Hundmöte cykel/fotgängare, vad gäller

Lejonelle

Trådstartare
Tänk dig följande: Två hundförare rör sig i riktning mot varandra på cykelväg, inte så mycket plats. Person A cyklar på höger sida och har hunden till höger om sig. Person B går till fots på vänster sida och har sin hund till vänster om sig.

Vilket eller vilka av följande alternativ tycker du är smidigast, mest korrekt och säkert vid mötet?

1. Ingen gör någon förändring, båda följer sina resp trafikregler. Hundarna kommer passera ganska nära varandra med person B emellan.

2. Person A kliver av cykeln, för över hunden på vänster sida, går själv över på vänster sida och passerar till fots. Person B som tidigare.

3. Person B för över hunden på höger sida och går själv över på höger sida vägen. Person A fortsätter cykla som tidigare.

4. Person A cyklar över på vänster sida vägen med hunden kvar på höger sida om sig. Dvs som alt 1 men med mera avstånd mellan hundarna.

5. Person A cyklar ännu mer åt höger och mer eller mindre tvingar person B att väja in mot vägbanan.

Eller finns det andra bättre alternativ? Vilket är absolut sämst att göra enligt er?

Senast ändrad:
Sv: Hundmöte cykel/fotgängare, vad gäller

Orkar inte tänka till tillräckligt på dina alternativ och hur det ser ut i verkligheten, utan ser bara en bra lösning jag försöker hålla mig efter. Jag går på vänster sida med hunden på min vänstra sida. Mitt önskemål vid hundmöte, oavsett situation, är att att den andre hundägaren gör likadant vid möte och att vi människor har varandra närmast, och hundarna på var sin sida så långt ifrån varandra som det går:). I min värld är det det ultimata, men man ser alltid otroliga variationer på det mesta;).

Jag går på vänster sida med hunden på min vänstra sida. Mitt önskemål vid hundmöte, oavsett situation, är att att den andre hundägaren gör likadant vid möte och att vi människor har varandra närmast, och hundarna på var sin sida så långt ifrån varandra som det går:).

Och om det är du på cykeln? Vad gör du då?

Och om det är du på cykeln? Vad gör du då?

Nu cyklar jag aldrig förvisso ;):D ( använt min cyckel en gång på 4 år:o), men om så skulle ske, så likadant där. Hunden på min vänstra sida och förhoppningsvis den andre hundägaren och dennes hund på sin vänstersida om det är möjligt. Jag vill ha avståndet så långt ifrån den andre hunden som det är möjligt.

Absolut sämst tycker jag är att bara "gå på som ingenting" och lita på att situationen fungerar ändå.

Jag vill alltid ha hundarna så långt från varandra vid ett eventuellt möte. Om cyklisten vägrar kliva av sin cykel så vill jag alltså att det är både jag och cyklist mellan hundarna och jag anpassar mig då efter cyklisten, i övrigt får man väl anpassa efter hur det blir lättast för båda.

Sedan, om hunden befinner sig på höger eller vänster sida om föraren eller om man själv går på höger eller vänster sida om vägen vid mötet, vad spelar det för roll?

Själv ser jag det INTE som någon självklarhet att hunden går på vänster sida, tvärt om har jag oftast mina hundar till höger om mig eftersom det oftast är vad som får dem närmast gräset och bort från mötande cyklister, folk som promenerar osv. Jag tror dessutom att de enda som tänker att hunden absolut ska vara på vänster sida är de som på något vis håller på med eller har hållit på med lydnad i tävlingsutförande. En "vanlig Svensson" verkar mest vara glad om hunden hänger med ungefär åt det håll som de själva tänkt sig utan att de blir omkulldragna. Tänker man då att ens egna hund minsann ska hålla sig på en viss sida hela tiden, ja då kommer man nog förr eller senare hamna i jäkligt trassliga hundmöten.

Jag har alltid hundarna på vänster sida, oavsett om jag går eller cyklar (om båda hundarna är med). Om det behövs så går/cyklar jag vid sidan av gångbanan för att det ska bli mer plats mellan hundarna. Men jag håller inte på och kluddar för mycket. Har jag bara ena hunden blir det mycket lättare att vara flexibel.

Jag har hunden på vänster sida både vid promenad och cykling. Om jag cyklar och ser att jag ska möta någon med hund så styr jag automatiskt över mera åt vänster. Vad som är korrekt vet jag inte, men så har jag alltid gjort. Inga problem än. Om jag går och ser att jag ska möta Cyklist med hund så ser jag till att hålla ut till vänster ordentligt.

(Red chili: du tänkte fel där va? Om du har hunden på höger sida när du går kommer den ju närmast mötande och inte längst ifrån.)

Senast ändrad:

(Red chili: du tänkte fel där va? Om du har hunden på höger sida när du går kommer den ju närmast mötande och inte längst ifrån.)

Jag tänkte helt rätt ;) Där jag går så går jag i princip alltid på höger sida, för det är vad de andra här också gör på gångvägarna. Dessutom, längs vägarna där jag går så är det ofta gräs på höger sida och bilväg på vänster sida. I sådana situationer har jag tveklöst hundarna på höger sida.

De regler jag går efter: Jag går på vänster sida och cyklar, joggar och kör bil på höger sida. Som gångare möter jag då alla som färdas snabbare än mig, kan ta ögonkontakt och kommunicera med dem. När jag går har jag hunden på min vänstra sida och vid cykling/jogging på höger - dvs närmast kanten. Den som färdas snabbast väjer för den som färdas långsammare.

Jag anser att det är cyklisten som ska ta hänsyn till den som går. Dvs göra bedömningen huruvida det finns plats att väja ut eller om man ska kliva av och leda cykeln en bit. När jag är cyklisten så brukar jag oftast hoppa av, gå över på vänster sida med hunden åt vänster tills mötet är över.. det känns säkrast för alla.

Jag stör mig inte så mycket på folk som går på "fel" sida med hund när jag också går, men när jag cyklar.. Hur i hela friden tänker folk att det ska kunna bli ett bra möte när jag och min hund kommer upp bakom ryggen på dem i högre fart och ska försöka ta mig förbi..

Jag tänker att på gång och cykelväg gäller högertrafik. I exemplet är det isf fotgängaren som ska byta sida.
Men annars går det väl att kommunicera om läget. En blick och ett leende räcker ofta långt :)

Senast ändrad:

Det där är något jag aldrig lyckats mig på att förstå. Varför säger reglerna att högertrafik gäller på cykel å gångbanna? För då blir det både cyklister och gående som går åt samma håll inte får ögonkontakt. Om vi då tar detta exempel hur ska jag då veta att cyklisten som kommer bakom mig har en hund med sig och veta om cyklisten tar ut tillräckligt med omväg runt mig så att hunden inte kan komma åt mig eller min hund?

Jag är ganska öppen för förslag, jag kan ta min hund på höger sida om det behövs.

Det jag däremot kan störa mig enormt på, är när jag möter folk som ska gå en meter bakom oss ( min hund blir nervös av att ha en person så tätt bakom).

När hundägare låter sin hund gå helt fritt ( på sin högersida mot mig) och nästan nosa på min hund när jag försöker jobba på att hon inte ska fram till någon.

Eller när vi på ett trångt utrymme ( vi har en trätall på ett promenadstråk i stan) möter antingen folk, folk med hund eller barnvagn, där jag demonstrativt ger min hund kommando att gå på min vänstersida, medans de demonstrativt ska gå på samma sida som jag gett min hund. Alltså DE väljer att passera på samma sida som jag gett hunden, för att slippa få ett möte med dem... Ofta jag bytt sida just för detta, och det snabbt och hastigt, vilket gör min hund förvirrad istället för att en enkel människa kan vika 50 cm åt andra hållet istället för att jag ska byta både på hunden och mig.. ...Japp, lite irriterande även om jag inte ha rätten till det;)

Jag tänkte helt rätt ;) Där jag går så går jag i princip alltid på höger sida, för det är vad de andra här också gör på gångvägarna. Dessutom, längs vägarna där jag går så är det ofta gräs på höger sida och bilväg på vänster sida. I sådana situationer har jag tveklöst hundarna på höger sida.

Jaha. Jag trodde du gick på vänster sidan. Då förstår jag.:)

Liknande trådar

Hundträning Jag har aldrig cyklat med hund ordentligt så nu kommer jag kanske ställa några dumma frågor men jag vill göra det på rätt sätt. Är det...
Svar
14
· Visningar
1 665
Senast: lytesout95
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
3 542
Senast: alicegard
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 157
Senast: Rie
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka