Hunden äter kattmat

Nu så har vi även bytt ut hundens foder till Granngårdens spannmålsfria.
Den innehåller glykosamin vilket vi vill ha till Hunden då den både är HD och AD.
Hunden gillar det mycket bättre än det gamla så kattmaten får nu vara i fred.
Men vi måste i stället vakta på hundens vikt så att den inte blir fet.
Vilket är betydligt trevligare än att som tidigare försöka att få den att äta tillräckligt.
Vi tänkte satsa på att öka på arbete och motion.

Vi har oxå en hund som föredrar katternas mat så den är nu placerad på hyllor så hunden inte kommer åt den. Trots det så äter hunden "dyr" märkesmat, och katterna "billig" mat :p ;) men hunden står gärna och väntar på att katterna ska tappa något ... funderar oxå på att prova granngårdens mat till hunden - även om den inte verkar ligga högt i status här på hundforumet :p

Nu så har vi bytt till Granngårdens torrfoder för katt,
Hunden tyckte i alla fall om det.
Det har samma näringsvärde som de dyraste fodren men till ett lägre pris än Friskies.
Och, vilket är viktigt för mig, det är svenskproducerat av Svenska råvaror.
http://www.granngarden.se/Sortiment/Djur-&-Foder/Katt/Kattmat-&-Kattgodis/Torrfoder/Kattmat-Granngården-Oxkött,-15-kg/p/1241560_BASE
På påsen står det dock 32% protein från kött.

Nej, inte alls samma näringsvärde än de dyrare fodren (inte för att alla de är så mycket att hurra för heller). Dyrare foder har ofta en bättre fettsyrasammansättning (någon form av tillskott av O3) och en mer balanserad mineralhalt. Knappt 40% animalier i helfoder till en renodlad köttätare är i det närmsta ett skämt.

Det sagt lär det inte spela någon större roll för dina katter som mest fångar eget käk och därmed får bra mat på det sättet. Jag skulle dock inte råda någon att ge den kattmaten som sina katters huvudföda.

Men om de inte kan omsätta kolhydrater hur kan de då bli feta av dem?
Jag har alltid trott att kolhydraterna (spannmålen) liksom fyller ut så att de blir mätta utan att få i sig för mycket näring.
Dessutom så förklarade en veterinär för mig att katter skall ha en viss andel spannmål och grönsaker för att kompensera för det tarminnehåll som råttorna och mössen har.

Kolhydrater i form av fibrer används i viss mån som bulkmedel i kattmat, men eftersom fiberhalten inte bör överstiga 5% (för att undvika GI-problem) är den möjligheten rätt begränsad. Stärkelsen är katter dock väldigt duktiga på att ta hand om. Den tas upp till nästan 100% och lagras som fett. Halter över 25% tenderar dock att orsaka GI-problem. Vill man att katten ska bli mätt är det protein som gäller. Det har högst mättnadsindex, specifikt aminosyran metionin kan ha en aptitreglerande effekt. Karnitin kickar igång fettmetabolismen. Det är sådana små, men betydelsefulla, detaljer som kan skilja mellan billiga och dyra foder.

Vad katter "ska" handlar rätt mycket om personliga åsikter. Vad vi vet från vetenskapliga studier har katter inget fysiologiskt behov av kolhydrater. Hur mycket de äter av sina bytesdjur varierar också, dels vilket byte det gäller men även efter hur födotillgången ser ut. Ibland lämnar de tarmpaketet, gallan lämnas nästan alltid, ibland lämnar de huvudet osv.

Trots det så äter hunden "dyr" märkesmat, och katterna "billig" mat
Det var samma här.
funderar oxå på att prova granngårdens mat till hunden - även om den inte verkar ligga högt i status här på hundforumet
Det har kommit fler sorter, den spannmålsfria är ny.
Jag vill använda svenska råvaror av ideologiska orsaker så därför gillar jag Granngårdens foder.

Jag skulle dock inte råda någon att ge den kattmaten som sina katters huvudföda.
Vad skulle du råda till då?
Jag skulle ge en icke jagande katt Mjau burkmat och hemlagat med Svenska råvaror.
Sjuka katter får alltid Mjau på burk.
Jag gillar att torrfodret håller tänderna rena både på katt och hund och att katternas bajs luktar mindre illa med Granngårdens foder än Friskies.

Jag skulle ge en icke jagande katt Mjau burkmat och hemlagat med Svenska råvaror.
Jag gillar att torrfodret håller tänderna rena både på katt och hund och att katternas bajs luktar mindre illa med Granngårdens foder än Friskies.
Torrfoder rensar tänder på djur lika effektivt som chips rensar våra. Dvs inte alls.

Det där med att torrfoder skulle hålla tänderna fria från tandsten är en seglivad myt. Blir dina tänder rena av att äta knäckebröd?

Nu så har vi även bytt ut hundens foder till Granngårdens spannmålsfria.
Den innehåller glykosamin vilket vi vill ha till Hunden då den både är HD och AD.
Hunden gillar det mycket bättre än det gamla så kattmaten får nu vara i fred.
Men vi måste i stället vakta på hundens vikt så att den inte blir fet.
Vilket är betydligt trevligare än att som tidigare försöka att få den att äta tillräckligt.
Vi tänkte satsa på att öka på arbete och motion.
Är hunden både HD och AD-belastad? Jag hade satsat på simning eller watertreadmill då, det är skonsamt för lederna.

Som huvudsaklig föda till katter som inte fångar egen mat rekommenderar jag färskfoder/BARF eller blötmat. Både MJAU och Bozita är våtfoder jag ofta rekommenderar. För tänderna rekommenderar jag köttben, köttbitar och tandborstning. Mina katter går helt bananas när de får kaninben.:D

Är hunden både HD och AD-belastad?
Ja tyvärr.
Men annars så hade den gjort annat än att bo hos oss.
Jag hade satsat på simning eller watertreadmill då, det är skonsamt för lederna.
Sommaren består av simning tills att hunden blir alldeles trött.
Vi har flera km med egen strand.
Bl.a. en långgrund sandstrand där hunden kan springa och leka i vatten.
Vi har de bästa förutsättningar som finns för att träna en sådan hund.
En av hundens uppgifter skall bli att apportera sjöfågel när husse jagar.
Så vi tränar apport i vatten.

Liknande trådar

Hundhälsa Min lilla hund på 5 kg skulle behöva ett hög energi foder, dock hittar jag bara sånt för stora hundar, och han har svårt att tugga dem...
Svar
10
· Visningar
586
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
427
Senast: Sel
·
Hundträning Hej jag har en tax hane på 1,5 år. (Kastrerad) Det känns som att jag inte har någon auktoritet hemma alls. Han lyssnar sällan på ”nej”...
Svar
2
· Visningar
470
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Har 2 hundar med dåliga tänder, de är 14 och 11 år. Vi fixade tänderna i feb i år och de är redan lika mycket tandsten igen och några...
2
Svar
27
· Visningar
2 012
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar