Hunden äter ALLT

makarontanten

Trådstartare
Från att ha vart en otroligt petig och kräsen hund med maten i tre år har min hund gått över till att bli ett matmonster på 4 år som tigger,stjäler och plockar i sig ALLT hon hittar ute(inkluderar bajs,snorservettter,pinnar,tuggummi mm). Hon behöver banta,och det på en gång!

Motion och mindre mat förstår jag ju,men andra tips? Problemet är att hon redan får både rejält med motion och ganska lite mat. Jag vill ju inte svälta henne direkt heller.Hon är fint musklad på benen och så,men magen hänger som på en sugga med kultingar:crazy: Vad jag kan märka i allmäntillståndet så är hon precis som vanligt förutom att hon lättare blir "flåsig" av att röra sig mer (för mycket vikt är jobbigt att gå med?)

Jag går två långpromenader varje dag (ca 1,5 timme varje gång)och sambon springer med henne ca 5 km nästan dagligen. Hon är lös mycket på promenaderna och jag försöker då aktivera henne genom att kasta bollar i backar och låta henne hoppa över små staket mm för att hon ska röra på sig lite extra.Även skogsproenader och tillgång till lek med andra hundar får hon rätt ofta.

I matväg får hon lite färskfoder på morgon och på eftermiddagen i sin skål,men allt torrfoder får hon i sin godisboll för att hon ska jobba lite för maten. Hon får belöningsgodis i form av leversnittar eller morotslantar när vi tränar lite vadagslydnad och så. Ett ben får hon varje dag,men numera mindre i storleken och så "kalorisnåla" som möjligt.

Vad kan jag mer göra? Finns det någon "nyttig" bukfylla att dryga ut allt med eller är det bara till att öka problemet så att hon fortfarande går hungrig? Kan hon ha något fel i kroppen som har med ämnesomsättningen att göra? Problemen började alltså för ca 1 år sedan. För ett halvår sedan var hon sjuk en period och åt inte alls. Hon blev då grundligt undersökt för alla möjliga problem hos vetrinären och blev frisk med antibiotika sen.Efter detta är hon alltså friskförklarad och jag ser inget samband då matfrossan började innan hon blev sjuk. Så hjälp mig med lite råd inför min "sugga" här hemma. Jag vill inte ha en tjock hund med ledskador som följd....

Sv: Hunden äter ALLT

Jag vet av många som använder morötter till bukfylla. Men det mesta i grönsaksväg kan ju kanske funka?
Bara en gissning.

Frågan är bara om jag hjälper henne med grönsaker? Hon verkar ju hungrig/besatt av att äta och så länge man fyller på (bukfylla) magen så går ju inte magsäcken ihop (eller gäller det bara människor?)

Jag tycker att det låter som något hormonellt, och frågan är om hunden ska tillåtas äta konstant bara för att den är matfixerad. Har hon stora förväntningar på mat? Ger du henne tex om hon tigger hos dig?

Menar du torrfodret i godisbollen(äta jämt)?

Hon har jättestora förväntningar på maten. Jag har vart sjuk ett par veckor och hennes eftermiddagsmål kan ha blivit lite försenat om jag har sovit/vilat vid den tiden. Då har hon suttit och gnällt vid sängen och sprungit före ut till köket och satt sig att vänta på maten. När hon tigger får hon inget att äta,men däremot brukar hon alltid få slicka tallrikarna efter att vi ätit middag. Detta har resulterat i att hon ligger under bordet och väntar och hoppar upp så fort man reser sig från stolen. Slickar sen frenetiskt på tallriken så man tror hon ska äta upp tallriken också:crazy:

Likadant när jag ska till jobbet. Hon brukar alltid få en leversnitt när jag säger hejdå på kvällen och innan har hon suttit och väntat på den. Numera kan hon göra diverse konster utan kommando bara för att visa att "Jag är duktig,ge mig godid NU!" Är vi ute börjar hon gå "fot" utan kommando för att tigga till sig en "duktighetsgodis" och oavsett om hon är hon lös eller inte,så går hon med nosen i backen hela tiden och letar efter något att äta. Jag hinner inte ens fya henne innan hon svalt allt vad det nu är:o.

Innan har jag även kunnat tina mat i diskhon här hemma,men numera hoppar hon upp och stjäler allt. Har fått flytta undan allt som är ätbart som jag har kunnat ha framme innan.

När du säger hormonellt,tänker du på något särskilt? Bör jag låta henne vetrinärundersökas trots att hon är ordentligt genomgången för ca ett halvårsedan? Problemen började ju innan tänker jag. När hon var sjuk så misstänkte de först addison,så hon är ju "testad" för hormonrubbningar då.

Jag hade slutat med leversnittar och att vovve får slicka av tallrikarna. Sedan hade jag börjat försöka använda leksaker som belöning och börjat med något mer fysiskt krävande än promenader, tex dra eller liknande. Klövjeväskor skulle jag nog också lägga till på någon promenad :D

Vad jag funderar mest på är, får hon verkligen tillräckligt med mat för all den motionen hon får? Nu verkar hon ju få i sig en hel del under dygnets gång, men kanske fattas det henne något? Fodret kanske har brist på något hon behöver eller liknande?

Jag hade slutat med leversnittar och att vovve får slicka av tallrikarna. Sedan hade jag börjat försöka använda leksaker som belöning och börjat med något mer fysiskt krävande än promenader, tex dra eller liknande. Klövjeväskor skulle jag nog också lägga till på någon promenad :D

Vad jag funderar mest på är, får hon verkligen tillräckligt med mat för all den motionen hon får? Nu verkar hon ju få i sig en hel del under dygnets gång, men kanske fattas det henne något? Fodret kanske har brist på något hon behöver eller liknande?

Som du säger så borde hon kanske inte få något "godis",men samtidigt är hon väldigt svårmotiverad med leksaker. Hon är inte jätte lekfull av sig och när man tex har dragkamp/kastar bollar så tröttnar hon ganska snabbt.Kanske är det matte som är tråkig,men jag gör så gott jag kan;)

En klövjeväska har jag faktiskt,så den kan jag ju plocka fram:idea: Köpte den en gång,men vande aldrig in henne med den ordentligt,så den har blivit liggande i garderoben.

Angående fodret så får hon alltså färskfoder (Nordic) och torrfoder (Standart) och även om jag inte är någon expert på ämnet foder,så tror jag att båda ska vara bra och fullvärdiga foder en hund ska klara sig bra på? Tillräckligt med mat tror jag också hon får. Hon får lite mindre än rekomenderad dos till sin kroppsvikt,men det är ju för att hon behöver gå ner i vikt och detta har jag minskat sakta för att hon just inte ska känna sig så hungrig.

Ja det verkar väldigt konstigt att hon gått från att vara kräsen till matfixerad. Jag funderar på både livmodern och sköldkörteln. Eller börjar hon bli gammal?

Nix,inte gammal. Hon fyller fyra nu i mars,så det är ingen ålder som är värt att nämna.

Sköldkörteln är ju kollad för ett halvår sedan och först hade hon lite höga värden (när hon var sjuk),men de gick över sen när antibiotikan gjort sitt. Hur menar du om livmodern? Kan den påverka vikten/ämnesomsättningen?

Ja visst är det konstigt med hennes matfixreing? I början som nybliven grön hundägare stog jag och var orolig och nojjig över att hon inte åt. Kokade till och med ihop en massa egenkomponerad hundmat för att hon skulle äta något. Nu gömmer jag maten och får hålla hårt i allt ätbart. Vad sjuttton har hänt????

Testa med att använda foder som godis istället?

Fast ett "problem" med sköldskörteln avhjälps inte med antibiotika! Dvs om "problemet" är en över-/under-funktion.

Har du märkt någon förändring i hennes päls eller i hennes aktivitetsnivå?

Som MrsS skriver så går även mina tankar till hennes hormoner.
Var ligger hon i sin cykel?
Vissa tikar som blir skendräktiga blir ju EXTREMA på att "samla mat" för att planera för de kommande "valparna".

/Swat

Fast ett "problem" med sköldskörteln avhjälps inte med antibiotika! Dvs om "problemet" är en över-/under-funktion.

Har du märkt någon förändring i hennes päls eller i hennes aktivitetsnivå?

Som MrsS skriver så går även mina tankar till hennes hormoner.
Var ligger hon i sin cykel?
Vissa tikar som blir skendräktiga blir ju EXTREMA på att "samla mat" för att planera för de kommande "valparna".

/Swat

Nej,du har rätt att "problem" med sköldkörteln inte hjälps med antibiotika. Hon hade lite höga värden när hon var sjuk,men vetrinären förklarade med att det berodde på att hon "bekämpade" sjukdommen. Värderna var alltså helt bra sen när hunden var frisk.

Hon ska eventuellt skendräkta om ett par veckor,men även om hon "samlar" mat till detta,så återstår ju funderingen med att hon hällt på med detta i ca 1 år.....Inte bara nu mellan löp och eventuell skendräktighet.

det där låter inte riktigt friskt i mina öron. sen är ju frågan om "felet" är fysiskt eller psykiskt... men hade jag varit i din situation skulle jag ta en allvarlig diskussion med en veterinär för att utesluta fysiska orsaker iaf... det där kan ju bli farligt den dagen hon kommer över råttgift eller nånting med vassa ben, eller om strumpor börjar slinka med eller så, så ett nytt försök att kolla upp henne skulle iaf jag har gjort.

Jo,det är kanske läge att ta en hälsokoll på henne ändå. Ville mest se om andra vart med om liknande beteende och hur man minskar vikten på en "sådan här" matskadad hund. Men som du säger,kanske bättre att kolla alla värden först och se så att inget annat är fel.

Belöna med mat ur den vanliga fodergivan. Dvs ska hon ha 3 dl per dag är det totalt för alla fodringstillfällen+godisboll+belöningsgodis. Och inga slickade tallrikar.
Ska hon gå ner i vikt så är en bra tumregel att hon ska få i sig så lite som möjligt som inte är hennes egen mat. Det är lätt hänt att hon annars får i sig massa energi som ni "inte ser", tex sånt som hittar på promenaderna, att inte räkna med matrester osv.

Förutsatt då att hon faktiskt behöver gå ner i vikt. Att magen hänger kan väl bero på mycket annat också.

Även jag tycker att det inte låter helt friskt. Att plötsligt gå från kräsen till extremt matglad (antar att hon inte är kastrerad eller andra tydliga ändringar under tiden) och plötsligt lättare blir andfådd. Jag hade iaf kontaktat veterinär och hört vad de tycker.

Nu har jag inte kollat innehållet på leversnittar så noga men fett (=massa energi) är oftast det som smakar gott så godis bör rent logiskt innehålla mycket mer fett än torrfoder. Standardt är ju inte så fettrikt heller.

Att värdena på sköldkörteln ändras under sjukdom är normalt. Överfunktion av sköldkörteln är ytterst sällsynt på hund (däremot vanligt på katt). Sen är hunden så pass ung att hormonsjukdomar som hypotyreos, cushing, addison etc. inte är särskilt vanligt, men undantag finns ju alltid inom medicin.

Men, jag håller dock med om att det är "konstigt" att hunden gått från kräsen till matgalen. Skendräktighet kan dock ha något med saken att göra.
TS, upplever du att hunden har mindre ork än förut? Att hunden har svårt att gå ner i vikt trots att den får lite mat?

KL

Jag mår inte bra så ni spinna vidare om det låter rimligt.

Eftersom hon är välmusklad överallt utom buken och dessutom blir anfådd, har ni kollat hjärtat eller om det är vätska buken som får henne att se fet ut? Har haft ett marsvin som såg rejält fet ut men när vi väl fick bort vätskan var hon undernärd! Något som inte synts tidigare pga vätskan. Även min pudel samlade vätska när han fick anaplasma och fick rejäla valkar, inte svalpiga heller så som utomstående hade man nog tyckt att han var bra fet

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 709
Senast: Sandora
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 972
Senast: Kilauea
·
Övr. Hund Jag bor i ganska centralt i en större stad och jag håller på riktigt på att bli GALEN av vädret och de vägförhållanden vi har här just...
Svar
18
· Visningar
1 507
Senast: Heddiz
·
Hundhälsa Som topic lyder. På min arbetsplats har vi två "kontorshundar". En retriever ca 5 år och en äldre småhundskorsning (tror han är drygt...
Svar
5
· Visningar
1 731
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka