P

prince77

Ska byta bil hade jag tänkt mig men så fick jag syn på hundsläp som man hakar på som en transport,plats för 2 hundar. Jag skulle inte våga köra mina hundar så, känner ni någon som gör det?

Oja... Så kör man ju slädhundar normalt. (Nej inte jag då, men jag har sett det ofta) En gång såg jag ett släp med plats för en 20 hundar och de hade åkt ända från Tyskland...

Många uppfödare gör det när de ska ha iväg många hundar till utställningar och så. Jag tycker att de ser väldigt trist ut att ligga så för hundarna, men det är jätteskönt för dem. Du kan ju reglera värmen inne i transporten så när de ska ligga i transporten under utställningsdagen en het sommardag så är det jättesval och skönt där inne.

jo det vore smidigt, men som somliga kör så vet jag inte om jag skulle våga

De med slädhundar i har ingen värmereglage! Det är bara en gallerlucka och hundarna ser rätt ut. Själva "boxarna" är gjorda i typ tjock masonit och så ligger det lite hö i. Jag har letat efter en bild på näter med hittade ingen så här före lunch... Jag undrar om de verkligen tål vinddraget och alla avgaser när de ligger så :(

102-0208_img.jpg

Den här sitter på själva bilen, men en del finns som släp också.

En kompis till pappa har ett sådant, som var oerhört bra! Fick plats 2 till 4 hundar beroende på storlek på dom, i släpet.

Det var jättesvalt på sommaren, med dörrarna öppna och bara gallret för. Vi brukade ofta stoppa in våra där också om dom inte hade flera hundar med sig, för det var mycket svalare än att sitta i bilen under träningsdagarna.
Men man kunde få den sval genom att ha en slags ventalition öppen när man åkte. Minns tyvärr inte hur man gjorde för att värma upp den :o

Men superbra är det! :)

Förr i tiden när jag hade många hundar och skulle på utställning fick några åka i husvagnen. Det gillade de skarpt. Brukade hoppa upp och lägga sig på sängarna och "titta ut" bilisterna bakom :)

Men ett sånt där släp med bara galler skulle jag aldrig vilja köra våra hundar i. Där kan det ju dra in hur mycket blåst och avgaser som helst. Vi valde att byta vår jeep mot en Volvo XC enbart för att få det stora lastutrymmet. Då måste vi ändå ha baksätet nerfällt, leonberger + yterligare hund tar stor plats.

Det går ju att ordna det svalt och skönt för hundarna i bilen också. Med gallergrindar bak kan man ha bakluckan helt öppen och vi har dessutom smarta hopfällbara galler som man klämmer fast i sidodörrarnas rutor, blir lika starkt som rutan själv,(kan jag verkligen rekommendera) så fläktar det skönt genom bilen. Kompletterar med ett silverfärgat utvändigt solskydd över rutorna på solsidan (som enkelt kläms fast i dörrarna) och bilen blir aldrig för varm när den står stilla.
9070.jpg
Så här ser fönstergallret ut, utdragbart och passar alla fönsterbredder, träs på fönsterglaset i en skåra och så drar man upp fönstret och gallret kläms fast, sitter då benhårt.

Dessutom är våra hundar i högsta grad familjemedlemmar och skall självklart åka tillsammans med oss :smirk: Vi reser väldigt mycket och långt med hundarna i bil. De följer med oss överallt inom Sverige/Norge (gubben är norrman) Vi vill ha sällskap av hundarna och de av oss, kunna prata med dem, se hur de mår, om de är nödiga eller törstiga osv, inte frakta runt dem på samma vis som vi gör med hästarna.
Fast det är klart, kunde jag ha hästarna inne i bilen precis som hundarna hade jag nog haft det också - ha, ha.

Sv: Re: Hundsläp

Det går ju att ordna det svalt och skönt för hundarna i bilen också. Med gallergrindar bak kan man ha bakluckan helt öppen och vi har dessutom smarta hopfällbara galler som man klämmer fast i sidodörrarnas rutor, blir lika starkt som rutan själv,(kan jag verkligen rekommendera) så fläktar det skönt genom bilen. Kompletterar med ett silverfärgat utvändigt solskydd över rutorna på solsidan (som enkelt kläms fast i dörrarna) och bilen blir aldrig för varm när den står stilla.
9070.jpg
Så här ser fönstergallret ut, utdragbart och passar alla fönsterbredder, träs på fönsterglaset i en skåra och så drar man upp fönstret och gallret kläms fast, sitter då benhårt

Var köper man dessa galler?

Jag har för mig att jag har sätt det i vissa djuraffärer, man kan ju gå in i sin närmaste och fråga om de kan beställa om de inte har det hemma kanske? :)

som med hästtransporter då... finns ju de som kör som idioter med hästar i också... ingen skillnad väl?

Sv: Hundsläp

hej
jag har ett släp för 4 hundar fungerar helt super
stor plats och faktiskt säkert för hundarna de mår som prinsar när de åker älskar verkligen sitt släp

i har hundsläp på jobbet. Det är bättre utrymme i dem än om man har en dubbelbur i tex en volvo. Hundarna åker gärna, och det finns som sagt fläkt och bra ventilering.

De med slädhundar i har ingen värmereglage! Det är bara en gallerlucka och hundarna ser rätt ut. Själva "boxarna" är gjorda i typ tjock masonit och så ligger det lite hö i. Jag har letat efter en bild på näter med hittade ingen så här före lunch... Jag undrar om de verkligen tål vinddraget och alla avgaser när de ligger så :(

Det släpet som min faster körde sina hundar i så var det galler för fönstret och utanpå gallret fanns en plexiglasskiva som gick att reglera på olika lägen för hur mycket vinddrag som skulle släppas in. Så kunde man ha helt stängt också om man ville men det skulle bli alldeles för varmt.

40 minusgrader hade hundarna sovit i släpet ett par gånger utan problem. Varje box var fylld med halm och en filt/trasmatta under halmen. :idea:

Jag känner flera som har sina hundar i sådana släp där man kan reglera ventilationen efter sommar/vintertemperatur.
Visst har de diskuterat nackdelen med att någon kan komma och köra in i dem bakifrån, men då de riktiga fina vagnarna är så säkra de kan vara blir skillanden inte mycket större än om en bill hade kört in i en annan bil bakifrån och det är ju oftast där hundarna är. Så länge burarna är av bra storlek och hundarna inte kan fara omkring vid ev. krock är säkerheten så pass bra det går. Förutsatt också då att buren är byggd på ett bra sätt av bra material.

Det var någon som skrev här att de hade haft hundarna i husvagn, det om något är farligt då hundrna vid en ev. krock kan fara tvärs i genom hela husvagnen och skada sig och i värsta fall fara genom rutorna.

Hundar som är vana att färdas via olika "fordon" har inga problem med att vara i en sådan.
Visst kan man diskutera huruvida en hund ska kunna se ut eller ej, men jag tror det handlar mer om vårt överförande av mänskliga beteenden på djur.
En hund tänker inte på utsikten i den mån vi gör, snarare är det allt för många hundar som blir stressade av rörelser utanför bilen och då istället sitter och skäller helt hysteriskt.
I ett sådant släp har de bra temperatur, mörkt, lugnt och skönt. Och som jag hoppas de flesta gör, tar man ju pauser för att rasta och vattna oavsett man har hundarna inne i bilen eller ej.

Vet man att man reser mycket, har många hundar, är bilburen mycket på sommaren samt inte vill köpa större bil tycker jag detta är ett jättebra sätt! Dessutom finns det ofta lås som gör att hundstöldsrisken reduceras kraftigt.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
474
Senast: attheedge
·
Hundträning Vad kan man göra rent konkret för att en hund ska känna sig trygg när andra hundar passerar eller man själv passerar andra? Utan att...
Svar
12
· Visningar
945
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 200
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 580
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka