Hundplaner!

nyponros

Trådstartare
Det känns som att jag köper hund hela tiden;)
För ett år sedan var jag hundlös, nu har jag två!
Och planerar redan för den tredje, även om den får vänta till 2009:angel:
Eftersom jag tycker om att vara väl förbered har jag redan spånat på vad det kommer bli för ras, och tänkte att nån kanske vill hjälpa mig att "rensa" lite eller framhäva raserna på listan?:D

Jag vill ha en liten till mellanstor hund, sällskap eller aktiv sällskap (max som cockern jag har nu).
Jag ser det som ett plus om hunden är reserverad mot främlingar, men det funkar annars också.
Lättsam, glad, tillgiven och vänlig är väl egentligen det som är viktigast att hunden är!

Jag motionerar mycket, låter hundarna vara lösa varje dag, tränar kanske 5 gånger i veckan och varierar med lydnad, spår och agility. Främst lydnad, men är inte tävlingsintresserad.
Blaha blaha!

Jag har iaf fått ihop en lista med dessa raser som jag tycker är intressanta:

*Engelsk cocker (som jag har nu, älskar rasen! Men kanske kul att prova nått nytt?)
*Sheltie( har ägt innan och trivdes med)
*Dvärgpinscher
*Engelsk staff
*Dvärgschnauzer
*Dansk/svensk gårdshund
*Bedlingtonterrier
*Westie
*Yorkshireterrier
*Basenji
*Chow chow (sjukdomar?)
*Pomeranian
*Chihuahua
*Whippet
*Pappilon/phalene
*Italiensk vinthund.


Är medveten om att det är väldigt olika raser jag "valt", men jag tror de alla skulle kunna passa mig.

Är det någon speciell ras ni reagerar "nej" på, eller någon som ni tror skulle passa särskilt?
Kanske någon annan ras?

Om ni har erfarenheter av nån av raserna ovan blir jag jätteglad om ni vill berätta lite om den:)

Vet att det kanske är lite tidigt än, men..:angel:
 
Sv: Hundplaner!

Har du kollat på schnauzern? Eller tycker du att dom är för stora? De har oftast lite mer motor än dvärgarna och jag tycker att de låter bättre för dina ändamål även om ds så klart också är med på det du vill göra.
 
Sv: Hundplaner!

Roligare småhund än Westie får man leta efter, det är en av de få småraserna spom jag verkligen har fastnat för och kommer köpa en till av (när man börjar bli lite äldre ;) ). Aldrig har jag träffat hundar med så mycket personlighet...och envishet:crazy: .
Dom är otroligt lättlärda och energiska små knippen. Det negativa (upp till var och en) är just envisheten (de behöver en fast hand ) , självständigheten och stoltheten samt att dom kan vara riktigt stöddiga mot det mesta :cool: . Det är inga knähundar som gärna ligger och gosar. Det positiva är att dom kan hänga med överallt och längd på promenaderna spelar inte så stor roll. Dom orkar det mesta!
De måste (bör) ha någon form av stimulans , agility, lydnad/trickträning och så spårning som min tycker allra mest om.

En underbar väldigt speciell ras!

Om du bestämmer dig för en west highland tycker jag dock att du ska vara super noga med att kolla efter registrerade kennlar inom westiealliansen (ett gäng riktiga kärringar rent ut sagt som sitter i sin väldigt "fina kommité, dock seriösa) pga av att westien tyvärr kan ha problem med hudeksem och svamp/rinniga ögon och vara proteinöverkänslig. Tänk på att allt du kan få i en Westie finns i cairnterriern + att cairnterriern inte har hälften av de rasbundna problem som westien.
 
Sv: Hundplaner!

Staff är väl kanske inte oftast reserverad mot främlingar.
Min blir överlycklig när folk hälsar på honom.
Kan vara lite jobbigt när man är ute och går så får han ögonkontakt med någon eller hör att någon bakom pratar om honom, då måste han bara fram och hälsa.
Annars verkar rasen passa!
 
Sv: Hundplaner!

Varför inte en Chinese Crested Powder Puff:idea: om du inte vill ha naket.
Tycker det verka stämma in på din beskrivning på vad du söker hos hunden..
En roligare hund får man leta efter, tror knappt det finns:rofl:
Här finns lite att läsa om de
http://www.ccclub.se/
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
29 974
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Ja, det är en av de där välja rätt hundras trådarna igen :p Men det här är lite mera på seriöst skoj då jag inte planerar att skaffa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
9 017
Senast: AraSlei
·
I
Hundavel & Ras Hej alla! Jag är ny på forumet, och skriver nu främst för lite allmänna råd. Min tanke är att jag ska skaffa hund inom snar framtid...
Svar
19
· Visningar
2 066
Senast: vallhund
·
Hundavel & Ras Blir verkligen knäpp..har suttit senaste veckan och spånat på en ras som skulle kunna vara perfekt för oss här hemma..Men det är...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 173
Senast: Lady_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp