Hundlitteratur

RostKaptenen

Trådstartare
Hej!
Jag skulle tacksamt ta emot förslag på hundlitteratur!
Böcker som tar upp valpens första tid, träning av den unga hunden, hundens språk osv. Har kikat runt lite, men det står ju på alla böcker att det är världens bästa :angel:

Något lite i stil med "Hästhållning i praktiken" eventuellt lite enklare kanske ;)

Finns det någon "hundbibel" eller har ni tips på andra läsvärda böcker?

Sv: Hundlitteratur

Nån enskild bibel vet jag inte, men jag brukar rekommendera Per Jensens "Hundens språk och tankar", Karen Pryors "Skjut inte hunden", SWDIs "Spårhunden och dofterna" (även för icke spårintresserade, eftersom halva boken handlar om relation och lek) och Kontaktkontraktet av Eva Bodfäldt.

Utöver de böcker Migo skriver om ovan som alla är mycket bra vill jag också tipsa om Bra relation av Kenth Svartberg :)

Senast ändrad:

Bra relation av Svartberg, en otroligt bra och viktig bok för att från grunden skapa en fin relation till sin nya kompis!

Även Från Valp till Stjärna av Maria Brandel är suverän, oavsett om du "bara" ska ha en sällskapshund (mycket relation och lek i boken) eller om du vill storsatsa på tävling :).

Liknande trådar

Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 068
Senast: bobbbo
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 463
Senast: ii-ssa
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 545
Senast: fixi
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 978
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka