Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kommer inte ihåg titlarna, men googla hundinstruktör kurslitteratur så finns där böcker som verkar bra!
Vill helst ha tips på böcker som folk faktiskt har läst och använt själva som dom kan rekommendera.
Men tack iaf! Ska kolla upp det.
I min bokhylla finns bl.a. Lydiga lyckliga hundar av Anders Hallgren. Han förmedlar en väldigt empatisk syn på hundar tycker jag.
Kontaktkontraktet av Eva Bodfält är också bra!
Henne kan du också höra i hundpoden - vår bästa vän: http://sverigesradio.se/hundpoddenvarbastavan
Så har vi så klart Hundens språk och flockliv av Lars Fält. En beskrivning av hunden ur ett etologiskt perspektiv. Alltså inte fokus på träning utan hur hundar fungerar som djur. Skisser på olika kroppsspråksuttryck och vad de betyder etc. En klassisk bok att ha i bokhyllan. Brukar låna ut den till mina kompisar som ska hantera mina hundar.
The Culture Clash av Donaldsson och Don't shoot the dog av Karen Pryer går in lite mer på djupet i hur inlärning/hundträning fungerar. Ett väldigt empiriskt perspektiv, "modern" hundträning med klickerträning men ändå rätt lättläst och tankvärt.
Sen så skulle jag verkligen undvika Barbro Alving, Cesar Millan etc finns säkert många som skriver böcker som antingen har enligt mig konstig moral/hundsyn och/eller bara inte förstår hur hundar fungerar, så jag tycker att det är bättre att fråga och bli rekommenderad än att bara googla. Ett tips är att vara extra vaksam när författare börjar förklara hundens beteende med dominans och rangordning. Visst kan hundar vara dominanta men det ämnet tycks ha lockat till sig de värsta populisterna/idioterna inom hundträning.
Men ett viktigt råd i detta sammanhang är att det är DU som ska uppfostra din hund och metoderna du använder ska kännas rätt för DIG. Lyssna gärna på andra och mer erfarna men du måste bilda dig din egen uppfattning för din hund kommer märka om du inte tror på det du gör och då är det lätt att göra mer skada än nytta.
Lycka till!
Tack för bra tips!
Det här blir ju min första hund så jag står liksom på noll när det kommer till kunskap. Men självklart skulle jag aldrig göra nått som inte känns rätt för mig. [/QUOTE ]
Det känns säkert självklart nu innan du har din första hund och får en miljon råd av nog så övertygande erfarna människor =p
Fast jag försöker mest göra mig rolig, klart det är bra att läsa böcker och lyssna på folk.