Hundars sömnbehov?

Du kan iaf absolut göra de där spåren du önskar.
Jag tror att jag gör så att jag börjar att öka på med flera aktiviteter efter hand så vänjer den sig nog vid det hela.
Den är definitivt inte trött i kroppen utan det är huvudet som sätter begränsningen som det verkar.

Det är ju också en omställning att flytta till en ny familj med nya rutiner och andra omgivningar.
Vi har bara haft den i 3 månader.

Hunden skall vakta och larma om det händer något.
Det skall den göra i princip hela tiden.
Så den är med oss, främst sambon, i vår vardag.

Upp på morgonen, följa med i bilen för att skjutsa sonen till skolan (kommunen har inte lyckats med att ordna skolskjuts).
Fm. Ute med den som är ute och jobbar.
Em. Vakta husse och larma om någon kommer eller telefonen ringer.
El. tvärt om.
Kväll. Gå ut med någon av oss på kvällsrundan runt gården. (Gård = stora ytor)
Bada i sjön eller leka på tomten eller något annat som hunden uppskattar minst en gång/dag.

Får den bara ladda om en liten stund, någon timme eller så, så är det fullt ös medvetslös igen.

Oj, nu så har jag skrivit massor.
Så jag hoppas att ni orkar med att läsa.

Jag tror så här.
Hunden är van att vila ganska så mycket och kan definitivt vara lugn på kommando.
Här hos oss så blir det inte så mycket vila så den har litet svårt med omställningen.
Där den bodde förut så arbetade människorna borta.
Vi arbetar hemma och hemifrån så den får liksom aldrig vara ledig.
Den följer oss som ett plåster så länge som den orkar.
Det är bra, den skall göra det för att sköta sina sysslor.
Nu så kan jag nog avslöja vad dessa är.
Den skall höra åt husse som har ett tilltagande hörselproblem med tinnitus och behöver hjälp med att höra telefonen, att det knackar på dörren eller att det kommer en bil på vägen.
Hunden sköter sina uppgifter mycket väl.
Rent spontant, eran hund är uttråkad och sover därför.
Att markera för telefon, dörr eller bil är väldigt lätta arbetsuppgifter, så vidare det inte händer någon var femte minut så skulle jag gissa att hunden helt enkelt tröttnat på att följa efter er för att det inte händer något.
En normal dag för min hund innebär lite morgonpromenad när vi hämtar daghunden, innan dess har han varit ute själv på tomten och checkat av läget. Under morgonpromenaden tränar vi lite kommandon som fot, sitt, ligg osv, hemma igen så lägger sig hundarna och vilat när jag jobbar. Min huligan larmat om någon är på trappan, det kommer en bil in på gården eller liknande. Det är visserligen självpåtagna uppgifter men ändock något han gör med stort engagemang. Mitt på dagen är det dags för långpromenad, uppåt en timme, kan bli mer beroende på hur mycket tid jag har, med lite träning som att hoppa upp på stenar, gå runt träd och liknade. Sen hem och vila igen när jag fortsätter jobba/plugga, alternativt är med ute i trädgården när jag håller på. Det tycker han är rätt trist för att vara helt ärlig så vi lägger in lite små träningsgrejer bara för att han ska vara nöjd. Just nu tränar vi balans i skottkärra, det tar på krafterna. ;) Sen ytterligare promenad, hem med daghunden och kvällarna ser lite olika ut, cykling, miljöträning eller vad som nu står på schemat.
När jaktsäsongen har börjat så är det jakt 1-3 dagar i veckan då han verkligen får arbeta till max, och han är en väldigt glad och nöjd hund.

Om det är så att du/ni inte får med hunden på sånt ni vill göra så skulle jag nog fundera på att hitta något bättre att motivera hunden med, det ska vara värt att arbeta för.

Svårt att tro, den är ju som ny efter litet sömn.
Och så är den ju precis nyss genomgången av veterinär.
Var det för tre månader sen? Det kan ha hänt saker sen dess. Äter den bra? Vad ger ni för mat? Normal avföring?

Den aktivitet du beskriver är ingenting för en schäfer i den åldern. Att den skulle bli så trött av det att den går och gnyr låter osannolikt.

Var det för tre månader sen?
Veterinärbesiktningen var för bara några veckor sedan.
Den var tröttare innan.
Den äter bättre med tiden och har lagt på sig nya och fina muskler.

Den åt dåligt när den kom och hade haft svårt att anpassa sig till att bo på hundstall som den gjorde mellan sin förra familj och oss.
Den trivdes inte och åt dåligt där så den var litet tunn när den kom hit.

Just nu så är den hur som helst ute och kastar pinne med sonen.
Den rejsade även runt i fruktträdgården.
Men då så har den ägnat dagen åt att ligga och vakta mig som är sjuk.
Den verkar att tycka att sådant är viktigt.

Den får Eukanuba Adult 1-6 år att äta.
Det liknade bäst det som den hade fått förut.

Jag skall ta och hålla koll på vad den egentligen gör under en dag.
Det är nog litet oklart i nuläget.

Hunden skall vakta och larma om det händer något.
Det skall den göra i princip hela tiden.
Så den är med oss, främst sambon, i vår vardag.

Upp på morgonen, följa med i bilen för att skjutsa sonen till skolan (kommunen har inte lyckats med att ordna skolskjuts).
Fm. Ute med den som är ute och jobbar.
Em. Vakta husse och larma om någon kommer eller telefonen ringer.
El. tvärt om.
Kväll. Gå ut med någon av oss på kvällsrundan runt gården. (Gård = stora ytor)
Bada i sjön eller leka på tomten eller något annat som hunden uppskattar minst en gång/dag.

Får den bara ladda om en liten stund, någon timme eller så, så är det fullt ös medvetslös igen.
Du beskriver en dagsschema som äldre mops genomför utan att bli mer än normaltrött på kvällen. Att vakta och larma faller sig alldeles naturligt för majoriteten av alla hundar, och jag tror inte att någon frisk hund blir trött av de (oftast självpåtagna) sysslorna. Tre månader är mycket mer än tillräckligt lång tid för en hund att vänja sig vid en ny miljö och familj.

Jag tror att hunden är behöver ett riktigt jobb, alltså uppgifter som ni leder och organiserar, och som kräver att hunden använder sin hjärna och näsa. Om hunden inte gnäller för att den har ont någonstans, så piper den av undersysselsättning. Sätt i gång och aktivera om ni vet att den är frisk!

Sätt i gång och aktivera om ni vet att den är frisk!
Jo jag skall nog ta och prova det.
Om inte annat så visar det ju sig hur det är fatt på det viset.
Antingen så hänger den med på upptågen eller så ser man säkert att det är något som felar.

Hur som helst så larmade den för en bil alldeles precis och påstår att det vore kul att gå ut och kolla närmare.
Så det skall vi ta och göra.

Min hund, en liten jackrussel-dansk-svensk gårdshund korsning är seriöst tränad för att säga till när någon kommer eftersom jag hör så dåligt. Detta sköter han och tar på stort allvar. Han är i stort sett alltid med mig vad jag än gör. Han är alltid lös här hemma och springer mycket. Jag har haft enormt dåligt samvete för att jag inte har kunnat aktivera honom så som tanken var när han flyttade hit eftersom jag blev väldigt sjuk. Att en schäfer skulle bli trött av det du beskriver ser jag som helt otänkbart. Att han går runt och piper tyder på att han är uttråkad. Skulle han vara trött så hade han lagt sig och sovit.

Att en schäfer skulle bli trött av det du beskriver ser jag som helt otänkbart. Att han går runt och piper tyder på att han är uttråkad. Skulle han vara trött så hade han lagt sig och sovit.
Nu så är jag i alla fall helt övertygad om att jag utan dåligt samvete kan dra igång aktiviteter.
Ingen här har ju bett mig att vara försiktig.

Så jag kör på.
Håll tummarna för oss.

F.ö. Himmel vad mysigt det låter med en sådan korsning.

Det är det :love: Han skulle varit renrasig dansk-svensk gårdshund enligt omplaceringsannonsen och jag kärade ner mig i hans ögon direkt jag såg bilden så när jag insåg att han inte var renrasig så var det försent :rofl: Men det blev väldigt bra ändå och det är ju det viktigaste :) Jag hade ändå inga planer på att tävla eller på att ställa ut så för den sakens skull spelade det ju ingen roll heller.

En 18-månaders schäfer som man behöver motivera för att hitta på nåt? Det borde tvärtom vara så att den klättrar på dem och hittar på rackartyg för att göra av med sin arbetslust nånstans.
Av någon anledning så har I_U och hunden inte förstått varandra eftersom hon verkar ha uteslutit att den skulle vara sjuk, alltså är ju frågan om det kanske måste triggas igång en lust att jobba igen, dvs hitta rätt motivation. Att vara full av energi behöver ju inte betyda att man inte behöver hitta rätt knappar för att förstå varandra.

Svårt att tro.
Den gör mer än din hund på en dag.
Att alltid vara med husse eller mig betyder ett mycket aktivt liv.
Oftast ute.
Jasså? Varför beskriver du inte allt då? För det du beskrev är inget min hund skulle bli särskilt trött av... Att ni är aktiva och gör saker betyder inte att hunden är aktiv, att följa med runt och titta på er ger inte hunden något för att vara helt ärlig. Min hund är åtminstone nöjd med tillvaron, ständigt intresserad av att göra saker med mig och orkar utan några problem spåra uppåt en timme utan att visa några trötthetssymtom... Under jaktsäsong jagar han utan problem en halv dag i full fart och är ändå intresserad om det skulle behövas.

Just nu så är den hur som helst ute och kastar pinne med sonen.
Den rejsade även runt i fruktträdgården.
Men då så har den ägnat dagen åt att ligga och vakta mig som är sjuk.
Den verkar att tycka att sådant är viktigt.
Kasta pinnar är lek, träna apportering med rätt avlämning är träning... Att leka blir få hundar trötta av, ja de blir av med lite spring i benen men trötta? Eller jo att leka med hundkompisen i ett par timmar och simma i sjön, det gör min trött, men då pratar vi fullt ös medvetslös i djup sand... Inte något som sker utan rejäl uppvärmning, med en hund som jag vet är vältränad och under övervakning.

Men om jag var i din situation så skulle jag som sagt prata med den som har förmedlat hunden och som har möjlighet att se hunden "in action", för som sagt så här över nätet så känns det mest som två alternativ, sjuk hund eller understimulerad hund... Att den skulle jobba så hårt så att den inte orkar hålla igång en hel dag känns väldigt osannolikt.

Jag kallar min "lill tjej" for min ADHD tjej. Hon vilar bara ordentligt pa natterna. Hon kommer a andra sidan vid 9 tiden pa kvallen och sager till att det ar dags att ga isang.:p Hon vilar i en halvtimma eller max en timma pa dagen, sedan borjar hon rota runt ... Om hon har fatt ordentlig "hjarn gymnastik" (spar eller nas jobb) ar det helt okay for henne att tugga lite pa en leksak och sedan sova en stund igen.
Har vi bara tranat lite lydnad eller den typen av traning och vi varit pa langpromenad (en timma eller mer i rask takt da hon och Mandy formodligen rusar 10 ganger strackan jag gar) piper det lilla monstret av att vara uttrakad. Om jag inte vill eller kan jobba mer med henne da har jag alltid ett par frusna margben i frysen sa hon (och Mandy ocksa sa klart) far nagot att gora en stund.

Det ar inte alltid sa latt med arbetande hundar. De kraver mycket for att trotta ut hjarnan, men det allra basta ar nos ovningar som sparning, uppletande, eller liknande.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Vi ska såklart kolla med bolagen, men mitt går inte att nå idag. Både jag och maken har inkomstförsäkring och har därför känt oss ganska...
Svar
13
· Visningar
948
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 522
Senast: corzette
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 022
Senast: Farao
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
861
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V