Hundar som skäller på folk?

Unsure

Trådstartare
Ja, vi har två hundar som är trevliga och sympatiska i övrigt, men som har en olat där vi misslyckats kraftigt i vår träning och uppfostran av dem. Tänkte se om någon kanske har något tips för att se hur vi kan öva? :)

Hundarna har för ovana att rusa fram och skälla på släkt och vänner, när personerna kommer och söker upp oss. Oftast på gården, i anslutning till att vi jobbar i ladugården eller lösdriften, men också i trädgården vid huset. De skäller också om någon ringer på dörrklockan.

I grund och botten så har jag egentligen inget emot att de skäller, men jag vill gärna att de står KVAR och skäller i såfall, och inte rusar fram. Det är riktigt ouppfostrat att rusa fram och skälla, och jag skäms över deras beteende. Vi har haft problem med inbrott (som så många andra lantbrukare) så därför ser jag gärna att de har koll på när det kommer folk till gården och talar om det.

När de väl kommer fram till personen, så slutar de att skälla omgående, och så blir det svansviftningar och oftast så letar ena hunden genast upp en pinne eller en boll att släppa framför fötterna på gästen (han vill gärna leka). Beteendet började när de var yngre (de är drygt 2 år idag), då sambons morbror också bodde på gården. Sambons morbror är alkoholist, och har ett ganska märkligt rörelsemönster (särskilt när han är full). Hundarna är JÄTTErädda för den här mannen och det var honom de började att skälla på när han kom upp till ladugården (extra mycket när han luktade sprit, vilket var... ofta). Nu har hundarna anammat beteendet för vem som helst som kommer till lagården eller till huset, och jag vet inte riktigt hur jag ska tänka eller träna bort det.
Vi har testat att ha dem i koppel eller lina, men dels blir det ju ingen "riktig" situation eftersom det då är svårt att utföra arbetsuppgifter samtidigt, och dels så är hundarna mycket väl medvetna om att de sitter fast. De försöker inte göra några utfall när de sitter fast.

Vi har provat att skälla på hundarna, lägga omkull dem, vi har provat att prata med snäll röst när vi ska kalla in dem för att hinna före innan de rusar fram, och vi har prövat med godis. Godis är nog det som funkar bäst, men det är inte hundraprocentigt. Svägerskan kallar det för "skvallerträning", men jag är lite osäker på om vi gör rätt.

Allmänlydnaden i övrigt funkar fint, och de aktiveras i övrigt. Ena hunden går jag kurser med på brukshundsklubben, och den andra hunden tränar husse i eftersök.
 
Vadå vallhundar? BC?

Blandras border collie/belgisk vallhund. Spelar det någon roll? Sambon är på väg att köpa en jakthund, och den kommer säkert att haka på de andras beteende, det är jag rätt säker på. Det känns inte som att det har med rasen att göra, men vad vet jag.

Jag är mer ute efter konkreta tips på hur man kan träna bort det.
 
Jo, men om lady_vip nu ska kunna hjälpa så måste hon ju veta lite mer om hundarna och deras situation och förutsättningar för att kunna hjälpa.
 
Jo, men om lady_vip nu ska kunna hjälpa så måste hon ju veta lite mer om hundarna och deras situation och förutsättningar för att kunna hjälpa.

Det är nog mest jag som är känslig för att hundarna är blandraser. Tycker oftast att man får sneda blickar när man svarar på frågor om vad man har för hundras, så jag brukar försöka låta bli att nämna att det är blandraser.
Vi älskar ju våra hundar, oavsett vad det är för ras.

Det är mest jag som är känslig, sorry.
 
I det här fallet spelar det nog ingen som helst roll att de är blandraser, däremot kan det ju vara bra att veta vilka raser som ingår (som du nämner ovan) så att man får ett hum om det är hundar avlade för att larma, eller hundar med stort aktivitetsbehov så kanske själva tar på sig uppgiften att berätta när någon kommer, eller en kombination av båda.
 
Det är nog mest jag som är känslig för att hundarna är blandraser. Tycker oftast att man får sneda blickar när man svarar på frågor om vad man har för hundras, så jag brukar försöka låta bli att nämna att det är blandraser.
Vi älskar ju våra hundar, oavsett vad det är för ras.

Det är mest jag som är känslig, sorry.

Jag tycker du ska fortsätta med skvallerträning! Tror det kan funka bra för er, har du läst om det något på nätet? Eva Bodfäldt beskriver skvallerträning bra, och om jag inte missminner mig finns det skrivet om det i hennes blogg.
 
Skvallerträning är jättebra, men det är viktigt att förstå vad det är man gör och varför - att bara ge dem godis "lite på måfå" lär inte ge så bra resultat. :)

Sen verkar det som att det mesta ni provat (allt?) är i reaktion på deras beteende? Jag tror det kan vara läge att istället för att fokusera på att ta bort ett beteende kan ni sikta på att lära in ett annat beteende, som är önskvärt i situationen.

"Gör ingenting" är väldigt mycket svårare än "gör såhär".
 
Sen verkar det som att det mesta ni provat (allt?) är i reaktion på deras beteende? Jag tror det kan vara läge att istället för att fokusera på att ta bort ett beteende kan ni sikta på att lära in ett annat beteende, som är önskvärt i situationen.

"Gör ingenting" är väldigt mycket svårare än "gör såhär".

You're a genius! :bow: Det där stämmer ju mycket väl in på situationen - att vi försök ta bort ett beteende, istället för att lära in ett nytt. Hundarna gillar att lära sig nya saker och har väldigt mycket "will to please" (eller vad man nu ska kalla det) så jag tror att det skulle förenkla situationen att försöka lära in ett nytt beteende istället.

Men vad? :o Jag blev väldigt ivrig nu, men vet inte riktigt vilket "nytt" beteende vi ska försöka lära in.
 
You're a genius! :bow: Det där stämmer ju mycket väl in på situationen - att vi försök ta bort ett beteende, istället för att lära in ett nytt. Hundarna gillar att lära sig nya saker och har väldigt mycket "will to please" (eller vad man nu ska kalla det) så jag tror att det skulle förenkla situationen att försöka lära in ett nytt beteende istället.

Men vad? :o Jag blev väldigt ivrig nu, men vet inte riktigt vilket "nytt" beteende vi ska försöka lära in.

Tja, det kan ju vara precis vad som helst egentligen. Men eftersom ni vill att de ska uppmärksamma er på uppdykande folk så bör det ju vara något som på något sätt tar kontakt med er, utan att konfrontera "inkräktarna". Apportera en specifik sak, som betyder just "det kommer nån"? Rigga upp en klocka och lär dem ringa i den? :D
(Och sen komma till er för belöning, så det inte blir att de först berättar att det kommer nån och sen själva ger sig på att skälla ut dem i alla fall.)
 
Men vad? :o Jag blev väldigt ivrig nu, men vet inte riktigt vilket "nytt" beteende vi ska försöka lära in.

"Två skall och rusa till matte"?
Då får du varningen och att hundarna talar om att det kommer någon men istället för att skrämma besökare kommer de farandes till dig istället?
 
"Två skall och rusa till matte"?
Då får du varningen och att hundarna talar om att det kommer någon men istället för att skrämma besökare kommer de farandes till dig istället?

Så länge som det funkar att träna in så att de lika gärna kan vara att springa till husse så. De är lika ofta ute med husse som med mig. =)

Kanske vore praktiskt om de kom springandes till oss, måste bara tänka över hur det blir om vi inte är direkt tillgänliga. (t.ex instänga i någon kalvbox eller med en lammande tacka eller så).
 
Blandras border collie/belgisk vallhund. Spelar det någon roll? Sambon är på väg att köpa en jakthund, och den kommer säkert att haka på de andras beteende, det är jag rätt säker på. Det känns inte som att det har med rasen att göra, men vad vet jag.

Jag är mer ute efter konkreta tips på hur man kan träna bort det.
Jag undrade, för om du hade sagt att det var typ corgi eller tibetansk spaniel så vet i tusan hur mycket tid man hade behövt lägga.

Du har redan fått bra tips. Träna med planerade besök också, så att besökaren är medveten om att ni tränar. Plus att ni är förberedda.
 
Japp, planerade besök. Och så fort de tänker skälla så ska de göra det hos någon i hushållet = dig eller din man. I början måste du/ni kalla in dem och så småningom kommer de själva på att när någon kommer så ska de gå till er och "tala om" att någon kommer. Massor med beröm och godis när de gör rätt, INGET ovett om de gör fel. Det ska vara positiv inlärning.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 322
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 786
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 920
Hundträning Min mammas hund säger ofta till andra hundar om dom kommer för nära. Hunden har hälsat på grannhunden vid flertalet tillfällen. Mammas...
Svar
3
· Visningar
1 051

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Min arga lilla hund.
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp