hunden åker kana

A

anna_saga

Våran hund åker lite kana kanske en till två gånger om dagen, samtidigt som han luktar lite illa.

Någon som har varit med om det? vad var det för fel?

Han har fått nytt foder men han får även lite vanlig mat. Det nu aktuella fodret har han haft tidigare och då utan problem.

Tack på förhand!

Sv: hunden åker kana

Hur menar du "äker kana"? :confused:
Drar han sig framåt på baken??

Tror också det kan röra sig om en analsäcksinflammatin eller liknande.Enda gången jag skulle tycka det var "normalt" att hunden kanar på det sättet skulle vara om de precis har bajsat och inte allt kommit ut ordentligt(tex om de ätit gräs som fastnat lite på längden).

Jag tror inte det handlar om att du bytt foder utan just att hunden fått problem av klåda där bak.Ta ett vetrinärbesök innan det kanske blir värre.

Hundar har en kötel där bak som det kan sammlas gegg från avföring osv, den är oftast väldigt illaluktande och flytande, på cocker (och spaniel tror jag så är detta ganska vanligt, eftersom köteln är placerad så att dom inte kan tömma själva)

Detta kliar och är besvärligt, Vi måste trycka på kötteln för att få ur denna vätskan. men prata med vet om det är detta kan vet visa dig hur man gör.

Våra åker också kana och då är det dags att se över och tömma köteln.

Våran hund åker lite kana kanske en till två gånger om dagen, samtidigt som han luktar lite illa.

Det kan mycket väl vara analsäckarna som är fulla eller inflammation i dem. Om det är inflammation så måste de spolas ut och man brukar ofta sätta in antibiotika. Hur länge har er hund gjort det?

Ja det är bäst åka in i tid, för ja det är inte så trevligt om dom spricker. Min lilla hund har fått en sprucken och när han skulle bajsa efter vetrinären så bara skrek han:/ så sen bajsa han inte på flera dagar vart jätte hård i magen så det fick vi åka inn med:(

Så jag rekomendera åka inn nu, om du inte vet hur man tömmer dom själv och klarar av det ens.

Tack för alla svar!

Det var nån inflammation han hade fått, så dom spolade rent. Nu verkar allt vara bra med han:)

Men det som oroar mig mest är att hunden är grovt överviktig:crazy:
Eftersom jag bor på annan ort tills Juni, så tar mina föräldrar handom honom.

Han vägde 52 kg, 17 kg föör mycket!! Pappa fick ett special foder som han ska ha 1 dl på morgonen och 1 dl på kvällen.

Nu till min fråga, jag kommer flytta hem 1 Juni för att förstätta studera. Hur kan jag lägga upp motionen? förut så åkte jag mkt rollerblades, cycklade, och simmade m.m.

Antar att jag måste börja lungt nu? Eftersom han har gått upp väldigt mkt på ett halv år:(

Senast ändrad av en moderator:

lånar knappen lite...
Min hund gör också så ibland, det luktar inte illa eller så men hon gör ofta så när hon är i uppe i varv (när någon kommer hem ibland, när man ska ut å gå ibland) det händer kanske 1 gång i veckan/varannan vecka max (ibland en gång varannan månad ibland kan det hända 2-3 gånger i veckan). Vad beror det på? Kan hon också ha en inflamation? Eller är det bara att hon blir så till sig så hon vet inte vad hon ska göra? (ser ungefär ut så)

Har en omplaceringstik som höll på så första månaden hon bodde hos mig.Efter att ha bytt foder slutade hon.Tror det berodde på att hon fått dåligt foder på gamla stället hon bodde och hennes stress minskade när hon bodde här.

Liknande trådar

Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
9
· Visningar
861
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
620
Senast: Grazing
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 181
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 003
Senast: snöflingor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka