Hundar utan hem?

Sv: Hundar utan hem?

Red_Chili; Jag är fullt medveten om att det skiljer sig mellan de olika vinthundarna, dåligt formulerat av mig :) Har läst på så mycket jag bara kan hitta om de hundraser som är intressanta (salukis och greyhounds). Ska ta mod till mig och ringa olika uppfödare angående omplacering då, har varit orolig att jag ska uppfattas som "fräck" eller oseriös.

Jättebra :laugh:
Många rasklubbar har valpförmedlare och folk som på något vis har hand om just omplaceringar. Kanske du kan ringa till, eller maila, en sådan person. De borde ha stora kontaktnät och ha bra koll.
Så länge du förklarar fint vad du vill och varför, samt är öppen för att lyssna på vad de har att säga så är det nog inte många som uppfattar dig som "fräck" eller "oseriös".

Om jag råkar höra något om en grey eller saluki som letar nytt hem så ska jag försöka komma ihåg den här tråden och hojta till.

Om du skulle komma ihåg att göra det skulle jag vara oändligt tacksam, just salukis har varit min barndomsdröm sedan första gången jag träffade en! Måste bara OT säga att jag följer vinthundstråden och dina damer är helt enkelt fantastiska! :love:

Winni; det var verkligen inte meningen att sätta mig på mina höga hästar med den kommentaren, det var endast som svar på Swats inlägg. Ser inte ned på andras val så länge ingen far illa av det, ber om ursäkt för min dumma ton.

Oj, den här tråden har jag helt missat. Skyller på vinthundstråden som tar upp all buketid :D

Förutom min egna whippet är jag jourhem till en pensionerad kappgreyhound som är från Irland och HUH. Hans historia är att han är uppfödd hos en svensk tjej på Irland som födde upp en kull greyhounds som inte presterade på topp på banan. Därför ödesbestämda att avlivas eller få nya hem. På irland är folk inte speciellt intresserade av att ta hand om ex-kapphundar (efter vad jag förstått) så denna kvinna såg en andra chans för hundarnas i svenska HUH. Hon behöll en själv på Irland, men resten fick hon skicka hit till Sverige.

Jag såg Barrabas (min jourhund) på blocket. Då var han och hans syster redan i ett jourhem i Malmö och han skulle till ett eget jourhem/hem för att de två stressade upp varandra vid hundmöten. Eftersom han redan var så nära ändå, och jag gärna vill ha en vintis till, så träffades vi och konstaterade att Cc och Barre fungerade super ihop. Nästa dag var han hemma hos mig och är världens underbaraste kille, förutom just vid hundmöten. Ingen kris där, men han blir osäker. Ju mindre hundar desto godare ser de ut att smaka och blir han presenterad för (stora) hundar så går det oftast väldigt bra. Inte aggressiv men denna världen är ju helt ny, så han behöver tid och god ledning.

Nu har han såklart fått en egen plats i mitt hjärta, men dyker det perfekta hemmet upp så har min studentekonomi och jag beslutat att jag inte har råd att köpa ut honom från HUH plus ha en försäkring till att betala. Tills dess får han all den kärlek, vård och stimulans han behöver och berikar mitt liv väldeliga. Skönare hund får man leta efter :love: Hans hjärta är stort och han är alltid glad och lugn inne som sig bör med en vintis. Är han kvar efter sommaren och jag har jobbat ihop lite stålar så stannar han nog kvar hos mig, men tills dess så hoppas (lite) att ett perfekt hem inte dyker upp :angel:.

Apropå HUH så har jag kontakt med ett par stycken från organisationen och de är väldigt måna om Barre. Har dessutom kontakt med uppfödaren till honom som är kvar på Irland som följer hela kullen och ser till så att de har det så bra som möjligt. Bara positivt om HUH såhärlångt alltså.

Angående herrelösa hundar runt om i världen och vad man ska göra åt dem så är jag kluven och håller med många talare i tråden. Jag hade förmodligen inte hört av mig till HUH om en hund som redan var på Irland som skulle skeppas hit och jourhemmas, omplaceras osv osv. Vet ärligt talat om det är så mycket bättre än att avliva på plats. Man vill rädda alla, men till vilket pris? Barre var i situationen att han var i sverige och jag såg ingen anledning till att inte hjälpa honom med en andra chans i livet.

Red_Chili:
Det var nog jag som nämnde det att ta hit en och annan avdankad racehund från Irland kan få upp ögonen för fler människor som i sin tur uppmärksammar problemet och kanske gör något vettigt åt informationen. Jag själv kommer inte att åka till Irland och börja ägna mig åt att rädda greyhounds eller förgöra racing-industrin, men kanske mina historier om hur hemskt det är kan få en och annan att börja tänka och så är en boll i rullning. Säkert flummigt och långsökt, men jag ser inget större fel i att sverige räddar och annan racinghund från Irland.

Självklart ska hundproblemet i Sverige också adresseras och rimligtvis borde man ta hand om de som finns här innan man engagerar sig i resten av världen. Ska jag ta emot en omplacering till så blir det en som redan är i sverige (som ju var fallet nu också, om än hans ursprung var Irland).

Senast ändrad:

De kanske SKA sitta i karantän men gör det ofta inte. Det är inte alltför sällan som veterinärintygen inte är äkta och hunden i fråga är sjuk vilket uppenbarligen måste ha setts redan i utlandet eller att en hund som sägs vara kastrerad inte är det.

Lägger man lite möda på det hela så är det faktiskt lätt att hitta en omplacering även i Sverige även om man sorterar bort tex bruksrasblandningar, pb-liknande mixer och liknande.

Lägger man lite möda på det hela så är det faktiskt lätt att hitta en omplacering även i Sverige även om man sorterar bort tex bruksrasblandningar, pb-liknande mixer och liknande.
På hundstallen och jourhemmen är det framför allt ovanstående hundar just för att ägarna velat bli av med dom fort, men, när jag för två år sen satte igång och letade, främst efter en specifikras men även lite småintresse på 2-3 andra raser så hittade jag flera lämpliga (eller blev tipsad/kontaktad)hundar på bara ett par veckor.
Alla raserna var relativt ovanliga raser av "liten sällskapsras" och jag hade en del krav.
Mindre än tre veckor från att jag bestämt mig för att titta runt så fanns en hund hemma. Kontaktar man rasföreningen och fiskar lite så tror jag det är lättare än man tror!

*KL*

Det är många i tråden som ifrågasätter varför man tar hit hundar ifrån Irland. Det är väldigt enkelt faktiskt - för att det går och för att det är så lätt.

Irland är en ö och har inga sjukdomar eller parasiter som inte redan finns i Sverige, vilket innebär att det är fri införsel på hundar från Irland och England. Man behöver bara ett pass, ett veterinärintyg och en avmaskning.

Det går inte att sticka under stol med att HUH tjänar pengar på att ta in hundarna från Irland. Det är därför de gör det.

Irland är inget u-land där man inte klarar av att ta hand om sina djur. De älskar sina hundar och hundhållningen är precis som i Sverige för det mesta jättebra. Däremot har Irland en annan kultur, och det är att istället för att rivat försöka sälja en hund så lämnas den iväg till ett hundstall. De som letar efter en ny hund åker till hundstallet och köper en där. De fungerar lite som förmedlare nästan. Mitt emellan hem, så att säga.

På HUH hemsida står det alla möjliga hemskheter och så får de det att låta som att alla hundar på hela Irland är misskötta, och så är verkligen inte fallet. Det är ungefär samma grad av misskötsel i Sverige som det är på Irland.

Så varför "räddar" man hundar från Irland? För att det är enkelt och för man kan tjäna pengar på det. Och för att personer tycker att de gör en god gärning. Svenska hundar "räddar" man inte på samma vis. ;) Det ger inte lika höga moral-poäng. :smirk:

Jag har haft o tävlat med två greyhounds. En köpt i uppfödd i i sverige o köpt som valp, den andra född på irland o köpt vid åtta mån. Bägge var skitmysiga men skillnaden i hanterbarhet var ändå enorm.
PL

Senast ändrad:

KL

Red_Chili; Jag är fullt medveten om att det skiljer sig mellan de olika vinthundarna, dåligt formulerat av mig :) Har läst på så mycket jag bara kan hitta om de hundraser som är intressanta (salukis och greyhounds). Ska ta mod till mig och ringa olika uppfödare angående omplacering då, har varit orolig att jag ska uppfattas som "fräck" eller oseriös.

Dressyrtjejen; Gratis? Jag tycker att har man inte råd att betala för en hund ska man inte ha en, har i min hundbudget räknat med att betala upp runt 10 000 kr för den tilltänkta. Precis som om jag hade skaffat en valp!

Swat; När jag skrev "adoption" så var det helt utan någon känslomässig laddning, har ingen aning om varför jag skrev så istället för omplacering. Det som du skriver om problematiken med att bara ha någon annans ord för hur en hund är håller jag helt och fullt med om. Skulle aldrig vilja skaffa en hund utan att ha träffat den tidigare, helst ett par gånger! De hundar som jag varit intresserad av på HuH är två äldre svenska hundar, alltså ingen rosaskimmrande dröm om att "rädda" avlivingingshotade hundar från främmande länder.

Mitt dilemma är att jag inte vill stödja någon skum verksamhet där hundarna i det långa loppet far illa, eller föra hit sjukdomar som gör att vi inte kan plocka bär i skogen. Samtidigt som jag verkligen tror att vi skulle funka bra med de hundar vi blivit förtjusta i. Får helt enkelt leta vidare och hoppas på att vi hittar en trevlig hund som passar oss. (Många svenska säljare har känts väldigt olustiga, det är därför många hundar förpassats på blocket).

Tack för era svar!

Gratulerar er till valet om ni köper en greyhound. Kontakta Greyhoundklubbens valphänvisare hon har även hand om hänvisning av vuxna hundar.
www.greyhound.nu

kl

Säger som många andra; -Vill man ha vinthund, och då speciellt en Greyhound, är det bara att gå in på resp. ras klubb, eller kolla upp uppfödare som är aktiva inom kapplöpning. Dom har i stort sätt alltid hundar som är klara på banan som behöver nya hem, eller så passar dom inte in i flocken/uppfödningen längre.

Ang HUH, jag har själv varit intresserad av vinthund från dom. Tyckte att dom verkade mycket seriösa och fyllde i deras intresseanmälan, som faktiskt ställer bra frågor.
Jag skrev klart att jag inte ville ha en hund direkt, utan ville veta mer om organisationen och om dom hundar som fans i Sverige. Efter en vecka blev jag uppringd flera gånger och dom i princip GAV mig hundar(ej jourhem), utan att ha träffat mig eller fått någon referens om mig. Jag blev lite chockad.

Sen har jag hört mycket negativt men har ingen aning om om det stämmer.

Nu har jag mer kött på benen och kommer nog med största sannolikhet ta en äldre vinthund från Sverige istället.

TS Lycka till i letandet och hoppas att du hittar din hund!

Glömde att skriva att många av dom Ir. kapphundarna kan vara mycket farliga runt små hundar, då dom lätt ser dom som ett byte. Så om det står "passar inte med katter" ska man vara mycket försiktig runt småhundar och andra djur.

Jag har haft o tävlat med två greyhounds. En köpt i uppfödd i i sverige o köpt som valp, den andra född på irland o köpt vid åtta mån. Bägge var skitmysiga men skillnaden i hanterbarhet var ändå enorm.
PL

Skulle vara intressant att veta hur du upplevde att skillnaden var.

Senast ändrad:

*KL*

Det är många i tråden som ifrågasätter varför man tar hit hundar ifrån Irland. Det är väldigt enkelt faktiskt - för att det går och för att det är så lätt.

Irland är en ö och har inga sjukdomar eller parasiter som inte redan finns i Sverige, vilket innebär att det är fri införsel på hundar från Irland och England. Man behöver bara ett pass, ett veterinärintyg och en avmaskning.

Det går inte att sticka under stol med att HUH tjänar pengar på att ta in hundarna från Irland. Det är därför de gör det.

Irland är inget u-land där man inte klarar av att ta hand om sina djur. De älskar sina hundar och hundhållningen är precis som i Sverige för det mesta jättebra. Däremot har Irland en annan kultur, och det är att istället för att rivat försöka sälja en hund så lämnas den iväg till ett hundstall. De som letar efter en ny hund åker till hundstallet och köper en där. De fungerar lite som förmedlare nästan. Mitt emellan hem, så att säga.

På HUH hemsida står det alla möjliga hemskheter och så får de det att låta som att alla hundar på hela Irland är misskötta, och så är verkligen inte fallet. Det är ungefär samma grad av misskötsel i Sverige som det är på Irland.

Så varför "räddar" man hundar från Irland? För att det är enkelt och för man kan tjäna pengar på det. Och för att personer tycker att de gör en god gärning. Svenska hundar "räddar" man inte på samma vis. ;) Det ger inte lika höga moral-poäng. :smirk:

Hundhållningen på Irland tycker inte jag generellt kan liknas med den vi har i Sverige. Vi promenadrastar våra hundar flera gånger per dag, det är sällan de irländska hundarna får ut på promenader. De håller oftast till på baksidan av huset eller så släpps de lösa under dagen för att springa fritt hur som helst. Där har du mycket av "valpavlingen" också.

Man lämnar sin hund på ett dog pound av olika orsaker, man har ledsnat på den, hunden har blivit större en man räknade med att den lilla valpen skulle bli osv. Hundfångaren gör sina turer och hämtar upp lösa hundar och där har ägaren några (max 5 dagar) på sig att lösa ut sin hund. Och vist, man går kanske dit för att skaffa sig en ny hund, men hur många hundar tror du pounden kan förvara innan burarna blir fulla? Då avlivas det hundar och inte bara de som inte går att omplacera.

Hundarna som HUH gör klara för införsel i Sveriga är vaccineras, avmaskade, avlusade, veterinärbesiktade, kastrerade (om det inte är för unga eller t.ex i löp), de får EU pass och blir försedda med ett microchip. Om de varit i ett jourhem i Sverige, så veterinärkollas de igen innan den nya ägaren får ta den. Behöver något åtgärdas hos vet. så görs det utan att det kostar nya ägaren något.

Jag har väldigt svårt att tro att HUH gör det hela ur ett vinstintresse. Det måste kostar dem mer en de får in på varje hund, med enkel matematik.

Jag tycker att det ger lika höga moralpoäng, som du kallar det för, att ta en vuxen omplaceringshund oavsett var ifrån man tar den. Har inte uppfattat det som om någon tyckt att jag varit en bättre människa nu när jag har en hund från Irland, en när jag hade min förra omplacering som var från Sverige ;)

Det finns massor av Greyhounds i Sverige som söker hem,problemet är att dom inte annonseras.man får själv söka reda på dom.Om du väljer att ta hit en ifrån Irland kan jag varmt rekommendera NNL ( neverneverland)
För mer info och råd om greyhounds eller om du vill kontakta mig kan du gå in på hemsidan
www.greyhoundsomsällskap.se
mvh vintra

Hundhållningen på Irland tycker inte jag generellt kan liknas med den vi har i Sverige. Vi promenadrastar våra hundar flera gånger per dag, det är sällan de irländska hundarna får ut på promenader. De håller oftast till på baksidan av huset eller så släpps de lösa under dagen för att springa fritt hur som helst. Där har du mycket av "valpavlingen" också.
Har du varit på Irland och sett detta?

Jag har själv bott på Irland i 8 år och kan garantera dig att de flesta hundarna får gå promenader på Irland. Och varför jämföra med ett så kasst land som Sverige? Tror du att alla hundar får komma ut på dagliga promenader i Sverige? Jag vet flera hundar som bara sitter i hundgård eller vistas på ägarnas gård/trädgård hela dagarna utan någon form av promenad alls.

Man lämnar sin hund på ett dog pound av olika orsaker, man har ledsnat på den, hunden har blivit större en man räknade med att den lilla valpen skulle bli osv. Hundfångaren gör sina turer och hämtar upp lösa hundar och där har ägaren några (max 5 dagar) på sig att lösa ut sin hund. Och vist, man går kanske dit för att skaffa sig en ny hund, men hur många hundar tror du pounden kan förvara innan burarna blir fulla? Då avlivas det hundar och inte bara de som inte går att omplacera.
Det är stor skillnad på the dog pound och på hundstallar. Ärligt talat, vad har du för kunskaper egentligen? På the dog pound kommer hundar som "hittats" i större städer. Men det är ju inte dit man åker för att adoptera eller lämna bort sin hund. Då åker man till ett SPCA-center.

Hundarna som HUH gör klara för införsel i Sveriga är vaccineras, avmaskade, avlusade, veterinärbesiktade, kastrerade (om det inte är för unga eller t.ex i löp), de får EU pass och blir försedda med ett microchip. Om de varit i ett jourhem i Sverige, så veterinärkollas de igen innan den nya ägaren får ta den. Behöver något åtgärdas hos vet. så görs det utan att det kostar nya ägaren något.
Och det är precis det som SPCA gör! Förutom passen då förstås, eftersom de inte behövs.

Jag har väldigt svårt att tro att HUH gör det hela ur ett vinstintresse. Det måste kostar dem mer en de får in på varje hund, med enkel matematik.
De betalar inte för vaccination, kastrering etc. De flesta SPCA-centers har ett avtal med en veterinär som kommer och gör de flesta sakerna för halva priset eller till och med gratis för välgörenhet. Sen lever alla centers på välgörenhet och adoptionskostnaderna för hunden, vilket är runt 100 euro för en hund.

Du behöver verkligen mycket, mycket, mycket mer kött på benen innan du uttalar dig om hur den irländska djurhanteringen ser ut, för du visar i ditt inlägg att du inte har en aning.

En bra början är ISPCAs egna sida:
http://www.ispca.ie/

KL

Tack för alla svar, har efter lite snack med min sambo kommit fram till att det blir att försöka hitta en vuxen hund i Sverige, mest på grund av att jag till min förvåning upptäckte att det faktiskt fanns fler hundar ute för omplacering än man först trodde. Det är kul att se hur många engagerar sig, det uppskattas verkligen! Får nu hoppas att vi hittar och får ta över drömhunden, det känns inte så långt borta längre :love:

Lycka till! :D

Vi annonserade själva på några hundsidor när vi letade hund nu. Vi beskrev vad vi ville ha för typ hund och vilka vi var/vad vi kunde erbjuda.
Det gick ett tag och sen plötsligt en dag ramlade ett mail in från VÅR hunds kennel. (omplacering från kenneln) :love: Det var inte mer utförligt än andra svar vi fått, men på något vis kändes det att det var VÅR hund. Och nu har hon bott hos oss i 2 månader och vi skulle inte kunna ha hittat en bättre hund.

Så rätt vad det är så har ni hittat er drömhund. :)

För många år sedan så hämtade jag hem 2 st greyhounds från Irland genom GIN men dom är inte aktiva längre på Irland utan nu finns det en grupp som heter neverneverland.se, som hjälper till .Finns inget negativt med att ta en hund från irland , och dessa hundar är så tacksamma för att få ett hem att bo och leva i.Att leva med vinthundar är något alldeles speciellt , med sitt speciella sinne .Har även haft jourhundar här hemma har funkat alldeles utmärkt .Och nu går jag i väntans tider igen på att få hem en greyhound från irland igen Så var inte rädd för att ta en hund därifrån .

För att ge ditt svar ens minsta air av seriositet hade det varit bra om du gett din syn på kritiken som uppkommit gentemot utlands"adopteringar" i tråden, och inte bara skrivit "Det är inga problem."

Men om vi drar det till sin spets!!
För varje utländsk omplaceringshund vi tar till Sverige så avlivas en svensk omplaceringshund som ingen vill ha!
/Swat
För varje valp som föds upp, för varje människa som väljer dessa valpar istället avlivas en svensk omplaceringshund. Om vi nu ska dra saker till sin spets! Jag tycker att det är fruktansvärt tragiskt med människor som skaffar hundar och inte kan ta hand om dessa men det är inte mitt ansvar mer än det är någon annans annat än ägarna. Självklart tittar jag på Blocket ibland och önskar att jag kunde rädda världen men det är faktiskt inte mitt ansvar, mitt ansvar är mina hundar och de har de lyckligtvis bra.

Min hund är helt fantastisk, hon är det bästa som någonsin hänt mig och jag kommer aldrig hitta en hund som henne. Det har ingenting med var hon är född att göra, hade hon varit svensk hade hon fortfarande bott här. Nu är hon inte svensk men det gör henne varken mer eller mindre värd i mina ögon. Hennes liv är varken mindre eller mer värt än någon annan hunds liv. En hund är en hund är en hund oavsett och denna hund passar mig perfekt, hon är min dröm. Det betyder självklart inte att jag uppmanar alla att ta en omplacering från utlandet, det finns nackdelar och det ska man vara väl medveten om innan man bestämmer sig. Men till sist är det ändå upp till var och en, så länge inte hunden far illa.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en 8-årig hanhund av liten sällskapsras som levt med mig sen han var valp. Jag vill inte gå in på detaljer, men kort sagt så har...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 903
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 776
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Jag sitter och funderar angående rasval på nästa hund. Även fast det är säkert ett par år bort tänkte jag börja kolla upp uppfödare...
Svar
4
· Visningar
887
Senast: Dino
·
Övr. Hund Jag och sambon har under en längre tid pratat om att skaffa hund och tanken känns mer och mer realistisk. Men jag känner att jag behöver...
Svar
18
· Visningar
2 081
Senast: Nenyah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka