Hunden "biter"

E

eiwo

men inte så att det gör ont :p Vet inte ens om man kan kalla det bitas heller... Iaf, våran äldsta hund har en liten egenhet för sej. Om man klappar henne ett tag, så slickar hon på en efteråt. Om hon slickar på handen (eller ibland armen) så 'lägger' hon munnen runt handen, hon 'biter' men absulot inte hårt, det känns knappt. Samtidigt 'drar' hon med tungan fram och tillbaka. Vad betyder det? Vad vill hon? Jag har aldrig riktigt tänkt på varför, men det slog mej igår att det kanske 'betyder' något? Hon har gjort så enda sen hon var liten valp...

Sv: Hunden "biter"

Vad är det för sort?

Vissa retriverraser, bär ju omkring på saker och hälsar ibland genom att ta tag i folks händer.

Hundar kan markera olika hårt också för att styra/dominera.
Fast i kombination med slickande, låter det lite förvirrat, fast det är kanske just vad det är.

Ett lite osäkert handlande från er hunds sida, att först slicka och sen ta tag. Jag skulle avbryta den när den börjar slicka på händerna.

Det är rätt många hundar som gör så, och ingen av dem jag sett har gjort det av aggressivitet utan mer som en vänlig handling.

Har stött på både retrievers och spaniels som gör så. För min tik är det något av ett överslagshandling, hon blir så glad att hon inte riktigt vet vad hon ska göra. Men hon vet att hon inte får hoppa eller klänga (så som hon egentligen vill) så hon hämtar en leksak och bär runt på istället. Det är "tryggt" för henne, det sitter så djupt i roten. "Om jag inte vet vad jag ska göra - då apporterar jag!"

Hmmm...i senaste avsnittet av "Mannen som kan tala med hundar" var det en familj som hade en labrador som trängde sig ut genom dörrar, juckade på barnen osv. och den försökte även få tag i deras armar/händer när de klappade den. Minns inte vad Ceasar sa exakt (slötittade) men kom ihåg att han i allafall bröt beteendet.

Min västgötaspets gör så när han är lite trött och på kelhumör (vilket inträffar väldigt sällan). Då tar han försiktigt om handleden och liksom "snuttar" på den. Jag har alltid sett det som ett sätt att gosa, eftersom det enbart dyker upp vid sådana tillfällen.

Hmmm...i senaste avsnittet av "Mannen som kan tala med hundar" var det en familj som hade en labrador som trängde sig ut genom dörrar, juckade på barnen osv. och den försökte även få tag i deras armar/händer när de klappade den. Minns inte vad Ceasar sa exakt (slötittade) men kom ihåg att han i allafall bröt beteendet.

Det var något med att när hunden tog tag,så var det att den bestämde läget,och att en hund aldrig ska "bita" tag och leda vägen!
Någon form av dominans!

Jag låg också och slötittade,men snappade upp något sådant!

våran lilla vovve började så också men sen ledde detta till mer o mer bitande såfort han ville något och reagerade man inte så bet han lite hårdare..
nu hittade vi en bra tränare som kunde bryta de beteendet och sen dess har han aldrig bitit igen utan har andra metoder för att visa vad han vill.

de kanske inte gör så mycket nu när den biter så lite men risken är endå stor att dom börjar göra de mer o mer och de är inte lätt o träna bort sen.

våran hund använder helt enkelt munnen till allt, vill han gosa bet han, vill han leka, gå ut, hungrig osv så bet han..inte hårt men de är inte kul när dom använder munnen så till allt, men de va vårat fel för vi kunde ha stoppat de beteendet direkt men vi tänkte att de inte gjorde nåt när de va så lite i början.

vill han bära o bita på saker så går han till sina egna saker nu och inte till oss.

Senast ändrad av en moderator:

Har stött på både retrievers och spaniels som gör så. För min tik är det något av ett överslagshandling, hon blir så glad att hon inte riktigt vet vad hon ska göra. Men hon vet att hon inte får hoppa eller klänga (så som hon egentligen vill) så hon hämtar en leksak och bär runt på istället. Det är "tryggt" för henne, det sitter så djupt i roten. "Om jag inte vet vad jag ska göra - då apporterar jag!"

Så gör min borderterrier också! När jag eller min sambo kommer hem blir hon superglad men vet att hon inte får hoppa så hon hämtar genast närmsta vante, bitleksak, strumpa eller boll!

HOn kanske har en liten retrievergen...

Jag har aldrig ens reflekterat över beteendet att hunden vill "hålla handen". Min hund kan också ta min hand eller arm i munnen, han biter inte utan bara håller och ibland "låtsastuggar". Brukar hända speciellt när han blir jätteglad och till sig. Sen är han väldigt kelig och "klisjuk" - man ska helst klia honom på halsen i typ en kvart innan han blir nöjd. Om man slutar innan han är nöjd så krafsar han på handen eller tar lite försiktigt i handen med munnen för att poängtera att han vill att man ska fortsätta. Jag tycker det är gulligt, ser ingen fara i beteendet eftersom han är så försiktig och väldigt lätt att bryta. Så jag har valt att inte ta bort "ta-händer-i-munnen"-beteendet hos honom, jag tycker inet att det stör på något vis.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 641
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 734
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag funderar kring en hunds beteende, jag har mina teorier men skulle gärna vilja höra andras input, kanske om någon är mkt kunnig inom...
Svar
18
· Visningar
859
Senast: Lingon
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 994
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10
  • Valp 2024