Nordthor

Trådstartare
Sedan jag var liten har jag fått inpräntat i huvudet att när man blir biten av ett djur (läs hund här), så ska man in till sjukhuset i ilfart för att få en stelkrampsspruta, samt att det är rutin från sjukhusets sida att ge just denna spruta när man kommer in och blivit biten. (Så verkar dock inte vara fallet enligt sjukvårdsrådgivningen.)

Jag själv är rätt ny i hundvärlden, men har förstått att då och då blir man tuggad på (ibland av misstag, ibland med flit :crazy:). Nu till frågan:

När ni blir bitna (så att det går hål och blir lite klämmskador). Hur gör ni då? Åker ni till sjukhuset och får det uppkollat för säkerhets skull, eller sköter ni skadorna hemma själv? I så fall, hur?

Kanske något konstig fråga, och eventuellt felpostad tråd (moderator får flytta den i så fall). Men jag tänker att det säkert är en del här på forumet som blivit smakade på och kan komma med bra svar ;)

Sv: Hundbett

Vad jag har förstått så är an ju vanligtvis vaccinerad, och den vaccinationen sköter om det aktuella bette. Den nya sprutan som du ev tar, är till "nästa gång". Alltså ingen brådska.

Om jag blir lite tuggad på, så tvättar jag mig med tvål och vatten. Jag är 50+ och lever än.
OM jag skulle bli svårt biten så det måste sys/repareras, så lär jag ju uppsöka vården för den skull, och då förutsätter jag att dom ger mig det jag behöver.
Andra kanske gör på annat sätt, men tvål och vatten, och vanlig sårläkning funkar för mig.

Det låter ju bra :laugh: (och ungefär så som jag tänkte att man borde sköta det).

Jag har en tendens att bli lite dramatisk när det gäller skador jag inte är helt hundra på hur man sköter om :angel:

Tvål och vatten och sedan skölja med lite sprit. Hålla koll så det ser bra ut. Skulle det gå ordentligt hål i direkt närhet till en led så blev det vårdcentralen och en kur penicilin. *stoppa inte ner handen mellan två terriers som bråkar* :cool:

Hund är inte så farligt så länge man har aktuell stelkrampsvaccination och tvättar aåret ordentligt.
Däremot bör man alltid söka vård vid kattbett då dessa ofta orsakar svårare infektioner (på sjukhusen skär de till och med bort lite av huden kring bettet för att minska spridning samt ger antibiotikakur).

Just i detta fallet är det ett par händer som råkat illa ut :crazy: Typ lite tandavtryck här och där över handrygg (heter det så?) och i handflata. Håller ett extra öga på handryggen då ;)

Haha, nej, inte stoppa ner händerna i hundslagsmål, det lärde vi oss här hemma förra sommaren (med en bruten tumme som följd)...

Hjälp :eek:! Där ser man.

(Tur att vi inte har katt då, eftersom jag blir supernojig när någon i familjen skadar sig.)

Smårepor från lek är bara att tvätta av, sånt hör till ;)
Även något djupare bett är bara att hålla rent, har du grundvaccination så gör de inte annat än tvättar rent på sjukhus iaf. Avbröt slagsmål själv i januari med tre fina hack in i knät som följd, jag blev dock beordrad att åka raka vägen till akuten då jag var höggravid så de ville inte ta några chanser. De gjorde rent ordentligt och jag fick en antibiotikakur.

Är du grundvaccinerad, vilket alla är som är uppvuxna i Sverige så behöver man bara en boosterdos var 20/30 år.

När min förrförra hund råkade tugga mig i fingret för några år sedan så såg det inte så vackert ut så jag åkte in på vårdcentralen och de tvättade rent det. De sa att om jag fick stelkrampsspruta som barn så skulle den räcka i 30 år ungefär så jag behövde inte ta någon. Mitt finger läkte och det blev inget problem alls.

Jag fyllde på difteri och tetanus förra året när jag fyllde trettio, så jag slipper fundera så mkt :D

Jag har aldrig blivit allvarligt biten men fått en del "kärleksbett", tex när vi leker. Har inte brytt mig alls om sådana småsår och det har gått finfint.

Nu är ju jag från de djupa skogarna, där sa man alltid att blir du biten av en hund, tvätta med tvål och vatten. Blir du biten av en människa, åk genast till vårdcentral.

Typ att så farligt är det inte.

Hund är som sagt inte så farligt. Katt däremot.. För några år sedan högg min ena katt mig rejält när han hade fastnat med bakbenet och var panikslagen. Det var rätt sent på natten så jag orkade inte bry mig just då, men redan på morgonen var halva handen dubbelt så stor, knallröd och gjorde rejält ont. Bara in till vårdcentralen och få recept på antibiotika, sen gick det till sig på någon dag.

djupare bett bör behandlas

Tuggad på blir man ju lite stup i kvarten när man har valp, och för småsår och rispor räcker det med tvål och vatten, (stelkrampsvaccinera sig bör man dock alltid göra om man håller på med djur eller trädgårdsarbete).

Men lite djupare bett, som kan bilda fickor bör man vara mera försiktig med, det fick jag lära mig "the hard way" för rätt många år sedan. Jag skulle sära på ett par hundar som rykt ihop, och eftersom den ena jycken envist hängde fast i den andras öra, försökte jag dumt nog bända upp käkarna på den. Resultatet blev ett rätt djupt sår i vänster långfinger, som jag först nonchalerade på mitt vanliga sätt. Lite tvål och vatten, sedan tog jag hundarna på en promenad för att de skulle lugna ner sig.

Två dagar senare var fingret tre gånger så tjockt som normalt och värkte ordentligt. Jag fick åka in till vårdcentralen två gånger och skära upp fingret för att få ut allt var. Det gjorde ont väldigt länge, och jag har fortfarande nedsatt känsel i det fingret.

Sen dess har jag mera respekt för djupare hundbett. Om de blir infekterade eller ej kan ju bero på vad hunden senast hade i munnen, och åtminstone mina hundar plockar upp rätt äckliga saker ibland.

Svar till alla; Gött att höra att jag kanske inte borde vara för orolig. Jag har tvättat med klorhexidinsprit (stavning?) lite då och då. Dock så är handen det gäller rätt så svullen idag (men jag antar att den varit det om den klämts i en ordentlig dörr också).

Får väl börja jobba på en mer avslappnad inställning till vissa skador, och lämna akuten till alla sargade gangsters med diverse kniv- och skottskador istället :cool:

Tack för hjälpen!

Jag blev biten av en hund i låret för ett par månader sedan. Jag ringde sjukvårdsupplysningen på kvällen och om det inte var i ansiktet eller så djupt att det verkade behöva sys så tyckte de att jag skulle ta kontakt med vårdcentralen dagen efter då jag inte fått min stelkrampsboost och det var dags för den. Så jag gick dit och fick min spruta och de kikade på såret och sa att det såg bra ut. Mitt sår såg ut så här, lite läkt på denna bilden:
318410_10150411009751228_762946227_10241434_1447167433_n.jpg

Å vad bra med en jämförelseskada! Tack ;)

Jag har faktiskt passat på att terrorisera sjvrådgivningen också och blev glatt överraskad över hur lugna de verkade. (Sen hade jag fått för mig att stelkrampen skulle fyllas på vart tionde år, vilket uppenbarligen var fel.)

För ca 3 år sen blev jag huggen av en hund runt handleden.
Valde att hålla kvar handen i hundens käftar tills någon annan fick väck honom då han var på attackhumör mot mig så om jag dragit ut handen hade han fått bättre kraft för ett nytt bett.
Så jag var mer eller mindre hålig runt hela handleden av hans käftar.
Jag såg till att tvätta och hålla ordentligt rent hemma själv istället för jag hatar sjukhus och liknande.

Detta har läkt jättefint och inget tecken på stelkramp på mig. :p

Liknande trådar

Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 923
Senast: starcraft
·
Hästvård Kele strikes again :crazy: Alla hästarna sov ute inatt eftersom bara Vision ville in, och när han insåg han skulle bli ensam inne...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 940
Senast: Kassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka