut i köket och se lystet på matskålarna, numera får hundarna inte frukost pga henne :meh:. Slänger ut lite mat de får leta upp lite olika tider på förmiddagen istället och nu slipper jag gå upp hundraåttioelva gånger bara för att konstatera att Nano vill ha frukost och inte är akut kissnödig.
I agilityträningen kopplar hon superfort, husse sprang hinder, hinder, tunnel två gånger med henne senaste träningen och tredje gången tyckte Nano att hon kunde det så hon lämnade husse på startlinjen och tog exakt samma sekvens och sen tillbaka till husse för belöning för hon varit sååå duktig :rofl:. Smartaste hunden jag haft, på både gott och ont..

Tonto är också sådär. Lite väl mänskligt ibland.

@Bulldoozer Tinja kan jag inte repetera banor eller kombinationer mer än 2 gånger, för då lär hon sig banan och skulle lika gärna kunna springa den utan mig :angel:
@Tonto Mamma brukar alltid reta mig för att jag pratar så mycket med Tinja, "tror du hon kan svenska eller?" Men det kan hon ju typ :rofl:

Tonto är också sådär. Lite väl mänskligt ibland.
Sådana har alla mina varit, utom min sambo/särbos finn o hamiltonstövare, men dom var ena jävlar att skjuta harar för. Jaga, äta sova o långpromenad var vad de levde för. Jag har även haft en schä/terv han var mest ett nervvrak som inte klarade av att bo bredvid en lågstadieskola, så han fick flytta hit som senior. Han var inte som mina andra hundar jag haft.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
332
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Gamla tråden full :) tror siffrorna blev rätt? 😁
10 11 12
Svar
220
· Visningar
10 891
Senast: pepp
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
737
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka