Hundregler?

Jenny85

Trådstartare
Får era hundar vara uppe i soffan och sängen?

Själv har jag hårda diskussioner med min sambo hur vi ska göra när vi får hem vår nya kompis snart.

Sv: Hundregler?

Vi har samma problem ;)
Jag vill ha min hund i soffan och mysa med men det vill inte husse.
Vi har löst det så att jag har en speciell filt som jag lägger i soffan när hon får hoppa upp. Dom kopplar ganska snart att filt = ligga i soffan, även om hon fjäskar och vill hoppa upp även om filten inte är där så hoppar hon aldrig upp själv.
iof så tror jag att hon hoppar upp om vi inte är hemma men det är mitt fel för jag har fuskat lite :o jättedumt, jag vet, men det är ju så mysigt. ;)

Småhundar som inte hårar en massa får vara med uppe i sängen.
Men hemma hos pojkvännen där vi har en stor och hårig hund så har vi satt helt hundförbud i sängen även för den lilla dvärgpinschern jag lånar ibland.

Men i soffan får dom vara bägge två!

Jo, båda mina hundar får vara uppe i soffa och säng och sover även i sängen på natten. Nu har jag ju inga "bjässar" till hundar och heller inga hundar som hårar, är möjligt att "reglerna" hade sett annorlunda ut om jag hade haft en större hund som hårar och drar in en massa smuts i pälsen.

Absolut! Jag VILL ha hunden i sängen. Det är inget "Jaja, den får vara där". Jag blir nästan besviken om den inte vill sova med mig :angel:

Regler som jag är otroligt petnoga med:
INTE tigga om jag äter.
Gå lugnt genom dörrar.
Gå fint i koppel - oavsett situation. (Okay, när den ser harar eller katter, då orkar jag inte bry mig om hur den går.)
Inte nosa på någon som jag inte hälsat på först och inte hoppa på någon som hunden inte känner väl.

_________

tillägg: Trångt är mysigt och man kan utan problem få plats med fullvuxen borzoihane + salukihane + sig själv i 90cm-säng :angel:
Skulle någon försöka få mig att påstå att det blir för trångt med en liten salukitik (som jag snart har), tja, jag kommer inte ta åt mig.

Senast ändrad:

Bor i en etta med bara säng!
men har bägga tillåtelse att vara
dock är de bara den lilla osm utnyttjar de! den stora ligger gärna på golvet! kanske kommer upp å myser typ en halvtimme morgon och kväll!

i soffor är ingen av dom förutom mammas där den lille får vara.... (ännu ett ställe där vi intee ens funderat på om den store får vara på då han hellst slipper ligga däruppe)

I soffan får hunden vara så länge vi inte äter. Då får den gå ner :)

I sängen får den vara om den är stilla, men nå hola-bandola ska det inte vara i sängen ;)

Inte tigga

Aldrig hoppa ur bilen utan tillåtelse

Vet inte riktigt mer vad de skulle va, JO, jag matar gärna hunden med annat än den "ska äta"...

Jag är lite kluven. Visst är det mysigt med hund i sängen och soffan... men jag tänker på alla regninga dagar och alla fästingar som hamnar där jag inte vill ha dem :crazy: och om man är borta med hunden, dem flesta tycker det är ok om man tar med sig hunden hem till dem men kanske inte att dem hoppar upp i soffan. Svårt att säga till hunden att du får hoppa upp hemma men inte borta.

Min sambo tycker inte ens att vi ska försöka med förbud, han har gett upp innan vi ens har fått hem hunden vilket inte är så lovande :D men tänk så ljuvligt med lite hundsällskap i sängen när sambon åker till jobbet kl 5 på morgnarna :love:

tillägg: Trångt är mysigt och man kan utan problem få plats med fullvuxen borzoihane + salukihane + sig själv i 90cm-säng :angel:
Skulle någon försöka få mig att påstå att det blir för trångt med en liten salukitik (som jag snart har), tja, jag kommer inte ta åt mig.

Tssk, en vinthund blir ju bara en liten ärta när den rullar ihop sig...! Kom igen när du testat en 80cm-säng plus två vuxna goldendamer på 25-30 kg. Kasta sen in två feta bondkatter så snackar vi... :D

Ja, mina hundar har allihopa fått sova i min säng. Soffa äger jag ingen, men pojkvännens är tydligen skönt att sträcka ut sig i.

asch mina hundar försöker inte ens hoppa upp när vi är borta! så de är inga problem alls! de går bara man lär dom från början!

Mina hundar får vara i både soffa och säng! Jag nästan kräver att de ska vara det ;)! Enda perioden de inte får vara i sängen är under valptiden, om de inte kan hålla tätt :angel:.

Har två Cavalierer och en Dvärgschnauzer, så mycket hår blir det (inte av min DS dock, då han är topptrimmad hela tiden). Men det gör mig ingenting!

Och givetvis kommer framtida hundar (som är planerade till minst två till inom fem år) också få sova där! Tur att man har en 160 cm säng :D!

haha som här då!
fast ja har 120 säng, en 35 kilos å en 10 kg å en katt å ibland även nån karl! :rofl: deä r kärlek de!

Svårt att säga till hunden att du får hoppa upp hemma men inte borta.

Det är inte så svårt faktiskt. Alla mina tre hundar har lärt sig det där. Om man stoppar dem när de första gången ska upp i soffan och säger ifrån har de lärt sig att det är no-no på den här platsen och håller sig på golvet.
Hundar kan lära sig snabbt att olika regler gäller på olika ställen.
En soffa är inte = alla soffor.

I soffan får hon vara, dock kan hon få soff-förbud när hon är blöt tex. I sängen får hon vara ibland, får bara hoppa upp om jag säger åt henne. Hon kan komma och visa att hon vill upp men säger man nej så går hon iväg. De gånger hon sover där på natten brukar hon faktiskt gå ner efter några timmar, antar att jag sparkas för mycket :p

Säg inte det till min sambo att det går att lära dem att skilja på "hemma" och "borta" för då får jag aldrig igenom soff- och sängförbud haha! Att hålla dem borta från soffor när man hälsar på någon var mitt tyngsta argument, för odjur och smuts glömmer man direkt när man är lite gosesugen (tills man ser själva odjuren och smutsen efteråt...) ;)

Nej,ingen hund i säng eller soffa! För övrigt är det fritt tillträde i hela huset,inga rum är avspärrade för hunden!
Men jag stänger sovrumsdörrar om jag åker iväg,då jag har upptäckt en tillknölad säng..när bara hunden är hemma..

Inget tiggeri accepterar jag! Men hon vet att hon får sista tuggan av sambons frukostmacka..Men aldrig att hon skulle sitta o dregla,ligger fint o väntar på tuggan på sin plats!

OM det kommer hund på besök,och det ska lekas,så sker det i köket!

Inte flyga fram som en torped om det kommer besök,besöket kan få ta av sig i lugn o ro,sen kan det hälsas,dock utan hopp!

Mat/fika ska kunna stå på bordet,utan att stjälas,spelar ingen roll om ingen är hemma!

ja just de så har ja oxå de! den stora får alltid en stor knäckemacka efter ja ätit klart frukosten men aldrig om han vart där å tiggit innan!

Inte rusa på folk som kommer, inte hoppa (dessa två sliter jag me för fullt när de gäller den lilla just nu dock) sitta ner när barn ska hälsa!

Nej på båda.
Hunden får vara i köket och i matrummet. I vardagsrummet får hon vara när vi är där om vi ger tillåtelse. Resten av huset är hundfritt.
Hon är ute mestadels då dörren är öppen om vi är hemma.

Båda mina får vara i sängen/soffan hemma, men hos ex. min mamma är inga hundar tillåtna i soffan och där ligger dom snällt på sin hundbädd. Dom har alltså inga problem att skilja på hemma och borta.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 285
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 962
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
645
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 078
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka