Hundras tips

Amstaff glömde jag ju, tack @Voff en av mina favo raser.
Och innan @Rurik skriker i högan sky så är dom faktiskt urmysiga och mycket människo vänliga ,löjligt keliga och tåliga.

Reserverade mot främlingar är många raser. Det betyder inte så mycket mer än att de inte golvar folk med pussar när man träffas utan mer att hunden vill ha ett ögonblick för att bilda en uppfattning.
Många förväxlar "reserverad mot främlingar" med att hunden är rädd eller avståndstagande. Så är det inte :)

Tack för ditt klargörandet jag tolkar texten "reserverad mot främlingar" som ljust rädd och avståndstagande men det har även med att jag inte har någon kunskap om ljust den specifika rasen som i detta fall pumi

Lapsk vallhund tänker du då på en lapphund, eller en finsk lapphund
den andra rasen måste jag googla på
Nej jag tänker på lapsk vallhund som jag skrev. Googla, finns en ras som heter så. Ganska lika kelpie i utseende, också en vallhund som gillar att arbeta men inte riktigt lika mycket motor som kelpie.

Schapendoes är bra storlek, medel motor och en päls som många allergiska tål. Kan ju klippas om man inte gillar lång päls.

Även jag tänkte pudel, men tvekade på mentaliteten. Den kanske är bättre på mellanvarianten än den stora? :)

Schnauzer (även dvärgen) och spaniel (finns kanske fler än just springer?) skriver jag också under på!

Mudi och pumi är jag osäker på. Mudi har jag nog aldrig träffat men de pumi jag har träffat skulle inte direkt funkat utmärkt som vårdhundar..

Dom är ju fräcka :love: En av mina vänners hund
mudi%20blaring.jpg

@isafore mellanpudel är en helt annan ras än storpudel. Toy, dvärg ovh mellan är samma ras som sedan mäts in i rätt storleksgrupp. Storpudel har tydligen varit egen sedan länge och har helt andra drag än de andra. Iaf enligt min vän som har småpudlar som är något av det trevligaste jag mött i hundväg:love:

Känner mig manad att skriva lite om pumi :) Har en själv och träffar en del. Tycker de passar in fint, förutom det här med vårdhund. Många är fullkomligt ointresserade av nya människor, så jag vet inte om det är idealt? Vissa kommer fram och hälsar, men andra får man bara en blick av innan de går iväg.

Det finns också rädslor i rasen, så det får man hålla ögonen öppna för. De är perfekta för den som vill träna och tävla i lite allt möjligt :) Väldigt föriga. De är också duktiga på att skälla ;)

Såg en Mudi idag när jag var på tävling. Verkar vara en mycket käck och fartig liten till mellanstor hund med bra följsamhet och som gillar att aktiveras och arbeta. Dock var den jag såg skällig under arbete, men det är ju var och varannan vallhund...
Men mer än så vet jag inte men kanske värt att läsa om :)

Alla ungerska vallhundar som jag har träffat har haft mer eller mindre problem med det sociala tyvärr. De är söta och fartiga men passar ofta bättre som agilityhundar än vårdhundar.

Ni kan inte tänka er en till labrador? Staffordshire bullterrier tycker jag är betydligt gladare och trevligare än sina större kusiner, de presterar också bättre på tävlingsbanan. Men båda raserna har problem med allergier så man får vara riktigt noga med val av uppfödare.

Ni kan inte tänka er en till labrador? Staffordshire bullterrier tycker jag är betydligt gladare och trevligare än sina större kusiner, de presterar också bättre på tävlingsbanan. Men båda raserna har problem med allergier så man får vara riktigt noga med val av uppfödare.

Vill ha in lite nytt blod i hushållet och testa något nytt, och än finns det ju mycket kvar av den yngre labben som fyller 8 år.
Fastnade faktisk för den lapska vallhunden som @isafore tipsade om.

Hunden får följa med från 5 månaders ålder, och dottern går sitt första år på gymnasiet så hon har två år kvar, dottern är 16 år och tanken är ju att hon ska kunna ta med hunden till sitt egna boende utan att pojkvännen blir uppäten.

Att hunden får följa med från 5 månaders ålder innebär dock inte att det är lämpligt att låta den göra det.

Jag själv hade med en 5 månader gammal valp på naturbruksgymnasie och det är en av de saker jag verkligen ångrar att jag gjorde med henne. Istället för att hjälpa oss i rätt riktning så blev det ett rejält bakslag i all typ av träning, mycket för att "hundstallet" som hundarna skulle sitta i när det inte var lektioner var så högljudda (fullt av skällande hundar), stressiga osv att all vår ensamhetsträning förstördes. När jag hade försökt ha henne på skolan ett tag så kunde jag till sist inte ens gå på toa hemma utan att min hund blev galet stressad.

Det var tyvärr inget ovanligt där, flera av hundarna som följde med på skolan från så låg ålder var stressade, hade problem med att vara ensamma hemma osv. De hundar som börjat följa med betydligt senare verkade klara situationen bättre och såhär i efterhand undrar jag hur sjutton lärarna på skolan kunde acceptera läget i hundgårdarna och hur elevernas hundar började må av att vara där.

Det är mycket möjligt att det är bättre på skolan som din dotter går på, men kolla upp det hela noga först och ha som sagt var en plan för hur ni ska göra om det inte fungerar att hunden är med där.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Testar här för skojs skull då jag är vilse i rasval! Tycker det är kul att få lite tips utifrån. Min border collie är en perfekt hund...
2
Svar
26
· Visningar
2 571
Senast: Wingates
·
Hundhälsa Kära bukefolket, ni kunniga och sällan rådlösa... Vi behöver lite hjälp gällande våran vita herdehund, en hanne, blir tre år i April...
Svar
11
· Visningar
1 159
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
7 060

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka