Hundpensionat/Dagis

JagKanske

Trådstartare
Om man har ett hundpensionat/dagis får man då åka iväg på aktiviteter och lämna hundarna utan någon översyn? Alltså utan någon personal på hela platsen?
Om Ja, vart går gränsen för hur länge man får vara borta?

Om man har ett hundpensionat/dagis får man då åka iväg på aktiviteter och lämna hundarna utan någon översyn? Alltså utan någon personal på hela platsen?
Om Ja, vart går gränsen för hur länge man får vara borta?
Det beror väldigt mycket på hur det ser ut, där jag lämnar på pensionat så går de minst en timme med hundarna om dagen förutom rastningsrundor, alla hundar funkar inte ihop, så då blir självklart några hundar kvar hemma medans de andra är ute för att sen byta. Att de lämnar hundarna i säkra hundgårdar/inomhus medans de tex åker och handlar tar jag också för självklart.
Hunddagis kan jag inte svara på, men som sagt även där beror det på omständigheterna kan jag tycka och vad man har kommit överens om.

Nej. Är dagiset öppet ska det alltid finnas personal på plats.
Fast det måste väl beror lite på hur det är upplagt? Där jag lämnar på pensionat så vet jag att de även har några dagishundar, men de kan inte följa med på alla promenader som blir över en hel dag och måste då alltså ibland lämnas ensamma. De är två som har verksamheten tillsammans och rent krasst så blir det ohållbart annars.

Okej intressant! Stället i fråga har skrivit på sin hemsida att där är någon 24h/om dygnet men det stämmer ju inte då..
Personen i fråga åker iväg för att shoppa till sitt hus, fika osv såna saker. Sen blir det också mycket annat såsom hämta/lämna barn så bara tänker att det känns som mycket tid där ingen ser till hundarna. Hämta /lämna barn är en sak tycker jag men det andra jag skrev tycker jag är lite olämpligt. Men har inte koll alls på hur regler och sånt ser ut eller vad andra anser därav mina frågor.
Kan lägga till att personen är ensam om verksamheten men lämnar ibland över ansvaret på sin andra hälft för att personen vill iväg på såna här saker och den andra hälften är inte utbildad inom hund.

Okej intressant! Stället i fråga har skrivit på sin hemsida att där är någon 24h/om dygnet men det stämmer ju inte då..
Personen i fråga åker iväg för att shoppa till sitt hus, fika osv såna saker. Sen blir det också mycket annat såsom hämta/lämna barn så bara tänker att det känns som mycket tid där ingen ser till hundarna. Hämta /lämna barn är en sak tycker jag men det andra jag skrev tycker jag är lite olämpligt. Men har inte koll alls på hur regler och sånt ser ut eller vad andra anser därav mina frågor.
Kan lägga till att personen är ensam om verksamheten men lämnar ibland över ansvaret på sin andra hälft för att personen vill iväg på såna här saker och den andra hälften är inte utbildad inom hund.
Det är svårt att hitta bra ställen att lämna sin hund, men jag personligen blir mindre upprörd att det inte finns folk tillgängliga dygnet runt, jämfört med hur synen på hund är. Där jag lämnar så känner jag personerna, jag känner många andra som lämnar sina hundar där och jag vet att hunden trivs där. Han låter likadant när vi svänger in till pensionatet som när vi närmar oss skogen med jaktkläder vilket jag tolkar som ett bra betyg. Hemma lämnas hunden ett par timmar utan några problem, om han trivs på pensionatet så ser jag ingen anledning till varför han inte skulle kunna vara själv där i några timmar?
Har man en hund som inte går att lämna ensam så är inte pensionat det lämpligaste stället.
I ditt exempel så undrar jag lite om det är något du vet inträffar varje dag eller om det är något som inträffar någon gång ibland?

@karamelldrottningen tack för länken! Är mest på dagen jag tänker :)
Mitt första inlägg var något onyanserat men i regel så fortfarande nej om det inte gäller korta stunder även på dagen och hundarna är en och en eller i mindre fungerande grupper.
Men några längre stunder är inte ok. Och i ditt fall känns det märkligt att gå ut med att ha personal 24/7 när det sedan inte stämmer. Varför gå ut med sådan felaktig information?

Jag vet inte hur det ser ut enligt lagen osv, men i det här fallet verkar ju det största problemet vara att någon tar betalt för att utföra jobbet på ett sätt som de sedan inte håller sig till.

Lämnar jag hundarna till någon form av hundvakt som inte kan lämna dem ens för att handla mat, då betalar jag självklart mer än om hundvakten kan vara lite mer fri. Dessutom vill jag känna mig helt säker på att det vi kommer överens om, det håller vi oss till. Oavsett om det handlar om hur länge hundarna är ensamma, till vilken utrustning som används till hundarna eller hur mycket hundarna får komma ut. Börjar någon lämna dem längre stunder än vi bestämt, hur ska jag då kunna lita på att personerna tar promenader ordentligt, ger rätt mat vid rätt tidpunkt osv?

Det vanskliga är väl att de skriver något som inte stämmer?

Tänker att varken hunddagis eller pensionat kräver att någon är där 24/7. Utan det viktiga är att de får regelbundna rastningar på ett sätt som jag inte klarar av med heltidsjobb.
Med bra boxar och hundgårdar, ett par promenader om dagen tycker jag är alldeles rimligt.

Om man generaliserar så tycker jag man behöver skilja mellan hundpensionat och hund dagis. På pensionat sitter hundarna en och en i boxarna (om de inte kommer från samma hem och trivs tillsammans, då kan de dela box). I den situationen ser jag inget problem med att det inte är 24/7 övervakning, det förväntat jag mig inte - tex ska de som jobbar gå ut med hundarna och IOM att hundarna inte känner varandra så går man ju ut med dom en och en eller möjligen vissa tillsammans. Detta kommer ju innebära att övriga hundar är själva.

När det kommer till dagis så hålls ju hundarna generellt sett på ett annat sätt, dvs de är tillsammans med andra hundar som inte kommer från samma hem. Självklart är det ju så att dagiset sätter ihop hundarna utefter hur de trivs tillsammans, MEN hundarna är fortfarande från olika hem och kanske runt fem hundar i ett rum - detta innebär för mig att det ALLTID behöver vara någon på plats i fall att det skulle uppstå ngn missämja mellan hundarna.

Vi har Ascot på dagis (som han verkligen älskar) och där är hundarna som sagt uppdelade i olika rum (ej boxar) och man har satt samman de hundar som trivs med varandra. Fortfarande så är det alltid någon kvar på dagiset under hela dagen.

@Acto Där jag bor är det vanligt med hundar två och två, har kikat runt på c:a 4 dagis. Hade man satt ihop fem hundar från olika hem så har man skapat en flock på annat vis- då hade jag tyckt det var mycket viktigare med att någon är i närheten hela tiden.
Jag hade nog personligen inte valt ett sådant dagis. Att man ibland sätter ihop fyra hundar i större rastgård då och då möjligen, men inget jag hade önskat.

@Acto Där jag bor är det vanligt med hundar två och två, har kikat runt på c:a 4 dagis. Hade man satt ihop fem hundar från olika hem så har man skapat en flock på annat vis- då hade jag tyckt det var mycket viktigare med att någon är i närheten hela tiden.
Jag hade nog personligen inte valt ett sådant dagis. Att man ibland sätter ihop fyra hundar i större rastgård då och då möjligen, men inget jag hade önskat.
Ok! Här i Stockholm (åtminstone Täby och Danderyd) tycket jag att dagisarna ofta har 3-5 hundar i samma rum. Oavsett är det viktigaste ju att ens hund trivs :). Med Ascot testade vi ett annat dagis innan som hade ”boxar” för hundarna (2-3 i varje box) och där märkte vi direkt att Ascot inte trivdes (just boxarna var så klart inte enda orsaken). På dagiset Ascot är nu så har dom hundarna i olika rum, inredda med möbler. Tror Ascot är med 3-4 andra hundar i hans rum (samma hundar) och dagiset är mkt noga med att hundarna ska trivas med varandra - inte så att de ska leka med varandra utan att de ska känna sig trygga/bekväma och vila när de är inne.

Att släppa ihop fyra-fem främmande hundar i tex en rastgård skulle jag dock vara försiktig med.

Men exakt, fler hundar tillsammans kräver ju större ”övervakning” så att säga.

När Skägget gick på hunddagis så var det ett kombinerat dagis/pensionat.
Hundarna hade egna boxar om det inte var hundar som tillhörde samma hem. Utegårdar fanns nästan till alla och om dessa turades hundarna om. Utöver det hade de en rastgård där de tog ut mindre grupper hundar för lek om ägarna okejat det. Ägaren fanns på plats hela tiden bortsett från rastrundor. Hennes man fanns också närvarande till stor del.

Ungefär samma upplägg har det pensionat vi nu nyttjar förutom att här har de ingen lek hundar emellan. Helt ok för mig som inte fattar vitsen med att sätta ihop tillfälliga flockar med okända hundar under en främlings ansvar.
På detta pensionat kan ägaren åka iväg på nödvändiga ärenden men det är förståligt att hen måste när det är öppet 24/7.

Jag ser precis som @Voff ingen anledning till varför man skulle släppa ihop hundar med varandra på ett pensionat. Nu vet jag visserligen att våran brukar få hänga ihop med pensionatsägarnas hundar men då har han varit där regelbundet och vissa gånger även bott inne hos dem och de vet att hundarna fungerar ihop. Men det är inte oövervakat utan om de håller på med något ute så får våran och deras hundar vara med i inhängnaden. Men som sagt, vi känner varandra privat och han har varit där regelbundet.

Ok! Här i Stockholm (åtminstone Täby och Danderyd) tycket jag att dagisarna ofta har 3-5 hundar i samma rum. Oavsett är det viktigaste ju att ens hund trivs :). Med Ascot testade vi ett annat dagis innan som hade ”boxar” för hundarna (2-3 i varje box) och där märkte vi direkt att Ascot inte trivdes (just boxarna var så klart inte enda orsaken). På dagiset Ascot är nu så har dom hundarna i olika rum, inredda med möbler. Tror Ascot är med 3-4 andra hundar i hans rum (samma hundar) och dagiset är mkt noga med att hundarna ska trivas med varandra - inte så att de ska leka med varandra utan att de ska känna sig trygga/bekväma och vila när de är inne.

Att släppa ihop fyra-fem främmande hundar i tex en rastgård skulle jag dock vara försiktig med.

Men exakt, fler hundar tillsammans kräver ju större ”övervakning” så att säga.
Ja, jag ser inte heller vitsen riktigt med att släppa ihop olika hundar tillsammans. :down:

Liknande trådar

Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
558
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 103
Senast: Milosari
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 451
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar