Hunden äter kattmat

Jag hade förut, när hästarna hade fasta utfodringstider och en av katterna inte klarade av torrfoder, alla katterna på Mjaus blötmat.
De hade större problem med fetma då än nu.
Så det fungerade i alla fall inte så för mina katter.
Då hade deras fetma inte med blötfodret att göra. Om du tänker efter på vilken föda katters metabolism är anpassad för - gnagare, småfåglar osv - så förstår du nog. De behöver högt protein-, fett- och vätskeinnehåll. Dvs, en mus. Eller en burk/tetra som kommer så nära den näringssammansättningen som möjligt.

Jag kikade lite bland @Sol s inlägg, hon är extremt kunnig på kattfodring. Hon skrev såhär i höstas:

Om du fortsätter ge torrfoder skulle jag satsa på Hill's m/d. Det är ett proteinrikt och kolhydratreducerat torrfoder som är utvecklat för att ställa om ämnesomsättningen till att bränna fett istället för att lagra fett.

Så där är ett tips på ett vettigare torrfoder, om man vill forsätta ge det.

Då hade deras fetma inte med blötfodret att göra. Om du tänker efter på vilken föda katters metabolism är anpassad för - gnagare, småfåglar osv - så förstår du nog. De behöver högt protein-, fett- och vätskeinnehåll. Dvs, en mus. Eller en burk/tetra som kommer så nära den näringssammansättningen som möjligt.
Förresten, jag modifierar mig här. Fetman hade sannolikt inte med blötfodret att göra. Det är klart att en katt kan bli tjock på vad som helst, om de äter för mycket av det.

Om du fortsätter ge torrfoder skulle jag satsa på Hill's m/d.
Jag anser inte att skillnaden i innehåll motiverar ett 3 gånger högre pris.
Utan lägger hellre till färskt kött och fisk för ett lägre kilopris i stället.

Katterna har slimmat upp sig på torrfodret gissningsvis då det är mindre smakligt än blötfoder och därför motiverar en ökad jakt.
Det finns flera aspekter på fodret än just innehållet.

Det finns flera aspekter på fodret än just innehållet.

Men snälla :laugh:

Begreppet torrfoderknarkare är inte okänt i kattvärlden, eftersom torrfodren för väldigt många katter är mycket smakligare än våtfoder. Många kattägare försöker förgäves ställa om katterna till blötfoder, katterna vägrar. Det går oftast bara med list och tålamod. Andra kattägare använder torrfodret som godis.

Katter motiveras inte främst till jakt av hunger, om du inte svälter dem och överhuvudtaget inte erbjuder någon mat. De motiveras av uråldrig instinkt.

Begreppet torrfoderknarkare är inte okänt i kattvärlden, eftersom torrfodren för väldigt många katter är mycket smakligare än våtfoder.
De bara älskar Mjaus blötfoder.
Om vi öppnar en burk så går de bananas.
Men som jag tidigare skrev så fungerar det inte med den typ av utfodring vi har nu.
Det måste vara torrfoder av tekniskt/praktiska orsaker.

Om de fick välja så skulle de nog helst bara äta Mjau burkmat och sova i sängarna.
I alla fall de flesta.
Och det blir de redigt feta av de behöver ut och röra på sig.
Dessutom så har de ett jobba att sköta.
Vissa sköter det av nöje och andra måste motiveras litet.
Som med människor så är de olika.

De bara älskar Mjaus blötfoder.
Om vi öppnar en burk så går de bananas.
Men som jag tidigare skrev så fungerar det inte med den typ av utfodring vi har nu.
Det måste vara torrfoder av tekniskt/praktiska orsaker.

Om de fick välja så skulle de nog helst bara äta Mjau burkmat och sova i sängarna.
I alla fall de flesta.
Och det blir de redigt feta av de behöver ut och röra på sig.
Dessutom så har de ett jobba att sköta.
Vissa sköter det av nöje och andra måste motiveras litet.
Som med människor så är de olika.
Ja, tekniskt/prakiskt som orsak förstår jag, torrfoder är ju bekvämast för kattägaren. Det är lätt att hantera och står framme jämt.

Men ur kattens synvinkel är det inte bättre än mat som mer liknar dess naturliga föda, är jag fast övertygad om. Dock, nu har du utekatter som äter en del naturligt också. Om jag hade utekatt skulle jag kanske kunna tänka mig att ge en liten andel torrfoder. Men bara om jag såg att den verkligen åt möss och liknande, och jag skulle bara välja ett kvalitetsfoder.

Varken friskies eller eukanuba är väl kända för att vara hälsosamma kvalitetsfoder direkt...
Friskies vet jag är tveksamt, men jag kompletterar med det som behövs.
Däremot så trodde jag att Eukanubas hundmat var bra.
Jag tycker att innehållet ser bra ut.
Hunden kompletterar ju inte själv sin mat så det måste bli rätt med vad vi ger den.

Spontant avråder jag alltid från att köpa foder som går att få tag på en vanlig livsmedelsbutik (bortsett från Magnussons) eftersom kvalitén på fodret är på tok för dålig. Det är fett, salt, färgämnen och oftast rent ut sagt skit. Vi köper vår kattmat där vi köper hundmaten, i en riktig djurbutik/foderbutik.

Spontant avråder jag alltid från att köpa foder som går att få tag på en vanlig livsmedelsbutik (bortsett från Magnussons) eftersom kvalitén på fodret är på tok för dålig. Det är fett, salt, färgämnen och oftast rent ut sagt skit. Vi köper vår kattmat där vi köper hundmaten, i en riktig djurbutik/foderbutik.
Fast Mjaus blötmat finns där och den är bra.

Orijen har bra torrfoder, såvitt jag förstått.
Det innehåller ännu mer salt än Friskies som redan det tydligen är för mycket.
Och så kostar det mer än 3 gånger så mycket för endast ett marginellt bättre innehåll.
Då så kompletterar jag hellre med det som saknas i ett billigare foder.
Färskt kött och fisk har ju fördelen av att innehålla nästan inget salt.

I tabellen som jag länkade till så påstår de att det skall räcka med ca 20 kg/år och katt.
Våra äter minst dubbelt så mycket per katt.
De är otroligt aktiva katter och behöver sin energi.

I tabellen som jag länkade till så påstår de att det skall räcka med ca 20 kg/år och katt.
Våra äter minst dubbelt så mycket per katt.
De är otroligt aktiva katter och behöver sin energi.

Jag tror att det är beräknat på innekatter. Katter som är ute mestadels gör åt enorma mängder energi för att hålla värmen vid kyla och de rör sig också mycket mer än en innekatt vilket också gör åt en massa energi. Mina stallkatter äter ca 7-8 kg/månad i snitt över året (mer på vintern och mindre på sommaren) nu när de bara är tre stycken varav en är en minikatt på knappt två kg. Det blir ca 30 kg per katt och år och det ser jag inte som något konstigt. När jag hade två innekatter som bara åt torrfoder åt de ca 15 kg var/år men då var de också mindre än genomsnitts katten.

Liknande trådar

Hundhälsa Min lilla hund på 5 kg skulle behöva ett hög energi foder, dock hittar jag bara sånt för stora hundar, och han har svårt att tugga dem...
Svar
10
· Visningar
586
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
427
Senast: Sel
·
Hundträning Hej jag har en tax hane på 1,5 år. (Kastrerad) Det känns som att jag inte har någon auktoritet hemma alls. Han lyssnar sällan på ”nej”...
Svar
2
· Visningar
470
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Har 2 hundar med dåliga tänder, de är 14 och 11 år. Vi fixade tänderna i feb i år och de är redan lika mycket tandsten igen och några...
2
Svar
27
· Visningar
2 012
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare