Hundgård?????

lady_vip

Trådstartare
Min hund är ju allergisk mot diverse ting, men allra mest mot damm. Oavsett hur mycket vi städar kommer vi aldrig komma ifrån att damm finns ÖVERALLT.

Hon mår allra bäst då hon får vara ute, vilket är favoriten så klart. Dock har jag ingen inhägnad trädgård (bor på stor gård, så det är i stort sett omöjligt att hägna in) så kan kan inte bara slänga ut henne när hon vill vara ute, vi är ute tillsammans. Så fort jag är utanför dörren är hon med.

Jag har nu ett bra tag funderat på att bygga en hundgård. Inte för att hon ska bo i den eller för att undgå rastning, utan enbart för att hon ska kunna vara där när vi inte är hemma och när vädret tillåter (i stället för att ligga inne). Detta för att hon ska kunna vara mer ute.

Eftersom hon har lite seperationsångest kommer även min terrier (som är född i hundgård och älskar utelivet) sitta där i så fall.

Jag har nu kollat runt lite på färdiga sektioner och det är SVINDYRT... Men jag har en väldigt händig pappa, är väldigt händig själv och har dessutom en händig snickarfarbror som har byggt en del hundgårdar. Så man kanske skulle ge sig på att bygga en :confused:

Men, jag är en sån som alltid har sagt att mina hundar minsann aaaaaldrig ska få sitta i hundgård, så jag behöver alla tips jag kan få!!

Underlag?? Gräs känns mysigast för mig, men det kanske inte är det mest praktiska...
Stängsel?? Borde väl vara hyffsat stabilt och inte kasta tillbaka hunden om den slänger sig över det...
Bodel?? Hur mycket ska man isolera, hundarna är inte på något sätt vana att vara ute på det sättet...
Placering?? Bor på skånegård med vind från alla håll, dock en del byggnader att "luta" på.

Gärna också lite åsikter om min tankebana. Det är som sagt inte för att underlätta för mig utan för att min hund ska må bättre.

//E

Sv: Hundgård?????

Den första hundgården vi hade, som byggdes av oss själva (Förutom hundkojan, som köptes färdig) så bestod underlaget av grus och så var det dränerat under, så att det aldrig skulle bli lerigt eller så. Denna hund bodde i hundgården, därför var det extra viktigt. Stängslet var i sådana sektioner som köptes, stabilt och gick ej att ha sönder. Klättra över kunde han nog om han ville, eftersom det var galler, men det var högt och han var inte alls rymningsbenägen.

Hans lilla hus var uppdelat i 2 sektioner. Längst in var det helt isolerat, och med värmefläkt och ventilation. In dit hängde det ett skynke som inte släppte ut värmen. I rummet utåt så var det bara isolerat för att hålla lite värme inne. Även in dit var det ett skynke som hängde vid öppningen så att värme kunde hållas kvar. Där hade han sin mat, vatten och brukade ligga så att han kunde hålla koll utåt.

Vi såg till att han hade en "säng" utomhus också, där det blåste så lite som möjligt och med tak över, så att det alltid var torrt.

Jag kollade troax, men eftersom mina hundar inte ska bo där eller hållas där dagligen tyckte jag att det var mycket pengar (och jag flyttar säkert inom en snar framtid) vilket gör att jag inte vill smälla upp något såpass fint. Säkert snålt av mig, men att lägga ut 4-5000 spänn till på en hund som redan kostar multum i mediciner känns dumt just nu...

Det måste ju gå att köpa material och bygga ihop själv??

Någon som sett en bra variant....?

//E

Det är något sådant jag har tänkt mig. Ett hus är ju nödvändigt i fall de vill vila, tänkte bygga ett "soldäck" också.

Funderade mycket på dräneringen, kan det vara nödvändigt till 2 hundar (en stor och en liten) som ska vara där högst 3-4 timmar säg 4 dagar i veckan..?

Tänkte bygga en hyffsat stor, iaf en 25-30 m2...

//E

Inpregnerade trästolpar/ gamla telestolpar, som dels ligger som ram på marken och stolparna skruvas fast i dessa med bleck. Ca 2,5 m mellan stolparna och strävor mellan dessa, samt överliggare, gör att du får en superstabil stomme. Köp hundnät på rulle höjd 2,0 m, samt x antal 100 märlor. Spänn och sträck nätet ordentligt.
Underlag = singel av lämplig storlek, samt grus ovanpå det.
Hundhuset/kojan Ska vara tillräckligt stor för att hunden ska kunna stå, sitta, ligga och röra sig i. Isolering runt om, över och under är ett måste. ställ gärna kojan/huset på några lekablock/liknande.
Köldridå i öppningen är väldans praktiskt.
Om det blåser mycket, så bygg vindskydd.

Ja hembygda hundgårdar har jag sett. Trästomme och så sånt grönt nät över. Vad fasiken heter det? Hårt är det iaf och grönt överdrag...

Jag tycker helt klart att du ska ha singel i botten. Man kanske ska kolla om det till och med är ett krav om hundarna ska vistas där reglebundet??

Hus är ju toppen. Kan du sätta det emot en vägg så är det bra. Du kanske till och med ska bygga en del som vi vinkel så att det bli lite rejält lä. Alltså som ett hörn med plank.

Rekommenderar inte Gunnebostängsel att ha i hundgård. (Det där staketet i järn med grön plast runt) Det funkar om hundarna absolut inte tuggar eller krafsar på det. Men gör de det så går det snabbt sönder. Vet av erfarenhet, det krävs inte mycket innan man har en farlig inhägnad.

Det finns liknande staket fast det är jättehårt. Nästan som ett galler, men det säljs på rulle och så spänner man upp det mellan rejäla pålar. Hur bra som helst.

/G.A som inte kan namnet på något och inte heller lyckas förklara vad hon menar så här sent. :o :o

Det bästa underlaget i en rastgård upplever jag att bark är. Dock måste det så klart vara dränering i botten.

Att hundarna har någon upphöjning att ligga på är ett måste.

Impregnerat trä, hundgårdsstängsel från järnaffären och lite märlor så har du en bra grund att bygga av.

Till underlag i hundgård rekommenderar jag trädgårdsplattor. Vi hade tidigare grus i vår, men sedan vi bytte till plattor har hundarna börjat utnyttja markytan bättre. Förut höll de sig mest på plattorna som vi hade runt kanterna som grävskydd, nu leker de hejdlöst i hela. Inte att förglömma att det är mer lättstädat nu också. Spade och kratta + högtryckstvätten ger en riktigt ren hundgård. Dessutom kan man köra med snöslungan och slippa en massa is och elände.

Anlednigen till att jag har tänkt gräs är att det är mjukt... Mina hundar har inte massa päls som skydd, så de ligger/sitter inte gärna på singel. Bark verkar vara ett bra alternativ och ska likaså kolla upp trädgårdsplattor (har nog en hög här hemma nånstans som kan användas). Singel är nog lämpligast som drän (har dock sandjord som dränerar bra redan, har ex aldrig leriga hästhagar).

Funderade på en variant av industristaket, sånt vanligt grönt räcker inte till mina monster...

Har nog en hög telestolpar också nånstans, det blir till att ut och leta... Och vanliga tryckimp. stolpar finns ju överallt. Och märlor, har en samlande far av allt möjligt skrot så när jag ser era listor inser jag att vi har det mesta hemma redan (hade tillochmed ett hundhus till i somras då vi eldade upp det eftersom vi aldrig fick användning för det *suck*)

//E

Har ju kringbyggd gård, dock blir det inte insynsskyddat om jag smäller upp schabraket där... Får nog bli på en baksida, har en gammal betonggrund med vägg på ett ställe som jag kan luta emot.

//E

Dessa kan man ju göra nästan hur stora man vill:

image_nat_03.jpg

Jag har funderat på att göra en hunddel i vår trädgård, men sen kom snön, det går inte att bygg ngt där det ligger 45 cm snö...

Det var ngn här inne som sände jättebra beskrivning på själva hundkojan, men jag kan inte minnas vem det var? *senil*:p

Tänkte kolla iaf om man kan köpa själva hundhuset begangnat, även hundgårddelarna... Dock vill jag ha en STOR gård, ingen sån som de knappt kan vända sig i, de flesta hundgårdar jag ser irl håller inte måtten som det ska vara...

//E

Vet du att hunden kan vara i hundgård?

Försökte lära min gamla tik sitta i hundgård och hon gav sig på inredningen så fort vi försvunnit ur sikte, jag gav faktiskt upp. Nu var själva hundgårdssittandet inte en nödvändighet, jag trodde hon skulle tycka det var lite trevligare där när vi var och handlade.

Skulle var lite störigt om man lagt ner pengar på den då.

Jag har ingen aning om hunden kan sitta där... Antagligen kommer det vara skrik och tandgnissel i början, men om jag jämför med att sitta i bur inomhus och sitta i hundgård utomhus så väljer jag ändå hundgården.

Min terrier ska också sitta där och hon är född i hundgård och en sån man får släpa in. Självklart kommer de få diverse ting att sysselsätta sig med och jag tror att de vänjer sig. De ska ju inte bo i den utan bara vara där någon timme i taget. Dessutom har vi inga grannar så ingen kommer att höra protesterna ;)

Det är pga det som jag inte vill lägga ut hur mycket pengar som helst på det hela...

//E

Min hund är uppväxt (8v) i hundgård så det har ju inte varit ngt problem. Vi bara fortsatte hemma när jag åkte till jobbet...

Hon går direkt in och lägger sig och går inte ut förrän jag kommer hem... Vet det med säkerhet då jag har glömt stänga grinden 2 ggr...:o :o Fy på mig...

Antagligen bygger man mkt större hundgård än vad som behövs när dom "bor" där så lite.

Min hundgård har ett rum inomhus i längan med hundkoja i, och så kan hon gå ut och sola sig på soldäcket om hon vill. Underlaget är tvättad sten ca 50cm djupt. Svårstädat med alla löv och mossa men hon är VÄLDIGT rumsren i sitt bo... Händer inga olyckor där...
Toraxgrindar har jag använt, men klarat mig på 3 då jag hade yttervägg på längan på 2 håll.

Jo, fast mina hundar som ska sitta i hundgården är 2 och 8 år... Så det blir kanske något av en chock för dem...

//E

Det ploppade bara upp en tanke, inte genomtänkt eller något, men funkar det inte att ha gummisflis i rastgården? Samma materiall som man har på ridbanorna.

Inte så bra om det hamnar i magen kanske, men ja....funderar......hm....kanske......eller?

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 092
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 552
Senast: Liran
·
Övr. Hund När jag är inne på kontoret är mina tre hundar i en hundgård - en utomhusyta (delar av den under tak och delar helt öppet) som är...
Svar
3
· Visningar
1 108
Senast: __sofia__
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 271
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar