Hundöron.

Förvånar mig inte det minsta att det görs på corgi. Örondelen i rasstandarden för cardigan är ju minst sagt detaljerad. :crazy:
Oj. Var tvungen att kolla.

"Öronen skall vara upprättstående och ganska stora i förhållande till
hundens storlek. Öronspetsarna skall vara lätt rundade. Öronen
skall vara måttligt breda vid basen och placerade så långt tillbaka
på skallen att de kan läggas platt mot nacken när de viks bakåt.
Avståndet mellan öronen skall vara ca 9 cm. Öronen skall bäras så
att öronspetsarna befinner sig strax utanför en tänkt linje dragen
från nosspetsen genom ögonens centrum."

Jag tror att hela rasen ÄR bara öron :angel:

Oj. Var tvungen att kolla.

"Öronen skall vara upprättstående och ganska stora i förhållande till
hundens storlek. Öronspetsarna skall vara lätt rundade. Öronen
skall vara måttligt breda vid basen och placerade så långt tillbaka
på skallen att de kan läggas platt mot nacken när de viks bakåt.
Avståndet mellan öronen skall vara ca 9 cm. Öronen skall bäras så
att öronspetsarna befinner sig strax utanför en tänkt linje dragen
från nosspetsen genom ögonens centrum."

Jag tror att hela rasen ÄR bara öron :angel:
Öronen skall bäras? Men öron ändras ju beroende på vad hunden tänker/känner/tittar på?

Öronen skall bäras? Men öron ändras ju beroende på vad hunden tänker/känner/tittar på?
Gissar att de tänker sig hur hunden ser ut när den står still och är netural/glad, så som den förväntas vara när den står stilla i utställningsringen för att bli bedömd. Ungefär lika tokigt blir det på saluki ibland. Det står att öronen ska vara högt ansatta (men rörliga). Om någon då lägger upp en bild på en saluki som är klart oglad (tex dränkt i regn) med öronen hängandes lååångt ner, då kommer det relativt ofta kommentarer om att hunden har orastypiska öron. Själv hamnade jag i en sådan diskussion förut. Min tants öron kunde hänga lååångt ner när hon var olycklig. När hon var nöjd med tillvaron var öronen på en bra plats på huvudet och när hon var riktigt glad, eller raggade på någon hanhund, då slog öronen nästan ihop mitt uppe på huvudet :p Men ja, folk brukar ju gilla att döma hundar efter EN bild.

Gissar att de tänker sig hur hunden ser ut när den står still och är netural/glad, så som den förväntas vara när den står stilla i utställningsringen för att bli bedömd. Ungefär lika tokigt blir det på saluki ibland. Det står att öronen ska vara högt ansatta (men rörliga). Om någon då lägger upp en bild på en saluki som är klart oglad (tex dränkt i regn) med öronen hängandes lååångt ner, då kommer det relativt ofta kommentarer om att hunden har orastypiska öron. Själv hamnade jag i en sådan diskussion förut. Min tants öron kunde hänga lååångt ner när hon var olycklig. När hon var nöjd med tillvaron var öronen på en bra plats på huvudet och när hon var riktigt glad, eller raggade på någon hanhund, då slog öronen nästan ihop mitt uppe på huvudet :p Men ja, folk brukar ju gilla att döma hundar efter EN bild.
Och 9 cm mellan öronen... jösses. Man förstår att det går åt helvete för renrasaveln pga för begränsad genetisk variation...

Sedan tycker jag det är rätt korkat att dölja/förändra exteriöra detaljer bara för att vinna på utställning, hunden har ju samma gener ändå och kommer föra vidare samma fel.

Typ som Shelties, där tejpas ju typ varenda hund för att de annars får ståöron. Då är det väl rimligare att ändra standarden så att ståöron är godkänt, när ändå majoriteten av rasen naturligt har det? Istället för att en massa hundar ska tvingas gå runt med tejp och lim i öronen.

Ja, jag skulle absolut önska att rasstandarden för collie ändrades så att ståndöron var godkänt, eftersom var och varannan hund behöver få öronen tejpade för att de ska se ut som rasstandarden föreskriver. Tyvärr lär det dröja innan the Kennel Club i Storbritannien är så progressiva... Tills dess har jag inga som helst problem med att folk tejpar. Visst finns uppfödare som är kloka nog att tycka att det som finns på insidan av huvudet är viktigare än huruvida öronen är tippade eller ej, men i värsta fall blir en bra hund bortvald som avelspartner för ett par fåniga örons skull. Jag testade faktiskt ett tag att ha tejpkluttar i örontipparna på Healey och smörja men hon var envisare än vad jag var med hur hennes öron skulle se ut. Å andra sidan var hon inte ett dugg störd av den där tejpen heller(då skulle den nog inte suttit kvar särskilt länge).

Här en bild från när jag bestämt mig för att hon fick se ut som hon hade lust. Tejpen hade efter flera veckor trillat bort från ena örat, som omedelbart började sikta mot stjärnorna igen, trots allt smörj. Det andra örat gjorde likadant när den tejpbiten trillade bort. Någon utställningsstjärna blir hon aldrig men det var inte därför jag köpte henne ändå. Trist bara om hon inte blir godkänd på exteriörbeskrivningen pga öronen.

1538340159172.webp

Att manipulera hundarnas exteriör för att få fina(re) resultat på utställning är enligt mig helt fel väg att gå, då det leder till att icke korrekta hundar går vidare i avel och för de generna vidare och på vilket sätt gynnar det rasen?

Bättre är då att antingen sträva efter att använda korrekta hundar i aveln, eller vara öppen med att man inte använder i alla avseenden korrekta hundar och acceptera att det kommer innebära sämre utställningsresultat.

Vill man ha till en förändring i rasstandarden, att få den mer förlåtande på mindre (och för hundens användningsområde obetydliga) detaljer i exteriören, så är det hos ursprungslandets rasklubb man får börja lobba för den förändringen.

Det här med att mörka den egentliga exteriören på ffa öron genom att manipulera dem i späd ålder har varit på tapeten här inne förut och det försvaras sorgligt nog från vissa håll med näbbar och klor.

Att manipulera hundarnas exteriör för att få fina(re) resultat på utställning är enligt mig helt fel väg att gå, då det leder till att icke korrekta hundar går vidare i avel och för de generna vidare och på vilket sätt gynnar det rasen?

Bättre är då att antingen sträva efter att använda korrekta hundar i aveln, eller vara öppen med att man inte använder i alla avseenden korrekta hundar och acceptera att det kommer innebära sämre utställningsresultat.

Vill man ha till en förändring i rasstandarden, att få den mer förlåtande på mindre (och för hundens användningsområde obetydliga) detaljer i exteriören, så är det hos ursprungslandets rasklubb man får börja lobba för den förändringen.

Det här med att mörka den egentliga exteriören på ffa öron genom att manipulera dem i späd ålder har varit på tapeten här inne förut och det försvaras sorgligt nog från vissa håll med näbbar och klor.
Om man enbart ska avla på helt korrekta hundar blir det ju en väldigt liten avelsbas kvar.
Och jag förstår faktiskt inte problemet om man hjälper öronen lite på traven (även om jag anser att man ska vara ärlig om någon frågar angående det inför avel) så de ser "bättre" ut?
Hundarna lider knappast av det (eller av att ha fula öron för den delen) och gör det att man kan släppa igenom en annars bra hund i avel så kör på liksom.

DSC_1010.webp

Här ser man rätt tydligt skillnaden på Ammos öron. Jag tycker ju personligen att det hade varit snyggare om båda varit korrekta och jag tror som sagt att formen på örat gör att han lättare slår sönder den öronsnibben.
Hos dobermann är det dessutom för sent med att avla på enbart korrekta öron, rasen har varit kuperad så länge att ingen vet hur öronen sett ut i linjerna bakom. Varför man la till beskrivning på hur öron och svans ska se ut när man tog bort kupering ur standarden är väldigt oklart för mig.

(Även om jag gillar att man bestämt hur svansen ska se ut, för jag hatar när de har kringlor ;) )

Haha va?
Snacka om att dra valet att tejpa lite jävligt långt.

Vi som tejpar trots att vi inte avlar då? Vad vill vi slippa för kritik?
Det skrivs om att jättebra hundar skulle uteslutas ur avel om man inte tejpade öronen. Det betyder ju i sin tur att man inte vågar stå för sina avelsval, att man inte vill ta emot kritik för att avla på icke rastypiska hundar och därför fysiskt manipulerar hundens utseende, så att ingen kan kritisera avelsvalet. Om man vågade stå för sina avelsval skulle man inte behöva ljuga om sin hunds exteriör.

Jag vet inte varför du tejpar. För att det är snyggare, som du skrev? Det är ju också själviskt.

Jag ser inte riktigt problemet med tejpning av öron så länge de inte orsakar hunden lidande eller obehag. Samtidigt som jag tycker att rasstandarderna borde vidgas till att inkludera viss öronvariation om det nu är så otroligt vanligt att hundar i rasen föds med annorlunda öron än vad standarden föreskriver. Ett större problem anser jag är de snäva avelsbaserna, och kan ett par tejpade öron göra en kombination möjlig som annars inte skulle ha varit påtänkt, så är det bra och en viktigare fråga för rasen än hur öronen såg ut från början.

Dessutom går inte alla öron att tejpa korrekt, så de tejpade öron som blir helt korrekta efteråt hade ändå anlag för att ligga "korrekt" redan från början.

Jag är alltså inte uppfödare så talar inte i egen sak här.

Dessutom går inte alla öron att tejpa korrekt, så de tejpade öron som blir helt korrekta efteråt hade ändå anlag för att ligga "korrekt" redan från början.
Precis så, ett par slappa öron kommer aldrig stå hur mycket man än tejpar - men vissa kan behöva lite hjälp på traven för att bli som de ska.

Det skrivs om att jättebra hundar skulle uteslutas ur avel om man inte tejpade öronen. Det betyder ju i sin tur att man inte vågar stå för sina avelsval, att man inte vill ta emot kritik för att avla på icke rastypiska hundar och därför fysiskt manipulerar hundens utseende, så att ingen kan kritisera avelsvalet. Om man vågade stå för sina avelsval skulle man inte behöva ljuga om sin hunds exteriör.

Jag vet inte varför du tejpar. För att det är snyggare, som du skrev? Det är ju också själviskt.
Ja? För att i vissa raser är det där hundarna meriteras liksom.
Eller som i tex @Dentaku fall, en korning kan ju vara nog så viktig som meriteringstitel om man inte tävlar - och då är det ju tråkigt om den faller på en skitsak som lite inkorrekt öra. Hundar utan titlar och så syns sällan och kan blir svåra att hitta inför avel, trots att de kan vara bra hundar.

Så det handlar nog inte om kritik alls faktiskt. I min ras skiter man i aveln om hur öronen ser ut - ingen får kritik för att avla på propelleröron men många tejpar ändå, för att det är snyggare.

Att det är själviskt har jag inte protesterat emot, hela grejen med att äga hund är ju självisk. Det är biten med att man bara vill undvika kritik jag inte håller med om.

Ja? För att i vissa raser är det där hundarna meriteras liksom.
Eller som i tex @Dentaku fall, en korning kan ju vara nog så viktig som meriteringstitel om man inte tävlar - och då är det ju tråkigt om den faller på en skitsak som lite inkorrekt öra. Hundar utan titlar och så syns sällan och kan blir svåra att hitta inför avel, trots att de kan vara bra hundar.

Så det handlar nog inte om kritik alls faktiskt. I min ras skiter man i aveln om hur öronen ser ut - ingen får kritik för att avla på propelleröron men många tejpar ändå, för att det är snyggare.

Att det är själviskt har jag inte protesterat emot, hela grejen med att äga hund är ju självisk. Det är biten med att man bara vill undvika kritik jag inte håller med om.
Fast inte ska väl en exteriörbeskrivning bli icke gk bara på grund av fel sorts öron? Isåfall är det mååånga felaktiga gk exteriörbedömningar i min ras, eftersom de varken ska ha tunga, hängande eller stående öron och jag vet flertalet som har gk exteriör med dessa felöron.

Åter igen exemplet med avel som inte blir av pga inkorrekta öron; varför skulle uppfödaren låta bli att avla, om denne vet att hunden i övrigt är bra för rasen och att avel är rasen till gagn, bara för att det är fel på öronen? Varför behöver uppfödaren manipulera hundens utseende för att göra avel "okej"? Hunden för ju vidare samma gener, det enda som ändras är omgivningens uppfattning av vad för hund som avlas på.

Fast inte ska väl en exteriörbeskrivning bli icke gk bara på grund av fel sorts öron? Isåfall är det mååånga felaktiga gk exteriörbedömningar i min ras, eftersom de varken ska ha tunga, hängande eller stående öron och jag vet flertalet som har gk exteriör med dessa felöron.

Åter igen exemplet med avel som inte blir av pga inkorrekta öron; varför skulle uppfödaren låta bli att avla, om denne vet att hunden i övrigt är bra för rasen och att avel är rasen till gagn, bara för att det är fel på öronen? Varför behöver uppfödaren manipulera hundens utseende för att göra avel "okej"? Hunden för ju vidare samma gener, det enda som ändras är omgivningens uppfattning av vad för hund som avlas på.

Kan ju vara en hane och att folk inte får samma intresse trots att den är bra. Skitsnack från folk osv.

Förstår inte riktigt problemet. Om det inom en ras är vanligt med inkorrekta öron och hunden inte har värsta grejen på sig som faktiskt skapar obehag/smärta så är det väl skitsamma?

Gällande min ras vet jag hundar med vääääldigt lätta öron som fått gk på exteriörbeskrivningen, men jag har förstått det som att de egentligen inte ska bli godkända om de har ståndöron. Men jag är inte exteriörbeskrivare heller så jag vet inte. Och i min ras kan uppfödare definitivt välja bort en bra hane pga hans öron, vilket då gör att rasen går miste om bra gener helt i onödan. En kan ju tycka att det är rätt synd, och fel, men så ser verkligheten ut i en del raser, och om lite tejp kan göra så att sådana situationer undviks är det värt det, enligt mig.

Tyvärr så händer det, åtminstone i min ras. Lätta öron kan man klara sig genom med men inte ståndöron. Jag har träffat en väldigt jämn kull där två av syskonen som exteriörbeskrevs blev godkända, en tredje med ståndöron inte, pga öronen.

Liknande trådar

Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
33
· Visningar
2 563
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
16
· Visningar
1 882
Senast: McFlurry
·
2
Svar
30
· Visningar
2 947
Senast: Migo
·
Hundhälsa Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 638
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar