Hundbiten katt...

A

Alvtindra

Hej!

Min katt blev biten av en lösspringande hund med nos-sele. Hon fick brutet bröstben och punkterad lunga. Jag såg inte detta men mina grannar bevittnade händelsen och lyckades avbryta attacken. Min katt är nu opererad och hemkommen från djursjukhus. Hon är dessvärre oförsäkrad och även om hon är värd varje krona så retar det mig att hundägaren inte brytt sig det minsta (nu har jag fått reda på vem det är)

Jag har försökt att läsa på nätet vad som gäller och förstått att hundägare har ett striktare ansvar när det gäller sina djur men min fråga handlar om jag har någon chans att få tillbaka de ca 20 000 som jag har lagt ut såhär långt via skadeståndsbegäran (via hemförsäkring eller polisanmälan) eller om de har maxbelopp för det? Påverkas beloppet av kattens värde osv? Nån som vet?:confused:

Sv: Hundbiten katt...

Jag vet tyvärr inte vad som gäller men tycker att hundägaren ska ersätta.

Dock borde det vara lag på att ha djur försäkrade!!

Absolut borde alla djur vara försäkrade.

Orsaken till att mina katter inte är försäkrade är att när jag skaffade dem för 13 år sedan så var det mycket dyrare än vad det är idag och skulle kosta mkt för två djur och jag var student och de var innekatter.. nu är de för gamla. Pengarna i sig motsvarar väl egentligen det som det hade kostat och jag har ingen emot att lägga ut det beloppet men det hade känts mer rimligt om det inte var ett annat djur med en oansvarig ägare som låg bakom det. Räkningen hos veterinären är redan betald..

Som du säger har hundägaren ett strikt ansvar för den skada som hunden orsakar, det spelar ingen roll i det här fallet att din katt är oförsäkrad utan hundägaren ska stå för samtliga kostnader gällande din katts skada. Du ska med andra ord ha ersättning för ev förlorad inkomst, resa till och från veterinär, veterinärkostnader och medicin.

Vår ena hund blev biten av en annan hund vars ägare var polis, den polisen blev inkallad till förhör eftersom jag gjorde en polisanmälan, jag skickade även ett kravbrev till hennes jobb och det är diariefört som offentlig handling :devil: eftersom hon aldrig svarade i telefonen när jag försökte nå henne. För att göra en lång historia kort så fick jag full ersättning för inkomstavdrag, reseersättning med bil, mediciner och jourbesöket på djurklinik av hennes försäkringsbolag.

Eftersom du känner till vem ägaren är så ska du i första hand kontakta denne och kräva den på ersättning, den ska i sin tur ta kontakt med sitt eget försäkringsbolag som kommer att kontakta dig för en redogörelse. Om hundägaren inte vill ersätta så gör en anmälan, men eftersom det är dina grannars vittnesmål som är avgörande så måste de kunna intyga att det är den aktuella hunden som orsakat skadan.

Dock borde det vara lag på att ha djur försäkrade!!

Varför? Var och en väljer väl själv vad de vill lägga pengarna på. Jag skulle GLADELIGEN skippa försäkringen till mina katter om jag hade en buffert stor nog. Känner flera uppfödare av både katt, hund och häst som valt att göra samma sak, dvs ha en rejäl buffert istället för att betala stora summor för försäkringar varje månad.
Så länge djuret får adekvat vård spelar det väl ingen roll om det betalas av försäkringsbolaget eller djurägaren själv?

Tack Mia!

De såg händelsen och det var de som hjälpte mig att identifiera vilken port hundägaren bodde i och sen via andra grannar fick jag reda på vem det var. Hunden är tydligen uppmärksammad av andra i kvarteret och vissa är rädd för den. Att prata med ägaren är självklart det första jag ska göra, så får vi se vad de säger och annars så får jag gå vidare med polisanmälan.

Tack igen!

Alvtindra

Vilken tur att din katt klarade sig!
Strikt ägaransvar gäller för hund och självklart ska ägaren ersätta dig, att h*n sedan inte verkar bry sig gör mig förbannad! Om något av mina djur skulle attackera och skada en annan persons husdjur så skulle jag bli fruktansvärt ångerfull och ledsen och på studs erbjuda mig att ersätta skadan.

*knapplån*

Hur höga belopp kan man igenligen kräva att hundägaren betalar? Tänk om hundägaren och kattägare saknar försäkring. Kan tex kattägaren säga "Det spelar ingen roll hur dyrt det blir det är ändå inte jag som betalar så gör precis allt för att rädda katten".

Kostnaden för vetvård kan ju lätt sticka iväg på många tusen. 20.000 är ju ingen jättesumma när det kommer till vetvård utan snarare ganska normal. Tänk om man måste operera flera gånger och katten måste ligga kvar i två veckor. Då handlar det lätt om 60.000 och uppåt.

Mvh

Tora

Jag tycker man kan kräva hur mycket som helst, om hundägaren inte har råd så får denne ta ett lån eller ta det på avbetalning i 20 år eller vad som helst.
Fast det bör ju finnas en ganska god chans att katten klarar sig för att ersättning ska beviljas, om det är en mycket dålig prognos så för åtminstone kattens skull så bör man inte ge sig in i massa dyra och långdragna behandlingar.

*knapplån*

Hur höga belopp kan man igenligen kräva att hundägaren betalar? Tänk om hundägaren och kattägare saknar försäkring. Kan tex kattägaren säga "Det spelar ingen roll hur dyrt det blir det är ändå inte jag som betalar så gör precis allt för att rädda katten".

Kostnaden för vetvård kan ju lätt sticka iväg på många tusen. 20.000 är ju ingen jättesumma när det kommer till vetvård utan snarare ganska normal. Tänk om man måste operera flera gånger och katten måste ligga kvar i två veckor. Då handlar det lätt om 60.000 och uppåt.

Mvh

Tora

Strikt ägaransvar gäller, jag hade utan tvekan krävt hundägaren på ALLA kostnader. Har denne ingen försäkring så är det ju h*ns förlust.

*knapplån*

Mvh

Tora

Att hundägaren inte har nån försäkring kan ju knappast påverka? Man kan ju inte behöva avstå behandling bara för att hundägaren inte säger sig kunna betala? Kattens försäkring tror jag kvittar i ett sånt här fall, försäkringsbolaget kommer säkerligen kräva ut alla kostnader från hundens/hundägarens försäkring. Kattägaren ska väl inte behöva betala nått pga en oansvarig hundägare?

Det är som sagt hundägarens problem att ersätta vad hunden förstör/skadar, nu var det en oförsäkrad katt men nästa gång kan det vara en dyr tävlingshäst. Det går naturligtvis inte att driva in pengar av ngn som inga har, men det kan gå så långt som utmätning av lön och/eller egendom om det drivs till sin spets! Normalt(?) har väl de flesta ändå en hemförsäkring, om de har ett boende vill säga? I mitt fall så var det polisens hemförsäkring som gick in och ersatte mig för samtliga mina kostnader, en hundförsäkring hade inte gjort det utan då hade hon fått slanta upp ersättningskravet själv.

Utan att avslöja några namn så kan jag ju säga att hon försökte skrämma mig och hotade mig på telefon när hon lyckades jaga rätt på mig på jobbet. Det fungerade inget vidare utan jag tog kontakt med Datainspektionen för att förhöra mig om vilka rättigheter jag hade ifall jag skulle misstänka att hon eller ngn kollega skulle slå på mitt namn hos polisen och använda information i syfte att göra min tillvaro besvärlig. Jag hade i mina kontakter med dem även namngett henne ifall jag skulle behöva dra även den rundan med anmälan men det gick aldrig så långt. De tyckte däremot att det var mycket graverande det hon hade gjort och rekommenderade mig att anmäla det till hennes överordnande. :grin:

I min anmälan till hennes försäkringsbolag hade jag med min mailväxling med Datainspektionen, kopia på veterinärjournalen, kvitton på akutavgiften och mediciner, intyg av chef, kopia med MH på vår andra hund som närvarade, foton på blodet i snön, foton på våra andra hundar, klockslag, polisanmälan och rubbet då hon försökte klara skinnet genom att ljuga även för dem, men efter min rapport så kom pengarna in på kontot inom ett par dar och jag har aldrig hört ett ljud av varesig henne, ngn kollega eller försäkringsbolaget mer. :D Jag antar att hon insåg att hennes tomma hotelser skulle kunna slå tillbaka mot henne själv med allvarliga konsekvenser å yrkets vägnar och att en kontroll av inloggningar skulle vara förödande för hennes del om hon hade fullföljt dem. :cool:

Senast ändrad:

Tack alla ni som engagerat er och tagit er tid.

Precis Heulwen så är jag är också arg och besviken för att ägaren inte ens kollade hur det gått. Det är nästan det värsta. Majoriteten av djurägare skulle bete sig på ett helt annat sätt är min erfarenhet men inte i det här fallet. Den här familjen har inget gott rykte så det stärker mig att läsa hur Mia tog strid för det för det kan bli så i mitt fall också. Men om jag har tur så har jag fel..

När det gäller kostnaden så är det trots allt så att det är jag som ägare kreditkollas och det är jag som måste lägga ut pengarna kontant utan att faktiskt ha en garanti att jag får tillbaka en enda krona av dem och när i så fall. Alla kostnader har diskuterats med mig. Om de inte har hemförsäkring eller inte vill gå via den (för det är ju dom som måste kontakta SITT försäkringsbolag) så är det polisanmälan och skadeståndskrav den vägen som gäller och det finns ju ingen garanti att det ens går vidare.

Men att hon överlevde är största vinsten och när det gäller hunden så är det viktigt att ägaren inser sitt ansvar. Attacken var helt oprovocerad och det hade lika gärna kunna varit ett barn. Jag är enormt tacksam för mina grannar som ingrep och på så vis räddade min katt.

Tack till er alla igen. Ha en skön söndag!

Alvtindra

*knapplån*

Mvh

Tora

Hur höga som helst egentligen. Hundägaren är skyldig att reparera skadan som orsakats. Försäkringar eller inte. Däremot lär det nog löna sig för i detta fall kattägaren att kanske möta hundägaren halvvägs om det blir väldigt dyrt. Ju mer pengar det handlar om, ju svårare lär det vara att få ut pengarna från hundägaren.

*knapplån*

Vad jag funderade på är om vet tex säger "Det finns en operation som är på experimentstadiet den kostar 100.000 men den kanske kan rädda katten".

Kan man verkligen kräva att hundägaren betalar sådant som är utanför praxis?

Mvh

Tora

Det har jag svårt att tänka mig och som sagt så måste ju kattägaren betala först.. sen så får man titta på vad som var nödvändigt. Det verkar till exempel som att de inte ersätter en tågbiljett som jag ej kunde utnyttja och som ej var återlösningsbar.

Jag antar att de vill ha veterinärjournalerna och i min katts står t.ex uttryckligen att den här operationen krävs om hon inte ska riskera ytterligare skador på lungor och inre organ. Om det stått att den inte var nödvändig men att jag valt att göra den så kan jag tänka mig att försäkringsbolaget kan anmärka på det... det står även vad de uttryckt och förklarat för mig.. tror säkert att de tittar på beloppen och dess rimlighet.

/Alvtindra

*knapplån*

Vad jag funderade på är om vet tex säger "Det finns en operation som är på experimentstadiet den kostar 100.000 men den kanske kan rädda katten".

Kan man verkligen kräva att hundägaren betalar sådant som är utanför praxis?

Mvh

Tora

Praxis borde vara att följa veterinärens rekommendation och då rör det sig väl hemskt sällan om experimentella metoder.

Jag har mycket svårt att föreställa mig att en veterinär ens skulle föreslå en sådan operation då det snarare skulle bli en fråga om onödigt lidande för djuret och med osäker prognos.

Fast det har jag blivit erbjuden i alla fall 3 ggr, två på häst och en på hund. Hundens operation blev lyckad och den ena hästens. Så så ovanligt tror jag inte det är. Däremot så är det sällan som försäkringsbolag ersätter liknade "experiment".

Mvh

Tora

Självklart skall hundägaren ersätta skadan. Men att påstå att det lika gärna skulle kunna vara ett barn är knappast rimligt.
Många hundar ser kaller som ett bytesdjur o deras beteende mot katter har ingen koppling till deras beteende mot människor.
PL

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka