Hunden skall vakta och larma om det händer något.
Det skall den göra i princip hela tiden.
Så den är med oss, främst sambon, i vår vardag.
Upp på morgonen, följa med i bilen för att skjutsa sonen till skolan (kommunen har inte lyckats med att ordna skolskjuts).
Fm. Ute med den som är ute och jobbar.
Em. Vakta husse och larma om någon kommer eller telefonen ringer.
El. tvärt om.
Kväll. Gå ut med någon av oss på kvällsrundan runt gården. (Gård = stora ytor)
Bada i sjön eller leka på tomten eller något annat som hunden uppskattar minst en gång/dag.
Får den bara ladda om en liten stund, någon timme eller så, så är det fullt ös medvetslös igen.
Oj, nu så har jag skrivit massor.
Så jag hoppas att ni orkar med att läsa.
Jag tror så här.
Hunden är van att vila ganska så mycket och kan definitivt vara lugn på kommando.
Här hos oss så blir det inte så mycket vila så den har litet svårt med omställningen.
Där den bodde förut så arbetade människorna borta.
Vi arbetar hemma och hemifrån så den får liksom aldrig vara ledig.
Den följer oss som ett plåster så länge som den orkar.
Det är bra, den skall göra det för att sköta sina sysslor.
Nu så kan jag nog avslöja vad dessa är.
Den skall höra åt husse som har ett tilltagande hörselproblem med tinnitus och behöver hjälp med att höra telefonen, att det knackar på dörren eller att det kommer en bil på vägen.
Hunden sköter sina uppgifter mycket väl.
Rent spontant, eran hund är uttråkad och sover därför.
Att markera för telefon, dörr eller bil är väldigt lätta arbetsuppgifter, så vidare det inte händer någon var femte minut så skulle jag gissa att hunden helt enkelt tröttnat på att följa efter er för att det inte händer något.
En normal dag för min hund innebär lite morgonpromenad när vi hämtar daghunden, innan dess har han varit ute själv på tomten och checkat av läget. Under morgonpromenaden tränar vi lite kommandon som fot, sitt, ligg osv, hemma igen så lägger sig hundarna och vilat när jag jobbar. Min huligan larmat om någon är på trappan, det kommer en bil in på gården eller liknande. Det är visserligen självpåtagna uppgifter men ändock något han gör med stort engagemang. Mitt på dagen är det dags för långpromenad, uppåt en timme, kan bli mer beroende på hur mycket tid jag har, med lite träning som att hoppa upp på stenar, gå runt träd och liknade. Sen hem och vila igen när jag fortsätter jobba/plugga, alternativt är med ute i trädgården när jag håller på. Det tycker han är rätt trist för att vara helt ärlig så vi lägger in lite små träningsgrejer bara för att han ska vara nöjd. Just nu tränar vi balans i skottkärra, det tar på krafterna.
Sen ytterligare promenad, hem med daghunden och kvällarna ser lite olika ut, cykling, miljöträning eller vad som nu står på schemat.
När jaktsäsongen har börjat så är det jakt 1-3 dagar i veckan då han verkligen får arbeta till max, och han är en väldigt glad och nöjd hund.
Om det är så att du/ni inte får med hunden på sånt ni vill göra så skulle jag nog fundera på att hitta något bättre att motivera hunden med, det ska vara värt att arbeta för.