Hundar med vitt skägg?

T

Tovie

Hej!
Jag har en wheaten terrier som inte ser allt för trevlig ut i skägget och jag undrar om ni har nåt bra tips hur man får rent skägget ordentligt om man inte vill klippa av det... ;)

Tips tips!!!

Sv: Hundar med vitt skägg?

Är hunden röd i skägget? Detta kan bero på vattenkvalitén ni har i era kranar, och kan vara svårt att få bukt med.

Antingen det, eller så är det röda svamp som kommer av att skägget är vått ofta. Mina tips för det, som jag själv gör på min dvärgschnauzer (svart/silver) är att efter intag av vatten (eller blött foder om den äter det) alltid torka skägget torrt, och sedan använda potatismjöl i skägget :idea:! Detta absorberar fukten och håller skägget vitt och svampfritt :banana:!

Det får jag nog testa. Han blir ju väldigt blöt i skägget så fort han dricker.

Ingen som har nått mer tips med vad man kan tvätta med?

Yes diskmedel eller head&shoulders mjällschampo tvättar jag mina dvärgar skägg med. Det är ju svampdödande.

Jag brukar passa på att skölja ur det när jag duschar föttena. Fast jag tycker inte de sköter det ganska bra själva.
Har din hund svamp så finns det medel att köpa på apoteket. Är det bara missfärgningar så finns det nåt schampo till vita katter som ska vara bra.

hela min hund är krämvit typ och när det är tvättning så använder jag mig av galltvål, det är hur underbart som helst, smutsen rinner ju av :love: använder flytande.

E-Z Groom
Crystal White Shampoo

Rekomenderar jag starkt. Använder det några badningar innan jag ska ställa bichonen och sedan är han vit. Stor skillnad mot vanliga schampon. Man blandar ut med kokande vatten och väntar tills det är bra temperatur på det för hunden. Har man en speciellt jobbig fläck, som din hunds skägg eller min hunds ögonrinningar, så blandar man bara ut med lite, lite vatten så att det blir som en gegga istället för en vätska och låter det sitta i en stund.

Vart hittar jag det? I vanliga djuraffärer eller någon speciell affär?

Här i Stockholm har ungefär varannan djuraffär det, ofta dem som har ett lite större utbud på pälsvårdsgrejer. Men det går säkert att beställa på nätet också.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 027
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
393
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 401
Senast: Sel
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
782
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur