Hundägare som stressar en på promenader

Bipo

Trådstartare
I mitt område finns några hundägare med reaktiva hundar. Ibland händer det att dessa hamnar bakom mig och min hund på promenaden om de går samma runda. När jag är ute med min hund så stressar jag inte hunden, jag låter hunden nosa i sin takt och drar inte iväg henne när hon nosar bara för att någon går bakom.

Men dessa hundägare till de reaktiva hundarna blir såå irriterade på detta, har hört dem säga högt till sitt sällskap "ska de bara stå där eller?!" när min hund nosar . Av någon anledning så fortsätter de inte gå då utan stannar 15 meter bakom meter bakom och väntar på att vi ska gå och så står de där och suckar och stönar, det är inte som att vi blockerar hela vägen, jag går alltid åt sidan om vi står stilla så det finns gott om plats att passera.

Är det jag som är dum i huvudet eller? Måste man stressa bara för att någon går bakom?

Hade nog inte brytt mig så mycket eller tagit det personligt. Gå i det tempo du vill och kan dom inte passera dig får dom väl gå en annan väg.

Sen kan jag visserligen känna igen mig då jag också blir irriterad på hundägare som aldrig kommer någon vart och man inte har utrymme att passera men det är ju inte det ekipaget fel 🙈

Vänd dig om och säg åt dom att gå förbi bara. Om du tycker att det behöver förtydligas något, så säg att ni strosar bara och det får ta den tid det tar.

Om dom väljer att stå och vänta bakom er så är det deras bekymmer, inte ditt!

I mitt område finns några hundägare med reaktiva hundar. Ibland händer det att dessa hamnar bakom mig och min hund på promenaden om de går samma runda. När jag är ute med min hund så stressar jag inte hunden, jag låter hunden nosa i sin takt och drar inte iväg henne när hon nosar bara för att någon går bakom.

Men dessa hundägare till de reaktiva hundarna blir såå irriterade på detta, har hört dem säga högt till sitt sällskap "ska de bara stå där eller?!" när min hund nosar . Av någon anledning så fortsätter de inte gå då utan stannar 15 meter bakom meter bakom och väntar på att vi ska gå och så står de där och suckar och stönar, det är inte som att vi blockerar hela vägen, jag går alltid åt sidan om vi står stilla så det finns gott om plats att passera.

Är det jag som är dum i huvudet eller? Måste man stressa bara för att någon går bakom?
Visa dom att du aktivt går undan och släpper förbi dom, och var tydlig med att dom ser att du ser att dom vill gå förbi och ber din hund att inte störa. Det är inte för mycket begärt tycker jag, man måste samarbeta lite.

Senast ändrad:
Visa dom att du aktivt går undan och släpper förbi dom, och var tydlig med att dom ser att du ser att dom vill gå förbi och ber din hund att inte störa. Det är inte för mycket begärt tycker jag, man måste samarbeta lite.

Exact det har.

Om du haller din hund i kort koppel och gar undan sa de ser att den inte kan komma fram till deras reaktiva hundar sa kanner de sig sakert mycket tryggare att ga forbi. Om man har en reaktiv hund och ska passera en okand hund sa far man rakna med att ens reaktiva hund kommer att kasta sig i kopplet mot den hund som man gar forbi ... Da galler det att man dels ar stark nog att parera och att den andra hunden ignorerar den reaktiva hunden eller halls sa kort att den inte kan komma fram och fororsaka ett slagsmal.

Personligen tycker jag att de med reaktiva hundar gor helt ratt hos dig ... aven om jag skulle ropa och be dig halla din hund kort sa jag kunde ga forbi om jag hade en reaktiv hund. Nu har jag en puppy som vill leka sa jag ar nastan i samma sits, utom att hon kastar sig pa rygg om nagon annan hund ser ut att bli sur pa henne.

Det låter ju som rätt trist ton, lite passivaggressivt från människan bakom men jag tycker också att enklaste lösningen är att göra det så tydligt som möjligt att det är tryggt att passera oss. Jag hade absolut talat om det för den andra hundägaren istället för att bara flytta mig också, beroende på hur nära de befinner sig och så.

Edit: Shiban är ju dessutom så obrydd nuförtiden att de gärna får gå förbi flera gånger om de vill träna, jag har erbjudit det ett par gånger om jag känt mig på det humöret också.

Håller med om detta. Jag har inte reaktiva hundar men går väldigt snabbt. Jag vill gärna att den framför visar att den har sett mig och släpper förbi mig och hundarna. Jag brukar själv tydligt samla ihop koppel och flytta hundarna så att jag är mellan dem och den vi möter/passerar för att visa att jag har koll på läget och inte kommer att släppa fram mina hundar.

Jag har en reaktiv hund och irriterar mig enormt på när den framför inte gör det minsta försök till att låta oss passera på ett tryggt sätt, dvs hålla in hunden och gå undan, inte låta den nosa med långt koppel utan att flytta sig en bit in från vägen.

Jag gör likadant när någon passerar mig. Förstår ärligt talat inte problemet, ta in hunden i några sekunder så de andra kan passera på ett säkert och tryggt sätt, och låt hunden sen strosa igen?

Jag har en reaktiv hund och irriterar mig enormt på när den framför inte gör det minsta försök till att låta oss passera på ett tryggt sätt, dvs hålla in hunden och gå undan, inte låta den nosa med långt koppel utan att flytta sig en bit in från vägen.

Jag gör likadant när någon passerar mig. Förstår ärligt talat inte problemet, ta in hunden i några sekunder så de andra kan passera på ett säkert och tryggt sätt, och låt hunden sen strosa igen?

Rent krasst är det inte alla runt omkring som har ansvaret för att bete sig exakt så som du anser att man ska göra. Du har en reaktiv hund. Det är ditt problem att lösa. Aningen genom att gå en annan väg eller kommunicera på ett vänligt sätt. Så länge deras hund struntar i din och inte kommer fram så har de gjort sitt.

Rent krasst är det inte alla runt omkring som har ansvaret för att bete sig exakt så som du anser att man ska göra. Du har en reaktiv hund. Det är ditt problem att lösa. Aningen genom att gå en annan väg eller kommunicera på ett vänligt sätt. Så länge deras hund struntar i din och inte kommer fram så har de gjort sitt.
Nej jag anser att alla hundägare ska respektera varandra och ge varandra plats. Jag har två superlydiga hundar också, jag ger alltid mötande eller passerande hund utrymme och plats trots att de är dundersnälla. Jag kopplar lösa hundar när vi ser en annan hund osv.
Precis som att jag aldrig skulle knuffa eller gå rakt in i en människa som jag passerar.

Jag blir galen på folk som bara går och strosar med sina hundar mitt i vägen. 🫣 När vi går i byn så har jag oftast en tid att passa/ska till jobbet så vill bara gå min runda och få det överstökat. Tycker man kan visa respekt åt båda håll och tydligt släppa förbi de som inte är ute och lullar. 😅

Och för att tillägga så förstår du nog inte hur ofta jag byter håll, går upp i ett buskage, vänder om och går en annan väg jag tänkt osv för att ge både min och den andra hunden bra utrymme. Men när det inte finns möjlighet att gå en annan väg eller vända om så måste ju båda samarbeta för att en passage ska kunna ske?
Vi lever liksom i en värld där det finns medmänniskor (och medhundar) och där man kan behöva anpassa sig till andra för en kort sekund av ens liv så att det blir så trevligt som möjligt för alla. Respekt heter det.

Tänkte på den här tråden imorse när jag läste ett inlägg i en grupp på facebook.

Där en person söker ekipage att träna hundmöten på, och ekipagen ska bara stå stilla och låta henne träna.

Tror folk verkligen att andra ställer upp på detta?

Tänkte på den här tråden imorse när jag läste ett inlägg i en grupp på facebook.

Där en person söker ekipage att träna hundmöten på, och ekipagen ska bara stå stilla och låta henne träna.

Tänker att det aldrig är fel att fråga?
Och varför skulle man inte kunna ställa upp på det? Man får ju hålla det avstånd som krävs. Tycker det är jättebra att hundägaren faktiskt försöker hitta en lösning på ett problem hen har.

Tänker att det aldrig är fel att fråga?
Och varför skulle man inte kunna ställa upp på det? Man får ju hålla det avstånd som krävs. Tycker det är jättebra att hundägaren faktiskt försöker hitta en lösning på ett problem hen har.
Normalt sett kanske man frågar om någon vill träna hundmöten inte bara ställa upp som ett träningsobjekt. Helt gratis. Det får man normalt sett betala kurs för.

Responsens är också noll på detta inlägg.

Om det var någon som bodde i närheten eller någon jag känner och det rör om 10-15 min skulle jag kunna ställa upp. Varför inte?

Om det var någon som bodde i närheten eller någon jag känner och det rör om 10-15 min skulle jag kunna ställa upp. Varför inte?
Jag hade också ställt upp! Det har också blivit lite så med en person som har tre mycket små hundar, chihuahua tror jag. De är otroligt skälliga, men spionen bryr sig inte jättemycket och jag har inte vänt om, hon gjorde det hela tiden i början men såg att min hund inte brydde sig och att jag hade koll och hon har börjat gå förbi och kan tystna sina hundar snabbare nu. Automatiskt träning, både för min om att inte träffa andra hundar (han piper och vill leka ibland) och för hennes hundar. jag tycker bara att det är kul att vi kan använda varandra så för att vardagsträna våra hundar. En sak att gå kurs och en helt annan att hålla på det i vardagen.

Hade hon bett mig vara träningsobjekt så hade jag ställt upp. What goes arund comes around tänker jag.

Liknande trådar

Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
416
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 050
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 683
Senast: Rugge
·
Hundhälsa Börjar känna mig lätt desperat så letar erfarenheter om det finns några. Har en 1 årig hanhund av aktiv sällskapsras. Han har till och...
Svar
15
· Visningar
1 203
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka