Hundelak?!?!?

P

Pimey

Har en 5 månaders valp som är hur go som helst mot andra människor och speciellt barn. MEN han har probem med andra hundar, stora som små. Han har bott ihop med en hel flock med andra hundar så han är van hundar men så fort vi går förbi en hund så gör han utfall morrar & skäller. Hälsar han på andra hundar eller dom nosar på han så blir han stel och börjar morra och visa tänder. Idag så rök han ihop med en whippet vi känner som är ganska dominant men de bet inte varandra utan bara markerade och våran nakenfis tjöt av rädsla.

Enda gången han är lugn och sansad är om jag promenerar med en annan hund brevid en stund sen så kan de hälsa utan problem. Men jag kan inte begära att alla man åker till ska gå ut och gå med sin hund för att min hund ska kunna betè sig.

Jag tycker jag gör allt rätt men det blir ändå "fel" möter vi en hund och han börja morra så försöker jag avleda han genom att säga: "Schhh" och snäppa till han på bogen men morrandet fortsätter men skällandet upphör. Jag har provat att bara gå utan att tänka på den andra hunden men utan reslutat. godis funkar inte.

Vad kan jag göra?
Jag tycker det är pinsamt att komma hem till folk när ens hund inte ens kan bete sig.
Så är han hundelak eller bara osäker? Jag vill kunna satsa på utställning & agility till sommaren :/

Sv: Hundelak?!?!?

En 5 månader gammal valp har jag svårt att tänka mig skulle vara aggressiv!
Låter i mina öron som en osäker hund och förmodligen förvärras situationen av att du förstärker med obehag vid möten.
Skulle definitivt rekommendera att gå en valp/unghundskurs.
Och JO, du kan visst be dina vänner/bekanta som har hund att gå en promenad innan, varför inte?
Ta tag i problemet med andra hundar omedelbart, börja i små steg, belöna hunden INNAN den hinner bli orolig.
Det är din uppgift att se till att hunden känner sig trygg och gör den inte det hos de vänner du besöker så lämna hunden hemma eller hos hundvakt.

Jag gissar på osäker. Sluta ge obehag vid hundmöten, bättre att ignorera och gå raskt förbi den mötande hunden. Du ska visa med hela ditt kroppsspråk att den där andra hunden är totalt ointressant. Nu talar du om för valpen att den gör rätt som morrar, den mötande hunden är så farlig att matte också hetsar upp sig.

Klart du ska satsa på utställning till sommaren, och agility nästa år. Börja med valp- eller unghundskurs så fort som möjligt, så ni får träffa andra hundar och hundägare.

Dessutom - det är en valp. Valpar kan inte "bete sig" rätt i alla situationer. ;)

Upplever du att problemet har blivit värre? Kunde han umgås normalt med andra hundar när du fick hem honom? Har ni några kända (snälla och språksäkra) hundar som han brukar leka med? Hur ofta får han träffa dem?

Håller med övriga, sluta straffa hunden, den förstår inte vad du vill/menar.
Googla på skvallerträning, med hjälp av det så får du möten med andra hundar att vara något positivt.

Självklart skall man gå ut o gå med sin o andras hundar så de får träffas ute på neutral mark innan man går hem till sig/dem, det är väl det minsta man kan begära om man skall umås med annat folk som har hund.

O gå valp/slyngelkurs med hunden.

Som sagt jag har provat att gå raskt förbi och ignorera men han gör samma sak ändå..även om jag är lugn och inte bryr mig.

skvallerträning är inget för mig, det verkar alldeles för bökigt också ska man ha hunden lös. jag gillar inte när hundar är lös :S

jag fick hem honom drygt för 2 veckor sedan så jag har inte haft han så länge.
Vi brukar gå ut oh gå med brorsans äldre golden, en lugn filbunke. Då skäller han på han först sen så gå han snällt brevid honom..så han gillar den hunden..

skvallerträning är inget för mig, det verkar alldeles för bökigt också ska man ha hunden lös. jag gillar inte när hundar är lös :S

Bara nyfiken? Varför vill du inte ha hunden lös? Den blir mer uppmärksam på dig och får inte styrka genom kopplet om den är lös!

Om den sticker i väg på annat skoj kan det vara bra att den kan vara lös och komma på inkallning!

MItt tips på ditt problem är att tycka andra hundar är urkul! Jag hade hade en hund som började som din i den åldern, men efter att jag fullkomligt exploderade av lycka varje gång vi såg en annan hund ändrade sig hans inställning till att bli lika dan som min!"

Vad har du fått det ifrån? Du behöver inte alls ha hunden lös för att skvallerträna.
Så du letar efter en enkel och snabb lösning?
Finns många quickfix men de håller sällan i längden.

Du säger ju själv att hunden accepterar andra hundar bara den får en chans att lära känna hunden först, med andra ord är din hund osäker vid möten av nya hundar.
Som sagt, gå en kurs hos en duktig instruktör.

Vad är det för ras?

Jag förstår om du tycker det är jobbigt om du förväntar dig att en 5-månaders valp ska veta hur man uppför sig. Den kommer inte att bli lättare att hantera i slyngelåldern.

Du gillar inte att ha hunden okopplad? Innebär det att den aldrig får springa lös på säkrade platser heller?

Jobbar du med kontakten er emellan?
Mvh

För att jag litar aldrig riktigt på att en hund håller sig vid mig oavett hur lydig dom än är. Vår gamla hund var ett riktigt proffs på lydnad men ibland hände det att han inte lyssnade och sprang fram och hälsa på folk fast han inte fick. Och eftersom det finns hundrädda människor så respketerar jag dom. Känner även flera "lydiga" hundar som inte är så lydig. utan de går dit de vill. Och eftersom skvallerträning verkar vara en form av träning i löst tillstånd så avstår jag. jag kan få bra kommunikation ändå.

där jag bor finns inget ställe som är inhägnat, bor mitt i stan typ så kan kan bara vara lös på våran gåväg en liten stund. av vad jag har läst så ska hunden vara lös, inte i början men sen så när den ser nått så kommer den tillbaka och "skvallrar" att den sett nått längre fram. Och jag litar inte på lösa hundar till 100% oavsett hur lydiga de är.

det är en chinese crested hairless. som tidigare skrivet så har vi inget inhägnat område häromkring utan jag bor mitt i stan typ. nää jag litar inte på lösa hundar till 100%

Din hund kan likla gärna gå bredvid dig och ändå skvallra att den ser något.
Men vill du inte så vill du inte.

det är en chinese crested hairless. som tidigare skrivet så har vi inget inhägnat område häromkring utan jag bor mitt i stan typ. nää jag litar inte på lösa hundar till 100%
En lösning är att du åker utanför stan och eventuellt har långlina. En 5 månaders hund måste ju få springa av sig litet. Sen tror jag att du som andra skrivit skall gå en valp/unghundskurs. Så här års börjar kurserna dyka upp.
Din osäkerhet smittar av sig på hunden, på en kurs är det mer kontrollerade former.
Lycka till.

Var bor du? En vän till mig har kines och är väldigt insatt i rasen, kan hända du kan få tips och råd av henne om du vill?

Jag har aldrig hört att man måste ha hunden lös vid skvallerträning. Det går lika bra i koppel, så det är ingen ursäkt ;)

Förmodligen är din hund osäker på hundar av andra raser eftersom han bara har träffat hundar av sin egen ras när han bodde i flock. En flock som han inordnat sig i som riktigt ung/liten. Så ta det lugnt med hunden och låt honom inte gå fram och hälsa förrän ni har gått jämsides med den andra hunden en bit så att han har hunnit läsa av den andra hunden. Han är helt enkelt osäker på avläsning av andra rasers språk. Och försök se ut några snälla vuxna hundar till att börja med tills han är säker på dem. En hund behöver inte hälsa på alla hundar man möter. Inga ryck i kopplet och inget ovett, bara uppmuntran.

Liknande trådar

Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
846
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 730
Senast: fixi
·
Hundträning Jag behöver råd från er! Vi har en hund som är strax över 1 år. Hon skäller oerhört mycket på andra hundar. Vi har verkligen försökt...
2
Svar
30
· Visningar
2 528
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 457
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka