Hundöron.

Men om de inte är viktiga alls (min personliga ståndpunkt), men det däremot är viktigt att bra hundar används i aveln oavsett om de har öron som följer eller inte följer standarden? Jag skulle alltså gärna se att alla öronvarianter godkändes på exteriörbeskrivning, men tills dess menar jag att min ras far illa av att bra hundar utesluta pga öron. Lite fusk är då enligt min mening motiverat.
Med det resonemanget kommer ingenting att förändras, du ger ju poäng till de som tycker att öron är viktiga nog att ta upp flera meningar (!) i rasstandarden. Det är väl bara att avla på "fula" öron? Engagera sig föreningspolitiskt för att förändra? Bojkotta utställningsotyget så länge sånt här är norm?

Med det resonemanget kommer ingenting att förändras, du ger ju poäng till de som tycker att öron är viktiga nog att ta upp flera meningar (!) i rasstandarden. Det är väl bara att avla på "fula" öron? Engagera sig föreningspolitiskt för att förändra? Bojkotta utställningsotyget så länge sånt här är norm?

Min ras har enormt mycket värre problem än om folk tejpar hundarnas öron eller inte, och de frågorna jobbar jag för aktivt i min rasklubb och har så gjort under flera år.

Edit: och jag ställer inte ut, så det är en icke-fråga. Är heller inte uppfödare.

Fast egentligen är det ju de som faktiskt tycker att öron är viktigt som förlorar på manipuleringen.

Sen kan det ju vara så att det hjälper rasen då man kanske anser att öronfrågan inte är riktigt värd att ta upp om det finns annat viktigare.

Om man ska gå runt och tänka att hundarna mår dåligt av en liten bit tejp utan att visa det och ha det som argument så är det ju inte mycket man faktiskt kan utsätta sin hund för om man är rädd över att den upplever obehag utan att visa det...

Som sagt, de flesta av våra raser har andra, betydligt viktigare, frågor att lägga krut på. Tills dess är det inte aktuellt att minska avelsbasen för något så fjuttigt.
Jag gillar ju inte utställningsdelen av min ras heller och ställer i princip inte ut, men får acceptera att även dessa måste avlas på för att vi ens ska ha en ras kvar i slutändan - och det gäller inte bara min ras.

Jag borde nog ha tejpat Floyds öron, det hade troligtvis gett honom många fler parningsförfrågningar. Det är inte för inte han kallas för Vingmuttern, Tesla, Flobby mm :angel: Jag tror inte att det hade skapat något lidande för honom, men jag orkade helt enkelt inte pyssla med det där. Testade att tejpa en tia i varje öra på honom när han var typ 7 månader, men dels gillade han det inte och dels var det nog ändå för sent :D

Nu har han fått ett gäng förfrågningar ändå, men hade han varit av utställningstyp hade han gått fetbort för alla uppfödare. Eftersom jägare i regel anser att en hund inte jagar med öronen utan med det som finns däremellan, så är det ett mindre problem där. Dock har flera jaktlabbar lätta öron, och man undviker i regel att göra en kombination där bägge föräldrarna har sådana öron.
Att det hade gett honom mer förfrågningar hänger dock främst på att han med sina öron har för mycket som "belastar honom", eftersom han är grundreggad i SJR och därmed inregistrerad i SKK som en import utan stamtavla. Många tycker att öronen är fula, men eftersom han är bra jaktligt så överväger det. När han då dessutom ser ut som en gatuimport i pappren så kan öronen bli en sådan grej som gör att folk avstår.

Men, jag ser det som ett mindre problem :p

Lägger till att punkt 2 är rätt svårbedömd iom att man gör något med hunden som hunden inte behöver, men man själv anser viktigt. Hur objektivt klarar man av att bedöma eventuellt obehag i det läget? De flesta inte alls, skulle jag hävda. (Och börjar man på det sortera in det som att mentalt defekta hundar far illa medan sunda inte har några problem med det, då har man verkligen gjort det lätt för sig själv...)

Jag vet inte att hundar lider av tejpade öron (annat än i uppenbara fall där det faktiskt är tydligt), men jag är övertygad om att risken finns där och att man faktiskt inte kan veta. Vilket för mig gör det oförsvarligt, iom att hunden inte själv tjänar på tejpningen.
Tror du inte att en hanhund skulle tycka att han tjänade på det om han i utbyte mot några månaders smärtfri örontejpning, fick tillfälle att para några (eller fler?) tikar?

Själv har jag som sagt aldrig tejpat, fast jag bara haft raser där tejpning är det vanliga, eftersom öronkuperade hundar med "starka" = broskiga öron, ingår i avelsbasen. Och ingen av mina hundar har haft korrekta öron. Öronens utseende är förstås en helt oväsentlig detalj när det gäller hundens brukbarhet eller hälsa, (med reservation för öron som är så långa att hunden trampar på dem).

Det är faktiskt ett större ingrepp i hundens integritet och välbefinnande att den inte får kissa eller bajsa var den vill, så fort den behöver. Därför tror jag att det är missriktade djurskyddstankar att vara emot tejpning, som den utförs på f.d. kuperingsraser.

Men det är väl skillnad på tejpning och tejpning vad gällande obehag?

Jag tycker iaf att det är stor skillnad på en liten tejpbit på en örontopp mot som grannhunden hade. Den gick med HELA öronen i dassrullar till den var 8 månader. Hårt ihoppackade för att trycket skulle ge en förhårdning som skulle hålla öronen uppe. Och det gav öroninflammation och svamp på köpet.

Jag tycker iaf att det är stor skillnad på en liten tejpbit på en örontopp mot som grannhunden hade. Den gick med HELA öronen i dassrullar till den var 8 månader. Hårt ihoppackade för att trycket skulle ge en förhårdning som skulle hålla öronen uppe. Och det gav öroninflammation och svamp på köpet.

Stor skillnad!

Håller med. Jag tycker det är äpplen och päron.

Jag har för övrigt ALDRIG sett en hund med tejpade öron ute, bara om jag googlar bilder. Så sådär extremt vanligt kan det ju inte vara.

Jag har för övrigt ALDRIG sett en hund med tejpade öron ute, bara om jag googlar bilder. Så sådär extremt vanligt kan det ju inte vara.
och @Gnist

Fick inga reaktioner alls ute när jag var ute med Ammo när han var nertejpad. Det är inte heller särskilt i ögonfallande, så skulle inte förvåna mig om man inte tänker på att man möter tejpade hundar.

42858956_278652806311347_1048616510131535872_n.webp
Hundar som är tejpade såhär lär ni ju inte heller reagera på:

Gissar att de som tejpar inte direkt paraderar omkring så mycket offentligt med sina valpar/unghundar. Skulle nog väcka en del oönskad uppmärksamhet från omgivningen.

Precis. Grannen rastade bara sin i trädgården. Synd för hunden som är rätt kass i nerver och skalle. Den hade behövt de månaderna ute i stora världen.

Liknande trådar

Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller... 2
Svar
33
· Visningar
2 643
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
16
· Visningar
1 924
Senast: McFlurry
·
Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller... 2
Svar
30
· Visningar
3 009
Senast: Migo
·
Hundhälsa Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 818
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blåsljud på hjärtat
  • Akvarietråden V
  • Guldfasanerna