Hundaggresiv Dominant rottis tik.

D

diartistakasha

Vettiga råd och förslag efterlyses av kunniga hundmänniskor (gärna med erfarenhet av rasen) för hur jag ska få min rottis tik att tagga ner i vissa samnahang.

Hon är vältränad och lyder minsta vink i alla avseenden utom ett.
Möter vi en annan dominant hund på promenaden så bli hon skogstokig och okontaktbar.
Lyckas jag se denna hund innan min tik så lägger jag henne plats och matar henne med godis för att distrahera (och ser till att hon inte ser den mötande hunden) alt kastar bollen och leker med den, och det funkar bra. Men blir vi överaskade och hon ser den så kastar hon sig i kopplet och skäller som en tok ett par sek.
Detta är ju varken hälsosamt för mina axlar eller för hennes nacke, så jag vill gärna att hon lägger av med det. Hon väger trots allt 55 kg och är en riktig klump och med de få kg jag väger över henne så har jag inte mycket att sätta emot.:crazy:
Att bara lyfta henne i kopplet och dra förbi henne är altså inte att tänka på.
De flesta hundar Går hon förbi utan att ens titta åt deras håll och har måga lekkamrater men där alla naturligtvis är undergivna henne. Men kommer det nån på hennes "nivå" är det alltså kört.

När hon kastar sig och skäller gör jag inget i nu läget då jag tror att skäll och fysisk kontakt (typ "lägga ner henne") bara gör henne mer taggad i ett sånt läge. Har jag fel??

Tja skriv vad ni föreslår, Tacksam för svar.

Sv: Hundaggresiv Dominant rottis tik.

Skulle säga att hon inte är dominant ja. En dominant hund skulle aldrig bete sig så de vet ju redan att dom är dominanta och behöver inte bete sig. är helt hundra på att det är så har själv en hund som är dominant och skulle aldrig falla han in och göra utfall eller ens bry sig om den andra hunden bråkar, för han vet att han är störst bäst och vackrast. Skillnaden är om jag har valp med mig och den andra hunden bråkar då kan han visa mer av sina goa sidor som dominant hund.

När hon blir så kan du gott korrigera henne tills hon ger sig alltså viker svans. lägga ner hunden är meningslöst det är bortkastad tid och risk för bett.

Jag skulle jäklar talat om för hunden vad som gällde när dom gör så. sen gäller det inte o bli hysterisk utan dominant mot henne och bestämd.
sen satt hunden när den är lugn klappat henne i mungipan och berömt henne.

Men nu när ni möter en hund och ni ser det på höll sätt hunden och gör hon utfall bli rejält förbannad för det första så sitter hon inte sen för utfallen. Då har du 2 saker i ett du korrigerar. sen när hon gett sig och hon sitter igen det är då du klappar henne i mungipan och visar henne att du gillar henne då.

Senast ändrad:

Du har ju så rätt om dominansen igentligen;) För det är precis som att hon bara är så osäker på sin ställning att hon bara måste trycka ner den som sätter sig emot henne.(finns ju många mänskliga exempel för det:angel: )

Jag ska göra som du sa, för det hon gör är ju att hon tar fokus från mig och skiter i att lyda mitt komando för att kaxa med den mötande hunden. Hon är ju riktigt olydig den lille rackarn.
Men vad anser du är lämplig korrigerig? Min röst total skiter hon i ett sånt läge. Ska jag lyfta henne i strypet och sätta till baka henne. Nåt annat bra tipps kanske?

Visst är det så med dominansen hon är bara osäker igentligen. men dom bettenden SKA man stävja direkt ej accepterbart.

Ska du hänga henne så kan dom slåss ganska rejält med en när de börjar tappa luft och det kräver styrka och när man tror det räcker ska dom hänga lika länge till, sen är det svårt om man är själv och se om svansen är nere eller om de fortfarande tycker det är okej. så det tycker jag du ska avstå om du inte har mycket styrka och pondus och stor erfarenhet.

Jag skulle sätta en helstryp kedja (rak länkad) sen koppel korrigera henne till hon åt lydde dig på ett sansat sätt. sen vara lugn igen när hunden sitter. till slut kommer hon ju inse att den andra hunden inte gör nåt.

Ja, jag låter nog bli att hänga henne i nuläget. Hade jag varit 20 cm längre och 10 kg tyngre så hade eventuellt gått vägen:angel:
Jag gör som du förestår, ska ut och leta lite "konflikter" nu i helgen så jag får träna ordentligt. Återkommer med resultat. Skulle det behövas skarpare metoder så skickar jag hyndan till dig:D

Ja, jag låter nog bli att hänga henne i nuläget. Hade jag varit 20 cm längre och 10 kg tyngre så hade eventuellt gått vägen:angel:
Jag gör som du förestår, ska ut och leta lite "konflikter" nu i helgen så jag får träna ordentligt. Återkommer med resultat. Skulle det behövas skarpare metoder så skickar jag hyndan till dig:D

Inga problem såna här problem är dessutom roliga och fixa o trixa med.

Det låter bra. Alltid fint med en buck up ;)

Det låter bra. Alltid fint med en buck up ;)

Största problemet jag upplever med Rottweiler som beter sig så som din gör och föraren tar hjälp dom tar åt sig av den personen och några veckor hemma sen fallor dom ganska lätt tillbax för dom är inte dumma i huvudet utan läser sin förare och känner att samma krav finns inte här och hunden börjar igen.

Nu är inte alla så men sett det massor med gånger. Men givetvis hjälper jag dig om det skulle behövas men bara så du vet.

Säkert sant. Det måste ju i såna här lägen vara bättre att bli insruerad på platts, alltså hemma där vardagen är och problemet uppstod. Och att jag/ägaren är den som korrigerar hunden men med hjälp. Dock är ju det alltid lite svårare att ordna. Sen är det ju upp till mig att se till att inte under några omständigheter bli om ens något tillåtande för att det här betendet visar sig igen.

Säkert sant. Det måste ju i såna här lägen vara bättre att bli insruerad på platts, alltså hemma där vardagen är och problemet uppstod. Och att jag/ägaren är den som korrigerar hunden men med hjälp. Dock är ju det alltid lite svårare att ordna. Sen är det ju upp till mig att se till att inte under några omständigheter bli om ens något tillåtande för att det här betendet visar sig igen.
visst är det så.

Men annars kan jag ta flyget ner o bo på scandic en helg med god mat så tränar vi hund på dagarna om du vill:angel:

visst är det så.

Men annars kan jag ta flyget ner o bo på scandic en helg med god mat så tränar vi hund på dagarna om du vill:angel:

Hade ju inte varit helt fel om jag ska vara ärlig;) Vi får väl se hur det går lite här framöver, funkar det inte hade det varit det bästa ju. (och kul med för den delen) Stackars voffsan, hon skulle nog bli helspak på en gång om det kom hit nån och drog en hårdkörare med henne:D

Hade ju inte varit helt fel om jag ska vara ärlig;) Vi får väl se hur det går lite här framöver, funkar det inte hade det varit det bästa ju. (och kul med för den delen) Stackars voffsan, hon skulle nog bli helspak på en gång om det kom hit nån och drog en hårdkörare med henne:D

Tveka inte och höra av dig du kan maila mig privat om du vill.

Ja jag hör av mig, nu blir du inte av med mig;)

Ja du. Här finns mycket skit du kan ränsa upp. Har en drös illbattingar, som folk få försig att jag ska passa i bland och till dem skulle det behövas en del knep också:D KAn ta hela granskapet när vi ändå är i gång;)

Ja du. Här finns mycket skit du kan ränsa upp. Har en drös illbattingar, som folk få försig att jag ska passa i bland och till dem skulle det behövas en del knep också:D KAn ta hela granskapet när vi ändå är i gång;)

heheheh hmm jag gillar rottisar så din får räcka eller om det är en bra schäfer kan hjälpa resten kan dom hållas med själva.

heheheh hmm jag gillar rottisar så din får räcka eller om det är en bra schäfer kan hjälpa resten kan dom hållas med själva.

Hi hi..ok då. Får väl leva med grannarnas kräk då.:D

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 020
Senast: Liran
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 410
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej bukes samlade hundexpertis! Vill börja med en bedjan: Det här är något som är skitjobbigt för mig och jag känner mig som en usel...
Svar
3
· Visningar
2 146
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 652
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30