Hunden äter kattmat

Jag skulle försöka hitta bättre kvalitetsmat. Har dålig erfarenhet av dessa billiga matbutiks-kattfoder vad gäller urinstenar hos kastrerade katter. Kolla i en djurbutik istället vad som erbjuds. Eukanuba som du nämnde finns även som kattfoder och är ett av de bättre på marknaden. Dock då givetvis mycket dyrare än Friskies.

Eukanuba har väl förbättrat sina recept under de senaste åren, tidigare var väl inte de spannmålsfria? Plus att jag har för mig att det var för hög Mg-halt också tidigare?

Jag skulle försöka hitta bättre kvalitetsmat.
Jo men vad är bättre kvalitetsmat då?
ukanuba som du nämnde finns även som kattfoder och är ett av de bättre på marknaden. Dock då givetvis mycket dyrare än Friskies.
Innehållet enligt tabellen i länken motiverar inte det priset.
De kan få lax i stället då.
Nu så får de fiskrens ute då det fiskas i vårt fiskevatten.

Vad skulle du köpa då?
Det är torrmat som gäller då några av katterna vägrar att bo inne och blötmat fryser ute.
Maten skall kunna stå framme så att en hungrig katt kan gå och äta när den vill.

Jag skulle kolla på mineral (och då även salt) och taurininnehållet i första hand till katter som fångar mycket möss och liknande. I det fallet, när katten äter färskt kött dagligen genom att jaga själv ser jag det som mindre viktigt att maten innehåller massor av kött vilket är jätteviktigt när det handlar om en innekatt.

Jag förstår inte varför man ska stoppa i ett djur spannmål när de inte är konstruerade för det
Därför att det inte spelar någon roll.
Det skall vara lätt att sköta och katterna skall må bra.
De mår bra och ingen har någonsin fått urinsten.
(för mig är det som att stoppa i en häst kött)
På Island så matar man hästarna med salt sill.
De ställer ut en tunna i hagen och så får hästarna plocka i sig som de vill.
Det går bra det med.

I det fallet, när katten äter färskt kött dagligen genom att jaga själv ser jag det som mindre viktigt att maten innehåller massor av kött vilket är jätteviktigt när det handlar om en innekatt.
Ja precis så.
Kattmaten skall bara vara ett komplement så att där alltid finns mat även när jakten går dåligt och för att tillse att katterna får det viktigaste.
Jag har gått på typ mest taurin för priset.
Fettsyrorna och saltet är inte ett problem.
Sjuka katter som inte får/kan gå ut får Mjau burkmat.

Och där skiljer sig vår syn på djur. Jag ser inte varför man inte ska ge sina djur ett så optimalt foder som möjligt, oavsett vad det är för djur.
Det är optimalt att katterna alltid har foder när de kommer hem och är hungriga samt att det inte är för näringsrikt så att de blir feta av det.
Ett smakligare foder med högre näringsinnehåll skulle ge oss smällfeta katter.
Det skulle vara dåligt. Maten måste kunna stå framme.
Att ett foder fungerar (som sill till hästar tydligen :crazy:) är inte samma sak som att det är nyttigt för dem.
Det är oerhört nyttigt då det ger både fullvärdiga proteiner och omega-3 fettsyror som är svårt att få i hästar tillräckligt av.

Mina katter har fri tillgång på ett bra torrfoder plus att de får blötmat. Ingen av dem är fet
Katter är olika.
Våra katter har problem med att de blir feta oerhört lätt.
Och då vi inte kan begränsa maten bl.a. p.g.a. jakten så måste maten hålla dem mätta utan att de blir feta.
Om de blir hungriga så vandrar de dessutom längre hemifrån för att jaga och det vill vi inte.
Vi vill att de håller sig bland gårdens byggnader.
Så en lagom god mat som håller dem hemma utan att de blir feta måste det vara.

Katter är olika.
Våra katter har problem med att de blir feta oerhört lätt.
Och då vi inte kan begränsa maten bl.a. p.g.a. jakten så måste maten hålla dem mätta utan att de blir feta.
Om de blir hungriga så vandrar de dessutom längre hemifrån för att jaga och det vill vi inte.
Vi vill att de håller sig bland gårdens byggnader.
Så en lagom god mat som håller dem hemma utan att de blir feta måste det vara.
Om dina katter äter Friskies och mår bra av det skulle jag personligen inte byta till något dyrare bara för att. Jag tycker det är en sådan hysteri när det kommer till djurmat. Så länge djuren mår bra är jag nöjd och jag tror verkligen inte att maten man kan köpa i affärer är farliga, däremot kan vissa katter ha olika behov som man måste tillgodose. Är katten dessutom utekatt och fångar egen mat så får den ju varierad kost. Det enda jag brukar tänka på är att ibland växla foder till djur för jag tror personligen inte att det är nyttigt att äta samma mat i flera år :)

Om hunden är svår att hålla i hull skulle jag titta på foder för aktiva hundar. Till min ena brukar jag köpa Halla aktiv som jag tycker är ett prisvärt, bra foder, men i och med att det bara finns på en affär på en ort jag inte passerar så ofta köper jag ibland Doggy proffesional active som brukar finnas i matvaruaffärer. Bor man på landet får man ibland ta vad man får tag i. Ett annat foder som jag tycker fungerat väldigt bra får att få upp hullet är Carriers high-energy profesional då det har en hög fett- och proteinhalt. Och nej kattmat tror jag inte är skadligt för hundar, då skulle Fred dött för länge sedan för han tjuvar stora mängder kattmat, däremot är det nog inte bra för hunden att enbart äta kattmat! Så tänker jag iallafall :)

Därför att det inte spelar någon roll.
Det skall vara lätt att sköta och katterna skall må bra.
De mår bra och ingen har någonsin fått urinsten.

På Island så matar man hästarna med salt sill.
De ställer ut en tunna i hagen och så får hästarna plocka i sig som de vill.
Det går bra det med.
Klart att det spelar roll. Du skriver att dina katter lätt blir feta. Det är inte konstigt om de äter mycket spannmål, katter kan inte omsätta så mycket kolhydrater. Katter ska äta Atkins, dvs protein och fett. Som i en mus. Det är förmodligen det de jagar som räddar dieten åt dina katter.

Friskies kommer ju också näst sist i testet du länkar till.

Du skriver att dina katter lätt blir feta. Det är inte konstigt om de äter mycket spannmål, katter kan inte omsätta så mycket kolhydrater.
Men om de inte kan omsätta kolhydrater hur kan de då bli feta av dem?
Jag har alltid trott att kolhydraterna (spannmålen) liksom fyller ut så att de blir mätta utan att få i sig för mycket näring.
Dessutom så förklarade en veterinär för mig att katter skall ha en viss andel spannmål och grönsaker för att kompensera för det tarminnehåll som råttorna och mössen har.

Det är många saker som skall bli rätt vi utfodring av djur.
Inte bara "bästa näringsinnehåll".
Friskies kommer ju också näst sist i testet du länkar till.
Jo fast inbördes ordning spelar egentligen ingen roll.
Frågan är ju om det fungerar på alla plan.
I texten står också.
"
Är det då värt att lägga mycket mer pengar för att få det som är allra bäst?

– Nej, absolut inte, menar Øystein Ahlstrøm.

Enligt honom går även de billigaste fodren bra."
Samt
"Riskerar jag inte min katts hälsa då?

– Nej. Övervikt och för lite motion är ett större hot, speciellt om det är en innekatt. Oavsett vilket foder du väljer så är det viktigt att inte ge den för mycket, säger Øystein Ahlstrøm."

Ett smakligare foder med högre näringstäthet riskerar att ge våra katter övervikt.

Jag har alltid trott att kolhydraterna (spannmålen) liksom fyller ut så att de blir mätta utan att få i sig för mycket näring.
Dessutom så förklarade en veterinär för mig att katter skall ha en viss andel spannmål och grönsaker för att kompensera för det tarminnehåll som råttorna och mössen har.

I texten står också.
"

Samt

– Nej. Övervikt och för lite motion är ett större hot, speciellt om det är en innekatt. Oavsett vilket foder du väljer så är det viktigt att inte ge den för mycket, säger Øystein Ahlstrøm."

Ett smakligare foder med högre näringstäthet riskerar att ge våra katter övervikt.
De omsätter en liten del, resten omvandlas till fett. Deras naturliga föda innehåller mindre än 10 procent kolhydrater. I Friskies är spannmål den största ingrediensen. Det lirar inte. Tarminnehållet på en mus är knappast största delen av den, eller hur?

Spannmål finns i torrfoder för att det är billigt och för att det gör att fodret går att pelletera.

I texten står också.
"

Samt

Blötmat eller allra helst barf/färskfoder är ju allra bäst mot övervikt. En av mina katter har gått ner från 6,5 (överviktig men inte fetma) till strax över 5 kg enbart genom att äta barf istället för torrfoder och lite blötmat. Hans njurvärden (var något höga förut) har sjunkit enormt, ligger väldigt lågt nu. Dom äter också möss men inte i den utsträckningen att det är huvudföda. Otroligt vad rätt mat gör! För att inte tala om tänderna. Borsta dagligen förut mot att förebygga tandsten och inflammation, nu är det otroligt fina utan borstning. :-)

De omsätter en liten del, resten omvandlas till fett.
Men om katten omvandlar kolhydraterna till fett så omsätter de ju dessa.
Fettet går ju sedan att förbränna.

Jag förstår inte hur du får ihop det?

Vad jag vet så kan inte katter alls nyttja kolhydrater i någon större mängd.
Dessutom så innehåller även de bästa torrfodren mycket kolhydrater.
Den som är näst bäst i testet innehåller mera än Mjau som är det näst billigaste fodret.
Ett foder som jag f.ö. funderar på att gå över till då Mjaus blötfoder är utmärkt.

Blötmat eller allra helst barf/färskfoder är ju allra bäst mot övervikt.
Det måste vara torrfoder för vår del.
Ute fryser det och inne blir det dåligt.
Katterna kommer och går som de vill så vi kan inte ha bestämda matningstider.
Det måste alltid finnas mat.

Men om katten omvandlar kolhydraterna till fett så omsätter de ju dessa.
Fettet går ju sedan att förbränna.

Jag förstår inte hur du får ihop det?

Vad jag vet så kan inte katter alls nyttja kolhydrater i någon större mängd.
Dessutom så innehåller även de bästa torrfodren mycket kolhydrater.
Den som är bäst i testet innehåller mera än Mjau som är det näst billigaste fodret.
Ett foder som jag f.ö. funderar på att gå över till då Mjaus blötfoder är utmärkt.
Det är du som inte får ihop det. Som jag skrev, de omsätter en liten del av kolhydraterna. Resten omvandlas till fett som de mycket riktigt måste förbränna för att inte bli tjocka. Och uppenbarligen är det svårt eftersom så många katter, tydligen även dina, är överviktiga.

Ja, de flesta torrfoder har höga halter spannmål. Det är därför många slutar med torrfoder åt sina katter. På senare år har det kommit torrfoder med högre kötthalt, jag kan dock inte dem eftersom jag inte har katt längre.

Mjaus blötfoder använde jag för att banta mina torrfodertjocka katter. De fick stanna kvar på blötfodret resten av sina liv.

Mjaus blötfoder använde jag för att banta mina torrfodertjocka katter. De fick stanna kvar på blötfodret resten av sina liv.
Jag hade förut, när hästarna hade fasta utfodringstider och en av katterna inte klarade av torrfoder, alla katterna på Mjaus blötmat.
De hade större problem med fetma då än nu.
Så det fungerade i alla fall inte så för mina katter.

Liknande trådar

Hundhälsa Min lilla hund på 5 kg skulle behöva ett hög energi foder, dock hittar jag bara sånt för stora hundar, och han har svårt att tugga dem...
Svar
10
· Visningar
586
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
427
Senast: Sel
·
Hundträning Hej jag har en tax hane på 1,5 år. (Kastrerad) Det känns som att jag inte har någon auktoritet hemma alls. Han lyssnar sällan på ”nej”...
Svar
2
· Visningar
470
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Har 2 hundar med dåliga tänder, de är 14 och 11 år. Vi fixade tänderna i feb i år och de är redan lika mycket tandsten igen och några...
2
Svar
27
· Visningar
2 012
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar