Hundars hörsel?

Turelur

Trådstartare
Hej!
Att hundar hör mycket bättre än vi människor vet jag ju, och att de hör helt andra frekvenser än vi,
men efter reportaget i hundsport började jag fundera om det verkligen är så att hunder hör de ljud vi hör fast 4 gånger starkare.

Någon på Buke som är duktig på hur hundens hörsel fungerar?

Min tanke: om hunden upplever alla ljud 4 gånger starkare än vad vi gör,
så skulle det bli väldigt plågsamt vid jakt tex. människor vill ju gärna ha
hörselskydd när man avlossar ett skott, skuter man mycket utan drabbas
man ju lätt av nedsatt hörsel, upplever hunden skottet 4 gånger starkare
borde det vara mycket plågsamt för hunden? visst finns det skott rädda
hundar, men väldigt många som klarar det bra. Får jakthundar nedsatt
hörsel? kan hundar som jobbar i bullrig miljö få nedsatt hörsel pga för mycket
ljud så som människor kan få?

När jag väl börjat fundera på detta kom jag fram till att jag inte kan ett
dugg om hur det verkligen fungerar.

Släng Er in i tråden och kom med fakta och funderingar!

Sv: Hundars hörsel?

Jättebra tråd!! Har nämligen själv på sistone funderat på detta jättemycket då jag nu är sambo med min pojkvän som älskar att lyssna på rock - HÖGT! Jag som verkligen inte gillar rock, har alltid nu kommit med ursäkten: "Sänk, tänk på hundarna, dom hör många gånger högre än oss!!" Just för att han ska sänka (så jag slipper höra musiken:angel:). Men sen undrar jag om det ligger någon riktig fakta bakom det, stör inte hög musik hundarnas hörsel? För övrigt så verkar dom inte alls störda utan kan sova djupt när hans musik spelas eller när han själv spelar på elgitarren (han spelar i band och måste repa ibland hemma)

jag har tänkt på samma sak, främst när jag åker bil och har radion på. Mina hundar verkar inte bry sig men jag blir ändå sådär att "oj, nu är hundarna med så nu måste jag lyssna på jättelåg volym" fastän hundarna inte verkar bry sig alls

Är för lat för att resa mig och gå och hämta hundsport. Står det där att hundar höra ljud fyra gånger högre än människor?

Jag tycker det låter totalt ologiskt. Hur skulle ljudvågorna kunna blir starkare i hundens öron?

Jag citerar:
"Något annat att tänka på när det gäller hundens fyra gånger bättre hörsel är att om det finns ett jobbigt ljud eller hundar som står och skäller så att du blir irriterad och flyttar 150 meter bort för att få träningsro, så behöver du flytta ytterligare 450 meter för att ljudet inte ska störa din hund"

kanske jag som misstolkar det helt, jag tycker det borde vara som russinbulle och hawaii skriver!

De verkar helt klart ha mer selektiv hörsel än vad vi har. För annars hade de inte kunnat sova framför högtalarna med jättehög deathmetal trots att de lika gärna hade kunnat gå in i ett annat ljudisolerat rum men ändå höra när kylskåpsdörren öppnades....

Jag kan tänka mig att de är 4 ggr bättre än oss på att urskilja ljud, inte att allt skulle låta 4 ggr högre. Att de är bättre än oss på att urskilja t.ex. ett rådjurs steg i skogen från suset i träden, våra egna klampande steg, sorlet från bäcken i närheten etc.

Såhär jag har förstått det (Notera att jag ej vet, utan det är min UPPFATTNING, inte fakta!)

Hundar hör inte högre, dom hör tydligare. Detta betyder alltså inte nödvändigtvis att höga ljud blir ännu högre i deras öron. Sedan har även vissa tester visat att hundar kan stänga ute vissa ljud (frekvenser?) som kan vara störande. Man behöver sällan överrösta musiken för att kalla på sin hund, eller inte jag iaf :) Men som sagt, detta är inte fakta! Om någon kan bekräfta/motbekräfta så är jag bara glad, alltid kul att lära sig :D

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 679
Senast: Ragdoll
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 337
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 430
Senast: Migo
·
Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
3 498
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka