Hundraser förr o nu, film från 1922

Sv: Hundraser förr o nu, film från 1922

kan inte översätta namnen, men är glad att två av mina tre raser är med, belgen och braben, och de gick ju definitivt att känna igen. kroppen är fortfarande densamma, huvudet har lite större underbett numera, vilket innebär lite kortare nos, men det är verkligen inte speciellt stor skillnad (mer än trimningen på belgen *ryser* :) ) kul att få se! även om mastiff(?)-ringen kändes lite... speciellt...

Vad intressant!!

De jag reagerade på:

Boxern såg ut som Cane corso!!

Engelsche Dwerg-spaniel...är det Cavalier eller? Vad olika varann dom var..i storlek och kroppsform.. Jag som tycker att Cavalierer är bland de sötaste hundarna idag, tyckte inte alls dom var så fina här.. Ser lite ut som chimpanser :p

Nyfiken på vad Matin Belgische trekhond är för ras??

Engelsche Hazewind, är det en vinthund tro?

Bostonterriern har ju verkligen förändrats!! Tyckte dom såg ut som engstaff här, men med kortare nos

Senast ändrad:

Fast det måste vara en staff, det kan omöjligt vara boston terrier, finns ju inga likheter öht.

Fast det måste vara en staff, det kan omöjligt vara boston terrier, finns ju inga likheter öht.

Googlade lite snabbt och hittade detta: http://graceblogg.wordpress.com/om-amstaff/

Där står det: "....I Bostontrakten bedrevs urval på färg och inblandning av bl a Fransk Bulldogg varigenom Boston Terriern skapades". Då talar de alltså om amstaffens ursprung. Så detta var nytt även för mig, boston terriern härstammar alltså från amstaffen?! Då kanske det är så dom såg ut 1922..

Filmen är från 1922 och Staffordshire bullterriern började stambokföras 1935 så det är troligtvis inte någon staff. Man ska inte förundras över hur mycket exteriöravel kan förändra en ras, det är trots allt 90 år som gått sedan filmen spelades in.

Synd att dom inte hade schäfern. Hade varit kul att se skillnaden.

(Hunden som spelade) Rin Tin Tin var ju schäfer, så om du ser den filmen så ser du :)

(annars är ett tips att googla rasen och årtiondet på engelska, det roar jag mig med ibland :o)

(Hunden som spelade) Rin Tin Tin var ju schäfer, så om du ser den filmen så ser du :)

(annars är ett tips att googla rasen och årtiondet på engelska, det roar jag mig med ibland :o)

Missade nog den då när jag spolade fram, ska kolla igen ,tack:bow:

Tycker schäfern har gått till det negativa , tyvärr, tråkigt..

Ruwharige Duitsche Pinscher, är det Schnauzer idag? De var ju verkligen jättefina! :d (Om man bortsåg från kuperingen...) Idag ser de ju inte alls lika sportiga och atletiska ut om det nu är samma ras, de har blivit mer stabbiga tycker jag. Fina ändå iof, men föredrog 1922:s version. :)

Och Pinschern ser mycket mildare ut idag, den i den här filmen ser ju riktigt grym ut även om man bortsåg från öronen, hela ansiktet såg elakare ut.

Det är fascinerande att se hur mycket som ändras på så kort tid, hade man skickat en boxer från idag till 1922 (och vice versa) hade nog inte många känt igen den som boxer. Undrar hur ens egna raser kommer se ut om lika lång tid.

Dobermann menar jag så klart, inte pinscher.

Man kan byta språk högst upp i högra hörnet, till engelska (jag lyckas dock inte få fram någon film ändå). :)

Edit: gick när jag bytte från explorer till google chrome.

[...]

Engelsche Dwerg-spaniel...är det Cavalier eller? Vad olika varann dom var..i storlek och kroppsform.. Jag som tycker att Cavalierer är bland de sötaste hundarna idag, tyckte inte alls dom var så fina här.. Ser lite ut som chimpanser :p

Jag tror att hundarna i filmen är King Charles Spaniel. De är sig ganska lika idag.

[...]

Nyfiken på vad Matin Belgische trekhond är för ras??

Engelsche Hazewind, är det en vinthund tro?

[...]

Matin belge - en belgisk mastiffras, utdöd sedan andra världskriget. Man kan läsa lite om dem här.

Hazewind tycks vara holländska för vinthund, men hunden är ju knappast en greyhound eftersom flera sådana visas tidigare i filmen. Den ser inte ut som en whippet heller. Funderar på om det kan vara en lurcher, kan man ha visat dem på utställning? Det är enda alternativet jag kan komma på till något vinthundsartat som inte är greyhound eller whippet och som med lite god vilja ändå skulle kunna kallas "engelsk".

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 338
Senast: Tiger tok
·
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 028
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 841
Senast: Digbil
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 191
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka