Hundens första nyår

bananabambi

Trådstartare
Någon som kan ge mig lite tips på hur jag ska hjälpa min hund att få ett bra första nyår, nu när det snart är dags för pangpang och raketer.

Hon är en 9 månaders boxertik, ganska orädd av sig. Har inte kommit in i någon "räddperiod" som unghundar kan göra, men har i dagarna påbörjat sitt första löp.

Ungarna här i området har redan börjat smälla av de raketerna som deras :devil: föräldrar köper åt dom. De gångerna min vovve har hört det har hon tittat på mig, och jag har låtsas som om det regnar, dock har hon fått vara ute lite längre så hon ska hinna höra att det inte försvinner, men inte är farligt. Hon har inte brytt sig, bara första smällarna, sedan har det gått toppenbra, vi hör det ju varje gång vi går ut om kvällarna, och hon bryr sig inte. Men det är ju på avstånd dom hörs nu, och inte så tätt.

Dock är jag lite kluven till att promenera omkring lite extra nu när ungarna smäller, jag är rädd att de ska sikta mot oss, ungarna är inte snälla häromkring och gör allt för att jävlas. Har funderat på att resa bort över nyår, vi bor mitt i smeten, men det känns som om det är att skjuta upp problemet (som faktiskt inte ännu finns).

Ska jag bara fortsätta som tidigare på nyårsafton, de vanliga rastningarna, ingenting märkvärdigt?

Vad gör jag om hon blir skrämd, t.ex. om ungarna smäller bakom en husknut vi är på väg att passera, och hon tvärvänder i kopplet och vill springa hem, hur gör jag då?

Vill så gärna att hennes första nyår ska bli bra, så jag tar tacksamt emot tips.

Sv: Hundens första nyår

bananabambi skrev:
Någon som kan ge mig lite tips på hur jag ska hjälpa min hund att få ett bra första nyår, nu när det snart är dags för pangpang och raketer.

Hon är en 9 månaders boxertik, ganska orädd av sig. Har inte kommit in i någon "räddperiod" som unghundar kan göra, men har i dagarna påbörjat sitt första löp.

Ungarna här i området har redan börjat smälla av de raketerna som deras :devil: föräldrar köper åt dom. De gångerna min vovve har hört det har hon tittat på mig, och jag har låtsas som om det regnar, dock har hon fått vara ute lite längre så hon ska hinna höra att det inte försvinner, men inte är farligt. Hon har inte brytt sig, bara första smällarna, sedan har det gått toppenbra, vi hör det ju varje gång vi går ut om kvällarna, och hon bryr sig inte. Men det är ju på avstånd dom hörs nu, och inte så tätt.

Dock är jag lite kluven till att promenera omkring lite extra nu när ungarna smäller, jag är rädd att de ska sikta mot oss, ungarna är inte snälla häromkring och gör allt för att jävlas. Har funderat på att resa bort över nyår, vi bor mitt i smeten, men det känns som om det är att skjuta upp problemet (som faktiskt inte ännu finns).

Ska jag bara fortsätta som tidigare på nyårsafton, de vanliga rastningarna, ingenting märkvärdigt?

Vad gör jag om hon blir skrämd, t.ex. om ungarna smäller bakom en husknut vi är på väg att passera, och hon tvärvänder i kopplet och vill springa hem, hur gör jag då?

Vill så gärna att hennes första nyår ska bli bra, så jag tar tacksamt emot tips.

Skapa ingen situation av det bete dig precis som vanligt den dagen så kommer hunden inte tänka att saker o ting är annorlunda de smäller lite bara kommer hon då tycka efter som inte är berörd nu så kommer hon säkert inte bli det den kvällen heller om du inte skapar nåt.

Fortsätt låtsas som det regnar. Om ungarna i kvarteret är smådjävlar hela bunten så gå inte där du ser att de är. Om hunden blir skrämd, ge den en lugn klapp och prata i normal samtalston. Fortsätt sedan gå. Gå inte hem direkt utan promenera en bit till och visa på så vis att det faktiskt inte var farligt.

Ge henne din plånbok:D :rofl:
Nä jag bara skoja. Försök vara bara som vanligt. tänd alla lampor och höj gärna volymen på TV:n eller stereon om hon börjar bli lite orolig.

Förra nyåret var min bebis 4 månader och jag var liksom du orolig för hur min hund skulle reagera. Så jag fick nog lite tips härifrån, men ärligt talat. Hur lätt är det att låtsas som om det regnar, när man faktiskt ÄR orolig?
Nåväl. Vi bodde då i en centralt belägen lägenhet, där smällarna redan flera veckor innan nyår ekade mellan hyreshusen. Min plutt visade inte upp några som helst tecken på oro, så det var ju lovande.
Hur som helst stannade jag hemma på nyår, alldeles ensam (sambon jobbade), för att stanna kvar i den vanliga trygga miljön. Jag kikade lite på teve, åt lite gott, var ute och tog promenad med massvid med roliga pipleksaker och kamptrasor (för att avleda min uppmärksamhet från smällarna - hehe). Vid tolvslaget låg han och snarkade som mest, och när jag vågade mig ut på balkongen för att kika lite närmre vaknade han till liv och följde med mig ut.
Så jag känner mig faktiskt avslappnad i år. Även om jag absolut kommer att vara på min vakt, och noga placera honom så långt bort från grannarnas smällare som det går.

Så mina tips är:
-stanna kvar hemma (dvs inga onödiga miljöbyten där hunden inte känner igen sig)
-aktivera dig själv, så du släpper fokus från hunden
-öva! har ni något militärt övningsområde i närheten?

Tjingeling!

Jag har gått ut och belönat mina hundar vid fyrverkerier och rejäla smällar.

De är och har alltid varit med mig ut på nyår och har skoj. Nu ställer vi oss inte i värsta smeten, men nyår ägnar jag och hundarna åt bus vid 12-slaget. Har alltid funkat för mina hundar.

En del hundar kan man träna in att inte bli rädda. En del går inte alls dom är rädda ändå.
Men gör för säkerhetsskull så här utifall att: Ha tänt inne, dra ner persienn, ha musik på vid värsta smällarna. Bli inte upphetsad för smällarna. Då tror hunden att du är rädd att det är riktigt att vara rädd.
Jag hade 2 hundar förut. En schäfer och en blandras. Schäfern var med vid fyrverkerier. Blandrasen var livrädd. Fick göra så som jag skrev. Hon var väldigt skotträdd. Ändå hade jag dom samtidigt.

Varför göra nån deal alls av det för o höja musiken o dra ner persiener o hålla på om hunden inte visat sig berörd hittils nej låt allt vara som förrut o gör ingen grej av det så kommer det bli kanon.

Jag skulle fortsätta vara precis som vanligt, Höj volymen på tv:n eller sätt på lite musik. Skulle dock försöka undvika platser där det smäller som mest. Dom tipsen har du visst redan fått såg jag nu.

Här smäller det hela sommaren plus nyår och påsk, så jag har aldrig riktigt tänkt på det där :o

hehe nee inte bagdad... men bor praktiskt taget granne med High Chaparral om du vet vart det ligger.. där smäller det konstant från maj till augusti :crazy:

Senast ändrad:

Mulles_matte skrev:
hehe nee inte bagdad... men bor praktiskt taget granne med High Chaparral om du vet vart det ligger.. där smäller det konstant från maj till augusti :crazy:

heheheh okej då förstår ja!

Enda fördelen med det stället är väl att det blir naturligt för hundarna och att dom inte ens bemödar sej att lyfta ett ögonbryn när det smäller.. om det så smäller en halvmeter ifrån dom :D

PIRU skrev:
Varför göra nån deal alls av det för o höja musiken o dra ner persiener o hålla på om hunden inte visat sig berörd hittils nej låt allt vara som förrut o gör ingen grej av det så kommer det bli kanon.

För att inte skrämma skiten ur valpen på en gång. Man kan gå till brukshundsklubben sedan och testa hur rädd hunden är för smällar tex. Om man inte tar det försiktigt först så kan det verkligen gå åt helvete. Men det är bra att låtsas som ingenting.
Var står det att hunden inte är berörd hittills? Hon blev ju rädd för dom första smällarna. Hon hade ju en 9 månaders valp skrev hon. Hon undrade hur hon skulle göra denna första nyårsafton med hunden.

Senast ändrad:

Det står inte alls att hunden blev rädd. Däremot skriver trådskaparen att hunden reagerade på de första smällarna, vilket är helt naturligt. Mina hundar har alltid varit helt skottfasta, men ändå reagerat på den första smällen men då med nyfikenhet. De vill ju veta vad som låter.

En boxer ska vara skottfast och avlas med det i åtanke. Det samma gäller rottisar och jag har alltid helt frankt räknat med att det inte ska vara något problem. Då har det heller inte blivit några, inte ens med det nervvrak jag har nu.

Jag tycker du ska göra som dom andra säger. Dvs gör ingenting. Ändra inga rutiner eller vanor hemma. När min tik var 9 månader så brydde hon sig inte för smällare men när påsken kom så var det några ungar som la av en j-a smällare som lyste upp hela vardagsrummet och utan att tänka mig för så flög jag upp ur fåtöljen och sa till sambon med upprörande röst att nu är dom f-n inte kloka. Cindie tittade på mig och sen var det kört.
Carina

gejsa skrev:
För att inte skrämma skiten ur valpen på en gång. Man kan gå till brukshundsklubben sedan och testa hur rädd hunden är för smällar tex. Om man inte tar det försiktigt först så kan det verkligen gå åt helvete. Men det är bra att låtsas som ingenting.
Var står det att hunden inte är berörd hittills? Hon blev ju rädd för dom första smällarna. Hon hade ju en 9 månaders valp skrev hon. Hon undrade hur hon skulle göra denna första nyårsafton med hunden.

står ju helt klart o tydligt att hunden EJ reagerat på smällare bara de första sen gick allt toppenbra!!!

Det stämmer som du säger, hon blev inte rädd, och blir det fortfarande inte. Men hon undrade vad det var som lät, och det tycker jag är helt okey, hon är väldigt nyfiken av sig och ska alltid undersöka precis allt som låter, men än så länge har hon inte fått komma smällarna så nära.

Att rasen vi valde skulle vara skottfast var ett av våra krav, eftersom vi bor mitt i stan och inte kommer undan smällare på diverse aftnar. Men vi har inte skottränat henne något alls, däremot är hon van vid oljud. Har varit med sambon min på soptippen där de skjutit skator, utan att ens blinka, men då var hon väldigt liten. Hon bor ju även hos oss som renoverar, och smällar, slip- och borrmaskiner är vardagsmat för henne. Dessutom åker hon med min sambo i en stor och bånglig lastbil vid sand/saltning, så hon är van vid höga oljud. Hon låg till och med och sov i sovrummet och öppnade bara ögonen när sambon min sågade upp ett dörrhål genom en vägg :crazy:

Hon kanske helt enkelt är döv :idea: ;)

Dock är det lite av min skräck att få en hund som är skotträdd, är uppvuxen med rädda hundar och har sett hur jobbigt det är både för hundarna och för deras ägare, därför vill(e) jag ha många råd om hur jag ska göra.

Tack alla för många bra tips!

Kan nästan garantera dig total succe på nyårs afton me henne , du behövre inte vara ororlig på nåt vis.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 759
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 239
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 721
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 250
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar