Hundsim/waterwalker + långhårig hund

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Galathea
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 291
G

Galathea

Hur fungerar det med hundsim och waterwalking för långpälsade hundar? Vad är det för ämnen i vattnet? Klor i bassängen antar jag (?), men i waterwalkern då? Jag har ju afghaner och även om pälsen inte är allt så vill jag helst inte få hundar som färgas av kloret eller som pälsen slits allt för mycket på pga vattnet. Dom ska ändå ställas ut ett tag till. :p

Det är prat om att ta in en waterwalker på ett ställe där jag kommer jobba, så jag är nyfiken på om det kan funka på mina eller ej. Någon som har koll på vad som är i vattnet helt enkelt? Kanske någon annan med långpälsad ras som testat?

Sv: Hundsim/waterwalker + långhårig hund

Jag har inte koll på vad det är i vattnet, men min briard luktade inte klor efter att hon gått i water-walken i alla fall. Det luktade inte heller klor i rummet så jag tror att det var mekanisk rening. Har för mig att de bytte vatten nån gång per vecka istället.

Hon gick en gång per vecka en period och jag märkte ingen påverkan på pälsen alls. Man duschar ju av hunden före och efter, schampo före om de är smutsiga. Jag tyckte snarare att pälsen blev bättre eftersom den sköljdes igenom oftare....

http://www.youtube.com/watch?v=Qwmx7QIOnqo

Min hund går på hundsim. Jag tycker inte att det luktar klor i rummet men jag har hört någon som sagt att det är lite klor i bassängen. Sen om det stämmer vet jag inet säkert. Jag har min hund i längre frisyr (pudel) och jag schamponerar alltid efter att han har badat i bassängen. Märker inte att det har slitit på pälsen.

Min riesen går i en vattentraskare och jag har inte märkt av något speciellt i hennes päls, har heller inte känt att det skulle lukta klor varken när vi varit där eller i hennes päls.

Jag hittade en hemsida http://www.watertreadmill.se/ där står det något om sandfilter men jag vet inte om det används i stället för klor eller om det är både och.

Om jag förstod det rätt när jag gick på rehab med våran var att på treadmillen i vatten var det inget klor, men i simbassängen var det klor. Men det kan säkert skilja mellan olika märken och ställen så det är väl bara att fråga?

Svarar alla på en gång:

Ja, dom som funderar på att skaffa en pratade om något slags filter som rengjorde vattnet men även dom kände sig inte helt hundra på om man har något medel i vattnet. I bassänger är det väl klor men det var ju det här med water walker som jag inte alls vet.

Jag kan såklart försöka bada hundarna efteråt. Jag funderade mest vad det är i vattnet egentligen. :)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 902
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 884
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 835
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 533
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka