Hundförsäkringar

MrsScabtree

Trådstartare
Jag har trådskapardag idag :D

Inga bekymmer direkt, men jag undrar lite över försäkringar och hur ni försäkrar era hundar? Vilket bolag? Jag har Agria till Grima, men har blivit tveksam till att förnya sedan dom har kommit med mycket nya och sämre ideér. Ian är numera försäkrad i Sveland..och jag märker en skillnad.

På Sveland kan man inte försäkra för mer än 40.000 kronor i veterinärvård per år, medan man på Agria iaf kan försäkra för 60.000 per år (Grimas försäkring).

Det hade känts bra att ha hundarna på samma försäkringsbolag, och helst hade jag flyttat över Grima till Sveland, MEN, jag tycker att 60.000 är är lite lite med tanke på att vi sysslar med en sport där skaderisken på hunden är ganska stor..eller? Är 40.000 tillräckligt om det skulle hända något med henne?

Jag är verkligen urusel på försäkringsfrågor..finns det någon klyftig bukefalist som har bättre koll och vad som kan dela med sig lite av sina tankar? ;)

Sv: Hundförsäkringar

Även Folksam och If är det högsta 40 som max.
Så det är alltså bara Agria som har högre.
Alla bolag har sina för och nackdelar.

Det man kan göra det är att tänka efter, vad som är viktigt för just dig att försäkringen innehåller.
Och sedan utifrån det kolla vilket bolag som kan erbjuda just det du tycker är viktigt.

Är det ersättningstak över 40, då har du bara Agria att välja på
Tycker du annat är viktigare, så har du kanske fler (beroende på vad du vill ha)

Bara så du vet: Att byta försäkringsbolag ÄR ett risktagande!! Om det "nya" bolagt på något vis kan få till det så att ett eventuellt problem som dyker upp med din hund KAN ha funnits när den försäkrades in så riskerar du stå utan försäkringsskydd!

Oavsett om hunden vet.besiktats vid bytet!!

Lärde mej det den hårda vägen för ett antal år sedan. En hund som köptes in bytte försäkringsbolag vid ett inköp och försäkrades utan förbehåll i ett annat bolag. När så hunden blev sjuk vägrade bolaget betala ut ersättning då det var sannorlikt att hunden haft åkomman när den försäkrades in - trots UA på besiktning och inga tidigare vet.besök!

/Ulga

Det kan man kolla upp innan om försäkringsbolagen samkör register eller ej. Ett sådant byte var helt ok mellan Länsförsäkringar och Agria (golden med höftproblem, inköpt och omförsäkrad efter 4 mån ålder).

Det kan man kolla upp innan om försäkringsbolagen samkör register eller ej. Ett sådant byte var helt ok mellan Länsförsäkringar och Agria (golden med höftproblem, inköpt och omförsäkrad efter 4 mån ålder).

:confused: Agria = Länsförsäkringars djur!

Försäkringsbolagen samkör inte, men vi kollar upp, om vi får bolag/försäkringsnumer annars så blir det karens och är hunden över 3 år och oförsäkrad så måste frisk intyg lämnas.

Ja okej, är det så så behåller jag nog Agria på Grima...för skulle det hända något och hon blev skadad känns det tryggare att man har lite att ta av.

Tack för all hjälp! Nu har jag åtminstone blivit lite klokare :)

Jag har hunden i Folksam. 40' i vet tror jag. Nöjd med Folksam i allmänhet (häst, hus, bil), tycker att de varit väldigt okomplicerade och jag har aldrig behövt krångla om ngt. Dessutom är dom billiga.

Agrias 'nya' maxtak är ju 50 000 kr, så blir mindre skillnad mellan de två nu.

Dock så är byte av bolag alltid en risk, hur stor/liten den är är ganska svårt att säga dock iom att man inte vet vad som ev finns men inte visat sig.

Hursom, jag har Utter i Agria och Viktor i IF. Agria var tidigare mitt förstahandsval, och alltid lite nöjd när en införskaffad hund stod i Agria så jag kunde ta över (för jag byter inte bolag, utan är det 'fel' är det bara att stå ut). Dock har jag blivit lite trött på Agria och deras resonemang ibland. Månne exakt samma resonemang finns bland de andra bolagen, men det är i Agria jag drabbats. Sen är de väl sega på att reglera, vilket är sak samma vid enstaka skador och går an när man kan få räkning. Men nu när det blivit täta besök och jag varken kan direktreglera eller få på räkning känns det ganska rejält i plånboken.

Så när jag kunde välja till Viktor (tidigare oförsäkrad) blev det IF. Skyddet är på det stora hela likvärdigt med Agrias, de skiljer sig åt på några punkter men det är ingen jätteskillnad att tala om. IF har lägre maxtak, men ersätter mer medicin och lite mer 'smågrejer' (ex första gången specialfoder). Men på det stora hela likvärdiga, största skillnaden sitter i självrisken, där Agrias lägsta är 1100 kr och 15% och IFs lägsta är 2500 kr och så fast (0%). Så vem man tjänat på att ha beror eg på vad som händer - små/billiga saker eller stora/dyra.

Jag är väldigt nöjd med IF och nöjd med Agria förutom segheten. Extraplus hos Agria är möjligheten att kunna välja en låg självrisk.

Jag tänkte byta Utter till IF just pga Agrias långa handläggningstider, men missade årsförfallot i aug. Och tur var/är väl det, då det inte hade varit kul alls att ha bytt bolag några månader tidigare och stått där nu med immunmedierade eländet (ingen aning om det hade ersatts trots byte, men jag hade varit oroad för det)

Hur pass bra betalar Agria ut? Vad jag förstått så kan dom vara lite snåla med det där?

Tja, svårt att ge ett enkelt svar. De har betalat för allt de ska so far. Men jag har fått bråka lite ibland.

Men so far genom åren, med totalt tre agriaförsäkrade hundar som utnyttjat sina försäkringar ganska flitigt så har jag inte haft några jätteproblem. Dock så kompisen som är djursjukvårdare på ett stort djursjukhus vittnar om att iom nya villkoren verkar agria ha stramat upp reglerna, och sådant de tidigare ersatt blir diskussion om nu. Slump eller ej vet jag inte.

De har dock bealat det de ska vad gäller mina djur, med mer eller mindre ansträngningar från min sida.
De har nämligen haft (OBS att jag inte vet om andra bolag har samma kullerbyttor..) lite tröttsamma bakvända villkorstolkningar ibland. Så jag har fått överklaga i ett par fall (och fått rätt). Dock skulle det ju kunnat ske i andra bolag med, de har samma villkorstexter, sen om de andra bolagen har samma baklängeslogik i tillämpningen vet jag dock inte.

Sen har de ibland sagt ja i förhandsbesked, och sen när räkningen kommer sagt nej. De har stått för sitt ja i slutänden, men har krävt bråk och överklaganden, vilket är ganska tröttsamt.

Samma sak både på häst och hund ska tilläggas, att de ersatt allt de ska, men med mer eller mindre tjafs. (Och jag har fått överklaga till Sveland ett par ggr med ang häst, för den delen).

Däremot, de är rätt snabba på att inte ersätta om det inte står ett klart och tydligt samband i diagnosen. Går ju rätta i efterhand dock, men t ex på häst som var in för hälta, och dessutom hade haft febertoppar. Det står i journalen att den haft febertoppar. Så hältan undersöktes och behandlades, och så togs ett blodprov pga febertopparna. Diagnosen skrevs som 'x-ledsinflammation'. De ersatte inte blodprovet då det inte är berättigat med blodprov pga hälta. Var ju inte besvärligare än att skicka in en journalkopia och visa att det stod febertoppar så ersatte de. Men man skulle ju kunna tycka att de SJÄLVA skulle bett om journalen, när de fick direktregleringen (vilket jag varit med om att flera andra bolag gjort), men icke då. Men det är ju eg inget fel från Agrias sida, det finns ingen anledning att ta blodprov pga en ledinfl. Sen den gången ser jag till att det står på diagnosen också, sådana saker. T ex 'x-ledsinflammation' + feber te x, då blir det inget knas. (Även om det blir lite knasigt många diagnosrader för skitsaker, spec om blodprovet visar att hästen var frisk, och febertopparna måste bero på annat, dvs man inte kan sätta diagnos)

Men som sagt, att det går så segt att få ersättning för inskickade fakturor, och att de envisas med att krångla till det mellan varven, gör att jag tänkte byta till IF. Som säkert kan krångla en vacker dag de med, men so far på häst och hund varit så extremt okomplicerade och blixtsnabba (telefonreglering liksom, as fast as it gets) att jag fortfarande blir lika positivt överraskad varje gång. Men då skyddet är ungefär samma, jag kan leva med premien (halva priset jmf med agria på hästen, lite dyrare än A på hunden) och det är lika bra eller bättre skydd så får jag välja väljer jag inte Agria längre. Deras nya villkor (som inte berör mig än dock) gjorde inte saken bättre heller..

Senast ändrad:

:confused: Agria = Länsförsäkringars djur!

Försäkringsbolagen samkör inte, men vi kollar upp, om vi får bolag/försäkringsnumer annars så blir det karens och är hunden över 3 år och oförsäkrad så måste frisk intyg lämnas.

Då minns jag fel gällande det "första" bolaget, för det var inte samma som Agria. Jag fick iaf besked om att eftersom "hunden tidigare var försäkrad *var det nu var* så accepterar vi det hos oss på Agria och ersätter för vård".

Folksam kanske? HELT obekräftade uppg men hört ett antal personer nu påstå att A och F har ett samarbete och tar över varandras risk. Både på häst och hund. Sant eller ej låter jag vara osagt, det kan lika gärna vara lika stor sanningshalt som de envisa påståendena kring köra med lilla luckan nere på hästtransporten, eller vara helt och fullt sant.

Men hört det från flera personer som är beredda att ta gift på att byte från Folksam till Agria inte innebär ngn risk alls då de tar över varandras risk. Dvs det skulle då om det stämmer vara en mycket stor skillnad jmf med byte mellan andra bolag.

Ja, jag är skeptisk, men har inte rotat i det då jag inte har eller har haft folksamförsäkrat djur och ogärna byter försäkring oavsett.

Jag har Agria till mina, men har inte behövt utnyttja någon försäkring de senaste 17 åren :eek: :D

*peppar peppar ta i trä*

Ja, Folksam! Tack. Nu såg jag anteckningarna framför mig och Folksam-loggan var det där. :)
Hunden hade en egen försäkring där, jag köpte henne som 4,5 mån och omförsäkrade till Agria efter att de bekräftat att det skulle fungera. Vilket det också gjorde, annars hade de inte betalat ut för vården m.m. pga höfterna eftersom hon försäkrades i Agria efter 4 mån.
Hade Plus-försäkring och fick också ersättning för mediciner, rehab och avlivning.

Senast ändrad:

Jag har aldrig haft några som helst problem med Agria oavsett om det varit katt, häst eller hund, de har varit snabba att reglera både när jag skickat in kvitton och när jag valt att direktreglera. Alltid trevligt bemött.

Klokt val att välja Sveland till din hund,
har mina försäkrade där och är toppen nöjd!
Alltid raka rör och min handläggare som jag har är en klippa som man kan få tag i när hon tex ligger i 40 graders feber eller är på semester..(har man mobilen med sig och jobbet så har man)

40.000 tycker jag räcker mer än väl.
Men allt är en smak sak gillar du Agria så klart ksa du ha kvar den andra där.
Kan inte svara för agria precis då vi alltid haft Sveland.
Men deras nya avtal har jag inte hört något bra om och premien som höjts (iallfall i vår ras)

Jag har fått otroligt mycket hjälp av Agria. De har inte tvekat att betala ut något so far (*peppa peppa*) och då har jag ändå skickat in fall jag tvekade om de skulle ta. De hjälpte oss med MR-röntgen och det ska vara svårt att få det om jag mins rätt. Beror väl på vilken typ av misstänkt fel det gäller också.

Lycka till! Själv är jag väldigt nöjd med Agria! :)

40' räcker ganska länge på hund, Fortune var ju inlagd i 2 månader och det räckte, iofs var vi över taket efter det, men ändå. På häst däremot är 40' småpengar...

Nej, inte ens då eftersom det är banverkets ansvar att betala för de tamdjur och husdjur som tåget kör på.

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
1 101
Övr. Hund Hoppas någon här kan hjälpa mig med några frågor. Jag är inte så insatt i hundförsäkringar då jag bara har en hund och det är min...
2
Svar
29
· Visningar
4 265
Senast: __sofia__
·
F
Hundhälsa För att inte kapa andra trådar så skapar jag en egen om just hundförsäkringar. Försäkringar kan ibland upplevas lite som en djungel och...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
12 430
Senast: Voeux
·
Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 822
Senast: Piranesi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka