Hundar i hundgård

Brukar börja med att ha valpen i liten hage utanför köksfönstret medan någon sitter i köket och dricker kaffe/te eller något annat sedan att vi kan gå där ifrån för att sedan samma i hundgården så hunden ser någon i början och så byggs det på, det märks ganska tydligt om det för den hunden börjas för tidigt.
Så lite samma som när hunden ska lära sig vara hemma själv.

Är bara van vid självständiga jakthundar (drivande och ställande).

Det låter som ett bättre sätt tycker jag. Valpen som inte vill vara i hundgården är också av jakthundsras, dock stående fågelhundar, dessa lär väl generellt inte vara lika självständiga tänker jag.

Nu ska jag inte kapa tråden utan tillbaka till grundämnet :)

Om jag hade en bra hundgård med en ordentlig koja och hunden trivdes bra där skulle jag tycka att det var en toppen lösning om jag måste vara hemifrån! Skulle förmodligen kunna lämna hund ensam där under längre tid än vad som känns okej inne.

Brukar börja med att ha valpen i liten hage utanför köksfönstret medan någon sitter i köket och dricker kaffe/te eller något annat sedan att vi kan gå där ifrån för att sedan samma i hundgården så hunden ser någon i början och så byggs det på, det märks ganska tydligt om det för den hunden börjas för tidigt.
Så lite samma som när hunden ska lära sig vara hemma själv.

Är bara van vid självständiga jakthundar (drivande och ställande).
Precis så gör vi med :)

Mina hundar är väldigt sociala, de vill vara nära sin "flock" där även jag ingår så det är nog inga hundar som vore lämpliga att placera i hundgård dygnet runt. Dessutom fryser de lätt. Men om det vore möjligt att ha dem utomhus (med möjlighet att gå in) när man inte är hemma så hade jag gärna haft det, det bör vara mer stimulerande än att bara ligga och sova. Och om det då dragit ut på tiden någon gång hade jag inte alls haft lika dåligt samvete som om de var inomhus, dock inte hela tiden.

Jag är tyvärr negativt inställd till hundgårdar, jag har faktiskt inte sett en som blivit använd på ett trevligt sätt, hund som verkligen mår dåligt inne löstes med en trång hundgård full i bajs och kiss. Hundar på minimum yta som skäller hela dagen plus rymmer och tar mammas hönor. Jakthundar som bor i hundgården tills det är jakttid.

Tråkigt, för jag VET att det KAN vara så bra.

Vi byggde en rätt stor hundgård (hoppas kunna köpa en till hund i framtiden :angel:) men eftersom jag har hemmakontor och jobbar i stan max två dagar i veckan så används den inte så mycket. Hunden sitter där de dagar jag jobbar borta och ifall vi ska iväg någonstans dit hon inte kan följa med men det händer inte jätteofta. Hon verkar tycka det är helt okej att sitta där för det är aldrig protest att gå dit och enligt grannarna säger hon inte ett pip när hon sitter där heller. Trodde hon i alla fall skulle skälla när folk går förbi uppe på vägen som hon gör alltid annars men inte när hon sitter där av någon anledning :p

Jag skulle däremot inte kunna ha henne där när vi är hemma. Hon hör till familjen och ska självklart få vara med inne eller ute på gården eller vad vi nu finner på. Vi har grannar (både nära och en km bort) som har jakthundar ute i hundgården och en av dom gnällskäller och visar stor missnöje över att sitta där ensam. Den andra grannen har tre jakthundar i en hundgård och de skäller bara när man kommer och går förbi. Sen finns det andra hundar i närheten som också verkar bo ute i hundgården och visar högljutt missnöje över det större delen av dygnet, förstår inte hur dom kan ignorera det :crazy:

Vi byggde en rätt stor hundgård (hoppas kunna köpa en till hund i framtiden :angel:) men eftersom jag har hemmakontor och jobbar i stan max två dagar i veckan så används den inte så mycket. Hunden sitter där de dagar jag jobbar borta och ifall vi ska iväg någonstans dit hon inte kan följa med men det händer inte jätteofta. Hon verkar tycka det är helt okej att sitta där för det är aldrig protest att gå dit och enligt grannarna säger hon inte ett pip när hon sitter där heller. Trodde hon i alla fall skulle skälla när folk går förbi uppe på vägen som hon gör alltid annars men inte när hon sitter där av någon anledning :p

Jag skulle däremot inte kunna ha henne där när vi är hemma. Hon hör till familjen och ska självklart få vara med inne eller ute på gården eller vad vi nu finner på. Vi har grannar (både nära och en km bort) som har jakthundar ute i hundgården och en av dom gnällskäller och visar stor missnöje över att sitta där ensam. Den andra grannen har tre jakthundar i en hundgård och de skäller bara när man kommer och går förbi. Sen finns det andra hundar i närheten som också verkar bo ute i hundgården och visar högljutt missnöje över det större delen av dygnet, förstår inte hur dom kan ignorera det :crazy:

Lyx med hemmakontor! Hoppas på samma i framtiden. Vad jobbar du med? :)

Vår hundar har per automatik blivit vanda med hundgård från början.
Importtikarna är födda i hundgård i princip så för dem har det varit naturligt från början. Våra egna kullar flyttar ur valprummet och till hundhuset runt 4 veckors ålder och eftersom mamma vovve nyttjar hundgård och är van så skolas de automatiskt in från början :)

När vi har valp hemma så får den dela hundgård/box med Skägget i början. Det har aldrig varit något problem.

Skägget är den enda av våra hundar som inte hade hundgårdsvana från början. Han var 3 år när vi fick klart hundgårdarna och hundstallet. Men han har en trygg och bra ensamhetsträning och gjorde ingen skillnad på att vara några timmar i hundgård eller inne i huset.

Mina hundar är i hundgården dagtid om jag jobbar/går i skolan. Stor hundgård med en "lekstuga" med värme som de kan gå in i. Tiken ligger där inne och trynar medan hanen ligger ute på farstukvisten. Mina hundar äskar att gå in där när jag ska till jobb eller skola.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 481
Senast: ako
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Har en liten undran, ni som har jakthund eller annan hund i hundgård, hur lär ni en ensam valp och vara där. Lämnar man den ensam i...
Svar
17
· Visningar
3 230
Senast: cowgirl81
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 271
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar