Hundrädda katter

SofiaochLukas

Trådstartare
Jag har äntligen kommit lite nära min stora dröm, att få en alldeles egen hund. Problemet är att vi hemma har fem katter som nästan alla är livrädda för hundar fast det aldrig har hänt ngt då de träffat en hund. Det är inte bara hundar de är rädda för utan reagerar på nästan allt som rör sig, när den kommer hem släkt o vänner, ibland oss osv. Jag tycler detta är jättetråkigt o mamma vill inte att jag tar hem en hund för hon är rädd att katterna kommer rymma. För det är så de reagerar, de flyr huset bara de känner lukten eller hör ljudet av hunden. Är det någon som har tips på vad jag kan göra? Någon som tror det kommer funka? Jag vill så gärna att det ska funka!!
 
Sv: Hundrädda katter

Om era katter är rädda även för besökare och för er behöver ni jobba på att få dem att känna sig trygga i sitt hem. Det sista ni behöver är en hund.

Ni behöver arbeta på era relationer till katterna och på miljön i hemmet så att de blir trygga. Mycket positiv kontakt, många trygga punkter där katterna kommer undan både er och varandra (klätterträd, hyllor, kojor, gömslen av olika slag) och allmänt se till att de inte behöver konkurrera med varandra om matskålar, vattenskålar, viloplatser osv. Jag tror redan att ni har ett jättejobb framför er, utan hund.
 
Sv: Hundrädda katter

Okej, dock är det inte oss de är rädda för utan det är för plötsliga ljud o hastiga rörelser. De ligger gärna hoss oss i knät o myser så det va inte så jag menade. De har varsinna sovplatser, matskålar o vattenskålar men ändå så äter dom/dricker ur samma så det kan vi inte göra så mkt åt. De är ävrn också mestadels ute.
 
Sv: Hundrädda katter

Plötsliga ljud och hastiga rörelser brukar de flesta djur tycka illa om.

Så länge de inte är uppstressade en lång tid efteråt är det inget konstigt. Du får det dock att framstå som att de är rädda för det mest och det är inget vidare.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Människor som påstår att de är hundrädda, är de verkligen det på riktigt eller är det bara sådana som hatar hundar och vill starta bråk...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
5 257
Senast: Red_Chili
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 290
Senast: monster1
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
754
Senast: ryujaneiro
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 333

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp