Hundras, hjälp!

S

Shades

Hej!
Jag vänder mig till er, då jag behöver lite hjälp med en framtida familjemedlem. Jag bor just nu hemma med min mamma i en lägenhet. Parker och övriga platser där träning fungerar utmärkt är inga svårigheter att nå. Vi har även en "sommarstuga" där vi spenderar mycket tid året om. Ett stort hus med en rejäl gård.

Några önskemål är att hundrasen är relativt lättlärd, sällskapshund, mellanlång päls, mellanstor och har mycket energi då jag oftast brukar vara ute och springa eller ta långpromenader.

Vissa av er vet kanske hur det är när man fastnat för en hundras? Jag fastnade för en aussie för några år sedan och det är fortfarande en ras som ligger högt. Men jag har läst att det inte heller är den bästa rasen för en lägenhet.

Så, vad har ni för förslag? Ge mig allt ni kan komma på.
Det behövs en ny hund i den här familjen.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hundras, hjälp!

Just lägenhet är väl inget som hindrar för aussie men däremot är det nog inget du ska köpa om du inte kommer satsa på träning/tävling i tex lydnad, agility eller bruks..
Eftersom du skriver "sällskapshund" tror jag du kan stryka aussien.

Tänker du göra något mer med hunden än fysisk motion?

Vad vill du träna med hunden? Joggingturer och långpromenader hänger i princip alla hundar med på.

Givet att du tänker att aktivera hunden med t.ex. agility, lydnad, spår, el. dyl. så tänker jag att någon form av spaniel skulle kunna fungera bra - beroende på vad du tänker aktivera hunden med - t.ex. ESS eller WSS. kooikerhoondje verkar också vara en oerhört trevlig och allert hund. Eller kanske irländsk terrier om du gillar terriertemperamentet.

Hur skulle det vara med en shapendoes? http://www.schapendoesklubben.com/rasen/temperament/

De kräver en del aktivering för att må bra. De jag har träffat har varit trevliga, vakna och lättlärda hundar med mycket energi. Det är också en frisk ras. Den har lång päls men fäller inte (!) och ska, enligt uppgift inte kräva mycket pälsvård.

Just lägenhet är väl inget som hindrar för aussie men däremot är det nog inget du ska köpa om du inte kommer satsa på träning/tävling i tex lydnad, agility eller bruks..
Eftersom du skriver "sällskapshund" tror jag du kan stryka aussien.

Tänker du göra något mer med hunden än fysisk motion?

Håller med!

TS: Det är inga problem alls att ha en aussie i en lägenhet (har själv bott i lgh med min)

Däremot är det inte en ras som ska hållas enbart som sällskapshund/promenadsällskap då den inte mår bra av det, utan det är en aktiv och krävande bruks/vallhund som behöver mycket av både mental träning, motion och riktigt arbete (ex spår, sök, rapport, lydnad) för att komma till sin rätt. (och jo, det finns avarter inom rasen som vare sig har vidare arbetsmotor eller arbetssug, men de skulle jag inte ens vilja kalla en aussie då de är felavlade bort från rasstandarden :mad:)

En välaktiverad, vältränad och välmotionerad aussie är en dröm, en som inte är det kan bli ett riktigt pain in the ass och få massa problembeteenden som gör att vare sig förare eller hund mår bra.

Philosophia hade fler bra förslag :bow:! Men allt hänger ju på vad du vill göra mer med hunden än att bara promenera med den, många hundraser kräver mer än så.

Jag ber om ursäkt om jag inte var tillräckligt tydlig med mitt första inlägg. Jag anser inte att jag vill ha en hund enbart för sällskap och promenera. Mental träning, så som lydnad, agility m.m. är givetvis en stor del av "sällskapet", något jag tar för givet.
Har tidigare haft en strävhårig tax som var en otrolig hund, både psykisk och fysiskt och han fick även väldigt mycket stimulans.

Men det låter som om du kommer köra lite olika aktiviteter för aktiveringens skull? Det kommer inte bli någon storsatsning?

Tycker nog spaniel var ett bra förslag!

*Delvis KL*
Aussiesar är fina och visst behöver man inte satsa på SM för att ha en MEN jag tycker nog att man klart skall vara ute efter en arbets/brukshund om man är inne på rasen. En hund där man verkligen SATSAR på hundträning och är ute efter en arbetsmyra även om man naturligtvis inte behöver tävla.
Inte att man söker en sällskapshund som man även tränar med, så att säga.

Tänkte annars på någon av lapphundarna, förutom de raser som redan nämnts :)?

Men det låter som om du kommer köra lite olika aktiviteter för aktiveringens skull? Det kommer inte bli någon storsatsning?

Man behöver inte "storsatsa" och sikta på VM i bruks/lydnad/agility för att ha en brukshund. Träning som hobby och nöje duger precis lika gott, någon timmes träning om dagen och rikligt med fysiskt aktivering.

Min poäng: Man FÅR ( ;) ) köpa en brukshund även om man inte vill tävla om man i övrigt gillar hundens temperament. Men träna måste man.

Jag menade inte storsatsning som i att sikta på SM/VM, jag menade att vilja satsa på träning - alltså vilja träna mycket!

Det är ju en stor skillnad på att skaffa sällskapshund som man vill aktivera lite och att skaffa brukshund som också är sällskap, om du förstår hur jag menar?

Jag har en aussie på snart 1 år nu och det är helt klart den roligaste hund jag hittills haft!
Men som andra redan sagt så kräver han mycket träning och aktivering och det verkar du ju medveten om.
Enligt min uppfattning är det en underbar ras, bara man ger dem vad de behöver. Jag anser dock inte, som många gör, att man måste jobba med dem typ 6 h om dagen eller använda dem till vall. Många aussies jag känner har grymma "av-och på-knappar" så när de är inne eller inte jobbar är allt lugna gatan, för att sen tända till ordentligt när jobbet väl börjar. Jag tränar spår, sök och rally med min just nu, tanken på sikt är att han ska bli tjänstehund.

My point is, vill du ha en aussie, och är villig att jobba med den, så skaffa en aussie! Lägenhet är absolut inget hinder.

Det är väl ingen som har sagt att man måste jobba 6 timmar om dagen?
Men i genomsnitt 2 timmar är ganska rimligt, tycker jag iallafall.

*KL*

Nu säger jag inte att det är så med TS för det vet jag inget om, men påtagligt många som vill ha aussie (och tollare t ex) är egentligen ute efter något annat men fastnar för rasen och så försöker de liksom få rasen att passa in, i stället för att från början vara ute efter en arbetshund och hitta en som passar så att säga. (*Been there, done that*)
Samtidigt får jag ju säga att de flesta som har en bruks/arbetsras faktiskt inte är några übermenschen utan fullkomligt vanliga människor, dock med ett stort träningsintresse.

Jag tror också det kan tänkas stämma.. Och det är väl då man får understimulerade och stressade aussies med diverse problembeteenden.

Klart bruksfolk är vanliga människor :)
Men det där stora träningsintresset är ju det som gör skillnad. Att gå ut och träna träna träna för att man vill och för att det är så jäkla kul är stor skillnad mot att masa sig ut för att man behöver aktivera hunden. Blir nog ganska stor skillnad på kvalitet då ;)

Det är väl ingen som har sagt att man måste jobba 6 timmar om dagen?
Men i genomsnitt 2 timmar är ganska rimligt, tycker jag iallafall.

Nej, inte här i forumet, men från många andra håll har jag fått höra att aussies,och alla andra arbetshundar, bara måste få jobba ca 6 h om dagen.
Jag jobbar med min 2-3 h en normal dag, plus vanlig rastning och det funkar utmärkt!

Det gäller att vara ärlig mot sig själv. Hur mycket arbete vill jag lägga på min hund?
Det finns massor av jättetrevliga hundraser som är lättlärda och som fungerar alldeles utmärkt som aktiv sällskapshund. Man kan tävla i lydnad/agility eller rallylydnad med de flesta hundraser, frågan är vilken nivå man satsar på.
Jag känner att det är svårt att säga hur högt man vill satsa om man inte sysslat med någon av sporterna tidigare och därför kan det passa bättre att välja en ras som inte har samma höga aktiveringskrav som en Aussie.

Jag menar att Lydnadsklass 1 och 2 kan man klara med de flesta raser, men om man vet att man vill tävla elitklass och är medveten om arbetet som krävs kan en Aussie vara ett bra alternativ.

Vad du än gör, gör inte misstaget att köpa en aussie från en oseriös uppfödare som hävdar att deras hundar är avlade som sällskapshundar.
Det finns en orsak till att Aussien har så dåligt rykte och denna typ av avel är en stor orsak till det.

Det gäller att vara ärlig mot sig själv. Hur mycket arbete vill jag lägga på min hund?
Det finns massor av jättetrevliga hundraser som är lättlärda och som fungerar alldeles utmärkt som aktiv sällskapshund. Man kan tävla i lydnad/agility eller rallylydnad med de flesta hundraser, frågan är vilken nivå man satsar på.
Jag känner att det är svårt att säga hur högt man vill satsa om man inte sysslat med någon av sporterna tidigare och därför kan det passa bättre att välja en ras som inte har samma höga aktiveringskrav som en Aussie.

Jag menar att Lydnadsklass 1 och 2 kan man klara med de flesta raser, men om man vet att man vill tävla elitklass och är medveten om arbetet som krävs kan en Aussie vara ett bra alternativ.

Vad du än gör, gör inte misstaget att köpa en aussie från en oseriös uppfödare som hävdar att deras hundar är avlade som sällskapshundar.
Det finns en orsak till att Aussien har så dåligt rykte och denna typ av avel är en stor orsak till det
.

:bow::bow: (Min fetning i citatet)

TS: Line_n skrev det väldigt bra, är du ute efter en sällskapshund som man kan aktivera, eller en aktiv brukshund som också är sällskap? Om det är det senare så skulle kanske en aussie kunna passa, men är det det första alternativet så skulle jag inte rekommendera en aussie, för både din och hundens välbefinnande.

Som Hellas skrev tidigare så kanske en schapendoes kan vara ngt att titta på? Jag har ingen djupare personlig erfarenhet av rasen, men de jag träffat på har varit pigga, käcka, lagom krävade och halvstora med halvlång päls :).

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 614
Senast: Cissi_ma
·
R
Hundavel & Ras Försöker hitta en hundras som kan passa mig men hittar alltid något fel. Fel som i att trots att t.ex. rasbeskrivningen låter vettig så...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
15 461
Senast: Raderad medlem 148099
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 182
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 907
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka