Hundöron.

Jag var nyfiken på hur folk tänker kring detta och det har jag fått svar på, alla är övertygade om att hundarna inte tycker det är obehagligt. Jag delar inte den uppfattningen, men sen var jag ju också tvungen att gå med vadd fasttejpat i öronen som barn för att undvika öroninflammationer (öronbarn..). Kanske är jag färgad av den erfarenheten, för jag tyckte det var både irriterande och obehagligt. Kanske därför jag har svårt att se hur hundar inte skulle tycka det var jobbigt, som inte ens kan förstå varför.

Och det med halsbandet var inte menat som en direkt jämförelse, utan mer som att poängtera att hundar har en otrolig förmåga att vänja sig vid det de tycker är obehagligt eller gör ont. :)

Men men. Jag orkar inte diskutera mer. Det blir lite för mycket för min arma hjärna :p
Jag är helt enig med dig.

Men om hunden har ett godkänt MT och man har ett exteriörprotokoll där det enda felet är ståöron borde man väl bara kunna hänvisa till det? "Hunden skulle varit Korad om inte rasklubben var så petiga med något så fånigt som öron", istället för att försöka luras? Då skulle ju dessutom hunden slippa gå runt med tejp och lim i öronen.

Jag vet att jag iallafall mycket hellre skulle vilja köpa från en sån uppfödare än en som jag vet försöker dölja och ljuga om vad den avlar på.

De som ratar en i övrigt utmärkt hanhund för avel pga fel sorts öron, tja... Their loss?
De raser där öronen tejpas oftast för att inte bli slarviga, är raser där öronkupering förut var legio, dobermann, boxer, riesenschnauzer, pinscher, schnauzer, grand danois etc. Kupering är inte tillåtet i EU sedan åttiotalet, (och i Sverige sedan början av sextiotalet).

I Östeuropa och USA kuperas dessa rasers öron fortfarande. Eftersom ett öra som ska kuperas gärna får ha mycket brosk i sig för att bli ett stabilt ståndöra efter ingreppet, medan ett öra som ska hänga ner istället ska ska vara mjukt och lätt att böja på rätt ställe, finns en global konflikt mellan avelsmålen beträffande öron i raserna. En så stor avelsbas som möjligt är alltid det bästa för en ras så det vore synd att inte blanda öronvarianterna.

Varenda uppfödare av raserna jag nämnt vet om att det förhåller sig på det här sättet, och rekommenderar sina valpköpare att tejpa här i Sverige. Det handlar alltså inte om att mörka eller att i hemlighet manipulera.

Själv har jag haft idel öronkuperingsraser som jag inte har tejpat, och hundarna har också fått slarviga öron. Korrekta öron gör en del för hundens uttryck, så nästa valp kommer att tejpas. Jag som vistats i de raskretsarna har aldrig sett en valp som reagerat negativt på tejpningen, så jag är helt säker på att det är missriktad omsorg att bekymra sig om den. Observera att jag inte diskuterar collieöron, schäferöron eller corgiöron för den där ställningen såg gräslig ut, och öronkupering är en gräslig procedur.

@Fisherling Du tejpade väl Tinjas öra för ett ganska bra tag sen för att hon fick skav av hur det ville lägga sig naturligt? Vet inte varför jag tycker mig komma ihåg det för det är ju en ganska skum sak att minnas menneh... ja. :crazy:
Blev hon väldigt påverkad av det?

Jag tycker förstås inte att man ska utsätta hundar för onödigt obehag och om det tar längre tid än en normal valps "intresseperiod" att släppa så är just den tejpningen eller vad det nu kan vara inte okej, men att valpen blir fundersam är inte alltid samma sak som att den upplever nåt som jag vill klassa som "obehag".

(oh, hade inte uppdaterat fliken på en kvart, såg inte din slutkommentar innan jag postade, feel free to ignore me osv! :))

Du kan se ett tejpat collieöra på bilden jag la upp. ;) Går inte riktigt att jämför med corgins rymdsändare.
Nej, jag vet att att collievalpar inte går omkring med sådana anordningar på huvudet. Anledningen till min reservation är att jag saknar erfarenhet av de raserna.

Jag tejpade Eltons öron fram tills att han var ca sex månader gammal, men de ville inte lägga sig ordentligt så nu stör jag mig typ dagligen på hans :devil: öron :angel: Tycker de förstör hela hans uttryck :down: Att Tages ena öra är slarvigt bryr jag mig inte om för jag slarvade med tejpningen när han var liten plus att han iaf har ett som ligger fint :D Ingen av hundarna har brytt sig om tejpningen. Elton brydde sig inte en sekund om tejpen, men att lära honom acceptera tex borstningen tog ett bra tag :p

Elton till vänster - Tage till höger
IMG_2701.webp

Men om hunden har ett godkänt MT och man har ett exteriörprotokoll där det enda felet är ståöron borde man väl bara kunna hänvisa till det? "Hunden skulle varit Korad om inte rasklubben var så petiga med något så fånigt som öron", istället för att försöka luras? Då skulle ju dessutom hunden slippa gå runt med tejp och lim i öronen.

Jag vet att jag iallafall mycket hellre skulle vilja köpa från en sån uppfödare än en som jag vet försöker dölja och ljuga om vad den avlar på.

De som ratar en i övrigt utmärkt hanhund för avel pga fel sorts öron, tja... Their loss?

För de allra flesta raserna är det utställningar och inget annat som gäller som meritering. MT och MH är inte aktuellt, och det kommer att dröja länge innan BPH får någon större betydelse är jag rädd.

Är tacksam för en ras där både tippörn och ståndöron är okej - fast domare föredrar många gånger ståndöron. Så även jag :o om de inte är dumboöron, för då gör tippöron att dom ser liiite mindre ut :D
Jag skulle dock inte tejpa öron jag märker blir tippöron bara för att få dom bli ståndöron, men skulle troligtvis tejpa om jag misstänker jag får en hund med ett av varje - för sånt händer :cautious:

@Elementary Du kommer ihåg rätt, Tinja fick ha ett medicinskt plåster i örat för att ett sår som låg precis i vikningen av örat skulle ha en chans lufta sig och läka. Vilket det gjorde och sen dess har hon aldrig haft något fastklistrat i örat.

Jag var nyfiken på hur folk tänker kring detta och det har jag fått svar på, alla är övertygade om att hundarna inte tycker det är obehagligt. Jag delar inte den uppfattningen, men sen var jag ju också tvungen att gå med vadd fasttejpat i öronen som barn för att undvika öroninflammationer (öronbarn..). Kanske är jag färgad av den erfarenheten, för jag tyckte det var både irriterande och obehagligt. Kanske därför jag har svårt att se hur hundar inte skulle tycka det var jobbigt, som inte ens kan förstå varför.

Och det med halsbandet var inte menat som en direkt jämförelse, utan mer som att poängtera att hundar har en otrolig förmåga att vänja sig vid det de tycker är obehagligt eller gör ont. :)

Men men. Jag orkar inte diskutera mer. Det blir lite för mycket för min arma hjärna :p

Jag var också öronbarn och fick ha bla öronproppar när jag badade, eller vad de heter. Kommer verkligen inte ihåg något obehag från det överhuvudtaget. Man kan ju inte riktigt utgå ifrån sig själv på det sättet...

Ingen har sagt att en hund inte kan känna obehag. Men de allra allra flesta hundar lider inte av lite tejp på öronen. Och återigen. Blir hunden så påverkad av det så kanske mentaliteten inte är riktigt som den ska ändå...

Jag hade tofs på min lilla tik förut när hon hade lång päls. Klart hon försökte ta av sig den ett par gånger i början för att det var nytt och annorlunda. Men att hon tyckte det var obehagligt och försökte undvika mig sen? Absolut inte. Isåfall är det ju elakt att sätta tofsar i päls. Anser du att detta nedan orsakar lidande hos hundarna också?

poppyefter.jpg

5.jpg

Som sagt, jag orkar inte diskutera detta vidare. Jag har fått ut en del av diskussionen och det som hållit sig till ämnet har varit intressant :up:

Skulle uppskatta om jag inte citerades eller nämndes vidare i tråden, för mitt hjärnkontor är tömt :p

Jag undrar om man kan få ett hängöra att stå om det inte har egen vilja? Jag tror att man tejpar för att man kanske är orolig och inte orkar vänta. En del hundar tar tid på sig, i alla fall corgis. Vår hane har enorma öron, han såg ut som han hade bananer på huvudet länge.
Jag skulle aldrig bygga en ställning av silvertejp/ståltråd/glasspinnar/toarullar, men en bit kirurgtejp i vecket för att ge stadga när brosket hårdnar ser jag inga problem med. Kirurgtejp fastnar inte i hår, har testat på mig själv av misstag. Är man bara lite varsam är det bara att ta bort.

Jag undrar om man kan få ett hängöra att stå om det inte har egen vilja? Jag tror att man tejpar för att man kanske är orolig och inte orkar vänta. En del hundar tar tid på sig, i alla fall corgis. Vår hane har enorma öron, han såg ut som han hade bananer på huvudet länge.
Jag skulle aldrig bygga en ställning av silvertejp/ståltråd/glasspinnar/toarullar, men en bit kirurgtejp i vecket för att ge stadga när brosket hårdnar ser jag inga problem med. Kirurgtejp fastnar inte i hår, har testat på mig själv av misstag. Är man bara lite varsam är det bara att ta bort.
Det är jag tveksam till att man kan, det är svårt nog att få ett kuperat öra att stå upp och då har man ju skurit bort en del av örat.
Orkar inte brosket hålla uppe örat hjälper ju ingen tejp i världen tänker jag. Men man kan säkert få lite slappa öron att stå ordentligt med tejp eftersom brosket får hjälp på traven när det stelnar sas.

Jag tycker det är vrickat. Döljer man "felaktiga" öron genom manipulering så vet man ju inte heller vad man avlar på, om man nu tycker att öronen är en viktig detalj.

Jag tror vi diskuterar problemet ur tre olika perspektiv.

1. gruppen som skiter i öronens utseende i sig men som är oroliga att exteriöravlarna väljer bort bra hundar pga öronen. Dvs öronen är inte viktiga i sig utan bara viktiga om de utesluter bra hundar ut avel = tejpa på!

2. gruppen som tycker att hundens ev lidande vid tejpning borde beaktas - fair enough om de tejpas på ett för hunden smärtsamt sätt.

3. en tänkt grupp exteriöravlare som inte skrivit i tråden. De som tycker att rasstandarden är helig skrift. DE borde bry sig om att de med tejpning döljer och därför för vidare anlag för felaktiga öron. Men de kunde inte bry sig mindre och tejpar glatt på.

1. gruppen som skiter i öronens utseende i sig men som är oroliga att exteriöravlarna väljer bort bra hundar pga öronen. Dvs öronen är inte viktiga i sig utan bara viktiga om de utesluter bra hundar ut avel = tejpa på!

2. gruppen som tycker att hundens ev lidande vid tejpning borde beaktas - fair enough om de tejpas på ett för hunden smärtsamt sätt.

3. en tänkt grupp exteriöravlare som inte skrivit i tråden. De som tycker att rasstandarden är helig skrift. DE borde bry sig om att de med tejpning döljer och därför för vidare anlag för felaktiga öron. Men de kunde inte bry sig mindre och tejpar glatt på.
1 och 3 är ju i praktiken omöjliga att skilja åt. Och alla tre går ju cirkelargumentet att öron är viktiga, därför manipulerar vi öron/för att öron är inte viktiga, därför manipulerar vi öron. Om öron nu VAR viktiga vore det ju åt helvete fel att fuska med dem. Och om de INTE är viktiga så är det ju helt galet att hafsa med strömmen och i längden bidra till begränsande avelsurval (såvida man inte förutsätter att samtliga hundar ändå kommer tejpas till tidens ände)

1 och 3 är ju i praktiken omöjliga att skilja åt. Och alla tre går ju cirkelargumentet att öron är viktiga, därför manipulerar vi öron/för att öron är inte viktiga, därför manipulerar vi öron. Om öron nu VAR viktiga vore det ju åt helvete fel att fuska med dem. Och om de INTE är viktiga så är det ju helt galet att hafsa med strömmen och i längden bidra till galet skevt avelsurval.

Lägger till att punkt 2 är rätt svårbedömd iom att man gör något med hunden som hunden inte behöver, men man själv anser viktigt. Hur objektivt klarar man av att bedöma eventuellt obehag i det läget? De flesta inte alls, skulle jag hävda. (Och börjar man på det sortera in det som att mentalt defekta hundar far illa medan sunda inte har några problem med det, då har man verkligen gjort det lätt för sig själv...)

Jag vet inte att hundar lider av tejpade öron (annat än i uppenbara fall där det faktiskt är tydligt), men jag är övertygad om att risken finns där och att man faktiskt inte kan veta. Vilket för mig gör det oförsvarligt, iom att hunden inte själv tjänar på tejpningen.

1 och 3 är ju i praktiken omöjliga att skilja åt. Och alla tre går ju cirkelargumentet att öron är viktiga, därför manipulerar vi öron/för att öron är inte viktiga, därför manipulerar vi öron. Om öron nu VAR viktiga vore det ju åt helvete fel att fuska med dem. Och om de INTE är viktiga så är det ju helt galet att hafsa med strömmen och i längden bidra till galet skevt avelsurval.

Men om de inte är viktiga alls (min personliga ståndpunkt), men det däremot är viktigt att bra hundar används i aveln oavsett om de har öron som följer eller inte följer standarden? Jag skulle alltså gärna se att alla öronvarianter godkändes på exteriörbeskrivning, men tills dess menar jag att min ras far illa av att bra hundar utesluta pga öron. Lite fusk är då enligt min mening motiverat.

Lägger till att punkt 2 är rätt svårbedömd iom att man gör något med hunden som hunden inte behöver, men man själv anser viktigt. Hur objektivt klarar man av att bedöma eventuellt obehag i det läget? De flesta inte alls, skulle jag hävda. (Och börjar man på det sortera in det som att mentalt defekta hundar far illa medan sunda inte har några problem med det, då har man verkligen gjort det lätt för sig själv...)

Jag vet inte att hundar lider av tejpade öron (annat än i uppenbara fall där det faktiskt är tydligt), men jag är övertygad om att risken finns där och att man faktiskt inte kan veta. Vilket för mig gör det oförsvarligt, iom att hunden inte själv tjänar på tejpningen.

Jag är med på hur du tänker. Jag har bara så svårt att tänka mig att en bit kirurgtejp eller häftmassa på toppen av örat skulle vara så obehagligt? Där skiljer ju sig raserna åt, men collieörons manipulation är rätt minimal åtminstone av det jag sett, och enkla att klia bort för hunden om den skulle vilja det.

Liknande trådar

Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
33
· Visningar
2 563
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
16
· Visningar
1 882
Senast: McFlurry
·
2
Svar
30
· Visningar
2 947
Senast: Migo
·
Hundhälsa Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 638
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist