Hundras tips

Att hunden får följa med från 5 månaders ålder innebär dock inte att det är lämpligt att låta den göra det.
Det är mycket möjligt att det är bättre på skolan som din dotter går på, men kolla upp det hela noga först och ha som sagt var en plan för hur ni ska göra om det inte fungerar att hunden är med där.
Tack...
Den vita herdehunden bodde ju tillsammans med dottern på skolan, så jag är väl förberedd och har besökt skolan ett flertal gånger..
Det är en väldigt speciell miljö för både hundar och ungdomar i denna ålder, även om ungdomarna är något äldre än 5 månader ;)
Tanken är ju att valpen först ska vara hemma, och sedan vara och hälsa på i skolan någon dag i veckan innan den får flytta med helt och hållet och därför ska även hunden vara en familjemedlem som alla i familjen kan hantera, en trevlig individ som hänger med på allt

En barbet kanske. Pudelliknande päls, lite större, inte sönderavlad. De jag har träffat har varit bra mentalt och det finns minst en som är utbildad vårdhund. Jag känner en som har 2 st och hon har haft 2 kullar valpar.

Kelpie, mja.....visst det finns bra kelpie, men också många som är otroligt dåliga mentalt.

Lapsk vallhund tänker du då på en lapphund, eller en finsk lapphund
den andra rasen måste jag googla på
Gå in på SKK:s raslista och titta på Lapsk Vallhund, är till utseendet mest lik working kelpie, skulle jag vilja säga. Blev själv väldigt nyfiken på dom...

....och såg nu att du fått tipset redan! :o ...att jag aldrig lär mig att läsa alla inlägg innan jag kastar iväg ett själv:meh:

Var in och läste lite snabbt om både Pumi och Mudi rasen och på båda dessa raser står det reserverad mot främlingar...
Har ingen erfarenhet alls av dessa två raser, finns det någon på forumet som kanske äger eller har ägt en pumi eller mudi som skulle kunna berätta mer
Vi har en pumi, och umgås regelbundet med ett antal till! Det är vår första hund, och det kunde inte blivit bättre! Hon är otroligt lättlärd och arbetsvillig, lugn när man är hemma, ett krutpaket på agilitybanan.
Hon är reserverad, eller snarare ointresserad, av främlingar, men det finns stora variationer inom rasen. En del tenderar att bli skälliga, men det får man träna bort från början, så ska det inte vara nåt problem. Hon går alltid lös, kommer på inkallning på en millisekund, stannar på gården när vi är ute, följer ibland med mig när jag rider.
Pälsvården är inte överdrivet jobbig, vi kammar igenom pälsen en gång i veckan, och klipper när det behövs. Klipps med sax.
Har du tillgång till SKK hunddata så gå gärna in och kolla vårt BPH, Skallabackens Edda.
I rasbeskrivningen står "I varje pumi bor en clown", och det är bara att instämma, så mycket roligt vi har med denna lilla hund :)

@Milosari på lite olika sätt. Olika rädslor och problem med tandvisning på lydnaden och undviker människokontakt bl a.
Jag tycker iofs att det finns en gradskillnad mellan att ha vissa brister och att vara riktigt skräpig. Min ena är nog den mest otillgängliga jag har träffat, men även han tog sig igenom sin korning utan problem. Och som sagt så brukar de här sociala rädslorna synas redan när de är valpar.

Jag tycker iofs att det finns en gradskillnad mellan att ha vissa brister och att vara riktigt skräpig. Min ena är nog den mest otillgängliga jag har träffat, men även han tog sig igenom sin korning utan problem. Och som sagt så brukar de här sociala rädslorna synas redan när de är valpar.

Håller med. Dessutom känner jag en kelpie som visade rejäla sociala rädslor som liten som inte har några sådana problem som vuxen, varken i vardagen, på MT eller i tävlingssammanhang. Jag stod som en fågelholk när ägaren berättade om hur hunden som unghund nästan flytt från folk eftersom jag haft den i knät och gosat med den åtskilliga gånger.

Jag tycker att ni skulle kunna kolla på långhårig collie från uppfödare som avlar på mentalt stabila hundar(och inte bara säger det utan det även syns tydligt utifrån mentala utvärderingar). Det långhårscollie jag träffat som kommit från dessa kennlar skulle passat väldigt bra till det ni är ute efter och inte minst som vårdhundar, då jag tror att dessa hundar gärna ska vara mindre fartiga än många raser som nämnts, åtminstone inomhus. Jag älskar australian kelpie, men de hundar jag har erfarenhet är små energiknippen även när de blir kelade med. :D Korthårscollie går absolut också men kolla noga på socialiteten som kan vara sämre där. Min ena kortis skulle älska att vara vårdhund, den andra skulle nog inte se poängen alls utan tycker att främmande människor är rätt ointressanta.

Lapsk vallhund skulle nog också fungera bra men var noga med mentaliteten även här.

• Gilla
Reactions: Nux
Jag kanske missat något, men har dottern någon vårdutbildning? Annars är krävs väl ytterligare studier om hon vill jobba med vårdhund.

De vårdhundar jag träffat har varit golden och labrador retriever av jaktlinjer, ganska naturligt eftersom jag träffat dem på jaktträning. Sociala hundar som gillar människor och som sällan skrämmer andra än de mest hundrädda, men de kräver förstås en hel del aktivering.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Testar här för skojs skull då jag är vilse i rasval! Tycker det är kul att få lite tips utifrån. Min border collie är en perfekt hund...
2
Svar
26
· Visningar
2 571
Senast: Wingates
·
Hundhälsa Kära bukefolket, ni kunniga och sällan rådlösa... Vi behöver lite hjälp gällande våran vita herdehund, en hanne, blir tre år i April...
Svar
11
· Visningar
1 159
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
7 060

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka