hundgård och ensamhet

Milosari

Trådstartare
vad säger lagen, och vad tycker ni? hur länge är det lämpligt att lämna tre vuxna hundar i en stor(150 kvm) hundgård? hur gör ni som har frusna hundar på vintern? givetvis har de tillgång till ett uppvärmt utrymme, men vitsen med att ha hund i hundgård försvinner ju om hunden inte kan lämna det utrymmet utan att frysa.

Sv: hundgård och ensamhet

vad säger lagen, och vad tycker ni? hur länge är det lämpligt att lämna tre vuxna hundar i en stor(150 kvm) hundgård? hur gör ni som har frusna hundar på vintern? givetvis har de tillgång till ett uppvärmt utrymme, men vitsen med att ha hund i hundgård försvinner ju om hunden inte kan lämna det utrymmet utan att frysa.

Jag tycker kanske att högst 8 timmar är okej-men blödig som jag är tycker jag inte att det ska göras regelbundet.

Ja jag vet inte jag, då jag inte tror på att ha hundar i hundgård dygnet runt, men vissa raser står ju oftast så, tänker på de här draghundarna etc.

har inte en aning om vad lagen säger, men kanske bör du kolla upp den innan, så det inte blir en massa liv ang det.

en annan sak jag funderade på, nu har det ju kommit en lag(?) som säger att hunden ska eller bör rastas var 6-e timme, hur blir det då när man har dem i hundgård? De kan ju liksom rasta sig själva.

Enligt lag kan de bo där permanent om utrymmena uppfyller kraven. Personligen tycker jag att vitsen med att ha hund försvinner om de vistas i hundgård/hundhus annat än när man inte är hemma och inte kan ha dem med.

Om någon hund är frusen av sig finns det ju ändå en vits med hundgård - den behöver inte hålla sig. Och alla dagar är inte kalla, samt att med exponering för kyla kommer pälsen. Får hundar vistas i hundgård några timmar praktiskt taget varje dag från sommaren sätter de päls.

Som du ser vill jag inte sätta någon specifik tidsgräns, utan det beror på hur hundarna trivs i hundgård, vad de gör i övrigt och vilken modell av hund det är. En självständig ras som motioneras hårt och bäst trivs ute - typ polarhund - kan, kanske till och med bör, vara ute länge. En ägarbunden golvmopp utan annan aktivering än promenader kanske ska slippa hundgård helt - även om den innehåller artfränder.

en annan sak jag funderade på, nu har det ju kommit en lag(?) som säger att hunden ska eller bör rastas var 6-e timme, hur blir det då när man har dem i hundgård? De kan ju liksom rasta sig själva.

Hundar som bor permanent i hundgård ska rastas minst en gång om dagen på annan plats.

Beror på vad du menar?
Ska hundarna alltid sitta i hundgården?
Eller vad erbjuds efter hussarnas arbetsdag?

tack för ditt svar, jag har funderat på det där.

Känns skönt och höra, att de får lämna hundgården åtminstonde en gång per dag.

precis, ingen jävel. Men man kan ju för allt i världen hoppas att de krakarna som står i hundgård dygnewt runt iallafall får känna på lviet utanför hundgårn någon gång ibland.

Fast vem kollar det?

Och vem kollar att hundar inte sitter i bur på annat vis än lagen tillåter, eller att de inte får en spark i sidan när de inte lyder tillräckligt fort, eller att det inte används elhalsband etc etc?

Det ovanstående är vad lagen säger, sedan vad folk gör är en annan historia. Det finns många med väldigt rymliga samveten.

Hundar som bor permanent i hundgård ska rastas minst en gång om dagen på annan plats.

Det finns alltså en lag på detta. Har funderat lite på det då jag känner till en hund som bor i en hundgård dygnet runt, året runt. Ägaren har fler hundar, men dessa är inne iallafall på natten, annars är de ute i en större inhägnad och en står i löplina, det promeneras även med dessa även om det inte är i någon större utsträckning. Ibland får hundgårdshunden komma in till de andra i den stora inhängnaden, men inte dagligen. Innan var den aldrig där och nu händer det väl ett par gånger i veckan.

det gäller mina hundar, och en eventuell hyresvärds hund. har fått ett erbjudande om att bo på en gård, men måste lösa det här med hundarna. nu har jag haft lyxen med inneboende som oftast har varit hemma hela dagarna och pluggat, men flyttar jag ut där kommer de få vara ensamma när jag går i skolan. enligt det schema som jag har fått se blir det långa dagar någon dag i veckan (8 timmar). givetvis ska jag försöka ordna så att någon passar hundarna, men om det skulle krisa är det viktigt att det inte går någon större nöd på dem.

det rör sig alltså inte om några arbetshundar, utan om vanliga tävlings/sällskapshundar. jag har tänkt fortsätta tävla under hösten, så de kommer tränas för det = något mer aktivering än den genomsnittliga sällskapshunden.

det är verkligen ett gyllene tillfälle, jag får äntligen bo på landet till en kostnad som jag har råd med, men hundarnas väl och ve kommer givetvis först. och eftersom jag inte har någon som helst erfarenhet av hundar i hundgård vill jag höra vad ni har för åsikter.

den frusna hunden är en DSG, sätter de verkligen päls så de tål en skånsk vinter?

Jadå, du anar inte vad en korthårspäls kan bli välfylld. Vår beagle har inga problem med vinterkyla i hundgård, och inte den korthåriga tyska jaktterriern före det.

Våra hundar gillar att vara i hundgården. Nu när jag har en skadad hund som inte kan vara ute åker jag hem mitt i bortavaron och skiftar hundar (så att sjuklingen får kissa och har kompisar inne). De hundar som får gå ut är överlyckliga, och de som ska gå in försöker smita tillbaka in i hundgården. Mina hundar gillar helt enkelt bättre att vara i hundgården än att ligga inne när vi inte är hemma.

Det finns alltså en lag på detta. Har funderat lite på det då jag känner till en hund som bor i en hundgård dygnet runt, året runt. Ägaren har fler hundar, men dessa är inne iallafall på natten, annars är de ute i en större inhägnad och en står i löplina, det promeneras även med dessa även om det inte är i någon större utsträckning. Ibland får hundgårdshunden komma in till de andra i den stora inhängnaden, men inte dagligen. Innan var den aldrig där och nu händer det väl ett par gånger i veckan.

Här går det att läsa: Föreskrifter och allmänna råd

Tja, som den sjukt politiskt inkorrekta hundmänniska jag är så tycker jag att det är helt OK att hundar bor i hundgård förutsatt att de:
1. Har ett ordentligt skydd för väder och vind (för vissa hundar krävs uppvärmda utrymmen).
2. Inte bor där ensamma utan tillsammans med andra hundar.
3. Aktiveras mycket utanför hundgården.

Jag är uppvuxen med draghundar och det var liksom aldrig på tal om att de skulle bo inomhus. Visst fick de vara inne korta stunder, men efter 30 minuter tiggde hundarna om att få komma ut för att det var för varmt för dem inomhus. Vi spenderade dock väldigt mycket tid med hundarna utomhus.

Vad jag uppfattar det som är det att hunden bör rastas på annan plats, inte att den måste, det är alltså inte lagstadgat vad jag förstår. Synd, då jag tycker synd om hunden. Hundgården är inredd med hundkoja och vad jag kan se så uppfyller den kraven även om den kunde varit i bättre skick, men vet att folk från kommunen varit och kollat den och de hade vad jag vet inget att anmärka på just hundgården, iofs var de inte där pga hundgården utan i ett annan ärende, men vet att de kolla sig runt då. Bl a fick en annan hundgård rivas (där denna hund stod innan) och ägaren fick minska på antalet hundar ( i vår kommun får man max ha 5 hundar utan tillstånd).

Ta chansen! Absolut!

Så länge hundarna känner sig trygga och trivs i hundgården så borde det ju gå bra! Eftersom du ändå aktiverar dem en del så kan jag inte se något problem alls!

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 285
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund När jag är inne på kontoret är mina tre hundar i en hundgård - en utomhusyta (delar av den under tak och delar helt öppet) som är...
Svar
3
· Visningar
1 134
Senast: __sofia__
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 708
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 190
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka