Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det beror väldigt mycket på hur det ser ut, där jag lämnar på pensionat så går de minst en timme med hundarna om dagen förutom rastningsrundor, alla hundar funkar inte ihop, så då blir självklart några hundar kvar hemma medans de andra är ute för att sen byta. Att de lämnar hundarna i säkra hundgårdar/inomhus medans de tex åker och handlar tar jag också för självklart.Om man har ett hundpensionat/dagis får man då åka iväg på aktiviteter och lämna hundarna utan någon översyn? Alltså utan någon personal på hela platsen?
Om Ja, vart går gränsen för hur länge man får vara borta?
Fast det måste väl beror lite på hur det är upplagt? Där jag lämnar på pensionat så vet jag att de även har några dagishundar, men de kan inte följa med på alla promenader som blir över en hel dag och måste då alltså ibland lämnas ensamma. De är två som har verksamheten tillsammans och rent krasst så blir det ohållbart annars.Nej. Är dagiset öppet ska det alltid finnas personal på plats.
Det är svårt att hitta bra ställen att lämna sin hund, men jag personligen blir mindre upprörd att det inte finns folk tillgängliga dygnet runt, jämfört med hur synen på hund är. Där jag lämnar så känner jag personerna, jag känner många andra som lämnar sina hundar där och jag vet att hunden trivs där. Han låter likadant när vi svänger in till pensionatet som när vi närmar oss skogen med jaktkläder vilket jag tolkar som ett bra betyg. Hemma lämnas hunden ett par timmar utan några problem, om han trivs på pensionatet så ser jag ingen anledning till varför han inte skulle kunna vara själv där i några timmar?Okej intressant! Stället i fråga har skrivit på sin hemsida att där är någon 24h/om dygnet men det stämmer ju inte då..
Personen i fråga åker iväg för att shoppa till sitt hus, fika osv såna saker. Sen blir det också mycket annat såsom hämta/lämna barn så bara tänker att det känns som mycket tid där ingen ser till hundarna. Hämta /lämna barn är en sak tycker jag men det andra jag skrev tycker jag är lite olämpligt. Men har inte koll alls på hur regler och sånt ser ut eller vad andra anser därav mina frågor.
Kan lägga till att personen är ensam om verksamheten men lämnar ibland över ansvaret på sin andra hälft för att personen vill iväg på såna här saker och den andra hälften är inte utbildad inom hund.
Mitt första inlägg var något onyanserat men i regel så fortfarande nej om det inte gäller korta stunder även på dagen och hundarna är en och en eller i mindre fungerande grupper.@karamelldrottningen tack för länken! Är mest på dagen jag tänker
Jag vet inte hur det ser ut enligt lagen osv, men i det här fallet verkar ju det största problemet vara att någon tar betalt för att utföra jobbet på ett sätt som de sedan inte håller sig till.Okej intressant! Stället i fråga har skrivit på sin hemsida att där är någon 24h/om dygnet men det stämmer ju inte då..
Personen i fråga åker iväg för att shoppa till sitt hus, fika osv såna saker. Sen blir det också mycket annat såsom hämta/lämna barn så bara tänker att det känns som mycket tid där ingen ser till hundarna. Hämta /lämna barn är en sak tycker jag men det andra jag skrev tycker jag är lite olämpligt. Men har inte koll alls på hur regler och sånt ser ut eller vad andra anser därav mina frågor.
Kan lägga till att personen är ensam om verksamheten men lämnar ibland över ansvaret på sin andra hälft för att personen vill iväg på såna här saker och den andra hälften är inte utbildad inom hund.
Ok! Här i Stockholm (åtminstone Täby och Danderyd) tycket jag att dagisarna ofta har 3-5 hundar i samma rum. Oavsett är det viktigaste ju att ens hund trivs . Med Ascot testade vi ett annat dagis innan som hade ”boxar” för hundarna (2-3 i varje box) och där märkte vi direkt att Ascot inte trivdes (just boxarna var så klart inte enda orsaken). På dagiset Ascot är nu så har dom hundarna i olika rum, inredda med möbler. Tror Ascot är med 3-4 andra hundar i hans rum (samma hundar) och dagiset är mkt noga med att hundarna ska trivas med varandra - inte så att de ska leka med varandra utan att de ska känna sig trygga/bekväma och vila när de är inne.@Acto Där jag bor är det vanligt med hundar två och två, har kikat runt på c:a 4 dagis. Hade man satt ihop fem hundar från olika hem så har man skapat en flock på annat vis- då hade jag tyckt det var mycket viktigare med att någon är i närheten hela tiden.
Jag hade nog personligen inte valt ett sådant dagis. Att man ibland sätter ihop fyra hundar i större rastgård då och då möjligen, men inget jag hade önskat.
Ja, jag ser inte heller vitsen riktigt med att släppa ihop olika hundar tillsammans.Ok! Här i Stockholm (åtminstone Täby och Danderyd) tycket jag att dagisarna ofta har 3-5 hundar i samma rum. Oavsett är det viktigaste ju att ens hund trivs . Med Ascot testade vi ett annat dagis innan som hade ”boxar” för hundarna (2-3 i varje box) och där märkte vi direkt att Ascot inte trivdes (just boxarna var så klart inte enda orsaken). På dagiset Ascot är nu så har dom hundarna i olika rum, inredda med möbler. Tror Ascot är med 3-4 andra hundar i hans rum (samma hundar) och dagiset är mkt noga med att hundarna ska trivas med varandra - inte så att de ska leka med varandra utan att de ska känna sig trygga/bekväma och vila när de är inne.
Att släppa ihop fyra-fem främmande hundar i tex en rastgård skulle jag dock vara försiktig med.
Men exakt, fler hundar tillsammans kräver ju större ”övervakning” så att säga.